Bemestingstips gezocht


Mascha&Ivo zei:
Dat zou jij dus graag zo zien? Om te voorkomen dat je met te veel kalium zit, of om de andere sporenelementen ook al wat in de bak te brengen? Heeft dit nog invloed op hoeveel sporenelementen je zou doseren?

~ Ivo

Het recept van die mix komt van Aqua Rebell, Spezial-N. Het enige verschil is dat AR er nog urea bij doet. Is eigenlijk stikstof bemesting met wat GH booster.
Volgens hem en andere die het gebruikt hebben zou het beter werken als alleen KNO3. Zij leggen een link tussen teveel kalium en minder goede plantengroei, anderen vinden het kwatsch. De jury is er dus nog niet uit.
Probleem is dat kalium moeilijk te meten is, er zijn wel meet setjes voor maar die geven geen exacte waardes.
Calcium en magnesium zit normaal gezien al genoeg in kraanwater, dat zou dus geen verschil mogen maken. Alhoewel ik zelf merk dat extra (gebonden) magnesium wel een verschil maakt.
Heb eens gelezen dat Ca en Mg hun lading kunnen verliezen, en je zo dus eigenlijk minder kationen hebt als je denkt. Met een GH booster zou je dus kunnen toevoegen.
Mij interesseert vooral andere vormen van stikstof toevoegen, urea en ammonium.
 
Zolang ik 2x per week ververs zou het makkelijkste zijn om het meteen bij het verversen toe te voegen. Dan kan ik het ook al mixen voordat het �berhaupt de bak in gaat, zelfde doe ik met de plantenvoeding. Flesjes zijn overigens die van aquariumbemesting.nl. Maar goed, ik voeder 1x per dag, dus om het met het voederen te doen zou op zich ook wel gaan. Zal vanavond een monstertje nemen voor de wissel en dan eens meten hoe de boel er voor staat, vanochtend voor het eerst 2x 1ml toegevoegd van beiden.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... ar/nitraat
 
Zoals beloofd opnieuw gemeten.

pH 6,5; KH 7; GH 7; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 2,5; PO4 0

De gezakte pH snap ik niet helemaal. Ik had verwacht dat juist de KH naar beneden zou zijn door het wisselen met meer osmose water, maar die is gelijk gebleven (op de nauwkeurigheid die ik met die druppeltjes haal). Het kraanwater waarmee ik ververs heeft een pH van 7.5.

De PO4 waarde bevestigd het vermoeden van John van een tekort. Blijkbaar heeft de plantenvoeding ervoor gezorgd dat de planten nu meer verbruiken. Er was nog wel een lichte blauwe zweem te zien, dus helemaal 0 is 'ie niet, maar het is duidelijk te weinig. Kan het kwaad om komende dagen 2 ml per dag toe te voegen ipv 1? Dan kan ik vrijdag weer een nieuwe meting doen.
 
Setje van Wesdijk, ik las in een ander topic dat dat dezelfde is als Colombo.
 
Is idd dezelfde.
Met deze setjes zou je eigenlijk een soort van calibratie moeten doen.
Neem RO water en voeg X ml van je flesjes toe. Meet dan na en kijk of je meting ongeveer klopt. Liefst een keer of 3 meten.
De reden waarvoor dit nuttig kan zijn, is omdat zeker voor NO3 en PO4 deze testjes dikwijls falen.

Met de bodem die je gebruikt kan het goed zijn dat alles daar nu in verdwijnt.
Mocht je calibratie kloppen, kan je dit eens testen door meer als 1ml (5ml bv.) toe te voegen en 24h later nog eens te meten. Als je dan veel minder meet is de kans groot dat het in de bodem zit. Dit kan geen kwaad, is dan nog steeds beschikbaar voor de planten.
Heb aquariums geweten waarbij eerst massa's moest toegevoegd worden voor er iets meetbaar was in de waterkolom, verdween eerst allemaal in de bodem.

Luxery uptake door de planten kan ook het geval zijn.

