Bemestingstips gezocht


jessicapilon zei:
Kijk dit hoor ik nu zo vaak. Maar niemand die erbij zegt waar je dat kan krijgen ;)

-xLuO-d6QG0tb0ca1D71h1EA4vYYwH3k.jpeg


:D
 
@Backplay: het doseren vind ik inderdaad nog lastig. Ik moet maar wat uitgaan van jullie tips en daarop proberen te sturen. Vind het nog lastig om tekenen te herkennen waardoor ik juist meer of minder van e.e.a. zou moeten toevoegen. Die 1/7 en 1/3 waar je het over hebt: 1/7 van wat? Van je wekelijkse totaal neem ik aan, maar hoe heb je dat bepaald dan? Het klinkt wel logisch om na een waterwissel wat meer te doseren, dat doe ik tot nu toe echter nog niet. Ik gebruik overigens Ferrdrakon, geen Kramerdrak.

Ik ga nu denk ik zaterdag ochtend pas wisselen (4 dagen ertussen). De beurt van maandag schuif ik dan door naar woensdag (5 dagen) en daarna naar de dinsdag of woensdag daarna (7 dagen). Dan ga ik met vakantie, dus ga m'n vader vragen om 1x te wisselen en inderdaad het licht terug naar 60%. Ik ga hem niet vragen om iedere dag micro's en macro's te doen, dat gaat niet werken ben ik bang, dus zal dan tijdens de waterwissels moeten.

Verder ben ik heel tevreden. Alleen gister geconstateerd dat mijn co2 reactor lekt :( Nieuwe afsluiters besteld om dat op te lossen, zo blijf je wel bezig iig...
 
De reactie van het naaldgras is typisch voor een CO2-tekort, ook de bruinige/bleke kleur zie je heel vaak als dat plantje te weinig CO2 krijgt. Idem voor de Glosso meestal.
Ik zou zoals iemand eerder al heeft opgemerkt die plantjes wat in de stroming zetten zodat ze volop gemixte CO2 krijgen.

Macro & micro kun je in 2x doseren voor een hele weeg (1 dag macro, andere dag micro). Is misschien gemakkelijker voor je vader. Oppassen voor CO2-aanpassingen vlak voordat je op vakantie vertrekt, dat kan gevaarlijk zijn :) Beter inderdaad gewoon je licht verlagen en het zo laten tot je terug bent.

Groeten
Gilles
 
Zit er nog een mogelijk gevaar in het huidige (vrij hoge) CO2 niveau en het verlagen van het licht? Mijn redenatie: minder licht = minder opname CO2 = hoger CO2 niveau dan nu het geval is, en het is al redelijk hoog. Of kan dat geen kwaad en is het beter om er niet meer aan te komen? Heb nu nog 2 weken om aanpassingen te maken.

Leuk dat je ook hier zit Gilles, ik heb met veel plezier je blog gelezen, erg leerzaam!
 
Je hebt op zich niet zo n heel dicht beplante bak nog, dus ik denk dat de co2 niet echt veel zal veranderen omdat je het licht in duur iets terug schroeft. Als het nu goed gaat dan zal dat wel zo blijven.
Ik kan je co2 waarde zo snel miet terg vinden want je kh zag ik niet staan.
 
jsiegmund zei:
Zit er nog een mogelijk gevaar in het huidige (vrij hoge) CO2 niveau en het verlagen van het licht? Mijn redenatie: minder licht = minder opname CO2 = hoger CO2 niveau dan nu het geval is, en het is al redelijk hoog. Of kan dat geen kwaad en is het beter om er niet meer aan te komen? Heb nu nog 2 weken om aanpassingen te maken.

Van wat je toevoegt aan co2 gaat er maar een klein deel naar de planten, de rest verdwijnt uit je aquarium. Het minder verbruik gaat dus maar een kleine invloed hebben.
Wil je veiliger spelen, moet je voor beter ontgassing zorgen. Dus meer oppervlakte beweging.
Een dag of 2 testen kan ook geen kwaad.

