Bemestingstips gezocht


Hmmm, dat klinkt dan weer niet heel bemoedigend :p Heb gelukkig nog even om te twijfelen, ze zijn bij APO tot volgende week op vakantie.

Met zuurstof gaat het nu weer beter overigens. Heb natuurlijk ook best veel zuurstofproducerende plantenmassa weggehaald (glosso), dus dat evenwicht moet weer herstellen.
 
Korte update! Het laatste restje co2 lijkt oneindig te zijn, dus heb wel het idee dat het lek nu verholpen is :) Ik ga de hoeveelheid plantenvoeding wat verhogen. Heb nog geen nieuwe planten besteld, eerst even bij n mede aquariaan langs om te kijken of er iets over te nemen valt :) De rest doet het prima, van algen eigenlijk helemaal geen last meer.

Heb wel een paar Hengeli's die wat raar doen, maar dat hoort misschien in een ander topic thuis. Vandaag presteerde eentje het om uit de bak te springen toen de kap openstond voor t voederen. Soms schieten ze ineens als ongeleide projectielen door de bak of zwemmen ze bijna ondersteboven. Even in de gaten houden maar...
 
Nieuwe update, hopelijk gaat deze niet verloren :)

Na een goede tip van een forumlid hier ben ik bij een mede aquariaan langs geweest en daar wat plantjes meegenomen. Een goede bos Hemianthus micranthemoides, een flinke pluk Hydrocotyle leucocephala, een rode lotus en verder een hoop verschillende stekjes. Ik weet nog niet precies wat daarvan gaat blijven en wat er uiteindelijk uit gaat, eerst maar eens zien welke plantjes goed aan slaan.

Daar heeft natuurlijk wel e.e.a. voor moeten wijken en dus zijn de glosso en reineckii exit. Dat gaf me meteen de gelegenheid om de bodem eens goed te reinigen, wat geen overbodige luxe was. Hoe doen jullie dat, en hoe vaak? De eerlijkheid biedt me te zeggen dat ik het tot nu toe nog niet gedaan had, mede omdat dat met glosso en gras nog best lastig is zonder je halve plantenbestand op te zuigen. Goed, het was dus even stoffig in de bak maar nu is alles weer rustig.

Verder heb ik de Vesuvius verhuist naar de plaats waar de Reineickii stond en komt er nog pogostemon helferi & sterrenkruid van APO.

Nogal wat veranderingen dus, wanneer de andere plantjes erin staan zal ik van 't weekend weer wat nieuwe foto's maken.
 
Nice! :thumbs:


jsiegmund zei:
Een goede bos Hemianthus micranthemoides

Voor het planten kan je dat best in heel kleine stukjes doen, liefst nog aparte stengeltjes.. Zo plakt die sneller tegen de bodem en heb je sneller een mooi resultaat.


jsiegmund zei:
Dat gaf me meteen de gelegenheid om de bodem eens goed te reinigen, wat geen overbodige luxe was. Hoe doen jullie dat, en hoe vaak?

Bij elke waterwissel, met een DIY stofzuiger met een slang van 16/22. Zo heb je wat meer zuigkracht en komt het vuil sneller van de bodem. Overal waar ik komen kan. Om de zoveel tijd doe ik de stenen en hout eens omhoog om daar het vuil weg te halen.
Wel het filter uitzetten, anders heeft het niet veel nut. :D
Eens de HC goed vast zat deed ik dat ook om de paar weken, kwam altijd veel vuil uit.
 
Als ik wekelijks ververs dan doe ik dat met een tuinslang en wapper dan met de hand tegelijkertijd over de bodem en los vuil komt dan wel mee.
In de bodem kom ik heel af en toe want anders gaan er weer veel bacteri�n verloren.
 
Ok. Nadeel van met de slang vind ik dat je erg snel allerlei steentjes en dingetjes mee zuigt. Met die glosso ging dat sowieso niet zonder plantjes op te zuigen. Ik ga eens kijken of ik het nu wat beter bij kan houden, kan niet overal even goed bij.

Bosje Hemianthus was best een net bosje, dus heb het in het geheel laten afzinken met wat steentjes erin als gewicht. Losse stengeltjes eruit halen is geen doen, dat zijn er honderden. Voorlopig blijft het netjes beneden dus maar even zien of het zich ook de bodem in werkt.

Morgen komt de rest, dus dan weer fijn tuinieren :)
 
jsiegmund zei:
Ok. Nadeel van met de slang vind ik dat je erg snel allerlei steentjes en dingetjes mee zuigt. Met die glosso ging dat sowieso niet zonder plantjes op te zuigen. Ik ga eens kijken of ik het nu wat beter bij kan houden, kan niet overal even goed bij.
Als je enkel een slang gebruikt krijg je steentjes mee.