Al bij al is het nu iets te vroeg om nu al conclusies te trekken over de hoeveelheid die je nu gebruikt.
Als je meer wil toevoegen en je dan geruster ben kan je dat ook doen.
Als er tekorten zijn zie je dat aan je planten, en niet aan de meet setjes!

1ml per dag (beiden). Dat komt dan neer op:
2ppm NO3, 0.25ppm K, 0.33ppm Ca, 0.11 ppm Mg, 0.1 ppm PO4
Is dit per 100L, of voor de inhoud van jou aquarium?

Dit is de formule van Aqua Rebell, zoals je ziet is het bijna hetzelfde als die van jou.
for one liter water add :

25,9 g potassiumnitrate
29,5 g calciumnitrate
17,6 g magnesiumnitrate
5 g urea ( :arrow: your tankwater pH should be <7 to avoid problems with ammonia)

That will add 1 ppm NO3, 0,2 ppm K, 0,1 ppm Ca and 0,033 ppm Mg using 1 ml per 50 l tankwater.
 
Je hebt inderdaad een punt, waarom meer gaan toevoegen wanneer de planten het verder goed doen. Voorlopig is die alg nog steeds het enige probleem. Van die stenen zal het misschien niet snel weg gaan, maar het vormt zich ook nog steeds op de ruiten en zo.

Is dit per 100L, of voor de inhoud van jou aquarium?

Stom, niet goed gelezen. De aanbevolen dosering van 1ml is per 50L water. Dus dat zou ik al x4 kunnen doen om aan die cijfers te komen. Ga komende dagen eens 5ml van beide flesjes toevoegen. Kalibreren zal ik binnenkort eens proberen, ben wel benieuwd. Op zich zijn de waarden die ik meet best constant, maar een afwijking kan natuurlijk ook best constant zijn :)
 
Kleine update. Alles bubbelt lekker door. Na een paar uurtjes licht borrelen er overal bubbeltjes zuurstof naar boven, wat me een prima teken lijkt. Alle planten lijken het goed te doen, alleen de helferi heeft naast mooie nieuwe groene bladeren ook wat gelig oud blad. Kan nog spul zijn wat er vanaf het begin af aan in zat, zal de nieuwe sprieten in de gaten houden.

De alg vermindert nog niet echt. Op de ruit vormt zich nog steeds nieuwe alg. Ik heb de glosso geknipt en zag dat er tussen het "gewas" nog een andere algensoort zit:
735811jsiegmund_0_82_dsc00112.jpg


Lijkt op de draadalg waar ik mee begon, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het dezelfde is. Mijn garnaaltjes en algeneters lijken er weinig mee te doen vooralsnog. Ik ga het licht nog ietsjes terugschroeven om te kijken wat dat doet. Nog andere anti-alg tips? Zal morgen weer opnieuw meten voordat er gewisseld wordt.

Tweede probleempje is dat ik in een paar weken tijd twee garnaaltjes uit de bak heb gevist. Geen idee waarom. Paar dingen die ik kan bedenken:
- Temperatuur schommelt nu wat meer omdat het overdag warm is. Op de warme dagen gaat mijn bak richting 28 graden
- Leeftijd. Ik heb mijn garnalen bij iemand opgehaald die een bak vol had. Niet te zeggen hoe oud ze waren, ik had grote en kleintjes. Het zijn tot nu toe alleen grote exemplaren die dood zijn gegaan.
- Toevoegen van fosfaat / nitraat / ferrdrakon? Ik las dat het gevoelige beestjes zijn
- Ziekte? Nooit uit te sluiten, maar ik zie er weinig aan.
- Voedsel? Ik voer ze niet, dus ze moeten het doen met wat er overblijft. Ik voer m'n 6 corydoras en 4 algeneters 1/2 tabletje per dag, soms een hele. De barbeeltjes krijgen dan ook wat vlokjes, soms wat meer en soms wat minder. Een enkel vlokje zakt naar de bodem, maar het meeste gaat wel op.

In memoriam fotootje:
657179jsiegmund_0_82_dsc00108.jpg


Misschien dat jullie meer zien dan ik?? Ik zie ook met regelmaat lege jasjes liggen, waaruit ik zou opmaken dat ze nu ook weer niet enorm ellendig zijn.
 
jsiegmund zei:
De alg vermindert nog niet echt. Op de ruit vormt zich nog steeds nieuwe alg.

Als je de algen na een waterwissel van de ruit doet, na hoeveel dagen komt die dan terug?


jsiegmund zei:
Ik heb de glosso geknipt en zag dat er tussen het "gewas" nog een andere algensoort zit:

Lijkt op de draadalg waar ik mee begon, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het dezelfde is. Mijn garnaaltjes en algeneters lijken er weinig mee te doen vooralsnog. Ik ga het licht nog ietsjes terugschroeven om te kijken wat dat doet. Nog andere anti-alg tips? Zal morgen weer opnieuw meten voordat er gewisseld wordt.

Waarom denk je dat ik zo op stroming en CO2 lig te hameren. :p
Dit is het resultaat van een gebrek aan beide.
Zorg dat je CO2 gehalte al op peil is als het licht aangaat.
Neem de alg nu ook zoveel mogelijk weg, anders gaat die alleen maar groeien.
 
Nou ja, op zich is het ook wel logisch. Ik heb de glosso gesnoeid juist omdat die nogal hoog en dik begon te worden. Dus dat daartussen de stroming niet zo goed is, is verklaarbaar. Maar je hebt een punt, ik zal eens serieuzer kijken naar het verplaatsen van de slang. Moet dan wel nieuwe slang bestellen want die ik nu heb is daar niet lang genoeg voor.

Ik keek vandaag in m'n CO2 reactor en daar was de bovenste 3-4 cm geheel gas, ik voeg dus meer toe dan het water in de reactor wil opnemen. Valt daar nog wat aan te doen? Zat er ook aan te denken om wat easylife carbo te bestellen om op die manier wat extra toe te kunnen voegen. Goed idee?

Zal morgen met wisselen de alg zoveel mogelijk verwijderen en in de gaten houden hoe snel het zich terug vormt.
 
Is je reactor wel geschikt voor het aantal liters van je bak??
Het moet wel de mogelijkheid hebben om op te lossen natuurlijk.
 
Die is geschikt voor aquaria tot 2000 liter, dus dat lijkt me niet het probleem. http://www.aqua-medic.de/index.php?r=ca ... d=13&cid=5. Ik zit op ruim 100 bellen per minuut, het lijkt me dat nog hoger gaan weinig nut heeft.

De CO2 slaat nu aan om 08:00 en af om 20:30. Dat in combinatie met het volgende lichtschema:

215313jsiegmund_0_82_lichtschema.jpg
 
Met een ph van 7.2 en een kh van 7 zit je rond de 13 mg co2.
Is niet al teveel maar soms genoeg.
Waarschijnlijk in dit geval niet en volgens mij is de glosso ook wel een co2 behoeftig plantje, maar dat ben ik niet zeker zo uit mn hoofd.
Ik denk dat backplay dus zeker een punt heeft met de oorzaak co2/stroming.

Edit:
Ik heb zelf geen ervaring met een externe reactor en zou niet weten waarom er zoveel gas bovenin blijft zitten bij je.
Ik maak gebruik van een flipper namelijk of een taifun.
 
Ik had eerst een taifun, maar in mijn andere topic werd me juist aangeraden om die te vervangen omdat de capaciteit daarvan lang niet hoog genoeg was. Dat klopte ook wel denk ik, want sinds ik deze heb is mijn co2 indicator veel groener dan 'ie voorheen was. Ik denk wel dat de hoeveelheid gas die opgenomen kan worden van meer afhankelijk is dan alleen je reactor. Net hetzelfde als met de zuurstof: als er al teveel in het water zit, bubbelt het gewoon omhoog zonder opgenomen te worden zoals ik in mijn bak zie gebeuren.

Dat de glosso een co2 behoeftig plantje is klopt wel, maar dat zou betekenen dat er volop co2 wordt opgenomen en er dus ook weer volop in het water opgenomen zou kunnen worden. De vorige meting zat ik overigens op pH 6.5 en KH 7.
 
Oeps, dat is 65mg co2 zie ik in de tabel.
Hoe meet je dat dan??
Dat is vrij hoog hoor.

Als je co2 echt hoog is dan zou ik het in de stroming zoeken dus.
Als je co2 65mg/L is dan moet de indicator wel geel kleuren denk ik zo n beetje.
 
De pH en KH meet ik met mijn druppeltjes, zie post van 21/07/14. En daarnaast heb ik dus een co2 indicator van dennerle erin hangen. Die hangt recht tegenover de outflow van mijn filter, dus het water moet op de plek van de indicator nog bomvol co2 zitten. Hij kleur niet geel, maar wel geel-groenig. Daarom denk ik dus dat de co2 niet het probleem is ;)

Ik denk dat ik de cambomba er in ieder geval uit ga vissen. Die verbruikt alleen maar een hoop co2 en voedingsstoffen en uiteindelijk komen er toch andere drijfplantjes in.
 
Ja geel-groen zou kunnen hoor. In ieder geval een redelijk hoge co2 waarde dus.
Ik denk ook eerder dat de stroming niet goed is of op de plaats van de Glosso minder is.
 
Dat kan, maar als er ergens een slechte stroming is dan is dat juist aan de andere kant, niet waar nu die alg zit. Goed... ik gok erop dat het kwam door de dichtheid van de plantjes. De glosso groeit nu mooi breed over de bodem, dus ik ga vanavond nog wat meer toppen snoeien om ervoor te zorgen dat het spul laag blijft en dan krijgt de alg vanzelf minder kans :)
 
Meet je Ph eens vlak voor de CO2 aangaat, als je verlichting goed brand, 4h na het licht aangaat en als het licht uitgaat. Beste is elk uur, maar dat wil ik je niet aandoen als je met druppels werkt.
Normaal zou je na 2-3h toch het noodzakelijke CO2 gehalte moeten hebben. Als je dan zorgt dat er tegen dan genoeg licht is, is het bingo.
Dit gaat meer zeggen dan te kijken naar de CO2 tabel.

Laat je verlichting ook niet te lang opbouwen, een uur is genoeg. Dan zou er al genoeg licht moeten zijn voor goede fotosynthese. Desnoods kan je het vanaf dan verder opbouwen met een piek van 3h. Afbouwen ook niet te lang laten duren.
Je fotoperiode is nu ongeveer 7h, wat ideaal is met genoeg licht.
Weet niet hoeveel PAR je met deze verlichting hebt, maar dat speelt ook een grote rol.

Met minder licht kunnen planten wel om, groeien gewoon trager. Te weinig CO2 heeft een veel grotere invloed.

Als de Cambomba goed groeit, er gewoon inlaten. Hoe meer plantenmassa hoe beter.
 
De cabomba deed het een beetje te goed naar mijn smaak, en die zat nu juist wel de stroming in de weg. Ik heb 'm dus ingekort en ga nieuwe drijfplantjes bestellen want vind hier weinig aan :) Overigens gebruikt zo'n plant toch ook voedingsstoffen, dus kan die ook niet concurreren met de rest?

Nieuwe meting dan: pH 6,5; KH 6,5; GH 7,5; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 10; PO4 0,5

pH is dus nog steeds laag, op zich niets gek aangezien ik daar nog weinig aan veranderd heb. Ik vermoed dat mijn indicator misschien wat pessimistisch is geweest omdat het water er nogal ver in stond. Mijn redenatie: minder oppervlak = minder uitwisseling = minder co2 en daardoor een groenere kleur? Morgen maar eens kijken want nu zit 'ie weer goed.

NO3 waarde lijkt me okee? Dan is die 5ml per dag dus prima. De PO4 is nu ook aanwezig, ik doseer 's ochtends dus lijkt me ook best in orde.

