Bemestingstips gezocht


jsiegmund zei:
zijn er handige verbindingsstukjes om je outlet te verplaatsen naar de voorkant, zonder dat er een slang naast de bak hoeft te lopen? Ik vind voornamelijk outlets die je tegen de wand plakt en die op diezelfde plek ook de bak verlaten in een U-bocht. Dat gaat niet met mijn kap en zou ik ook redelijk lelijk vinden.

Uitstroom aan de rechter achterkant zetten (waar de uitkepingen zijn), zodat hij langs de rechter zijruit gericht staat.
Verleng de uitstroom met een slang langs de rechter zijruit, en vlak voor de rechter voor hoek een 90� bocht zetten.
Zo stroomt het water van rechts naar links langs de voorruit, zonder dat je buizen ziet hangen.
Mocht het niet duidelijk zijn trek ik morgen wel een foto, heb die van mij ook zo staan.
 
Ook ik ben met de Ferplast bak in ieder geval wel nieuwsgierig hoe dat wordt gedaan.
 
Die foto, graag, want ik snap 't niet helemaal :)
 
jsiegmund zei:
Die foto, graag, want ik snap 't niet helemaal :)

Was toch duidelijk uitgelegd! :p

Links is dus de achterruit, rechts voorruit.
Hangt normaal net boven de waterspiegel, dus je ziet alleen een stukje waar het water uitkomt.
Er zullen wel wat nettere methodes bestaan, maar ben op dat vlak geen handige Harry. :D
549219_0_82_uitstroom_bocht.jpg
 
Ben jij geen handige Harry :D??
Ik ook niet hoor.
Tja dit is ook een manier om het om te leiden zeg maar en de stroming aan te kunnen passen.
Persoonlijk zou ik gaan voor een buisje met gaatjes als een spraybar.
Maar ja er zijn meer wegen die naar Rome leiden hoor.
 
Ik heb een spraybar bij mijn filter gehad, dus die zou ik zonder problemen kunnen installeren aan de rechterkant, is groot genoeg om van achter naar voren te lopen. Maar het leek me dat je dan juist minder verplaatsing krijg omdat de kracht veel minder groot is?

Op deze manier is het inderdaad goed te doen, maar is dat laatste witte stukje dan nog een speciale outlet? Ik heb nu echt zo'n spuitmondje wat het water lekker krachtig in beweging zet.

Meteen maar even wat updates qua plantjes:

Haargras
436164jsiegmund_0_82_dsc00095.jpg


Glosso
398736jsiegmund_0_82_dsc00096.jpg


Reineickii
681981jsiegmund_0_82_dsc00097.jpg


Eleocharis en helferi
988321jsiegmund_0_82_dsc00098.jpg
 
Volgens mij is dat witte stukje een stuk slang. Maar ja ik ben ook niet technisch hoor.
Als je een spraybar gebruikt dan moet al het water door de gaatjes worden geperst en afhankelijk hoeveel gaatjes je hebt en hoe groot is die straal best wel ok hoor.
Ik heb ook op rechts in de bakken de Eheim buis lopen en die geeft meer dan voldoende stroming en de plantjes bewegen door de gehele bak daardoor.
Ik heb juist de indruk dat zonder een spraybar zoals Backplay op de foto toont de stroming minder krachtig/gericht is.
Maar goed veel hangt af van welke buis je gebruikt en met hoeveel gaatjes en hoe groot deze zijn.
Je moet net even uitkienen wat je nodig hebt in je bak om een mooie stroming te krijgen.
 
De reden waarom ik geen spraybar zou aanraden bij jou, is omdat je filter niet krachtig genoeg is, en vooral door de vorm van je opzet.
Met een gewone uitlaat gaat er zo stroming op de bodem komen (botst tegen de zijruit aan de andere kant en buigt voor een stuk naar beneden), zodat je daar ook genoeg CO2 krijgt. En het vuil gaat zo veel makkelijker in je filter komen.

Wit stuk is om de uitstroom iets breder uit te laten komen.

Hou er wel rekening mee dat als het CO2 gehalte omhoog gaat, de rest van de voedingsstoffen ook moeten volgen. Maar kijk daarvoor vooral naar de planten, en gebruik je meetsetjes als een ruwe aanwijzing.
 
Ok ik lees net dat de filter een JBL 901 is en ik heb daar geen enkele ervaring mee.
Wellicht heeft die niet genoeg capaciteit om een spraybar te gebruiken in jou bak.


In de regel kom je in de praktijk er heel snel achter of er goede en voldoende stroming is en dus of een filter capabel genoeg is.
Als Backplay denkt dat je filter dat niet is dan zal hij dat niet zomaar zeggen.
Wellicht dan beter om het te doen zoals op de foto is afgegeven.
Zoals ik al zei ken ik die hele filter dus niet. Wat ik bedoelde in mn laatste post is dan natuurlijk met een filter die wel capabel genoeg is om met een spraybar te kunnen werken.
En dan hangt e.e.a. af van de genoemde factoren. Maar goed dat is bij jou dus niet van toepassing.
 
backplay zei:
De reden waarom ik geen spraybar zou aanraden bij jou, is omdat je filter niet krachtig genoeg is, en vooral door de vorm van je opzet.
Met een gewone uitlaat gaat er zo stroming op de bodem komen (botst tegen de zijruit aan de andere kant en buigt voor een stuk naar beneden), zodat je daar ook genoeg CO2 krijgt. En het vuil gaat zo veel makkelijker in je filter komen.

Dit is precies de reden waarom ik me afvraag of het wel beter gaat worden.

Nu stroomt het water langs de bovenzijde naar rechts. Daar botst het tegen de wand, maakt een U-bocht en trekt via de onderlaag weer terug naar het filter. Dit is goed te zien in de stroom. Ook vlak boven het haargras heb ik goede stroming.

Als ik het aanpas, trekt de stroom diagonaal van rechtsboven naar linksonder. Ik ben bang dat er dan recht onder de uitstroom een dode zone gaat ontstaan waar het water weinig reden tot bewegen heeft. Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat dit precies de reden is waarom je uit en instroom juist aan dezelfde kant moeten zitten (of een tweede filter, maar dat gaat me voorlopig even te ver).

Ik heb bijvoorbeeld mijn CO2 indicator aan beide kanten op de ruit gehad, en eigenlijk maakt dat qua kleur weinig uit. Mijn conclusie daaruit is dat de CO2 prima over de bak verspreid is?
 
Ja kijk jij kan goed bepalen hoe de stroming in je bak is. Als die verder goed is dan moet je niks veranderen denk ik.
Soms ontstaan alg problemen door een slechte stroming en in zo n geval moet je beter wel iets doen om dit te verbeteren.
Maar als de stroming goed is dan zou ik het zo houden. Tenzij het door een aanpassing nog beter zou kunnen.
 
In en uitstroom aan dezelfde kant is idd de bedoeling, dacht dat ik dat in je foto album had gezegd. Dus "ideaal" zou zijn in en uitstroom rechts van voor.
Maar begrijp dat dit om praktische reden niet gaat. Je uitstroom rechts achter zou ook een mogelijkheid zijn.

Als ik het goed heb staat je instroom nu links achter.
Vuil gaat niet makkelijk bergopwaarts, wat nu het geval is. Als de instroom rechts vooraan staat, kan het afval bergafwaarts. Wat al veel makkelijker gaat.
Je hebt dan ook stroming bij het naaldgras omdat de instroom daar dan het water naar zich toe trekt.
Kijk bij het stofzuigen maar eens of er plaatsen zijn waar er meer vuilopstapdeling is. In jou geval kan dat wel eens de rechterkant zijn.

Niet alleen je CO2 concentratie is belangrijk, maar je planten moeten er ook gebruik van kunnen maken. En dat gaat het makkelijkste als er stroming langs de planten komt.

Ik probeer maar een zo effici�nt mogelijke manier te vinden om je stroming te regelen zodat al je planten genoeg stroming krijgen. Maar als je vind dat het nu goed staat, laat het dan zo en werk dan vanuit de situatie die er nu is.
Mocht je filter vol zitten, kan je er ook wat filtermateriaal uit halen om zo wat meer stroming te krijgen. Kan geen kwaad.
 
Mocht je filter vol zitten, kan je er ook wat filtermateriaal uit halen om zo wat meer stroming te krijgen. Kan geen kwaad.
Is er bij bv een Eheim buitenfilter ook aam te geven hoeveel % aan vulling de beste stroming geeft??
Ik heb nu hem zo gevuld dat met de watten de filter helemaal volzit. Niet hard aangedrukt maar wel vol.
Is het zinvol om een bepaald percentage leeg te laten of een bepaald aantal centimeters dus niet te vullen??
Misschien dat dit ook bij de TS zou kunnen helpen.
 
Mja qua vuil snap ik wat je bedoelt; maar ik denk dat het meeste vuil sowieso tussen de glosso gaat blijven hangen. Alles wat licht genoeg is om echt te zweven komt wel bij het filter aan. Denk dus dat het wat dat betreft allemaal niet zoveel verschil zal maken. Wat misschien wel interessant is, is om alles te verplaatsen naar rechts.

Moet daar nog wel even een goede oplossing voor verzinnen. Heb nu een paar keer de soil aan de voorkant afgezogen en aan de bovenkant teruggegooid, glijdt vanzelf weer naar beneden nu de glosso nog niet heel dicht is. Waar het gras staat heb ik de soil nog niet schoon gemaakt en weet ook niet zo goed hoe ik dat moet gaan doen zonder een compleet grasveldje door m'n buisje te zuigen. Ik heb zo'n stofzuiger, maar ben bang dat ik met wroeten vanzelf alle sprietjes loshaal. Daarom was ik van plan om eerst te wachten totdat dat spul zich goed vespreid heeft. Onder de soil groeit het in horizontale lijntjes waar dan weer nieuwe sprietjes uitkomen. Op het moment dat dat goed vast zit wordt het schoonmaken ook makkelijker.

Ik heb inmiddels wat gelezen over de EI methode, ben nog niet heel enthousiast. Hoewel er geen goed bewijs voor is, lijkt het me voor de vissen storend en ergens vind ik het een beetje zoned om er teveel in te mikken 'zodat er maar genoeg is'. Moet toch ook wel mogelijk zijn om ongeveer genoeg te doseren lijkt me dan. Ik denk dat ik eerst maar eens wat nitraat en PO4 ga toevoegen om eens te kijken wat dat doet.
 
jessicapilon zei:
Is er bij bv een Eheim buitenfilter ook aam te geven hoeveel % aan vulling de beste stroming geeft??
Ik heb nu hem zo gevuld dat met de watten de filter helemaal volzit. Niet hard aangedrukt maar wel vol.
Is het zinvol om een bepaald percentage leeg te laten of een bepaald aantal centimeters dus niet te vullen??
Misschien dat dit ook bij de TS zou kunnen helpen.

Hangt allemaal af van de capaciteit van het filter en de grootte van het aquarium.
Zorg er zelf meestal voor dat het filter theoretisch 8-10 keer per uur het aquarium rondgaat. Op deze manier is er praktisch meestal genoeg stroming, en geeft het minder als er meer vulling in het filter is.

Je moet dus zelf wat kijken of er genoeg stroming is. En als er niet genoeg is kan er best wat filtermateriaal uit. Heel het aquarium werkt eigenlijk als filter, dus een litertje filtermateriaal minder gaat het niet maken. De extra stroming die je cre�ert gaat wel een verschil maken voor heel je systeem.

Met een minder krachtig filter zoals Siegmund ga je dus effici�nter moeten gaan werken, en word plaatsing en inhoud van het filter belangrijker.
 
Dat vind ik vrij veel 8 a 10x.Je hoort hier erg veel verschillende getallen over moet ik zeggen (zoals over zoveel in onze hobby ;) )
Ik heb de Eheim 2215 en die heeft een cap van dik 650 liter dacht ik en de bak is 190 liter bruto.
Dat is lang geen 8 a 10x dus :oops:
En er werd eerst ook nog tegen mij gezegd dat een Eheim 2213 met een cap van 450 liter het ook wel kon doen. Nou dat kon hij dus niet en ik hield een vuile bodem.

Op de 80 cm met 125 liter bruto heb ik de 2213 met een cap van rond de 450 liter draaien.

Nu heb ik op de meterbak ook naast de 2215 een extra 2213 nog draaien en die laat ik anders maar mooi meedraaien waardoor de capaciteit samen rond de 1100 liter zit.
 
Ik heb inmiddels wat gelezen over de EI methode, ben nog niet heel enthousiast. Hoewel er geen goed bewijs voor is, lijkt het me voor de vissen storend en ergens vind ik het een beetje zoned om er teveel in te mikken 'zodat er maar genoeg is'. Moet toch ook wel mogelijk zijn om ongeveer genoeg te doseren lijkt me dan. Ik denk dat ik eerst maar eens wat nitraat en PO4 ga toevoegen om eens te kijken wat dat doet.

Natuurlijk ben je vrij in wat je wilt doen en er zijn veel meer methoden. Je moet denk ik ook in de praktijk ervaren wat goed werkt voor jou en voor je bak.
 
jsiegmund zei:
Ik heb inmiddels wat gelezen over de EI methode, ben nog niet heel enthousiast. Hoewel er geen goed bewijs voor is, lijkt het me voor de vissen storend en ergens vind ik het een beetje zoned om er teveel in te mikken 'zodat er maar genoeg is'. Moet toch ook wel mogelijk zijn om ongeveer genoeg te doseren lijkt me dan. Ik denk dat ik eerst maar eens wat nitraat en PO4 ga toevoegen om eens te kijken wat dat doet.

Begrijp je standpunt, dat is ook zowat de reden dat ik geen gebruik maak van de EI methode.
Maar langs de andere kant is dat ook geen goede reden om het niet te doen.
De meeste vissen kunnen tegen heel hoge NO3 en PO4 gehaltes, zeker als je dit toevoegt dmv zouten. Hoge natuurlijke NO3 waardes wijzen erop dat er voorafgaand veel NH3/NH4 en NO2 zijn verwerkt, en het waarschijnlijk een zwaar bezet aquarium is. De stress die NH3/NH4 en NO2 bij de vissen veroorzaakt is veel groter als die van NO3. Dus als mensen beweren dat hun vissen zijn gestorven aan hoge NO3 gehaltes, ligt het volgens mij dus eerder aan de voorafgaande stoffen.
Als je dus NO3 en PO4 toevoegt dmv zouten, heb je dus niet de overlast die NH3/NH4 en NO2 veroorzaken.

Waar het volgens mij wel invloed op heeft, is dat als je altijd een hoge concentratie voedingsstoffen in het aquarium hebt, je makkelijker last krijgt als die dalen.
Een aquarium met bv. NO3=30 en PO4=3, kan blijkbaar sneller last hebben van groene puntalg als het PO4 gehalte op 1 valt.
Een aquarium met bv. NO3=5 en PO4=0,5 kan de PO4 veel lager dalen voor je last van groene puntalg krijgt.
Dit is GEEN vaststaand feit, enkel iets wat mij meer en meer opvalt bij aquaria die hoge NO3/PO4 gehaltes hanteren.

Mijn NO3 en PO4 waardes zijn heel laag, maar ik voeg dagelijks wat toe zodat er altijd wel iets inzit. Deze methode werkt perfect voor mij, en zelfs als ik een paar dagen niets toevoeg en alles komt op 0 te staan, krijg ik niet onmiddellijk algen. Als ik dit een paar dagen laat duren wel.

Dit gezegd zijnde... Ik heb al prachtige planten en vissen gezien met gehaltes van NO3=80/PO4=5, en aquaria waar er geen NO3/PO4 meetbaar is. Zo zie je maar dat de gehaltes niet veel zeggen en geen garantie tot succes zijn.


Nog iets over de stroming:
Ik heb bij een aquarium mijn CO2 gehalte met ongeveer 1/3 kunnen laten zakken door enkel een zwaarder filter te plaatsen, en er zo dus voor gezorgd dat er meer stroming is.
 
jessicapilon zei:
Nu heb ik op de meterbak ook naast de 2215 een extra 2213 nog draaien en die laat ik anders maar mooi meedraaien waardoor de capaciteit samen rond de 1100 liter zit.

Dan zul je zelf ook wel gemerkt hebben dat een filter extra wel een verschil maakt.

8-10 keer rondgaan is heel normaal, kijk maar eens naar plantenbakken in de rest van de wereld. Bij grotere bakken word dat moeilijker, maar dan moet je gewoon wat effici�nter werken.
Het is niet de extra filtering die perse het verschil maakt, maar ook de betere gasuitwisseling.
 
Mijn filter doet 900l/h, dus op netto ongeveer 200L water is dat 4,5x. Misschien dat ik er over een tijdje toch aan ga, maar ik ga dat voorlopig even zo laten. Ik houd wel de slangen goed schoon en spoel de grove filters soms uit. Als ik jou goed begrijp backplay, zou ik 1 vd mandjes ook leeg kunnen laten? Ik heb 2 mandjes met precies dezelfde soort blauwe filterspons er in, dus op zich zou dat best kunnen.

Ik heb juist NO3 en PO4 besteld bij aquariumbemesting.nl. Voorlopig even de vloeibare variant omdat ik het afwegen van al die poeders nog even niet zie zitten. Eerst maar eens kijken of het helpt en dan gaan we daar mee beginnen. Vanavond weer eens wisselen en Ferrdrakon toevoegen, ga die dosis verhogen naar 15ml per wissel (= 30ml per week). Ik blijf nog even 2 wissels doen, ga wel de verhouding osmose / kraanwater nog iets bijstellen in het voordeel van osmose.

Oh ja: en ik ga Salvinia natans kopen als drijfplant en Heteranthera zosterifolia als alternatief voor de ranunculus.
 
Een aquarium met bv. NO3=30 en PO4=3, kan blijkbaar sneller last hebben van groene puntalg als het PO4 gehalte op 1 valt

Tja daarom hanteer ik de EI waardoor je niet zo snel en diep zal zakken. Ik heb de waarden altijd redelijk stabiel omdat je wekelijks weer een dosis toevoegt.
 
jsiegmund zei:
Als ik jou goed begrijp backplay, zou ik 1 vd mandjes ook leeg kunnen laten? Ik heb 2 mandjes met precies dezelfde soort blauwe filterspons er in, dus op zich zou dat best kunnen.

Als je alleen sponzen hebt en je reinigt je slangen en filter regelmatig, moet je er niets uithalen. Die sponzen vallen wel mee qua stromingsverlies.
Gaat meer over filters die propvol met pijpjes of steentjes zitten, dan heeft het wel zin.
Sera heeft Biofibres, kost bijna niets en houd ook niet zoveel stroming tegen.
 
