Bemestingstips gezocht


Akkoord Frank, ik zal beloven de komende weken echt niks te doen tenzij met goedkeuring :p Foto's zijn inderdaad donker door de camera, ik heb de ideale instellingen nog niet te pakken. Gezien de snelheid waarmee het sterrenkruid richting oppervlakte groeit ga ik er vanuit dat er op zich nog steeds genoeg licht is. Ik ben wel aardig teruggegaan in lichtsterkte.


Hoe plant je die hm op een goede manier? Als ik het bolletje uit elkaar haal valt het uiteen in ontelbaar veel kleine plantjes, en dan?
 
Je HM staat nu al zo, dus lekker laten zitten.

'De' goede manier weet ik niet hoor. Maar HM is eigenlijk gewoon een stengelplant.
Uit eigen ervaring is de beste manier om te plantten gewoon zoals een stengelplant, dus stengel per stengel.

Voordeel hiervan is dat het makkelijker te onderhouden is, vooral als de plant nog van emerse naar submerse vorm moet gaan.
Rottende bladeren zijn dan ook makkelijker te verwijderen bijvoorbeeld.
Ook is het makkelijker voor stroming om alle delen van de plantjes te bereiken.

Nadeel is dat het monnikenwerk is.

Zelfde geld voor naaldgras eigenlijk.
Je ziet vaak dan mensen zo'n hele naaldgrasmat onder het grind begraven.
Beste manier imho is om het helemaal uit elkaar te halen en stekje voor stekje in het aquarium te zetten.

Het kost allemaal wat meer werk maar uiteindelijk scheelt het een hoop gedoe achteraf.

Maar zo gaat het een beetje off topic misschien?
Succes in ieder geval :thumbs:
 
Ik laat alles met rust en zal over een paar weken wat update foto's plaatsen. Dan hoor ik van jullie graag het actieplan ;)
 
Ach ja alle begin is vaak moeilijk en we hebben het allemaal moeten leren zeg ik altijd ;).
Ik ben benieuwd hoe het er over enkele weken bijstaat hoor.
 
Ik heb toch wat veranderd, maar ik denk dat jullie hier wel mee kunnen leven ;) Afgelopen weekend eens de moeite genomen om alle slangen goed te reinigen. Ook de filterkop even uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Dat scheelde nogal wat power! Er is echt merkbaar veel meer stroming in de bak nu, toch maar wat vaker gaan reinigen. Nu snap ik ook de noodzaak voor een iets zwaarder filter, dan maakt het al wat minder uit als de stroming iets verminderd.

Anyways, dit zou positief moeten zijn hoop ik. Ondertussen maar eens de marktplaatsen en verkoopsectie in de gaten houden voor wellicht een ander filter :)
 
Dag allemaal,

Ik heb me aan mijn woord gehouden; naast het schoonmaken van de pomp heb ik echt niets veranderd. Wat ik van het resultaat moet denken weet ik nog niet zo goed, we zijn er in ieder geval nog niet. Hierbij wat foto's.

Wat plantjes die het goed doen: de pogostemon en wat door Mondeo geidentificeerd werd als Kalmoes (ik twijfel nog een beetje bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal, maar zou kunnen).
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png


Dan het sterrenkruid. Precies hetzelfde als de vorige keer; groeit goed maar de onderste bladeren worden helemaal donker en sterven af.
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

Het valt wel op dat de plantjes nu onderaan ook vertakken in nieuwe scheuten.
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

Een stekje wat op een andere plek staat doet het niet beter.
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png


Vervolgens de stekjes. Weinig verbetering, wel verandering. Al deze soorten zouden eigenlijk rood / donker moeten zijn, wat sommigen overduidelijk niet zijn. Wat wel opvalt is dat sommige van de plantjes 'proberen' om rood toe te voegen aan het blad. Je ziet vooral bij de stengel wat rode kleur, maar verder is het blad toch voornamelijk groen. Ik weet niet of dit nu komt door de transformatie die lang duurt, of door een tekort aan een of ander.
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png