Grote met 16/22 slang. Haalt alle vuil van de bodem, maar geen steentjes. Is een plastic flesje dat bij een bestelling van Rendo Shrimp zat.
574975_0_82_afhevel_breed.jpg




Voor bij de de garnalen, een trechter op 12/16 slang.
Als ik de andere zou gebruiken worden er hele families mee gezogen. :D
531844_0_82_afhevel_smal.jpg
 
Kleine update, nieuwe meting gedaan vandaag.

pH 6.5; KH 10; GH 11; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 5; PO4 0.5

Ongeveer hetzelfde als de vorige keer, dus een week na de waterwissel zijn dit de waarden. Of dat nu positief of negatief is weet ik nog niet, maar gezien de post van Backplay hoeft het in ieder geval niet erg te zijn. Even crosspost uit mijn foto topic:

688556jsiegmund_0_82_dsc01168.jpg


Huidig plantenbestand:

Rode tijgerlotus
Hemianthus micranthemoides
Hydrocotyle leucocephala
Ludwigia repens
Ludwigia rubin
Hygrophila sp Tiger
Ammannia gracillis
Eleocharis Parvula
Echinodorus vesuvius
Cyperus helferi

Heb nog steeds wat algen (puntalg) op de Cyperus helferi en de ruit zitten. Ik ga het PO4 trucje nog eens proberen na 3 dagen. Het naaldgras doet het nu beter, de algen die daar nog in zaten lijken te verdwijnen. En maar even kijken hoe al het nieuwe spul aanslaat en dan gaan we over een tijdje wel weer wat herschikken.
 
Ik krijg altijd een beetje puntalg op de plekken waar net weinig stroming zit en waar net weinig licht is, het blijft toch altijd een beetje proberen he?! Ziet er wel mooi uit hoor! :)
 
Op zich ook geen probleem, hebben m'n algeneters ook nog wat natuurlijk voedsel :) Ik zal m'n foto's voortaan eens naar m'n eigen server uploaden, want de kwaliteit wordt er niet beter op als je ze hier host zo te zien.
 
Een klein beetje op ramen en dergelijke is ook geen probleem zolang het maar niet de overhand krijgt op je planten.
 
Zo, nieuwe foto zonder compressie is al wat beter :)

-Z77L9JjOnNJwoMMeptCsjVoD-b44gzm.png


De plantjes beginnen zich aan te passen, alijd leuk om te zien. Zeker omdat deze soorten in de emers vorm compleet anders zijn. Toevoeging aan de plantenlijst moet natuurlijk nog Pogostemon helferi en Heteranthera zosterifolia bij, die zijn er als laatste in gegaan. Ben benieuwd hoe die pogostemon het gaat doen, je leest daar wisselende verhalen over.

Bij de bestaande planten blijft ouder blad een probleem. Er vallen gaten in en komen algen op. Bijvoorbeeld bij de Vesuvius is dit wel goed te zien:

-Z77L9JjOnNJwoMMeptCsjVoD-b44gzm.png


Wat zou ik daar nog aan kunnen doen? Dosis voeding verhogen? Voor het gemak doseer ik nu 1x per week na de waterwissel (nitraat en fosfaat een dag later). Zou 2x of 3x per week beter zijn?
 
Ik weet niet of dat zin heeft als een blad al is aangetast en bealgd.
De gaten zitten er niet voor niks natuurlijk en ik denk dat je de oude dan beter gewoon kan verwijderen en je moet focussen op de nieuwe bladeren.
Maar wellicht dat en "plantenkenner"je een beter antwoord kan geven.

Die Vesivius sloeg bij mij ook niet echt aan overigens en de oorzaak is me zo niet bekend. Die heb ik er dan ook uitgedaan.
 
Het is niet alleen de Vesuvius, ik zie dit bij andere soorten ook terug. Het maakt allemaal mooi fris groen nieuw blad, maar na een tijdje zie je dan het blad slechter worden en krijgen de algen er ook meer vat op. Uiteindelijk vergaat het blad. De planten groeien wel en de nieuwe aanwas gaat sneller dan het oude dood gaat, maar toch klopt er dan iets niet natuurlijk.

Ik zit er ook over te denken om wat meer voeding in de bodem te stoppen, als aanvulling op de vloeibare voeding. Weet alleen nog niet wat dan een goede keuze is.
 
