Beschikbaarheid apistogramma in nl


M

mss

Guest
Beste apistogramma liefhebbers.

Apistogrammas worden steeds populairder en meer en meer soorten te koop toch blijft het bij de wat standaard soorten.

Poll gemaakt met soorten ik wil eens kijken welke bij de apistogramma liefhebbers favoriet/meest gehouden wordt. Is een kleine lijst.

En plaats hier de soort die je hebt en welke je nog hoopt de bemachtigen en waar je hem gekocht hebt.

En waar kun je volgens jou moeilijker soorten Apistogrammas het beste aanschaffen in Nederland eventueel

Ik zelf ben begonnen met Apistogramma elizabethae deze is tijdens een verhuizing overleden tot op vandaag baal ik hier van. Moment geen apisto in bezit wel zoekende.


Mijn zoek tocht naar de
Apistogramma sp. "Papagei" in eunotus complex zal even duren mocht jij denken ow kijk eens daar hoor ik dit graag.

Hopelijk wordt dit een druk bezet topic.

Groet
Stijn
 
Heb zelf nu borelli's
En misschien binnenkort de gephyra in mijn 2e bakje
hoop in de toekomst wat meer bakken te kunnen/mogen hebben
en wil dan graag de baenschi
Cf Bitaeniata 'rio Tigre'
En ooit nog de
cf bitaeniata 'rio Nieva'
Of de echte viejita
 
Als je de toch wat bijzondere Apistogramma's wilt, denk ik dat je toch bent aangewezen op 'echte' speciaalzaken zoals de Rifwachter. Alles wat er niet is kunnen ze meestal bestellen is mijn ervaring.

Heb zelf momenteel 8 borelli's, waarvan 6 'halfwas' plus nog een paar kleintjes die te snel zwemmen om ze te tellen.
Cacatuoides heb ik alleen 3-4 jongen momenteel. Hoop op zeker 2 vrouwen of anders 1 man te houden.
Zijn beiden makkelijk op kraanwater te houden, geen moeilijke eters en planten zich makkelijk voort. Wat mij betreft alleen maar voordelen.

Heb simpelweg te weinig ruimte (en nu ook geld) om nog meer Apistogramma's te houden.
 
Dravik2 zei:
En misschien binnenkort de gephyra in mijn 2e bakje
De Groothandel Ruinemans heeft nu Gephyra zitten. Dus sla je slag en laat hem voor je bestellen ;)

Kijk je verder naar wat Ruinemans heeft - en die bevoorraad erg veel winkels in NL - dan is het aanbod aan dwergjes mager: de standaardjes cacatuoides, borellii, macmasterii en agassizii heeft 'ie altijd wel, maar veel bijzondere soorten niet.

Je komt dan inderdaad bij speciaalzaken uit: Utaka heeft momenteel 20+ Apistogramma soorten zitten.

~ Ivo
 
Ik kom graag in Rhenen, daar hebben ze ook altijd wel apistogramma zitten.

borelli opal
cacatuoides red-orange-gold
agassizi red-firered-wildvang
nijssini nakweek-wildvang
beanschi
bitaeniata
trafaciata
gephyra
iniridae
alacarina
steindachneri
pandourini
hongsloi

Weet niet of in nog wat vergeet. Er komen vaak nieuwe soorten binnen.
 
Bakje voor de gephyra is nog niet klaar
Dus word hem Voorlopig nog niet
 
favorietjes om zelf nog een x te houden zijn:

a.abacaxis

817249_0_82_29mm81.jpg


en de a.guttata

227245_0_82_apistogrammaguttata1.jpg


er zijn natuurlijk zoveel soorten maar je moet toch een keuze maken af en toe...
 
Ik heb nu zwemmen de trifasciata, biteaniata (Nanay), agassizi (Alenquer) en Baenschi. Om met Nollie te spreken..... Abacaxis is een droom. Utaka heeft momenteel veel zwemmen en ik begreep van Michael dat de aanvoer wel redelijk constant zal blijven.
 
Leuk te zien dat er op topic gereageerd wordt. Denk inderdaad dat voor mij persoonlijk Utaka de beste keuze is. Al ga ik nog niks aanschaffen ivm wachten tot de oenelumes een koppel vormde...ja nolie beide soorten vooral de eerste konden die maar op een iets hogere ph zitten :(
 
In Rhenen zitten 4 vrouwen van apistogramma sp. abacaxis. Toen er nog een man bij zat waren er regelmatig eieren, gewoon op kraanwater. Scheelt misschien dat het nakweek is.
 
