Beschikbaarheid apistogramma in nl


Iemand die een winkel kent die Apistogrammas op locatie kannvinden/bestellen

Zoals bij de eunotus deze vind je op verschillende plaatsen Apistogramma cf. eunotus (Rio Huallaga)
 
Beste kans is Utaka denk ik zo...
Maar ik zou het echt in de hobbywereld zoeken en dar denken aan dwergenforums.
 
Inmiddels op 2 sites eenadvertentie geplaatst. Hopelijk kan iemand mij op weg helpen. Deze week eens de inrichting veranderen.


Voor za. aquariums met wel hout werken jullie het liefst?.
Ik absoluut met spiderwood of eiken takken
 
Kienhout. Ook wel mangrove en een beetje spiderwood.
 
Liefst met dun en 'grillig' hout.
 
Buiten eiken en beuken takken welke gebruiken jullie nog meer uit de natuur.
 
Rodondendron wortels
Kurk kun je gebruiken

Naaldbomen sowieso niet door de hoeveelheid harsen enzo lijkt mij
 
Ik gebruik ooknberkentakken.Had me namelijk vergist, dacht dat ik beuientakken had geplukt, maar dat waren dus berkentakken.

naaldbomen zou ik ook niet zo snel doen. En rodhodendron toch ook niet, al zou spiderwood hier wel van afkomstig zijn.
 
Ik ga Binnenkort op pad voor elzenhout. Het schijnt dat dit hout niet rot, dus dat gaan we eens uitproberen :)
 
@dravik.... Gebruik je enkel de wortels bij de rhododendron of ook de takken?
 
Wortels zijn als het goed is spiderwood dat je in de winkel koopt verder weet ik niet of je het ook kunt gebruiken elzen kun je idd ook gebruiken volgens mij en beuken en berken verder zou ik niet weten nog meer soorten zijn maar lijkt mij wel maar dat zou dan iemand moeten testen
misschien ga ik binnenkort wel eens wat soorten testen op waterwaarden en daarna als deze goed lijken aan een bak met een paar guppen steeds een iets hogere dosis toevoegen lijkt me de enige mogenlijke manier om het zeker te weten te komen

Lees net dat een ander forum lid rododendron takken gebruikt dus dit kan blijkbaar ook
 
Hopelijk leest Rene dit topic, hij is volgens mij wel thuis in wat wel en niet te gebruiken.

Handhaven jullie werkelijk zo 'n lage ph waarden voor jullie Apistogrammas, ik hoor vaak dat de meeste mensen ze langzaam laten overwennen naar wat makkelijkere pH waarden 6,5-7
 
nou ja ik zie het maar zo,als je de visjes deze waardes kan geven waarom zou je ze dan overwennen naar een hogere ph als je weet dat ze het beter doen op een lagere...zijn best wel wat soorten die wat hoger kunnen(6.5-7.0)zolang je water maar schoon is(ec-waarde)en denk als je wilt gaan kweken dat een lagere ph zowiezo een must is...
 
Volgens mij heb ik tot nu toe altijd Apistogramma's gekocht die op normaal kraanwater hebben gezeten. Het was bij mij eerder andersom, de vissen laten wennen aan zachter en zuurder water. Maar Apistogramma's die ik op normaal kraanwater kan houden genieten bij mij de voorkeur.Daarom heb ik ook voor de borelli en cacatuoides gekozen. Moet wel zeggen dat ze op iets zachter (en zuurder) water allebei wel iets mooier kleuren, maar dit zijn wat mij betreft soorten die je best op kraanwater kan houden.

Misschien dat de speciaalzaken Apistogramma's op zachter water houden, maar de normale dierenwinkels denk ik toch niet (kan me vergissen).
 
Je kan ook hout uit de natuur gebruiken. Ken verschillende mensen die eikentakken gebruiken en andere die hun hout uit lokale vennen hebben gehaald.
Zelf prima ervaring met eik en beuk, al geen de beuk vrij snel schimmelen (was vers)
 
Visstick was mijngedachten ook niks is minder waar Utaka als voorbeeld vrijwel al hun apisto's op leidings water.

Al ben ik van mening dat als je lagere pH kan geven dit bevorderlijk is voor zowel kleur als gezondheid. En ik ga dat ook doen rond de 5,5-6 zitten.
 
Misschien ook niet geheel onbelangrijk.... welke waarden komen er uit de kraan bij Utaka? De waardes van kraanwater verschillen nogal...
 
En van belang voor het overwennen!

Wij meten dit eigenlijk altijd, zeker als het zacht-/zuur-watervissen zijn die naar een van onze zacht-/zuur-waterbakken gaan.
Was niets schokkends, niet knetterhard en niet knetterbasisch. Onze Betta coccina's zijn bij hun wel de bakken niet in geweest (direct mee vanuit de levering) en da's eigenlijk maar goed ook, want die kwamen mooi op zacht en zuur water (anders waren ze eerst terug gegaan naar leidingwater en daarna weer naar ons zacht-/zuur water).

~ Ivo
 
Dat is absoluut zo weet zo 123 niet de waarden bij Utaka maar kan me voorstellen dat pH rond 7 zit. Turf zit sinds 2 uur erin en ben van 7,6 naar 6,7 en denk dat dit nog wel tot de 6,0 zakt. Lekker donkere bak geen drijvers nodig volgende week na Utaka de nannostomus rubrocaudatus zeer waarschijnlijk op halen en mooi apisto
 
Hoeveel turf heb je erin gedaan? Welk merk?
pH bij Utaka was wel hoger hoor, ca. 7.5 bij onze metingen als ik het goed herinner.

LANGAAM overwennen de nieuwe vissen volgende week.
 
Ivo, over velda(kleurt niet) en een volle mannen hand ;) denk dat dit wel moet zorgen voor een goede verlaging???


ja wilde ze met kleine beetjes water overwennen. Zal de apisto en (zeer waarschijnlijk) nannostumus in een apart bakje doen en daar constant iets meer van aquarium water in doen.
 
Dat is wel een zeer snelle daling in 2 uur! Heb ik nog nooit gehad (of doe er te weinig in).De daling gaat bij mij altijd geleidelijk.
Heb je de turf in ��n zak?
 
Ik doe er gewoon 1 volle hand turf in een panty in de filter en klaar. Zal morgen nog eens meten. Wil echt op of onder de 6 komen. Weet niet of eiken blad nog effect heeft maar dat zit er genoeg in.
 
meksjoef zei:
Misschien ook niet geheel onbelangrijk.... welke waarden komen er uit de kraan bij Utaka? De waardes van kraanwater verschillen nogal...

even iets anders,is het niet zo dat de waterwaardes tijdens transport naar huis veranderen of heb ik dat verkeerd...dacht het namelijk een x gelezen te hebben maar ben er niet zeker van...iemand hier die daar iets van weet?
 
Ik gebruik twee zakjes turf, dit om schommelingen te voorkomen.Ik vervang per keer ��n zakje voor een nieuwe.
Maar je gebruikt dus vijverturf. Dat zou de snelle daling kunnen verklaren.
 
Klopt Visstick, de luxe van 2 zakjes heb ik niet de filter te klein voor. Bij de grootte bak doe ik dit wel. Klopt persoonlijk vind ik dat velda sneller en effectiever werkt...de vraag van nolie ben ik ook benieuwd naar
 
Zijn er hier ook mensen die met Apistogramma's kweken? Zo ja, hoe doen jullie dat dan met de jongen? Verkopen jullie het aan particulieren of aan winkels? En is er wel belangstelling van particulieren voor de jongen?
 
Ben ik zelf ook benieuwd naar, Wil zelfs een de kweek gaan proberen met een soort enkel geen idee of er vraag naar is en waar ik ze aan kwijt zou kunnen. Hoe doen jullie dit?
 
Ik nog niet maar heb wel plannen om eens een soort serieus te gaan kweken maar dit zal nog een jaartje duren voordat ik dit ga doen eerst even school afmaken :)
denk dat je via marktplaats wel een keer een nestje kan verkopen maar denk niet dat er zoveel vraag is dat je veel nestjes kwijt kan
Mischien kun je ook nog een keer wat vissen bij een aquarium zaak kwijt maar zal ook niet veel zijn
 
Ik heb nu zelf 3 jonge borelli's die weg kunnen, plus nog een aantal jongen die nog te klein zijn en waarbij ik het geslacht ook nog niet kan zien. Helaas heeft niemand nog interesse getoond in de visjes.

Wil ze liever niet naar dierenwinkels (of niet hier in de buurt) brengen omdat ik vrees dat ze anders snel op hun zij liggen en ik het ook leuk vind om te weten waar ze terechtkomen.

Heb ook nog 3 cacatuoides, weet nog niet wat ik er mee wil doen. Maar mijn ervaring is dat die makkelijker verkopen.

En heb sinds een paar weken nog een paar jonge dwergcichliden er bij gekregen (geen Apistogramma's), hoop dat daar wel een beetje interesse voor is.
 
Ik zelf heb twee soorten Cichliden waar ik mee hoop te kweken, kijk raak is ze kwijt via marktplaats of forums is dat enorm mooi meegenomen. Raak ik ze niet kwijt dan geen idee wat ik er mee zou doen om eerlijk te zijn.
 
visstisck zei:
En heb sinds een paar weken nog een paar jonge dwergcichliden er bij gekregen (geen Apistogramma's), hoop dat daar wel een beetje interesse voor is.
Wat wel? :D
 
E�n van mijn borelli mannen lijkt wel wat meer rood op de kop te krijgen.Denk dat ik toch nog even wacht om ze te verkopen.

Mascha&Ivo zei:
visstisck zei:
En heb sinds een paar weken nog een paar jonge dwergcichliden er bij gekregen (geen Apistogramma's), hoop dat daar wel een beetje interesse voor is.
Wat wel? :D

Mikrogeophagus altispinosa. Bij de vorige nesten hoopte ik altijd wat over te houden, ondanks het bijvoeren nooit wat overgehouden.
Bij dit nest heb ik niks bijgevoerd. En ik had per ongeluk met de hevelklok over een deel van de jongen heen lopen banjeren (ding schoot weg) en ik heb nou wel zo'n stuk of 10 jongen over. Zijn nog wel klein, maar het rood en blauw begint al wat door te komen op de borstvinnetjes.
 
Klopt het dat apistogramma schuw zijn qua eten? mijne eten vrijwel niet voordat het op de grond is?..
 

Terug
Bovenaan