Mits het bij de andere planten steeds om oudere bladeren gaat, zou ik eerst aan mobiele elementen denken.
Teveel aan kalium kan ook wel.

Ligt het aan de foto of is je helferi licht groen?

Prachtig schooltje!
 
In hoeverre belemmert Kalium de groei van een plant??
Ik heb in het verleden naast de kno3 en de po4 ook nog eens extra kalium toegevoegd en ik heb niks gemerkt van afname van groei.
 
Uh, welke helferi? ;) De pogostemon is inderdaad lichtgroen, maar ik vermoed dat dit door de emerse vorm komt. Ik hoop dat 'ie na transformatie donkerder zal worden, dat was althans wel de bedoeling. De blaadjes zijn al aan het vervormen.

Qua bladsterfte: het naaldgras heeft hetzelfde verschijnsel: mooie felgroene nieuwe sprieten die steeds donkerder worden en uiteindelijk afsterven. De cyperus helferi doet ook ongeveer hetzelfde, hoewel het verval daar veel minder erg is (die heeft weer wat meer last van de puntalgen). De rest is nog te jong.

Qua drijvend spul: de salvinia natans groei volop, maar ook daar zie ik bij de volgroeide blaadjes problemen in de vorm van gaatjes en schimmel. De Hydrocotyle leucocephala zit er nog niet zo lang in, die ziet er verder top uit.

@schooltje: thanks! Erg blij mee. Enige verstekelingen zijn twee guppen die ik bij een partijtje garnalen had zitten (marktplaats). En natuurlijk zijn het dan een mannetje en vrouwtje en nog natuurlijker heb ik de eerste jongen (minstens 6) zien rondzwemmen. Iemand nog guppen? :S
 
Dan denk ik eerder dat er een tekort is.
Mits je de gemengde stikstof gebruikt denk ik dan eerder aan een kalium tekort. Denk dat ik een tijd geleden hier iets had over gezegd.
Heb zelf niet veel ervaring met gaten in bladeren, maar er kunnen blijkbaar wel meer oorzaken zijn. Zowel tekorten als toxiciteit.

Je kunt proberen om je stikstof te verhogen om zo het kalium gehalte naar boven te brengen, of eens kijken voor enkel kalium extra toe te voegen.
Mocht dit allemaal niet helpen kan er terug aan je hardheid gedacht worden, maar zou eerst extra bemesting proberen.

P. helferi uit elkaar trekken en alles wat meer uit elkaar zetten. Zo gaat die mooier groeien, geld eigenlijk voor de meeste voorgrond planten. De komende week wat extra Drak toevoegen, helpt om de kleur terug goed te krijgen.

Guppen? No thanks! :D
 
Even wat gelezen over kalium en dat klinkt inderdaad aannemelijk. Ik ga maar eens een flesje bestellen om te kijken of dat verschil maakt. Ik kan Kalium niet meten dus dan weet ik niet hoeveel er na een tijd in zit; kan geen kwaad?

En als er dan toch besteld wordt, meteen een zakje mix voor kleibolletjes erbij doen? http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... lletjesmix
 
Die mix is verder prima hoor en ik gebruik die al enkele jaren. Ik haal er zo n 50 bollen uit. Ligt er een beetje aan hoe groot je de bolletjes maakt.
 
Ik weet niet of je met die bolletjes veel winst gaat maken. Ze hebben eigenlijk dezelfde functie als de bodem die je nu hebt, voedingstoffen uit het water halen om ze zo beschikbaar te maken voor de wortels.
Bij planten die gesnoeid worden heb je het nadeel dat telkens je de plant er uit haalt je een hoop klei door je aquarium ziet dwarrelen.
De bolletjes in zijn geheel in de grond krijgen is ook niet altijd een pretje, kans is groot dat ze uiteenvallen voor ze in de bodem belanden. Je kan dit wel oplossen door de klei eerst in capsules te steken.
Zelf gebruik ik liever iets als Osmocote, er zit al alles in, je kan ze diep in de bodem steken en zo heb je geen last van opkomende rommel. Nadeel is wel dat je aquarium in orde moet zijn, omdat je anders ipv mooi planten weleens mooie algen kunt krijgen.
 
Ik ga ook maar meteen de poeders bestellen om straks zelf te kunnen mixen, anders blijf ik bezig met sponsoren van de posterijen. Nog een vraagje dan; KNO3, KH2PO4, K2SO4 en MgSO4. Mis ik dan nog iets? Sporenelementen zijn niet nodig aangezien ik de Ferrdrakon heb lijkt me?

En ik doe er dan voorlopig een los flesje Kalium bij aangezien ik de nitraat en fosfaat ook nog heb staan, beetje zonde om weg te gooien. Of zou ik die ook weer kunnen mixen met de poeders? Wordt wel wat ingewikkeld op die manier :)
 
Ik volg de EI en ik gebruik alleen de magnesium niet die je wilt bestellen.
In de regel zit dit voldoende in het leidingwater.
Maar goed, als je besteld zou je het kunnen meebestellen voor het geval dat.....
 
Met jou GH zou ik geen extra MgSO4 bestellen.
Als je enkel met KNO3 gaat werken is extra kalium niet nodig.
Zou @tom eens een pb sturen, die heeft dat goedkoper en dan ben je zeker dat de hoeveelheid juist is. Die van de site maakt nogal wat fouten met zijn berekeningen.
 
Hierbij nog wat close-up plaatjes die ik heb gemaakt van de planten.

fHCKq2Rgu6q0Cx_NGG7e2mKocfK1tQdL.jpeg

fHCKq2Rgu6q0Cx_NGG7e2mKocfK1tQdL.jpeg

fHCKq2Rgu6q0Cx_NGG7e2mKocfK1tQdL.jpeg

fHCKq2Rgu6q0Cx_NGG7e2mKocfK1tQdL.jpeg


En dan nog de nieuwe plantjes:
fHCKq2Rgu6q0Cx_NGG7e2mKocfK1tQdL.jpeg
 
hier ook gevonden ;-)

ik zou starten met een no3/po4 verhouding van 20/2
daarbij dagelijks +-1mg/l aan no3 en 0,1mg/l aan po4 extra toedienen
na een 10tal dagen eens meten het doel is om de dag dosissen aan te passen tot dicht bij de startwaarde van 20/2 .
probeer het meten te beperken tot eens om de 7 a 10 dagen

je kh waarde is aan de hoge kant die zou je kunnen verlagen door meer osmose te gebruiken tijdens je waterwissels
ook je gh iets hoger houden dan je kh- waarde
 
LOL :) Kun je wellicht nog een beetje achtergrond geven waarom je het zo zou doen?
 
euh ,deze startwaarde van 20/2 aan no3/po4 zal bij de meeste planten geen tekorten meer geven aan no3,po4 of kalium
-over de dagdosis als je planten dagelijks 1mg/l aan no3 en 0,1mg/l aan po4 verbruiken zit je wekelijks reeds flink te snoeien.
-zou er echter totaal geen verbruik van no3/po4 hebben ga je na 10dagen max op 30/3 komen dit is een iets hogere waarde maar geeft geen/weinig problemen.

-meten mag/zal een hulp zijn in het begin ,maar teveel meten zorgt onnodig voor beginners stress

-een lagere kh is minder belastend voor de gemiddelde gezelschapsvis
- met een lagere kh zal je niet zoveel co2 moeten inpompen om een goeie ph te krijgen naar plantengroei toe

-gh iets hoger dan je kh om zeker te zijn dat er magnesium en calcium aanwezig is (dit is vooral belangrijk als veel osmose of extreem lage kh wil aanhouden)
 
Okee helder. Ik vind het fijn om wat achtergrond te hebben zodat ik ook weet waarom ik iets moet veranderen. Dat helpt in de toekomst weer om zaken zelf uit te kunnen vogelen :) Dit heeft ook te maken met de Redfield ratio toch, die verhouding van 10:1 heb ik over gelezen. Ik ga mijn schema ook aanpassen, nu doseerde ik alles in de eerste 2 dagen na een waterwissel. Ik wil het nu als volgt gaan doen:

Zondag: wissel.
Maandag: 25ml Ferr
Dinsdag: 20ml NO3
Woensdag: 10ml PO4
Donderdag: 25ml Ferr
Vrijdag: 20ml NO3
Zaterdag: 10ml PO4

Wat me opvalt aan het sterrenkruid is dat de blaadjes een soort van sneetje vertonen, in rechte lijntjes. Hoort dat bij de transformatie, of duidt het op een tekort?
 
Vergeet de redfield ratio!
Klimatologen die zich bezig houden met "climate change" discuteren hier graag over. Voor ons aquarium heeft het geen enkel nut! Als je jezelf daar mee gaat bezig houden ga je een stap terug gaan en alles ingewikkelder maken dan het is.
Je gaat geen algen krijgen als je verhouding niet goed is, alleen als je planten het slecht doen of als je teveel licht hebt.

NO3 en PO4 mag je gerust op dezelfde dag doseren.

Foto van sterrenkruid?
 

Terug
Bovenaan