En zoals gezegd heb ik 12 oktober een paar stekjes op een andere plek neergezet; plekken waarvan ik 100% zeker weet dat er genoeg stroming is (zie ook de manier waarop de plantjes krom staan...). Ik zie weinig verschil met de stekjes die hoger staan. Mocht het al schelen, dan is het in ieder geval niet d� oorzaak van de problemen want dan hadden we nu toch wel merkbaar betere resultaten moeten hebben lijkt me?
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png

Deze doet het op zich wel aardig:
E-aYFqMXrGulI-UufOaqaLBdbb6DKHmF.png


Het verlagen van de hoeveelheid licht heeft wel duidelijk effect gehad; de boel groeit nu stukken minder snel. Puntalg op de ruit is nog steeds aanwezig, maar de cyperus heeft er niet zoveel last meer van. Dat is dus netjes onder controle. Maar hoe krijg ik die plantjes nu mooi!?
 
Je plantjes moeten wennen aan iedere verandering. dat kan wel langer duren dan 2 weken denk ik.
De 2e foto lijkt mij een Blyxa japonica.
Het sterrenkruid wat afsterft is ook behoorlijk beschadigd als ik de knikken in het blad zo zie.
dat kan misschien ook een reden zijn dat ze afsterven als de doorvoer in het blad niet meer goed is.
Op zich zie ik niet echt algen dus ik zou het wat langer de kans geven om te wennen en goed te gaan groeien.
Naast de kapotte bladeren van het Sterrenkruid zie ik ook mooie groene nieuwe stengels komen namelijk.
 
Hoi John, ze staan er natuurlijk wel wat langer dan twee weken in he, de stekjes zijn begin september de bak in gegaan dus hebben immiddels bijna 2 maanden de tijd gehad om aan te passen. Maar goed, ik heb geen idee hoe lang dat normaal zou moeten duren. Eerder las ik al tot een half jaar voordat een plantje helemaal aangepast is.

Blyxa japonica even opgezocht, dat zou inderdaad ook zomaar eens kunnen. Ik vind 'm wel leuk in ieder geval, dus hij mag blijven :)

Sterrenkruid; tja er komen inderdaad genoeg mooie bladeren, maar die worden allemaal weer lelijk dus dan heb je er ook niet zoveel aan. Ik heb de originele planten een keer getopt en de toppen opnieuw geplant (21 september). Die werden lelijk en toen ze al tegen het wateroppervlakte zaten heb ik dat nog een keer gedaan (12 oktober). Dus in pakweg 3 weken is het weer gegroeid tot hoe het er nu bij staat. Ik wil Frank zijn tip proberen om het te laten overhangen en pas te knippen wanneer de stengels een stuk dikker zijn. Dat klinkt als een goed idee, ook vanwege de doorvoer.
 
Geen idee, zal morgen eens opnieuw meten. Ook dat heb ik niet gedaan afgelopen tijd ;)
 
Ok�, meetwaarden!

pH 7; KH 8,5; GH 11; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 30; PO4 2

No3 is een beetje te ver doorgeschoten dus heb de dosering daarvan wat aangepast. Moet er ook bijzeggen dat ik nu een dag eerder gemeten heb dan normaal, dus de plantjes verbruiken vandaag ook nog wel iets denk ik? Ph komt een beetje hoog uit vergeleken met normaal, ws meetfoutje.
 
Op zich zit er voldoende voeding in en ik ga er voor het gemak even van uit dat je ook voldoende plantenvoeding geeft.
Niks mis met deze waarden.
Alleen heb je wel een hoge kh en dat bemoeilijkt de opname van voeding door de plant.
Mooier zou een kh van rond de 5 zijn.
Co2 zit rond de 25 en zou ook genoeg moeten zijn.

Toch vind ik de meeste planten er best wel goed uitzien en geen algen .
Misschien dat de andere plantjes die het wat minder doen wat meer moeite hebben met je hoge kh of dat er voor de rode te weinig Fe aanwezig is.
Hoeveel plantenvoeding geef je en welke soort??
 
Ik geef per week 50ml Ferrdrakon en de naam zegt het al; daar zit genoeg ijzer in :) Denk eigenlijk dat dat teveel is, maar beter iets teveel dan te weinig.

