Beplante kogel bak - MVURO (1 Viewer)

MVURO

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2019
Leeftijd
23
Hallo allemaal!

Daar gaan we dan, na de bouw van de 80x40x40 "Rio Orinoco" Biotope,
kriebelt het toch steeds meer om eens iets heel anders te gaan doen.

Na een poosje kijken is de kogel door de kerk.
Vorige week bij Aquarium Design Shop in Zaandam een ILA Maatwerk Aquariums full optic white besteld in de maten 100x45x45 10mm.
De bak heeft een levertijd van 4 a 6 weken (komt uit Portugal).

Visbestand
- Tetraodon Schoutedeni 3x (beginnend met 1x)
- Ramshoorn slakken kwekerij (in onderkast)

Planten
- Anubias nana mini
- Rotala sp. Green
- Microsorum pteropus trident
- Anubias barteri sp. "Coin Leaf"
- Rotala rotundifolia "Orange Juice"
- Ludwigia palustris
- Echinodorus aflame

Techniek
- JBL Crystalprofi e902 Greenline
- Fluval plant spectrum LED 3.0
- Co2 toevoeging 2kg cil. (toekomst DIY Cerges reactor)
- RVS in & outflow incl. skimmer

Uiteraard zal er voor dat de bak geleverd word nog het een en ander moeten worden gedaan.
TO DO
- Zelf bouwen onderkast
- DIY Cerges reactor

Natuurlijk alvast wat fotos van het aanstaande project!
1584681911392.png 1584681954727.png

Uiteraad als jullie tips of opmerkingen hebben hoor ik het graag! :D

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 dec 2018
Leeftijd
28
Meteen even gevolgd!
Erg leuke plannen, wat meer kogels op het forum:thumbs:
Waar ga je ze kopen als ik dat mag vragen?

Heb je het indraaien met salmiak topic gelezen?
Toen ik mijn aquarium Indraaide vond ik het nergens zo duidelijk beschreven, en heb ik gewoon met voer ingedraaid.
Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik zonder twijfel de methode in onderstaand topic gebuiken het zijn toch echt wel vervuilers.
Zie: https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/

Nog 2 bedenkingen, hoe ga je de 2 andere kogels toevoegen? Op het pufferforum wordt vaak aangeraden om heel de inrichting aan te passen wanneer je een nieuwe kogel plaatst, om agressie te vermijden. Aan quarantaine zou ik ook denken, zeker wanneer je de 2 nieuwe kogels hebt.

Op datzelfde forum wordt ook aangegeven dat kogels durven springen, geen idee of dat klopt maar is misschien wel een aandachtspunt?

TS
MVURO

MVURO

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2019
Leeftijd
23
Waar ga je ze kopen als ik dat mag vragen?
De bedoeling is om de eerste te kopen bij Utaka, en het leek me daarna leuk om de laatste twee te kopen bij een kweker in Duitsland. Mijn idee hier achter is dat de twee die daar vandaan komen kleiner zullen zijn dan de eerste dus om direct al een hiërarchie te scheppen. tevens wil ik ze in de bak in quarantaine zetten (uiteraard niet in het zelfde water) dat ze wel zicht op elkaar hebben. zo zal ik kunnen zien wat de onderlinge verstand houding is.

Heb je het indraaien met salmiak topic gelezen?
Ik zal mijn huidige bak stoppen en de nieuwe beginnen, hierdoor zal ik wel nog een ingedraaide filter hebben. opstarten met salmiak is dan volgens mij niet nodig (correct me if i'm wrong).

oh en het stringen, het water zal ± 5cm onder de glasrand komen te liggen. ik zie ze niet zo heel snel grote afstanden springen.. :D

Meer kogels op het forums is altijd goed! :DD

TS
MVURO

MVURO

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2019
Leeftijd
23
Goedemorgen allemaal,

Alvast een hele kleine update.
Het leek mij alvast leuk om een foto van mijn nu twee maanden draaiende slakken kwekerij te delen. het is allemaal begonnen met 5 ramshoorn slakken. Als je nu naar de eerste foto kijkt zie je hoe hard het kan gaan.
de slakken leven puur op groentjes zoals: sperziebonen, tuinbonen, broccoli, enz. dus vaak even tijdens het koken gaan er een paar ongekookte stukken naar de slakken toe.

slakken 2.jpg slakken 3.jpg

En nog even een totaal plaatje, het water is iets getint door nog een toegevoegd catappa blad.

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 dec 2018
Leeftijd
28
Klinkt goed allemaal!
Wat dat springen betreft, het is iets dat ik op dat Engelstalig forum las, maar ik kan me het ook niet goed inbeelden...

Leuk slakken bakje, het is verbazend hoe snel ze er doorgaan!
Lijkt me wel genoeg voorraad voor een week of 2 :ROFLMAO:

TS
MVURO

MVURO

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2019
Leeftijd
23
Wat dat springen betreft, het is iets dat ik op dat Engelstalig forum las, maar ik kan me het ook niet goed inbeelden...
ja precies, ze kunnen snel zwemmen maar zie het niet zo maar gebeuren dat ze meters maken met zon lijf :ROFLMAO:

Lijkt me wel genoeg voorraad voor een week of 2
ja, ben bang dat ze er erg hard door heen zullen gaan... ik ga denk buiten in de tuin maar poelslakken in de vijver gooien.

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan