Beplante kogel bak - MVURO


M

MVURO

Guest
Hallo allemaal!


Daar gaan we dan, na de bouw van de 80x40x40 "Rio Orinoco" Biotope,
kriebelt het toch steeds meer om eens iets heel anders te gaan doen.

Na een poosje kijken is de kogel door de kerk.
Vorige week bij Aquarium Design Shop in Zaandam een ILA Maatwerk Aquariums full optic white besteld in de maten 100x45x45 10mm.
De bak heeft een levertijd van 4 a 6 weken (komt uit Portugal).

Visbestand
- Tetraodon Schoutedeni 3x (beginnend met 1x)
- Ramshoorn slakken kwekerij (in onderkast)

Planten
- Anubias nana mini
- Rotala sp. Green
- Microsorum pteropus trident
- Anubias barteri sp. "Coin Leaf"
- Rotala rotundifolia "Orange Juice"
- Ludwigia palustris
- Echinodorus aflame

Techniek
- JBL Crystalprofi e902 Greenline
- Fluval plant spectrum LED 3.0
- Co2 toevoeging 2kg cil. (toekomst DIY Cerges reactor)
- RVS in & outflow incl. skimmer


Uiteraard zal er voor dat de bak geleverd word nog het een en ander moeten worden gedaan.
TO DO
- Zelf bouwen onderkast
- DIY Cerges reactor

Natuurlijk alvast wat fotos van het aanstaande project!
1584681911392.png
1584681954727.png


Uiteraad als jullie tips of opmerkingen hebben hoor ik het graag! :D
 
Kogel door de kerk en kogelvis :DD :DD ;). Mooie plannen en ik wens je alvast veel plezier toe als de bak er is.
 
Bedankt! kan ook zeker niet wachten, volgend weekend gaan we beginnen met de onderkast :)
 
Meteen even gevolgd!
Erg leuke plannen, wat meer kogels op het forum:thumbs:
Waar ga je ze kopen als ik dat mag vragen?

Heb je het indraaien met salmiak topic gelezen?
Toen ik mijn aquarium Indraaide vond ik het nergens zo duidelijk beschreven, en heb ik gewoon met voer ingedraaid.
Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik zonder twijfel de methode in onderstaand topic gebuiken het zijn toch echt wel vervuilers.
Zie: https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/

Nog 2 bedenkingen, hoe ga je de 2 andere kogels toevoegen? Op het pufferforum wordt vaak aangeraden om heel de inrichting aan te passen wanneer je een nieuwe kogel plaatst, om agressie te vermijden. Aan quarantaine zou ik ook denken, zeker wanneer je de 2 nieuwe kogels hebt.

Op datzelfde forum wordt ook aangegeven dat kogels durven springen, geen idee of dat klopt maar is misschien wel een aandachtspunt?
 
Waar ga je ze kopen als ik dat mag vragen?
De bedoeling is om de eerste te kopen bij Utaka, en het leek me daarna leuk om de laatste twee te kopen bij een kweker in Duitsland. Mijn idee hier achter is dat de twee die daar vandaan komen kleiner zullen zijn dan de eerste dus om direct al een hiërarchie te scheppen. tevens wil ik ze in de bak in quarantaine zetten (uiteraard niet in het zelfde water) dat ze wel zicht op elkaar hebben. zo zal ik kunnen zien wat de onderlinge verstand houding is.

Heb je het indraaien met salmiak topic gelezen?
Ik zal mijn huidige bak stoppen en de nieuwe beginnen, hierdoor zal ik wel nog een ingedraaide filter hebben. opstarten met salmiak is dan volgens mij niet nodig (correct me if i'm wrong).

oh en het stringen, het water zal ± 5cm onder de glasrand komen te liggen. ik zie ze niet zo heel snel grote afstanden springen.. :D


Meer kogels op het forums is altijd goed! :DD
 
Goedemorgen allemaal,

Alvast een hele kleine update.
Het leek mij alvast leuk om een foto van mijn nu twee maanden draaiende slakken kwekerij te delen. het is allemaal begonnen met 5 ramshoorn slakken. Als je nu naar de eerste foto kijkt zie je hoe hard het kan gaan.
de slakken leven puur op groentjes zoals: sperziebonen, tuinbonen, broccoli, enz. dus vaak even tijdens het koken gaan er een paar ongekookte stukken naar de slakken toe.

slakken 2.jpg
slakken 3.jpg

En nog even een totaal plaatje, het water is iets getint door nog een toegevoegd catappa blad.
 