Kh heb ik ook aan gedacht, maar met die stenen er in wordt het lastig om daar iets aan te doen. Ik las dat je bijvoorbeeld turf aan je filter kunt toevoegen om een lagere kh te krijgen, maar las ook weer anderen die zeiden dat je daar beter niet aan begint? En je water wordt er bruinig van, dat zou ik ook jammer vinden. Aangezien er ook prachtige bakken zijn met een hoge kh/gh, moet het wel kunnen lijkt me?
 
Samenstelling Ferrdrakon:

3000 mg/l kalium; 1000 mg/l ijzer; 750 mg/l magnesium; 400 mg/l mangaan; 60 mg/l boor; 20 mg/l koper; 20 mg/l molybdeen; 20 mg/l zink; 10 mg/l nikkel; 10 mg/l kobalt; 4,6 mg/l jodide; EDTA, HEEDTA, DTPA, NTA, methylparabeen, ascorbinezuur.
 
Ja je water wordt wel bruinig ja.
Maar ja je leest wel vaker dat de opname door planten bij een hoge kh minder goed verloopt en misschien dat enkele planten er meer moeite mee hebben.
 
Vraag me af hoe dit gemeten is.
Met zo'n hoge kH mag je wel een precieze pH meting hebben wil je de tabel gebruiken om het CO2 gehalte te bepalen.
Welke kleur is de CO2 indicator?
Heb je ook het FE gehalte getest?

Heb je fotos van je HM en naaldgras?
Zitten er algen in de bak? Welke?
 
Zoals Frank ook aangeeft is de kh wat hoog.
Ik zie verder op de foto niet echt algen op de planten moet ik zeggen.
De kh meten is en blijft lastig hoor. Het aflezen is normaal een kunst en nu is het druppels tellen maar ja wanneer is de omslag van de kleur??
Het is een ruwe indicatie dus. Maar ja neemt niet weg dat 1 hoger of lager ook een hoge kh zou zijn.
Heb je een foto van de indicator misschien??

Je hebt het over stenen waardoor er weinig aan te doen is. Kun je die niet vervangen door andere stenen dan, want dan zal waarschijnlijk je kh lager zijn als ik het goed begrijp.
 
Na 8 paginas wordt het een beetje een eindeloze cirkel te worden van dezelfde vragen en informatie.

Ik zal wel zeggen wat ik denk;
Op volgorde (en maximaal 1 is maar van toepassing);

1) CO2 tekort, probeer een constante 30ppm of meer CO2 te behouden. Dus meer CO2.
2) 'Stunted' planten door te veel gespeel met licht/CO2/bemesting/verplaatsen/snoeien/etc. Dus meer geduld en goede bemesting.
3) Tekorten in de micros (of k), Dus misschien kan je ferrdrakon in combinatie met bv. profito proberen.

Ik denk de dat kH niet echt belangrijk is in dit geval. Vooral niet met sterrenkruid.
Mocht je de kH willen verlagen kan je beter eerst de kH van het verversingswater meten.
Als dit lager is dan de kH in de bak is het gewoon een kwestie van meer verversen.
Als deze hetzelfde is als het aquawater kan je de kH nog altijd verlagen met bv. eikenextract of osmose.
 
Hoi Frank / John,

Ik meet inderdaad met druppels. Voor de PH heb ik inmiddels ook een digitale meter, maar die moet ik nog een keer goed ijken. Ik vers wekelijks ongeveer 40 liter (= 20%), 50/50 kraan en osmose water. Beiden heb ik gemeten:

Kraan: pH 7,5; KH 8,5; GH 7; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 0; PO4 0
Osmose: pH 6,5; KH 0; GH 0; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 0; PO4 0

Gecombineerd zou ik dus zeggen dat de KH van mijn verversingswater ongeveer 4 is. In het begin ververste ik 2x per week, maar naast dat dat een hoop werk was, had ik niet het idee dat dat veel uitmaakte. Ik zou meer kunnen verversen, of meer osmose kunnen gebruiken?

De CO2 indicator is geel. Dit is geen recente foto, maar de kleur is niet veranderd. Een aantal pagina's terug wees men daar ook op, waarna ik de CO2 aardig verhoogd heb wat toen geen resultaat gaf. Op het moment zit ik op ongeveer 120 bellen per minuut.
362912jsiegmund_0_82_dsc00008.jpg


Het FE gehalte kan ik niet testen, daar heb ik geen test voor op het moment. Met de voeding kan ik niet anders dan aannemen dat dat genoeg moet zijn, maar wanneer nodig bestel ik daar een testje voor.