Het draadalg probleem ga ik anders oplossen, morgen even 20 japonica garnaaltjes ophalen, die mogen dan eens lekker gaan eten :)
 
Zo, de mini Japonica's hebben een nieuw onderkomen. Geschikte kerel waar ik ze heb opgehaald, kreeg er een hoop jonkies bij. Nu maar eens kijken wat ze met de draadalg gaan doen :) Alg op de ruit is voorlopig nog niet (zichtbaar) terug. En ik heb wat spulletjes besteld om de outflow te kunnen verplaatsen naar de voorkant, dus dat kan ik waarschijnlijk volgend weekend gaan doen!
 
Vandaag weer gewisseld, expres iets minder gedaan dan de vorige keren. Ik wil langzaam naar 1x per week gaan toewerken zodat ik over een paar weken geen probleem heb ivm vakantie (ben maar een weekje weg). Ook opnieuw gemeten, daar kwamen nu de volgende waarden uit:

pH 7; KH 6; GH 7; NH3/NH4 0; NO2 0,5; NO3 20; PO4 1

De meest opvallende dingen zijn dat de NO3 en PO4 nu wel aardig gestegen zijn. Wat denken jullie; 5ml per dagen blijven doseren of misschien naar 5 ml in 2 dagen gaan? Dit is ook de eerste keer dat ik NO2 meet, hoewel het nog niet zo heel veel is. De pH is nu weer teruggezakt, ik voeg wat minder bellen per minuut toe dus dat laat ik voorlopig maar even zo. Fles is ook alweer druk aan het verliezen dus het is afgelopen tijd wel ietsjes te hard gegaan.

Qua planten gaat het aardig. De Helferi en Vesuvius is nog wat broos, oudere bladeren worden gelig en er vallen gaten in. Mijn algeneters lijken ook de onderste blaadjes van de reineckii erg lekker te vinden, die eten/zuigen ze op zo lijkt het.
 
Zou je No3 en Po4 naar 10/1 sturen. Heb niet geheel terug gelezen of je beide toevoegt.
 
Op zich vindt ik dat geen rare waarden dus ik zou zeggen kijk het even aan om te kijken wat het nu gaat doen.
Co2 is nu rond de 17mg. Omdat Backplay ook al op de co2 hamerde wellicht dit weer iets verhogen??
Je hebt natuurlijk last van de draadlag (gehad). Dus misschien iets lagere ph zodat je iets hoger uitkomt met de co2.
 
Zou aan je oren moeten trekken, CO2 zomaar lager zetten! :D
Je moet die niet zomaar hoger en lager beginnen zetten. Planten hebben tijd nodig om zich hieraan aan te passen. Nu maak je ze het alleen maar moeilijker.

Je kan zonder probleem de helft minder geven van de macro's.

Mits N, P, K, Mg, Ca en waarschijnlijk Mo en Mn tekorten nu uitgesloten zijn door je plantenvoeding, is de hoofdverdachte... Tadaaa... CO2!
Bij slechte gasuitwisseling van het blad, gaan het blad meestal verslijmen.


backplay zei:
Meet je Ph eens vlak voor de CO2 aangaat, als je verlichting goed brand, 4h na het licht aangaat en als het licht uitgaat. Beste is elk uur, maar dat wil ik je niet aandoen als je met druppels werkt.
:deal:
 
I know I know... maar pH 6.5 / KH 7 was ook weer wat teveel van het goede. Ik heb 'm ietsjes - niet heel veel - lager gezet zodat het bolletje nu ook mooi groen kleurt ipv geel. Daarnaast heb ik de tijden iets veranderd (08:00 aan) en ook het licht aangepast zodat het sneller aan (11 - 12:00) en uit (19 - 20:00) gaat zoals je zei. Heb dus niet alleen maar de CO2 verlaagd.

Als het goed is komen de spulletjes om de outflow te verleggen later in de week ook binnen, dus dan kan ik weer aan de slag. En het was ook een beetje uit praktische overweging, want m'n fles is bijna leeg en ik moet er wel vrijdag mee zien te halen om te kunnen wisselen. Overigens heb ik deze fles (2kg) er nu in amper een maand doorheen gejaagd, dus dat gaat wel rap op deze manier.

Ik ga die dosis dan inderdaad door de helft doen en dan eens meten. Het meten van de CO2 op die tijdstippen ben ik nog niet aan toegekomen, schijnt ook nog gewoon gewerkt te moeten worden ;) Wat kost een beetje leuke pH sensor eigenlijk?
 
backplay zei:
Zou aan je oren moeten trekken, CO2 zomaar lager zetten! :D
Je moet die niet zomaar hoger en lager beginnen zetten.
Planten hebben tijd nodig om zich hieraan aan te passen.
Nu maak je ze het alleen maar moeilijker.

Backplay +2
 
@Tom zei:
Weer verkeerde conclusies aan het trekken.. :stom:

Toch benieuwd wat dan een betere conclusie is naar jouw mening?


Nog even terugkomen op de vraag over de puntalg. Ik heb zaterdagochtend de boel goed schoongepoetst en vandaag zie ik weer groene puntjes zitten. Zou kunnen dat ik ze gisteren over het hoofd heb gezien, maar zeg dat het dus ongeveer 3 dagen duurt voordat ze weer terug zijn.
 
jsiegmund zei:
Nog even terugkomen op de vraag over de puntalg. Ik heb zaterdagochtend de boel goed schoongepoetst en vandaag zie ik weer groene puntjes zitten. Zou kunnen dat ik ze gisteren over het hoofd heb gezien, maar zeg dat het dus ongeveer 3 dagen duurt voordat ze weer terug zijn.

Als het op de 3e dag terug komt, kan je eens proberen om 's morgens op de 3e dag extra micro's toe te voegen. Probeer eerst eens met 1/3 van de dosis, als het niet helpt volgende keer ruit terug proper maken en 1/2 dosis. Bij mij werkt dit meestal.
Komt wel meer voor dat er op dag 3-4 algen op de ruit komen .

2kg op een maand is wel veel, zal door de lek komen zeker.
Denk dat je verbruik normaal gezien ongeveer 100gr/week zal zijn.

jsiegmund zei:
En zoiets, zou dat een nuttige toevoeging zijn?

Kan je zeker doen. Wel in dezelfde richting als je filter uitlaat plaatsen.

jsiegmund zei:
Wat kost een beetje leuke pH sensor eigenlijk?

Bedoel je een pen om te meten, of een controller voor de Ph te regelen?
Pen: Rond de 50EU heb je al wel iets degelijks. Op evilbay vind je er rond de 10EU.
Controller: zou ik niet aan beginnen.
 
@Tom zei:
jessicapilon zei:
Draadalg is vaak co2 tekort eventueel icm teveel/te lang licht.
Of een slechte stroming waardoor je dode plekken tussen de plantjes hebt.

http://www.aquascaping-blog.com/draadalg


Weer verkeerde conclusies aan het trekken.. :stom:

Tja er zijn vaak veel factoren die een rol spelen bij algen.
Ik heb jaren geleden van een oude EI gids een lijstje gekregen met de oorzaken van algen (de meest voorkomende zeg maar).
Daar staat geschreven:
te weinig co2 eventueel icm teveel licht. Dus meer co2 of minder licht.

Volgens mij staat op de genoemde link zo ongeveer hetzelfde.
De meest voorkomende oorzaken van draadalgen zijn:

Een laag CO2 gehalte in het aquariumwater (in 90% van de gevallen is dit de oorzaak!);
Te voedselarm water (CO2, NO3, PO4, micro-elementen, �);
Slechte watercirculatie kan in sommige gevallen leiden tot draadalg: de CO2 bereikt in dat geval de planten niet of moeilijk.

Het is wel jammer vind ik dat er in onze hobby over veel onderwerpen zo divers wordt gedacht. Aan de andere kant heeft dit ook wel weer iets ;)
 

Terug
Bovenaan