Wat is jullie mening..is nakweek(F1) net zo mooi als wildvang of is er duidelijk verschil? En zouden jullie liever een nakweek apistogramma of wildvang kopen zo ja waarom?
 
F1 is naar mijn mening zelfs beter.
F1 heeft namelijk de perfecte genen (zo heeft moeder natuur het bedoeld, ik veronderstel dat slechte exemplaren niet bij de verkoper terechtkomen) maar heeft niet te maken gehad met voedselschaarste, wat voor wildvang wel geldt, en kan daarom mooier uitgroeien.

Verdere generaties valt of staat met de juiste selectie. Als je de cacatuoides nakweek bekijkt die verkocht wordt heeft dat weinig meer te maken met de natuurlijke kleurslagen.

~ Ivo

PS: ik ga ervanuit dat met F1 wordt bedoeld kweek uit een wildvang koppel. Dat hoeft namelijk niet zo te zijn.
 
Ivo, klopt bedoel eerste generatie van wildvang koppel. Klopt de cacatuoides zijn te door gekweekt en hebben nog weinig weg van de mooie wildvang vissen.

Ik vraag me af hoe ver kun je selectief kweken binnen vissen. Ben zelf enkel slangen gewend en hier kweek ik zo selectief dat ik bijna op de streep na kan bepalen wat eruit komt etc.

Ook vroeg ik mij af bestaat er een albino vorm wil niet zeggen dat ik hem zou willen maar toch stiekem benieuwd hoe hij eruit zou zien.

Wat ik me afvraag is sommige soorten moeten op lage pH gehouden worden maar zijn die niet gewoon over te wennen om op een meer normale pH te houden zeg 6,5-7.
 
mss zei:
Wat is jullie mening..is nakweek(F1) net zo mooi als wildvang of is er duidelijk verschil? En zouden jullie liever een nakweek apistogramma of wildvang kopen zo ja waarom?

Kan je daar al zo veel verschil in zien, wildvang en de eerste nakweek er van?

Ik heb zelf de voorkeur voor nakweek, omdat ik denk dat ze meestal makkelijker kraanwater te houden zijn en minder gevoelig. En ik kan nakweek net zo mooi vinden.
 
Ik heb nu een prachtig trio wildvang cacatuoides, ze zijn alleen veel kleiner dan de gemiddelde nakweek. Als ik in deze kleur nakweek kon vinden zou ik ze graag hebben, nakweek is gewoon iets makkelijker te houden. Maar die rode en oranje nakweek die overal te koop zijn, vind ik minder mooi.
 
@jelle denk je dat bij vele Apistogrammas er verschil is in lengte tussen wildvang of nakweek of zie je dit enkel bij die van jou..


Ik zelf ben op zoek na iets nieuws maar weet niet of ik nu beste naar nakweek kan kijken of toch gewoon wildvang
 
Als je met apistogramma begint zou ik eerst voor nakweek gaan. Die zijn iets makkelijker te houden. Ik weet niet of dat verschil in grootte bij alle wildvang zo is. Mijn wilde bitaeniata waren ook kleiner dan ze zouden moeten kunnen worden.
 
F1 kan ook een van de ouders wildvang zijn volgens mij mag het dan ook zo worden genoemd
De wildvang vissen hebben denk ik vaker last van een periode met minder eten waardoor hun groei word beperkt dit heb je bij goeie kweek niet dus zullen ze gemiddelde toch een stukje groter worden
Verder heb je natuurlijk kwekers die op ook op afmeting selecteren waardoor ze na een paar generaties geben hebben die zorgen voor grote vissen
 
@jelle helemaal met je eens al ben ik met apistogramma geen beginnen.

De gene die Apistogrammas houden doen jullie dit biotoop gericht of dat niet.
 
Ik heb ze met andere zuid amerikanen. Erg biotoopcorrect zal het niet zijn, maar de bak zit wel vol met gedroogde bladeren. En alleen zuid amerikaanse planten.
 
Nee, niet biotoop gericht. Kies vooral planten die makkelijk te houden zijn, het maakt mij dan niks uit waar de planten vandaan komen.
Idem dito voor de bladeren. Pluk vde laatste tijd veel beukenbladeren momenteel, die staan er namelijk volop.
 
Persoonlijk nog geen apisto zwemmen maar mijn bak is vrij natuur gericht..veel hout,blad en zeer weinig plant enkel de hn van Gert. Nieuwe bakje krijgt geen plant enkel eiken,beuken bladeren en takken.