Filter heeft 4 mandjes. In de bovenste twee zit dezelfde soort grove spons. De derde heeft een fijnere spons en in het laatste bakje onderin zitten pijpjes. Het gaat nu best hard met de plantjes. Ik heb de ranunculus er uit gehaald. Vrijdag ververst met meer osmose water en ook meer plantenvoeding toegevoegd. Effect is al duidelijk te zien, vooral de helferi wordt steeds dichter. Gaat dus de goede kant op, nog voor enige toevoeging van nitraat of fosfaat. :)
 
Ik zou god er niet meteen bij willen betrekken, maar okee :p Ik heb mijn nitraat en fosfaat inmiddels binnen. Wat raden jullie aan als dosering om mee te beginnen? Op de fles staat voor hoge belichting (de wattages kloppen niet ivm LED, maar ik heb veel licht); 1ml per dag (beiden). Dat komt dan neer op:

2ppm NO3, 0.25ppm K, 0.33ppm Ca, 0.11 ppm Mg, 0.1 ppm PO4
 
jsiegmund zei:
Ik zou god er niet meteen bij willen betrekken, maar okee :p Ik heb mijn nitraat en fosfaat inmiddels binnen. Wat raden jullie aan als dosering om mee te beginnen? Op de fles staat voor hoge belichting (de wattages kloppen niet ivm LED, maar ik heb veel licht); 1ml per dag (beiden). Dat komt dan neer op:

2ppm NO3, 0.25ppm K, 0.33ppm Ca, 0.11 ppm Mg, 0.1 ppm PO4

Fosfaat en nitraat zijn apart gemengd?
Nitraat is een mix van CaNO3, MgNO3 en een beetje KNO3 neem ik aan?

Dan kan je idd met 1ml per dag beginnen. Kan zijn dat je wat minder nitraat moet toevoegen.

Zou wel goed uitkijken voor kalium gebrek. Als dit je enige bron van kalium is zou het te weinig kunnen zijn.
 
Klopt inderdaad, het is een mix en ik heb dus twee flesjes voor nitraat en fosfaat. Als kalium een probleem blijkt te zijn bestellen we dat gewoon bij, eerst maar eens kijken wat dit doet.

Kan het kwaad om meerdere dagen in 1 keer te doen, of is het echt beter om het per dag te doseren?
 
Je kunt het prima 1x in de week doseren hoor. Dat doen er heel veel die deze stoffen gebruiken.
 
jsiegmund zei:
Klopt inderdaad, het is een mix en ik heb dus twee flesjes voor nitraat en fosfaat. Als kalium een probleem blijkt te zijn bestellen we dat gewoon bij, eerst maar eens kijken wat dit doet.

Kan het kwaad om meerdere dagen in 1 keer te doen, of is het echt beter om het per dag te doseren?

Heb niet het hele topic gelezen (sorry), maar zit nitraat en fosfaat niet in een Kalium-verbinding (KNO3 en K2PO4) of vergis ik me nou?
 
Klopt volgens mij wel hoor Aad.
Wel die ik bedoel van aquariumbemesting.nl in ieder geval.
 
AadMec zei:
Heb niet het hele topic gelezen (sorry), maar zit nitraat en fosfaat niet in een Kalium-verbinding (KNO3 en K2PO4) of vergis ik me nou?

Voor nitraat worden verbindingen met calcium, magnesium en zelf ammonium gebruikt.
 
jsiegmund zei:
Kan het kwaad om meerdere dagen in 1 keer te doen, of is het echt beter om het per dag te doseren?

Ik doseer liever dagelijks, zo ben je zeker dat er altijd iets inzit. 's avonds macro's en 's morgens micro's.
Je kan het ook wekelijks doen, maar dan is de vraag hoeveel je moet toevoegen. De magische 1/10 verhouding?
 
Dat is dan ook de reden mede dat ik de EI volg.
Bij mij is de kans dat ik het weer eens vergeet erg groot namelijk.
Ik voeg wekelijks 20/2 toe ja. Of dat magisch is weet ik niet maar het volstaat bij mij prima. Je moet denk ik ondervinden hoe groot het verbruik is en daarop de dosering op afstellen.
 
backplay zei:
Nitraat is een mix van CaNO3, MgNO3 en een beetje KNO3 neem ik aan?
Dat zou jij dus graag zo zien? Om te voorkomen dat je met te veel kalium zit, of om de andere sporenelementen ook al wat in de bak te brengen? Heeft dit nog invloed op hoeveel sporenelementen je zou doseren?

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan