Bemestingstips gezocht


jsiegmund zei:
Toch benieuwd wat dan een betere conclusie is naar jouw mening?

Dat begint eigenlijk met de opmerking dat je denkt dat je draadalgen hebt,
terwijl John toch eigenlijk zou moeten weten dat het wat anders is..
 
Nou ik moet toegeven dat mijn ogen er niet beter op worden. Maar op die foto denk ik ook draadalg te zien. Ik kan er niks anders van maken maar het kan aan mij liggen hoor.
Verder heb ik ook geen reacties gezien die wijzen op een andere algsoort.
Maar aan welke alg denk jij dan Tom??
 
Die - voorlopig onbekende - alg zit er nog steeds, maar breidt zich niet meer uit. Ik laat 'm dus lekker zitten zodat de garnalen ervan kunnen eten. Oorzaak lijkt mij dus inderdaad slechte stroming door de begroeiing. Ik probeer vandaag een paar keer de pH te meten. Moet de KH daarbij ook nog gemeten worden of heeft dat weinig zin? Voorlopig resultaat: vanochtend om 08:00 pH 7 (voor CO2), nu om 11:00 (na 3 uur CO2) richting 6.5.

Ik doseer nu 's ochtend 5 ml ferrdrakon en ongeveer 2.5ml NO3 en PO4.

pH sensor bedoelde ik om te meten, controller lijkt me inderdaad niet nodig.
 
Als ik de specificatie bekijk zie ik eigenlijk zo snel geen verschil. met beide kun je de temp ook meten zie ik.
Ik heb in het verleden een pen van net 20 euro gehad en daar slechte ervaring mee gehad en vandaar dat ik deze nu nam omdat die normaal dik 60 euro is.
Maar ja op het oog zie ik in de specificaties weinig verschil. Alleen is deze nog goedkoper dus.
 
Ik heb het idee dat de aquariumwinkels voor sommige artikelen sowieso een (veel) hogere prijs vragen dan normaal is. Zullen ze wel nodig hebben om de marges te halen die nodig zijn, of om een leuke auto te kunnen kopen natuurlijk :S Bedankt iig, ik ga die maar gewoon eens bestellen denk ik, voor die prijs kun je ook niet heel erg sukkelen.
 
jsiegmund zei:
Moet de KH daarbij ook nog gemeten worden of heeft dat weinig zin? Voorlopig resultaat: vanochtend om 08:00 pH 7 (voor CO2), nu om 11:00 (na 3 uur CO2) richting 6.5.

Ik doseer nu 's ochtend 5 ml ferrdrakon en ongeveer 2.5ml NO3 en PO4.

KH moet je niet meten.
Dat je Ph om 8h op 7 staat is wel vreemd. Tenzij je bodem de Ph regelt, een slechte gasuitwisseling hebt of fout hebt gemeten, zou die eerder tegen de 7,5 moeten zijn.
Doe eens wat aquarium water in een beker, roer er eens flink in en meet na 12h (langer mag ook) je Ph. Probeer het desnoods ook eens met een beker met wat van je bodem in.
Blijven meten!

Macro's en micro's niet samen doseren, kunnen met elkaar reageren. Macro's in de avond en micro's in de ochtend.
 
jsiegmund zei:
Ik heb het idee dat de aquariumwinkels voor sommige artikelen sowieso een (veel) hogere prijs vragen dan normaal is. Zullen ze wel nodig hebben om de marges te halen die nodig zijn, of om een leuke auto te kunnen kopen natuurlijk :S Bedankt iig, ik ga die maar gewoon eens bestellen denk ik, voor die prijs kun je ook niet heel erg sukkelen.

Nee dat is waar en ik zie zo snel geen of weinig verschil.
 
Stond in de omschrijving van de bodem inderdaad wel dat deze een regulerende functie zou hebben, hoe dat precies werkt is me onduidelijk. In de meting van 16:00 kom ik weer op 6,5 uit, dus een voorlopige conclusie (aangezien de laatste avond meting ook 6,5 was) is dat de pH overdag rond de 6,5 hangt en 's avonds na stop van CO2 terug stijgt naar 7. Ik meet rond 20:00 nog een keer.

Reclamepraatje over de bodem:
- Stabilizes the biological balance.
- Adsorbes ammoium & ammonia.
- Binds nitrate and phosphate.
- Breaks down chlorinated and other hydrocarbons.
- Inhibits the formation of thread, lubricants and brush algae.
- Prevents the growth of algae on the substrate surface.
- Longer filter life.
- Less water changes.
- Pollutants are reduced.
- Reduces the nucleation.
- Improve plant growth.
- Works as a biological catalyst.
- Better use of the light through the reflector layer.
- Harmonious colors.
- No sharp edges.
- Saves time, money and work.
 
