Zij hebben een mooie testopstelling gemaakt en een jaar laten draaien en met de informatie uit dat artikel zou ik ook zeggen denitrificatie is een 'hoax'. Ik zou zo dezelfde conclusie trekken. Maar dan denk ik weer terug aan wat Adriaan Briene heeft geschreven over
De Biofilm. Een kleine quote uit het artikel van Adriaan:
We zien hier dat het zuurstofgehalte al daalt voordat de biofilm is bereikt. Al na 0,1 mm is de biofilm al zuurstofloos! Het nitrietgehalte loopt in de biofilm langzaam op. De moraal van het verhaal?? dikke biofilmen worden snel zuurstofloos en er treedt al snel denitrificatie op. Veel sneller dan iedereen zou verwachten!
My 2 cent.....
Het spul biohome is helemaal niet nieuwe, in het verre verleden werd dit soort spul al in trickle filters gebruikt.
In Engeland werd een jaartje of 15 geleden een gelijkwaardig spul verkocht door evolution aqua.
https://kitsukoi.co.uk/products/sakura-far-infrared-10kg
Daar werden nog mysteries aan toegevoegd...far infra red
🙂 Leuke discussies destijds
🙂
Terug naar Adriaan, hij heeft destijds dit correct aangehaald. Denitrificatie vind nl plaats in de zuurstofloze zone onderin de biofilm.
In diezelfde tijd ergens begin 2000 was ik bij Prof mark van loosdrecht TU Delft, wij hebben daar zgn FISH Fluorescence
in situ hybridization opnamen gemaakt van biofilm.
Middels DNA werd toen wel degelijk en tegenwoordig nog steeds aangetoond dat Nitraat reductie plaats vind in een dikkere biofilm.
https://www.researchgate.net/figure...-LTA-PNA-reactor-Bulk-water-is_fig4_319913876
de schrijver van de vermelde links aqauriumscience.org schrijft een heleboel maar onderbouwd geen enkele stelling zoals Daniel ook aangeeft met een verwijzing naar een wetenschappelijke publicatie ET AL...jammer.
Behoudens dan naar anammox uit 2005, maar dat is een verwijzing naar marine....zout.
Anammox is ontdekt in zoetwater, in Nijmegen radboud universiteit door Jetten en Loosdrecht, in hoeverre anammox ook voor aquarium buifiltratie werkt.....ik geloof van niet.
Delingstijd van 10 tot 20 dagen bij een temp van 28 graden...…..
Nitrificatie...er is nog zeer weinig bekend, recente studies geven al aan dat verschillende bacterieculturen hiervoor verantwoordelijk zijn, welke hangt ook nog eens af aan de load...de hoeveelheid nutriënten.
maw….een aquarium met zeer veel grote vissen zal een andere biofilm hebben dan eentje met weinig vissen. en doel ik op de soorten bacteriën en niet de dikte van de biofilm.
Een stelling staat nog steeds, bacteriën koloniseren alle mediums vroeg of laat...als er maar voeding en de juiste condities zijn. Wel zal het met 1 medium beter gaan dan bij een ander medium.