Foto's HM en naaldgras:
v_U5qEmEwgqNa5RPgPT3K2gHaiAdgB-E.png

v_U5qEmEwgqNa5RPgPT3K2gHaiAdgB-E.png


Nog een overzichtje van de linkerkant en close up van cyperus helferi:
v_U5qEmEwgqNa5RPgPT3K2gHaiAdgB-E.png

v_U5qEmEwgqNa5RPgPT3K2gHaiAdgB-E.png


Algen: op de ruit komt de puntalg steeds terug, soms heeft de cyperus er wat last van. In de pogostemon en het gras hangt af en toe wat draagalg, maar daar blijft ook wat vuil in hangen dus is niet zo raar. Verder heb ik weinig last van algen.

Nog een andere vraag: ik heb ook 4 l-nummers rondzwemmen, kunnen die schade aanrichten? Zou dan 's nachts moeten gebeuren want overdag liggen ze vooral te niksen. Wil ze sowieso ruilen voor iets van siamensis omdat ik ze te groot vind.
 
Wat voor diffusor heb je dan die 120 bellen per minuut nodig heeft om 20 ppm co2 toe te voegen op 200l water? Heb je een pH controller?
Zit er 4dkh vloeistof in die indicator? Hoe lang heb je deze CO2 fles? hoe vaak moet je bij laten vullen?

Als je zoveel plantenvoeding toevoegt moet je toch wel kunnen meten hoeveel er nog in het water zit?
FE verbruik is wel een goede indicator.
Als je dit niet meet gaan de voedingstoffen misschien langzaam ophopen of juist afnemen.
 
Tja ook op deze foto s vind ik de planten er best goed bijstaan hoor.
Misschien een idee om meer osmose te gebruiken zodat je een kh van 5 of 6 krijgt in je bak??
Dan is de voeding vaak makkelijker opneembaar.
 
Een paar puntjes alg op de ramen is niet raar hoor en dat is maar op een dood voorwerp.
In de grassoorten blijft snel stof en vuil zitten en is de kans op algen groter.
 
Ik heb een externe reactor, AquaMedic 1000. Waar haal je die 20 ppm vandaan? Dat klopt volgens mij niet, ligt hoger m.i. De indicator is van Dennerle, kon het op de site niet terugvinden maar schijnt inderdaad 4dkh oplossing in te zitten. De CO2 fles heb ik afgelopen maand laten vullen, helaas hebben we aan die info niet veel want door een lek was die steeds na ongeveer een maand al leeg (2kg). Nu gaat ie gelukkig langer mee.

Ik zal een testje bestellen om ijzer te meten. De symptomen zijn overigens hetzelfde als voordat ik �berhaupt begon met plantenvoeding (zie begin topic); dus een teveel aan voedingsstoffen lijkt me uitgesloten.
 
Echt vreemd dat je ondanks alles in orde zou moeten zijn met je voeding en CO2 je nog altijd met problemen zit. Veel van de symptomen wijzen er nog steeds op dat je CO2 te laag is, ondanks je theoretisch goed zou moeten zitten.
Denk dat je ipv te proberen deze planten te laten groeien, je beter wat planten test die wel in je aquarium willen groeien. Zo ga je minder hoeven knoeien, en kan je er meer van genieten.
Mocht je ergens het Ca en Mg gehalte kunnen laten testen...
Zou men geld niet verspillen aan een Fe test, die gaat niet veel kunnen zeggen.
 
@Backplay inderdaad.
Lijkt nog steeds op een CO2 of micro tekort.
Ik ben niet bekend met ferrdrakon dus durf verder niets te zeggen ;)
Zoals het verteld wordt is de CO2 ruim voldoende..

Fe test vind ik wel nodig omdat je zoveel plantenvoeding gebruikt.
Aan de hand van de FE test kan je het verbruik zien en de dosering aanpassen.
Uiteindelijk scheelt dat misschien wel een hoop geld.
 
Voeding van Drak is echt top spul, daar gaat het waarschijnlijk niet aan liggen.