Nieuwe filmpje in mijn fotoalbum zul je zien wat ik bedoel.
Mijn aquarium

Zelfs via YouTube een bericht van Mike wise gekregen met de vraag om artikel over de oenolaemus te schrijven :)
 
Dravik2 zei:
F1 kan ook een van de ouders wildvang zijn volgens mij mag het dan ook zo worden genoemd
Nee, dat is niet zo:

AF-Beheer zei:
In het geval dat de beide ouderdieren een ander 'generatie-nummer' hebben is het altijd: degene met het hoogste nummer + 1.

Dus:
F0 x F1 = F2
F1 x F2 = F3

AF-Beheer zei:
Het gebruik van de F-notatie refereert eigenlijk naar het aantal kweekjes dat reeds werd behaald bij een gekend kweekkoppel.

(...)

De G-notatie wordt gebruikt om dezelfde manier maar de G-notatie kan enkel worden gebruikt waneer de ouderdieren echte wildvangexemplaren waren. Wildvang dieren worden in de Engelse vaktaal vaak aangemeten met de initialen WC. Hun jongen zullen de notatie G1 dragen. Wanneer de G1 jongen volwassen worden en op hun beurt jongen hebben zullen deze jongen de notatie G2 dragen enzovoort.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post597091

Oftewel: F1 wilt niet per s� zeggen dat het om nakweek uit een wildvang koppel gaat. Dat kan wel.

~ Ivo
 
Oeps correctie: kan inderdaad wel.

Dravik2 zei:
F1 kan ook een van de ouders wildvang zijn volgens mij mag het dan ook zo worden genoemd

Dan wordt het G0 x F0 = F1.
 
Wel jammer dat daarin niet wordt ingegaan op de aanduidingen met de letter G.
 
Hoop in mijn volgende woning in ieder geval een kamer over te houden voor een kweekstelling. Hier wil ik dan o.a. meer Apistogramma's in houden en kweken.
 
Ik zou graag nog eens de Apistogramma Alacrina willen houden.
Dit omdat het schijnbaar mee van de vriendelijkste Apistogramma's zijn en ik ze heel erg mooi vind kwa kleuren :D
Het enige nadeel is dat ze, ze bij de LFS hier niet kunnen bestellen :(
 
Mascha&Ivo zei:
Wel jammer dat daarin niet wordt ingegaan op de aanduidingen met de letter G.

Ach komt toch ongeveer op hetzelfde neer :)
Moet ook eerlijk bekennen dat ik nog nooit van de G-notatie heb gehoord...
 
@kevin ik heb ze keer aangeboden gekregen via heuvelrug in Rhenen heb ze niet gekocht vond ze er qua kleur niet zo uit zien zoals gehoopt.

Ik ook niet snap niet waarom ze met de g notatie werken maakt het in mijn ogen enkel gecompliceerder
 
Die G maakt helemaal niks gecompliceerder, verkeerd gebruik of verkeerde uitleg van de F doet dat wel.
Maarja, als je ziet hoe vaak (foutief dus) wordt gesteld of impliciet gesuggereerd dat F1 per definitie nakweek uit een wildvang koppel is snap ik ook wel dat het dweilen met de kraan open is.

~ Ivo
 
F nummer houd dus eigenlijk inteelt generatie in
zo gauw er geen sprake is van inteelt is het weer f1
hmm dat wist ik ook niet dacht dat het f nummer werd gegeven 1 hoger was dan laagste ouder nummer dus
Wildvang geeft f1 geen inteelt
Maar f1 plus f1 van andere ouders geeft gewoon f2 ondanks dat er geen inteelt is
En f1 plus f3 geeft dan f2 aangezien de jongen genen hebben die deels 2 generaties van wildvang staan
(Weet dat dat met katten wel zo gaat)
Daar krijgen jongen die genen van wikde katten soorten hebben het f-nummer plus 1 van de ouder die het dichtst bij de wilde kat staat inteelt of geen inteelt
 
Volgens mij geldt ook hier weer: afhankelijk van het gebruik van de letter F.

Even een quote uit het linkje van Meksjoef:
De letter F word dus op 2 verschillende manieren gebruikt, 1 (de wet van Mendel) om aan te geven of er genen (inteelt) zijn gekruist, en manier 2 om aan te geven hoever de jongen van het wild afstaan.

En nog een:
Wanneer de hobbyisten hadden besloten om een andere letter te gaan gebruiken dan de F zou er veel minder verwarring zijn ontstaan over het hele F gebeuren.
Dat doet die letter G dus. Jammer genoeg vrij onbekend dus.

~ Ivo
 
Oke nou ja ook weer wat geleerd
 

Terug
Bovenaan