Meting van 20:30; weer 6,5. De CO2 slaat nu af, verlichting staat weer op een laag pitje. Indicatorbolletje is de gehele dag gelig geweest. Dus even samenvattend:

pH
08:00 7
11:00 6,5
13:00 6,5
16:00 6,5
20:30 6,5
 
- Inhibits the formation of thread, lubricants and brush algae.
- Prevents the growth of algae on the substrate surface.

Geld terug vragen! :deal: :D


- Saves time, money and work.

Die wil ik ook! :D

jsiegmund zei:
pH
08:00 7
11:00 6,5
13:00 6,5
16:00 6,5
20:30 6,5

Dat ziet er goed uit, geen schommelingen als het licht aangaat. Daling van 0,5 is wel OK. Als je vissen geen last hebben zou je misschien tot 0,7 kunnen gaan, maar beter eerst zo proberen. Je kan het nu gerust een uur vroeger uitzetten.
Met je bodem is het wat raden naar het juiste CO2 gehalte, dus zal je vooral naar de planten en je indicator hoeven zien.

Nu al je voedingsstoffen in orde zijn en binnenkort je stroming, zou alles toch goed moeten gaan.
Als je toch nog last krijgt van algen moet je enkel de lichtintensiteit verminderen, bv. van 100% naar 70%. Als je op vakantie gaat eerst een grote waterwissel doen, en de licht tot ongeveer 60% terugbrengen.
 
De spulletjes laten nog even op zich wachten geloof ik, heb nog geen bericht gehad dat het verzonden is. Vakantietijd. Ik zal de CO2 een uurtje eerder uitzetten, dat scheelt toch weer wat bubbels. Denk dat ik het inderdaad maar even zo laat om te zien wat er gebeurt. De macro's zal ik 's avonds doseren gelijk met het voederen en de micro's 's ochtends. Onwijs bedankt voor alle tips tot zover :)
 
backplay zei:
Geld terug vragen! :deal: :D

Tja op de bodem is geen spoortje alg te vinden, dus wat dat betreft hebben ze ook weer geen ongelijk. Het verhaal in het Duits is overigens veel langer, ze hadden geen zin om dat allemaal te vertalen denk ik.

http://www.aquaristic.net/CoAqua-aktiv- ... azith.html

Ionenaustausch - Pflanzend�ngung:
Pflanzen wachsen wesentlich besser, weil CoAqua aktiv sich wie eine N�hrstoffsbatterie verh�lt. Antrieb hierf�r ist der Ionenaustausch.
Ionen sind entweder kationisch oder anionisch. Durch die besonderen Eigenschaften von CoAqua aktiv werden Ionen die kationisch sind aufgenommen.
Stickstoff ist kationisch und ist u.a. im Wasser und in der Luft enthalten, dieser wird daher von CoAqua aktiv aufgenommen.
Der daraus resultierende �berschuss von Kationen im Inneren von CoAqua, setzt Calzium Ionen, Kalium Ionen und Magnesium Ionen frei. Ohne diese wichtigen N�hrstoffe g�be es kein Wachstum f�r Pflanzen, oder anderer Lebewesen.

Oberfl�chenaddition:
Z.B. Nitrate, Phosphate o.a. Schadstoffe bleiben durch die Struktur der Oberfl�che von CoAqua aktiv einfach haften und k�nnen somit keine Gefahr mehr f�r die Lebewesen im Aquarium darstellen. Von dort werden diese dann durch die Pflanzenwurzeln wieder aufgenommen und werden als Nahrungsquelleverwendet und in pflanzliche Biomasse umgewandelt.

Abbau von Molek�len:
CoAqua aktiv filtert reinigt das Wasser als Katalysator. Giftige Stoffe wie z.B. chlorierte Kohlenwasserstoffe. werden in harmlose Bestandteile wie H20 (Wasser) und CO2 (Kohlendioxyd) zerlegt. CO2 ist wiederum ein wichtiger Baustein f�r gesundes Pflanzenwachstum.

Biologische Reinigung :
CoAqua aktiv bietet eine strukturierte und por�se Oberfl�che. Dadurch k�nnen sich die gleichen n�tzliche Bakterien ansiedeln, die sich auch im Filtermaterial befinden. Somit erfolgt auch ein biologischer Schadstoffabbau.