Als je vind dat je co2 gehalte wat te hoog is, en als een plant zoals het naaldgras nog niet mee wil, is er maar 1 optie... Meer stroming. :D (Eigenlijk ook minder licht)
Zal je proberen te overtuigen. :p
Het probleem is niet altijd dat het co2 gehalte te laag is, maar dat de plant niet effici�nt gebruik kan maken van het huidige co2 gehalte.
Door meer (juiste) stroming, gaat er beter gasuitwisseling zijn op het blad en dat gaat ervoor zorgen dat er effici�nter gebruik gemaakt word van co2. Je plant kan dus meer co2 opnemen dan ervoor, alhoewel je co2 gehalte hetzelfde is gebleven.
Dit heeft met de grenslaag op het blad te maken. Aan het oppervlakte van het blad ontstaat er aan laag waar de stroming bijna nihil word. Een plant moet dus die laag eerst overwinnen voor er goede gasuitwisseling kan zijn. Hoe dikker die laag, hoe moeilijker het dus word om co2 effici�nt op te nemen. En met meer stroming verklein je die laag.
Dit is een simpele voorstelling voor laminaire stroming, maar het ziet er zo uit:
RebgoMjP49JFbmMlVrgyowG7Dilzkfqt.png

Zoals je ziet word die laag alleen maar groter, en word het dus moeilijker voor een plant. Meer stroming -) minder grote laag.
Er zijn natuurlijk limieten, bij teveel stroming word de opname terug slechter. Het is dus de kunst om overal een gelijke stroming te krijgen.
Ligt natuurlijk allemaal gecompliceerder, maar dit is zowat de korte inhoud.
Door meer stroming zorg je er ook voor dat er minder vuil op de bladeren komt, waardoor je gasuitwisseling dus ook minder gehinderd word.
Overtuigd?

Met de micro's word wat experimenteren denk ik.
Als ik naar de hoeveelheid zie van 1 dosis Ferrdrakon, kan je daar niet snel een toxische hoeveelheid van geven. Je kan dus gerust proberen of meer als 1 dosis helpt.
 
Helder verhaal. En ik geloof ook zeker wel dat meer stroming beter is hoor, laat dat duidelijk zijn. Geen kwestie van overtuigen dus, maar vind deze achtergrond info zeker heel interessant.

De opmerking rondom CO2 kwam vooral omdat ik weer een dood garnaaltje heb gespot en dit keer was het een jonkie. Dus daarom begon ik te twijfelen of het CO2 gehalte niet een beetje te hoog is geworden. We hebben het opgeschroeft en sinds ik de lily pipe erin heb hangen heb ik veel minder oppervlakte stroming waardoor je ook minder gasuitwisseling hebt. Al met al dus veel meer CO2 in het water en gezien het bolletje ook genoeg? Dus daarom misschien voor de dieren goed om te kijken of iets minder ook nog voldoende is.

Ik ga het opvoerpompje wat ik gebruik voor de waterwissels eens proberen in te zetten om wat meer stroming te krijgen. Als dat goed bevalt vervang ik 'm door zo'n wavemaker. Maar eerst de CO2 reactor zien te fixen zodat er niets meer lekt ;)
 
De garnalen zullen denk ik wel gevoeliger zijn voor een hoge co2 dan de vissen.
De dood kan ook toeval zijn.
Als het bij 1 blijft denk ik niet dat er een verband gelegd moet worden.
 
Het zit me niet mee :( Net geprobeerd om het lek van mijn reactor op te lossen. Schroefde de nieuwe nozzle erop, breekt de hele kap in tweeen :S Ik vermoed dat het plastic broos is geworden of zo, ik heb 'm stevig aangedraaid maar nu ook weer niet overdreven hard. Hoe dan ook, nu zit ik dus geheel zonder CO2 (taifun had ik al verkocht). Ik ga nog een poging doen om hem te lijmen en in de tussentijd maar een nieuwe bestellen, zit weinig anders op denk ik. Maar die is morgen natuurlijk niet in huis.
 
Ik heb een aantal keer gescholden... maar goed, maar van de gelegenheid gebruik maken om mijn vakantieprogrammaatje qua licht uit te proberen :(
 
jsiegmund zei:
De opmerking rondom CO2 kwam vooral omdat ik weer een dood garnaaltje heb gespot en dit keer was het een jonkie. Dus daarom begon ik te twijfelen of het CO2 gehalte niet een beetje te hoog is geworden. We hebben het opgeschroeft en sinds ik de lily pipe erin heb hangen heb ik veel minder oppervlakte stroming waardoor je ook minder gasuitwisseling hebt. Al met al dus veel meer CO2 in het water en gezien het bolletje ook genoeg? Dus daarom misschien voor de dieren goed om te kijken of iets minder ook nog voldoende is.

Garnalen gaan soms voor een onverklaarbare reden dood, en dan word het meestal op plantenvoeding en co2 gestoken omdat men niets anders vind. Heb tot hiertoe het meeste succes met garnalen in aquaria met veel co2 en voeding, zo zie je maar.

Je moet oppervlakte stroming als iets positief bezien, meer gasuitwisseling geeft meestal meer stabiliteit. En als je daardoor iets meer verlies van co2 hebt en een paar bellen per minuut meer moet geven, so be it.

Geef zelf ook altijd voorrang aan de dieren ivm het co2 gehalte, probeer het altijd zo laag mogelijk te houden zonder dat planten last krijgen. Maar dan moeten de vissen wel een compromis kunnen sluiten en het met meer stroming doen. Zo kan ik soms tot 1/3 minder toevoegen met hetzelfde resultaat door simpelweg een groter filter of stromingspomp tijdens de fotoperiode.


jsiegmund zei:
Het zit me niet mee :( Net geprobeerd om het lek van mijn reactor op te lossen. Schroefde de nieuwe nozzle erop, breekt de hele kap in tweeen :S .

Ouch!

Steek het darmpje op een bruissteen en zet het onder je filteruitlaat. Of als je geen steen hebt gewoon het darmpje. Zo word je filter een reactor. :D
Kan zijn dat die af en toe een boertje laat, maar zolang het niet teveel is kan dat geen kwaad.
Geen co2 -) weinig licht, anders krijg je problemen.
 
Ik heb beiden maar gedaan: licht lager gezet en CO2 slangetje in de filterinlaat gestoken. Bedankt voor die tip.

Overigens op een zijspoor: flesdruk is terug op 60 nu, hopelijk blijft 'ie daar dan hangen :)
 
Zo. Vanochtend nieuwe reactor binnengekregen en geinstalleerd. Ik had afgelopen weekend al een setje kranen met snelkoppeling tussen de slangen gezet, dus dat was nu in een wip gedaan. CO2 niveau weer teruggezet naar ongeveer 100 bellen per minuut en het licht weer terug naar het normale programma. Viel uiteindelijk mee dus, heeft alleen weer wat geld gekost. Nieuwe reactor werd overigens geleverd met de nieuwe nozzles en is sowieso op verschillende punten anders, dus ze hebben wel degelijk dingen veranderd.
 
Daar ben ik weer. Het eerste deel van de vakantie zit er op. 6 dagen geleden gewisseld en vandaag weer gewisseld. Van tevoren een monstertje genomen en gemeten, hele rare waarden waar ik niks van snap.

pH 7; KH 9; GH 10; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 5; PO4 0,5

Triootje pH, KH en GH zijn omhoog geschoten, maar waarom? De wisselduur is veranderd en het licht staat op standje laag. Moet er wel bij zeggen dat het inmiddels al laat was, dus CO2 was al een tijdje uit wat de pH waarde wel zou kunnen verklaren. Het bolletje had vanmiddag de normale gelige kleur. In de bak is eigenlijk weinig raars te zien, lag wel weer 1 dood garnaaltje in. Planten zien er hetzelfde uit en zijn wat gegroeid in de tussentijd.

Ik vertrek woensdag opnieuw voor anderhalve week, m'n vader wisselt in die tijd 1x water. Moet ik me druk maken om die waarden?
 
Ik zie dat rond 30 juli je ph ook s morgens rond de 7 zit. Dus dat is dan toch niet zo raar als de co2 uit heeft gestaan??
Je kh is nog steeds wat hoog maar daar heeft de co2 geen invloed eigenlijk op.
Verder zou ik me niet echt zorgen maken hoor.
Een dode garnaal kan gebeuren en kan veel oorzaken hebben.
je weet niet hoe oud die is denk ik en ze worden maar zo n 1,5 jaar namelijk.

Met deze waarden is de co2 ruim 20mg en dus meer dan voldoende.
 
Oke. Maar wat ik dan niet snap: hoe kunnen de KH en GH ineens weer zoveel hoger worden wanneer ik iedere keer ongeveer 2/3 osmose ververs? Heb wel laatst die filters vervangen, misschien osmose water nog eens opnieuw meten.

Update: opnieuw gemeten, niks mis mee.
 
Zonder dat je het zelf toevoegt gaan die niet zomaar verhogen natuurlijk.
Is je verhouding KH/GH hetzelfde gebleven, of is alleen je KH naar boven gegaan?
 
De seiryu stenen kunnen wel eens de oorzaak zijn.
Als je minder hebt ververst, ga je dat meestal pas merken.
 
Hierbij een nieuwe update na de vakantie. Eigenlijk is het best goed gegaan, alleen de glosso heeft helaas rake klappen gehad. Door het mindere licht en de drijfplantjes is de glosso volop naar boven gaan groeien. Alles op de bodem is daarna vergeelt en deels vergaan. Ik heb meteen flink gesnoeit, wat er overbleef was een gelige bodem. Drijfplantjes flink uitgedund en terug op hun plaats gekregen, daarmee zal de glosso zich wel weer herstellen denk ik. De linkerkant die toch al dun was is nu helaas weinig meer van over, misschien moet ik daar ook aan iets anders gaan denken. Of wellicht de glosso maar helemaal vervangen door wat anders want dit is wel een lastig plantje.

De rest heeft het prima gedaan. Het gras is letterlijk groener en lijk het steeds beter te doen. De reineckii had de oppervlakte alweer gehaald, wederom flink gesnoeid en ik ga die vervangen door iets anders, dit heeft geen zin zo. Wordt ook steeds lelijker. Eleocharis en helferi staan er mooi bij. Nog wel wat algjes op sommige bladeren, maar niks ernstigs.

Tussen de glosso zat natuurlijk wel alg, weer van dezelfde soort. Is geen draadalg, wat het wel is weet ik niet zeker. Het zijn donkergroene bosjes, lijken een beetje op stofpluisjes maar dan met een andere kleur. De ruit is vrijwel schoon gebleven, dus dat is goed nieuws :)

Vandaag voor het wisselen opnieuw gemeten:
pH 6,5; KH 10; GH 11; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 5; PO4 0,5

De opmerking over de stenen lijkt me een aannemelijke oorzaak. Zowel GH als KH zijn omhoog. Er zat nu 7 dagen tussen een wissel, dat verklaart waarom de waarde nu nog hoger is. Dan is de vraag: wat is de juiste aanpak? Toch 2x per week wisselen? Verhouding osmose / kraanwater nog meer veranderen? Meer wisselen (nu 30% denk ik)? Nog iets anders?
 
Spijtig van de Glosso. Er zijn wel wat makkelijkere voorgrond plantjes die minder zorg vragen.

Als je iets met kleur wilt ipv de Reineckii:
Proserpinaca palustris, is makkelijker te houden dan dat het er uit ziet.
Rotala varianten, Blood Red, Colorata.
Nesaea soorten, al iets moeilijker.
Maar die zal je wel bij de concurrentie moeten bestellen.

je kan meer gaan verversen, of het gewoon zo laten en kijken of het zo ook werkt. Kan wel zijn dat je dan wat meer micro's moet gaan geven. Heb al aquariums gezien met bijna het dubbele als dat van jou, en die zagen er prachtig uit. Het kan dus wel.
 
Okee. En heeft dit dan nog invloed op de CO2 waarde, gezien dat tabelletje waarin PH en KH tegen elkaar afgezet worden?

Welke voorgrondplantjes zijn makkelijker dan glosso (maar zijn wel soortgelijk qua bodembedekking)?
 
Ok, maar wat is optimaal? Backplay zegt dat je met dubbele waarden ook nog een mooie bak kunt hebben, eerder werd gezegd dat dit soort waarden wel wat aan de hoge kant is. Dus waar kan ik dan naartoe werken? Ik heb nu 2 cans van 20L die ik vul met osmosewater om te verversen. Dat vul ik dan nog aan met kraanwater (KH 8.5, GH 7). Als ik meer wil verversen moet ik wellicht nog een extra can osmose gaan maken, maar misschien is het ook voldoende om minder kraanwater te gebruiken? Welke optie zouden jullie gebruiken?

Mijn CO2 fles is inmiddels weer leeg, dus ik doe nu precies een maand met een fles. 2kg / 4 weken is dus 500gr per week ipv de eerder genoemde 100, dat scheelt nogal wat.
 
Mijn bak bak is 190 liter en ik doe met 2 kilo co2 iets van 6 a 7 maanden.
Mijn leidingwater is ph 7.8 en dat verlaag ik naar 6.65.
Ik vind dat je co2 wel snel op is hoor.
 
Haha, tja dat vind ik nou ook. Vandaar dat ik me dus ook continue afvraag of het niveau niet wat hoog is. Het zou kunnen dat mijn bodem nog steeds een hoop opneemt, of misschien dat het reageert met die stenen, ik weet het niet? Maar ik weet wel dat het me op deze manier 27 euro per maand kost en dat is wel aan de hoge kant wat mij betreft. Bolletje is nog steeds geel. Ik zie af en toe ook wel eens een visje naar de oppervlakte schieten, adem happen? Dat doen ze allemaal, maar niet heel regelmatig. In de afgelopen weken geen dode garnalen meer gehad trouwens.
 
Ik heb het idee dat er een back-up van het forum teruggezet is, want we zaten inmiddels toch echt op pagina 6 volgens mij.

Hoe dan ook, kleine update: algeneters en corydorassen schieten toch wel opmerkelijk vaak naar de oppervlakte om lucht te happen, dus ik heb de CO2 tijden iets veranderd zodat 'ie wat minder vroeg aan springt. Licht is om 12 uur aan, CO2 nu vanaf 09:30 ipv 08:00. Nu het licht brand en er dus ook zuurstof geproduceerd wordt lijkt de boel vanzelf wat rustiger te worden.

Ik ga mijn 500gr back-up fles gebruiken om te controleren of deze nu veel langer mee gaat, dan weet ik in ieder geval of het lek nu daadwerkelijk opgelost is voordat ik weer opnieuw laat vullen.

Ik heb een extra Eden opvoerpompje bestelt om wat meer stroming te kunnen maken.

Als laatste kijk ik nu naar de combi pogostemon helferi en cryptocorne tropica. Ik wil dan de Vesuvius verplaatsen naar de plaats waar de reineckii nu staat, cryptocorne tropica ervoor. De pogostemon in de plaats van de glosso. Wat denken jullie daar van?
 
Is idd wat weg.

Je kan ook eens proberen om je uitstroom iets hoger te zetten zodat er wat meer oppervlakte beweging is.

Als laatste kijk ik nu naar de combi pogostemon helferi en cryptocorne tropica. Ik wil dan de Vesuvius verplaatsen naar de plaats waar de reineckii nu staat, cryptocorne tropica ervoor. De pogostemon in de plaats van de glosso. Wat denken jullie daar van?

Zolang je Crypto's niet teveel licht geeft, moet dat goed komen. En geduld hebben. :D
P. helferi is een heel mooi plantje! Heb er zelf nooit succes mee gehad, of een appelslak at ze op ofwel deed het qua groei niet veel.
 

Terug
Bovenaan