Een Fe test zegt niets over welk ijzer aanwezig is, gebonden of niet. En dat is als je plantenvoeding geeft in de waterkolom wel belangrijk.
Ik heb zelfs mijn twijfels of die hobby testjes chelaten als HEEDTA los krijgen.
Moeilijkheid van Fe is dat het kan reageren met andere elementen, geconsumeerd word door bacteri�n of vast komt te zitten in je filter/bodem zodat je het echte verbruik van de planten niet kunt weten.
Dagelijks of om de dag doseren lost dit probleem al op, dan is er altijd wel wat aanwezig.
Of het een micro probleem is, is makkelijk te testen. Gewoon wat meer geven en naar het resultaat kijken.
 
Volgend de continutest is de co2 ok dus ik zou denken een mikroprobleem.

Tip van Backplay om planten te nemen die wel goed willen in je bak lijkt me een prima idee.
Er zijn ook voldoende die het zo te zien wel goed doen.
In mijn bak tref ik ook weleens een plant die niet wil hoor, zoals bv die Helferi die ik niet aan de praat kreeg.
 
Ik houd wel van een uitdaging, dus op zich is het niet zo erg hoor :) Beleef er al genoeg lol aan. Maar inderdaad, als ik planten zou kunnen vinden die het wel goed doen dan zou dat mooi zijn; maar hoe vind je die? Dan zou het wel handig zijn om van de planten die het goed doen de eigenschappen te vergelijken om op die manier te achterhalen wat wel werkt en wat niet. Bijvoorbeeld planten zoeken waarvan bekend is dat ze het goed doen bij een hoge KH en GH.

Ik zou ook die grote steen eruit kunnen halen, maar dat vind ik eigenlijk een beetje eng. Hij past maar net en zonder water was het al een heel gedoe om 'm zonder krassen op z'n plek te krijgen.

Ik denk eraan om zo'n doseerpompje te kopen, dan moet de dosering van de voedingstoffen sowieso geen probleem meer zijn. Qua meer micro's doseren: ik begon met 35ml en zit al op 50, waar zou ik dan nog naartoe moeten gaan?

Op een ander forum verdenkt iemand de bodem. Aangezien andere plantjes wel goed groeien vind ik dat twijfelachtig. De bodem zou wel de eigenschap hebben om allerlei stoffen te binden; kan het zo zijn dat deze precies stofjes bindt die deze plantjes juist wel fijn vinden? Ik twijfel in ieder geval nog steeds of ik bij de stengelplantjen niet wat kleibolletjes (of iets dergelijks) moet plaatsen zodat ze daar ook wat voeding uit kunnen halen.

Andere denkrichting zou nog steeds de verlichting kunnen zijn; misschien het LED toch niet fijn voor plantgroei. Maar ik zie hier andere leden met dezelfde spullen die geen problemen lijken te hebben, dus dat is ook twijfelachtig. Ik zou tijdelijk kunnen terugschakelen naar mijn plantgrow T5 buisjes om te kijken of dat scheelt, maar dat is misschien wel weer een nadelige verandering voor de planten.
 
Vandaag ipv 20% ongeveer 40% water gewisseld. Eens kijken wat voor effect dat heeft. Het sterrenkruid heeft inmiddels alweer het wateroppervlak bereikt. Nu laten doorgroeien / overhangen en dan zou de stengel dikker moeten worden? De langste stengel heeft inmiddels 7 vertakkingen gekregen.

G_4Euh1YVkiTDNagueSw-VxCPJpTOv_9.png
 
Als je hem laat groeien dan krijgt hij zoals je ziet allemaal jonge stengels.
Die kun je later weer poten.
 
Ik laat 't maar lekker doorgroeien. Ik heb nu al het idee dat het enorm effect heeft gehad, voornamelijk omdat vrijwel alle plantjes in de bak ineens superveel zuurstof lijken te produceren. Ik had altijd wel wat planten waar wat belletjes aan hingen (rode lotus bijvoorbeeld), maar nu lijkt de hele bak ineens een bubbelbad te zijn. Ik ga me maar eens inlezen over methoden zoals eikenblad om de waarden blijvend laag te houden.
 

Terug
Bovenaan