Klinkt goed allemaal!
Wat dat springen betreft, het is iets dat ik op dat Engelstalig forum las, maar ik kan me het ook niet goed inbeelden...

Leuk slakken bakje, het is verbazend hoe snel ze er doorgaan!
Lijkt me wel genoeg voorraad voor een week of 2 :ROFLMAO:
 
Wat dat springen betreft, het is iets dat ik op dat Engelstalig forum las, maar ik kan me het ook niet goed inbeelden...
ja precies, ze kunnen snel zwemmen maar zie het niet zo maar gebeuren dat ze meters maken met zon lijf :ROFLMAO:

Lijkt me wel genoeg voorraad voor een week of 2
ja, ben bang dat ze er erg hard door heen zullen gaan... ik ga denk buiten in de tuin maar poelslakken in de vijver gooien.
 
Goedemorgen,

Het is al weer een week verder en de levering van de nieuwe bak komt steeds dichterbij.

Afgelopen week bezig geweest met de kast voor de bak, gemaakt van 2/3tjes en daarna plaatmateriaal er omheen.
Vanmiddag alles schuren en plamuren, om vervolgens matt witte verf erop te mogen smeren. (de deurtjes van mn oude bak zullen worden her gebruikt)

IMG_20200328_163622.jpg
IMG_20200401_144024.jpg


Tevens gister de eerste onderdelen van de hardscape verzameld, een hele stapel basalt blokken.
Mijn bedoeling is om deze te breken om zo natuurlijke vormen eruit te kunnen halen.

we zijn lekker bezig :D
 
De vlag kan uit!

Vandaag twee telefoontjes gehad, eentje van Aquarium Design Shop. eind volgende week komt mijn nieuwe bak binnen, we kunnen dan eindelijk beginnen met scapen :DD
het hout en de stenen liggen allemaal al klaar. tevens is mijn winkelmandje ook al gevuld bij Azaqua.

Het tweede telefoontje van Utaka, m'n 3 kogels zijn binnen en nog beter het zijn "dikkerds!". Tevens lijkt het erop dat er minimaal 1 vrouwtje tussen zit. ze zijn al zo goed als volgroeid met een formaat van 8 tot 10 centimeter!


Verder het ik thuis al het enige gedaan: een kraantje verplaatst, het kastje geplamuurd en meermaals geschilderd. Nog te doen is een stekker 50cm naar beneden plaatsten zodat hij uitkomt in de kast.


ik ben er bijna helemaal klaar voor! :))
 
Goed nieuws, succes :thumbs:
 
Dat gaat snel!
Ik ben vooral benieuwd hoe dat vrouwtje er dan uit ziet
Het tweede telefoontje van Utaka, m'n 3 kogels zijn binnen en nog beter het zijn "dikkerds!". Tevens lijkt het erop dat er minimaal 1 vrouwtje tussen zit. ze zijn al zo goed als volgroeid met een formaat van 8 tot 10 centimeter!

Ik ben wel benieuwd naar foto's van dat vrouwtje, misschien help dat om in te schatten of ik nu 2 mannen heb of niet.
Dus ik hoop dat je de foto's even deelt wanneer ze er zijn?
 
Kogels samen met felle verlichting en Co2 toevoeging. Is dat wel zo'n goed plan?
 
Dus ik hoop dat je de foto's even deelt wanneer ze er zijn?
Maar natuurlijk, ik maak zaterdag wel even een foto bij Utaka ook, ze hebben er nu 5. Over de telefoon sprak hij erover dat er sowieso eentje echt vors dikker/ronder was dan de rest, ben heel erg benieuwd! :DD

Kogels samen met felle verlichting en Co2 toevoeging. Is dat wel zo'n goed plan?
Kogels kunnen prima tegen felle verlichting, echter zal ik ook niet bizarre verlichting nodig hebben de bak word vooral beplant met Anubias, mossen en varens. door deze "easy care" planten zal mijn Co2 toevoeging ook niet gigantisch zijn.
@Matts zou je zelfs al voorbeeld kunnen pakken, zijn Schoutedeni's zitten in een prachtig gescapte Co2 bak. :))


Vandaag staat op de planning:
- Oude bak zo goed als leeg halen.
- 8x Groene neon's vangen en even naar de buren brengen.
- Bak verplaatsen naar de andere hoek in de keuken (restant bewoners zal in de nieuwe komen).
- Stekker 0,5m naar beneden plaatsen/ plint verwijderen.


Genoeg te doen! :D
 
Kogels samen met felle verlichting en Co2 toevoeging. Is dat wel zo'n goed plan?
De kogels zitten hier Inderdaad nu zo'n 3 maand in een bak waar co2 opstaat. Daarvoor hebben ze een maand in een quarantaine bak gezeten zonder co2. Ik kan geen verschil opmerken op vlak van hun gedrag eetlust oid. Natuurlijk gebruik ik geen aquascape concentratie van 25-30ppm.

Licht trekken ze zich niets van aan hier, tenzij ik de verlichting feller zet om foto's te nemen of te filmen. Bij een meer plotse verandering zijn ze dus even wat meer timide
 
Goedemorgen :))

Even een update, kastje staat op z'n plek, plinten zijn verwijderd. vandaag nog even de stekkerdoos naar beneden verplaatsen.
Gisteren ben ik alvast begonnen met de scape opzetten, hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Basalt en Ghostwood. Helaas is de bak er nog niet, maar ik hoop dat vandaag het verlossende belletje komt dat ik hem mag ophalen :D

WhatsApp Image 2020-05-07 at 07.03.25.jpeg

Zo staat het er nu bij, zelf ben ik erg tevreden.

Vrijdag/Zaterdag verwacht ik de planten van Azaqua binnen te krijgen, dit gaat om;
- Anubias barteri 'Coffeefolia'
- Anubias 'Petite'
- Anubias barteri var. nana
- Microsourm pteropus 'Trident'
- Cyperus helferi
- Vesicularia ferriei 'Weeping'

tevens verwacht ik die dagen ook de nieuwe verlichting;
- Fluval Plant Specturm LED 3.0
 
Goedendag allen,

Het is maar weer eens tijd voor een update, het Trio is binnen! :DD
Tijdens het over wennen al begonnen aan hun eerste slakken, dus dat is al een goed teken.


Nu zwemmen ze met z'n drieën rustig rond ik mijn 130 liter quarantaine bak, ze zijn nog herstellende van wittestip.
Dus om het zeker te weten de bak verwarmd naar 28c, twee zijn er stiploos en eentje heeft nog een minuscuul stipje op zijn lijf.
Het gaat gelukkig de goede kant op :))

Natuurlijk even een totaal foto van; Ed, Edd & Eddy (okal is eentje een vrouw).
1589282266054.png

1589283523713.png

Ze hebben de bak al ontdaan van overgebleven slakken, en zijn ook al begonnen aan de garnalen, dit is alleen voor ze nog een hele opgaven omdat ze sneller zijn dan de kogels kunnen reageren.

Ze zijn lekker bezig en het gaat gelukkig hardstikke goed met ze! :D
 
Mooi, veel succes met ze.
 
mare wordt dit niet een probleem
IMG-20180212-WA0003.jpg
Haha, gelukkig niet, dat is ook mijn hele beweeg rede geweest, we willen geen indoor zwembad thuis om een MBU te huishouden. :DD

Ze staan er om bekend om net zo persoonlijk te zijn als een Fahaka, en tot op heden maken ze dat zeker waar. :D
 
Ze zien er goed uit, mooi rond al!

Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken denk ik :D
 
Veel plezier er mee, maar dat zal wel lukken denk ik :D
Zeker weten! ze hebben al divers gegeten; Slak, Rodemuggelarf, Mestpier en Garnaal.
Ben al blij dat ze zo veel willen eten, begreep dat ze ook witte muggelarf eten.


Hoe was het bij jou qua terretorium verdedigen? twee zitten leuk bij elkaar en eentje heeft echt wel zn eigen plek
 
Zeker weten! ze hebben al divers gegeten; Slak, Rodemuggelarf, Mestpier en Garnaal.
Ben al blij dat ze zo veel willen eten, begreep dat ze ook witte muggelarf eten.


Hoe was het bij jou qua terretorium verdedigen? twee zitten leuk bij elkaar en eentje heeft echt wel zn eigen plek
Goed dat ze makkelijk eten! Bij mij trekken ze nog steeds hun neus op voor diepvries behalve rode mug.
Hier hebben ze alle 2 wel een beetje hun eigen rust of slaapplek, maar bijvoorbeeld bij het verversen zoeken ze elkaar op.
Er zijn regelmatig wel eens (schijn)aanvallen, maar dat gaat meestal om eten. In het begin gebeurde dat natuurlijk vaker dan nu.
 
Grappig om dat zo te zien dat ze toch het zelfde natuurlijke gedrag vertonen.
Bij mij was het toevallig ook tijdens het op-toppen dat ze bij elkaar kropen, direct van kleur en patroon veranderde.

Toevallig heb ik ook al eens gezien dat hij z'n oog introk (heel bizar gezicht), gelukkig deed hij het alleen als oefening en niet om andere redenen. :))
1589297511265.png

Voorbeeld voor wie benieuwd is.

Moet wel zeggen dat je goed kan zien dat het wildevang is, ze hebben hier en daar wel "littekens" maar maakt het in mijn ook nog bijzonderder om ze te mogen hebben :D
 
Ja dat oog intrekken ziet er super raar uit, leu' dat je het op de foto hebt gekregen!
Ik heb het nog maar 1 keer gezien en toen was ie ergens tegen gezwommen met het jagen achter een worm :LOL:
 
Mooie vissen! Zijn niet voor niks waterhondjes toch :D Veel pleizer ermee
 
dat je het op de foto hebt gekregen!
Helaas is dit geen foto van de mijne, dit was even een voorbeeldje bij mij ging het zo snel :D
Zelf hoop ik binnenkort het gapen of de foto te krijgen, ook een pracht gezicht die tandjes.

Nog even een snelle update, gisteren hebben de rakkers hun eerste wormen gehad.



Tevens ook een video van hun eerste bloedwormen :DD


Dit is uiteraard allemaal nog in de quarantaine bak, wittestip is niet meer zichtbaar sinds eergister. Daarom vandaag de temperatuur langzaam terug gezet, nu op 26graden. Morgen zal ik hem terug zetten naar 24.

Hopelijk kunnen ze volgende week over te kunnen zetten naar hun nieuwe verblijf :))
 
Goedemorgen,

Gisteren was het zo ver, de bak mocht worden opgehaald bij Aquariumdesignshop! :D
IMG-20200518-WA0014.jpeg

Uiteraard bij thuiskomst direct aan de gang gegaan, forsted folie achterop geplakt en hem op z'n plek gezet en natuurlijk even gecontroleerd of hij waterpas stond. Dat zag er allemaal perfect uit! Dus het werd tijd om hem te vullen, stukken hout op z'n plek gehad en het scape beeld had ik al. Na 20kg zand goed te hebben gewassen nog maar weer eens een stapje achteruit gedaan.
IMG_20200518_195719.jpg IMG_20200518_204354.jpg

Nog even voor het slapengaan het grootste stuk houd erin gelegd en toen werd het tijd om naar bed te gaan.

Vandaag lekker verder stenen en rest van het hout op z'n plek en dan kan de bak beplant en gevuld worden.
Ingedraaide filter overzetten even een poosje laten draaien en dan kunnen (correct me if i'm wrong) de bewoners ook al weer mooi over.
IMG_20200518_2048051.jpg


We rommelen lekker verder :DD
 
Wat een schitterend stuk hout.
Welke soort hout is het?

mvg Ronald
 
Wat een schitterend stuk hout.
Welke soort hout is het?
Bedankt, in de volksmond word het Ghostwood genoemd. dit heeft mijn vader gebruikt op een beurs. het is een fruitbomen soort, bevat erg veel tannine. je kan het vaak kopen in deco winkel :))
 
Is het dus wel geschikt voor in een aquarium?

mvg ronald
 
Ziet er goed uit! Je filter niet te lang zonder belasting latrn draaaien. Dan gaan je bacteriën dood en heb je weinig aan een, dan niet meer ingedraaid, filter
 
Mooi aquarium heb je. En wat zijn die kogelvissen leuk. Dat optic white geeft jouw kogelvis meer kleur. :)
 

Terug
Bovenaan