Het zal grotendeels wel kletspraat zijn, maar als ik je goed begrijp zou de stabiele CO2 waarde dus wel met de bodem te maken kunnen hebben.
 
Zo, vandaag de CO2 weer laten vullen en dit keer in mijn Excelletje even bijgehouden wanneer er een nieuwe fles op gaat. Ik heb ook nog eens geteld, kom uit op ongeveer 85 bellen per minuut nu. Overigens wel raar: druk staat nu op 155 bar volgens het metertje, terwijl die voorheen altijd op 60 hing en dan na een paar weken terug begon te lopen. Waarom nu ineens zoveel hoger, of corrigeert dat zich vanzelf? De werkdruk staat op 1,5.

Enige wat ik nu vergeten ben is om een monstertje te nemen om te meten (inmiddels weer gewisseld). Dat moet dan maandag maar voor de volgende wissel.

Ook bericht gehad dat mijn spulletjes op de post zitten, dus hopelijk morgen binnen en dan aan de klus :)
 
Als ik de fles laat vullen zit er altijd zo n 60 Bar in. Zo vullen ze hem gewoon af.
155 is wel erg raar en erg veel.
 
Inderdaad, dat was de vorige keer wel zo. Ook mijn 500gr back-up flesje staat op 60 bar. Ik heb de fles dichtgedraaid en dan zakt de druk uiteindelijk wel heel langzaam weer terug, maar opnieuw openen is meteen weer 155.

Ik heb via Google gelezen dat die flessen allemaal minimaal 250 bar kunnen hebben en daarnaast een overdruk beveiliging hebben, dus echt mis gaan kan het eigenlijk niet. Ik laat 'm vullen bij Saval (brandblussers), daar doen ze dat met een machine; misschien dat ze op die manier meer erin kunnen stoppen dan wanneer je 'm vult vanuit een grote fles. Kijk het wel even aan, op zich niet verkeerd om wat meer gas gekregen te hebben natuurlijk.
 
Ja die 250 Bar klopt hoor. Ik laat hem bij AJAX vullen en ook dmv een machine dus.
Ik heb er 1x zo n 80 Bar in gehad maar in de regel echt wel rond de 60.
Dan heb je een mazzeltje denk ik.
 
Voor zover ik weet, moeten die dingen altijd rond de 60 bar aangeven ongeacht de hoeveelheid. Tegen het eind van de inhoud kan deze wat terug lopen. Het lijk mij niet te kloppen die 155.
 
Die van mij loopt wel helemaal terug naar 0 dus. Alleen duurt het vrij lang voordat dit gebeurt.
 
Ik heb de boel nog eens opnieuw aan de fles bevestigd, maakte weinig verschil. Maar in die kleine tussentijd is de meter al teruggezakt naar onder de 150, dus het zal zich wel snel corrigeren gok ik. Morgen maar even in de gaten houden.
 
jessicapilon zei:
Die van mij loopt wel helemaal terug naar 0 dus. Alleen duurt het vrij lang voordat dit gebeurt.
Uiteindelijk loopt ie hier ook naar nul als deze leeg raakt.
 
Ja de mijne loopt uiteraard ook terug naar 0. Vanaf het moment dat ie zichtbaar terug begint te lopen tot helemaal 0 duurt ongeveer een week. En zelfs als ie echt op 0 staat kan ik er nog bijna een dag mee doen.
 
Inmiddels is ie al teruggezakt naar 130, dus het zal wel loslopen. Irritante is wel dat mijn bellen output nu niet gelijkmatig is. Naar mate de druk terugloopt moet ik 'm steeds verder opendraaien om tot hetzelfde aantal bellen te komen. Ik ga er maar vanuit dat de boel weer stabiliseert op 60, we zullen zien.

Postbezorger is onderweg, had gehoopt de boel al binnen te hebben... misschien pas morgen knutselen dan.
 
Vandaag aan het klussen geweest en het is gelukt: de uitstroom bevindt zich nu rechts voor en is (op de lily pipe na) onzichtbaar. Ik heb de verwarming verplaatst nu er links wat meer ruimte was, staat mooier vind ik. Fotootje met licht op nachtstand, had geen zin om de vissen nogmaals te storen. Zal morgen proberen wat betere foto's te maken.

587154jsiegmund_0_82_dsc00174.jpg


Meteen maar even opnieuw gemeten:
pH 6,5; KH 6,5; GH 7,5; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 20; PO4 0,5

De PO4 lijkt wat te zijn teruggelopen nu ik 2,5ml doseer ipv 5. Toch maar teruggaan naar 5 gezien de algen nog steeds een probleem zijn?

Visjes moesten even wennen dat het water nu ineens de andere kant op stroom. Verder heb ik mijn twijfels bij de stroming bij het haargras, ik heb het idee dat dat nu een beetje een dode vlek is geworden. Doordat de lily pipe wat verder in het water steekt is het oppervlak nu veel rustiger dan voorheen. Het draait nog wel rond, maar veel minder dan eerst. Misschien positief effect op de CO2? Langs de voorruit is nu wel duidelijk veel meer stroming. Even afwachten wat het voor effect gaat hebben en dan wellicht toch nog zo'n stromingspompje toevoegen hoewel die dingen wel ernstig lelijk zijn.

Ohja, en de waterpest is dus vervangen door salvinia natans.
 
Nu ga ik even moeilijk doen... :sorry:
Je uitstroom rechts is goed als je de instroom ook rechts zet, stond in mijn berichtjes. Nu gaat het niet werken, en is het normaal dat er bij het haargras geen stroming komt.
Als je de instroom links wil verstoppen, zal je de uitstroom naar links moeten verplaatsen. Maar wel met hetzelfde systeem dat je nu gebruikt, dus langs de voorruit.


Meer doseren heeft alleen nut als je planten erom vragen, niet om een mooi getal te hebben. Algen krijg je niet weg door meer te doseren, wel door goede omstandigheden te cre�ren voor je planten. En die komen helaas niet met nummertjes bij.
Blijf de waardes wel in het oog houden ivm je bodem. Kan zijn dat die nu wat opneemt, en als die ermee stopt dat je minder moet toevoegen.
Goed op je CO2 blijven letten!

Heb je het al geprobeerd om de 3e dag 's morgens meer als 5 ml micro's toe te voegen?

Denk er ook aan dat je nog maar pas alles in orde bent aan het brengen, zulke dingen hebben wat tijd nodig. Zolang er geen nieuwe alg op de planten komt, zit alles al goed.

Voor een esthetische kleine stromingspomp, moet je hier maar eens kijken:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompe ... dor/212389

Kan je wat foto's van je planten posten, liefst van dichtbij.
 
Oeps... om de een of andere reden had ik in mijn gedachten zitten dat alleen de outflow naar rechts moest. Gelukkig was het verplaatsen nu niet zo moeilijk meer, dus dat heb ik meteen maar even gedaan. Nu hangt 'ie dus linksvoor, want om rechts nu de outflow in beeld te gaan hangen zie ik niet zitten.

Ik ga vandaag even wat foto's maken met het licht aan en zal dan de plantjes er goed op zetten.

backplay zei:
Heb je het al geprobeerd om de 3e dag 's morgens meer als 5 ml micro's toe te voegen?
Nope. Ik doseer nu dus 2.5 ipv 5. Hoeveel zou ik dan de derde dag moeten doen? 5 of ruimer (7.5? 10?). Vanavond weer wisselen, dus dan zal ik ook poetsen en dan donderdag meer micro's doseren. Het lijkt nu in ieder geval een stuk stabieler te zijn dan het was, dus gaat inderdaad sowieso de goede kant op :)
 
Nieuwe foto's!

Allereerst een overzichtsplaatje van hoe de bak er nu bij staat:
599464jsiegmund_0_82_dsc00006.jpg


Lily pipe outlow. Ietsjes naar beneden gedraaid om stroming aan de oppervlakte wat te beperken. Oppervlakte draait nu lichtjes, in de bak veel meer stroming.
559543jsiegmund_0_82_dsc00184.jpg


pH indicator. Nog steeds geel, komt neer op 6.5
362912jsiegmund_0_82_dsc00008.jpg


Glosso
629564jsiegmund_0_82_dsc00009.jpg


Haargras. Wil niet echt. Steeds mooie groene nieuwe sprieten, maar die worden donkergroen / bruin en sterven dan af. Nu met verbeterde stroming wellicht beter?
585332jsiegmund_0_82_dsc00176.jpg


Reineckii. Bovenin mooi, onderin dun en gaten in de bladeren. Was ik al voor gewaarschuwd, misschien dat daar op den duur maar iets anders moet komen.
551787jsiegmund_0_82_dsc00179.jpg

683856jsiegmund_0_82_dsc00180.jpg


Helferi en Vesuvius. Nog steeds wat blaadjes met alg, maar er komen geen nieuwe meer bij volgens mij. Beiden kunnen nog wel mooier lijkt me.
692614jsiegmund_0_82_dsc00181.jpg

847689jsiegmund_0_82_dsc00190.jpg


En nieuw: salvinia natans. Valt nog weinig over te zeggen natuurlijk, ligt er nog geen 2 dagen in.
334817jsiegmund_0_82_dsc00185.jpg
 
Ik heb het zgn Bolletje van Dennerle gehad en nu de JBL.
Is die kleur geel??
Kan aan de foto liggen of aan mij hoor. Ik vind het iets bruinig maar ja het is geen JBL natuurlijk.
Ik denk dat je drijvers met voldoende licht behoorlijk snel zullen groeien hoor.
Mooi dat er minder algen zijn en ik zou zoveel mogelijk blaadjes met alg blijven verwijderen.
 
Nee mee eens, maar komt door de foto. Ik had de gordijnen dichtgedaan omdat het anders teveel spiegelt. Deze foto is kleurechter:

921452jsiegmund_0_82_dsc00194.jpg
 
Ja kijk dat herken ik wel :thumbs:
Dan heb je redelijk wat co2 in je bak in ieder geval.

Oh ja de Helferi had ik ook in de bak en die wilde geheel niet ondanks de vele voeding die ik geef. wellicht wil die graag veel licht want dat heb ik niet zo dus.
Maar het plantje heeft het bij mij niet gered. Maar goed soms heb je dat nu eenmaal met de planten.
 
Dat ziet er al goed uit!
Nu nog een portie geduld aanschaffen, en alles komt goed.
Tot alles in orde is met de algen, geen nieuwe vissen bijzetten.

Ik heb met de Vesuvius zelf nooit succes gehad, geen makkelijk plantje.
Helferi heb ik geen ervaring mee.
Met voldoende CO2 zal de Reineckii nu minder snel slecht bladeren krijgen onderaan. Maar je gaat het altijd wel wat hebben met die plant. Als je deze zou weg doen en toch nog een rode toets wil is de "Reineckii mini" een mooie optie. Is v��l makkelijker als zijn grote broer, en eigenlijk ook mooier.
Glosso ziet er ook ok uit. Als er geen gele blaadjes komen zit dat ook snor.
Met stroming moet het naaldgras echt goed komen. Een snoeibeurt wil ook wel eens helpen.

jsiegmund zei:
Nope. Ik doseer nu dus 2.5 ipv 5. Hoeveel zou ik dan de derde dag moeten doen? 5 of ruimer (7.5? 10?). Vanavond weer wisselen, dus dan zal ik ook poetsen en dan donderdag meer micro's doseren.

Micro's is altijd wat gokken vind ik. Gebruik zelf 3 verschillende soorten voeding, en elke voeding heeft zo zijn voordeel dus dat heeft ook wat experimenteren gekost om het juiste ritme te vinden. Naargelang de plantenmassa moet je soms veel meer doseren dan wat er op het flesje staat, wat het er ook niet makkelijker op maakt.
Wekelijk of dagelijks doseren heeft allebei wel zijn voor/nadelen, dus gebruik ik iets ertussen.
- 1e dag: Na een waterwissel 's morgens 1/3 dosis.
- 2e dag: 1/7
- 3e dag: 1/7
- 4e dag: 1/3 Omdat dit de dag is dat er bij mij soms algen op de raam komen. Als ik hier terug 1/7 zou doseren kans op algen, met 1/3 blijven ze weg. Bij jou zou dit dus dag 3 zijn.
- 5e dag: 1/7
- 6e dag: 1/7
- 7e dag: 1/3 terug voor de algen op het raam.
Dit is maar een indicatie hoor, je zal zelf wat moeten bijsturen om een goed ritme voor je aquarium te vinden. Maar het is maar om te illustreren waarom ik de dag van de algen op het raam belangrijk vind. Bij een net opgestart aquarium werkt dit natuurlijk niet, maar als er al een balans is heeft het bij mij toch goede resultaten gehad. Met bepaalde aquaria waar er maanden bijna niets op de ruit kwam.
Naargelang heel de huishouding in je aquarium op punt is (wat makkelijk een half jaar duurt), zal je merken dat het iets vergevingsgezinder word.
Dacht dat jij Kramer Drak gebruikt? Krijg m'n poeder deze week ook binnen, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Kan je eens een link geven naar je verlichting?
 

Terug
Bovenaan