Biohome Ultimate, wie gebruikt het?


Tja zoals je al aangeef wat bij de een werkt kan bij de ander anders zijn. Ik heb geen idee wat "beter" is. Zijn toch allemaal commerciele producten en wetenschappelijk aanbevolen is ook maar een term. Wetenschappelijk onderzoek word ook veel gesponserd dus hoe onafhankelijk zijn deze wetenschappers.

Werkt de opstelling lavasteen/zeoliet niet genoeg?

Ik heb net zo iets opstelling als jou onderin de groffe sponsen, dan mand jbl bolletjes, mand matrix en dan weer mand sponsen.

Ik weet alleen van horen en zeggen dat het aanbevolen is de matrix zo hoog mogelijk te plaatsen en tevens met sponsen te werken zodat het water wat door de matrix stroomt geen groffe vervuiling meer heeft.

Dit is wel wat lastig omdat ik dus telkens die onderste sponzen moet schoonmaken.

Altijd lastig keuzes maken :D

Een mogelijke optie daarvoor is het systeem welke, Ik dacht @DanielHoogland heeft. Alls ik het me goed herinner heeft hij voor zijn gewone potfilter een sunsun pot van aliexpress, zo'n witte, met allemaal spons ter mechanische filtratie.

En dat is natuurlijk handig, want dan kan je geregeld die sponsen uitspoelen en de biologische massa ongemoeid laten.

Het was geen filter, de sunsun, alleen een pot waar het water doorheen gevoerd wordt.
 
Tja zoals je al aangeef wat bij de een werkt kan bij de ander anders zijn. Ik heb geen idee wat "beter" is. Zijn toch allemaal commerciele producten en wetenschappelijk aanbevolen is ook maar een term. Wetenschappelijk onderzoek word ook veel gesponserd dus hoe onafhankelijk zijn deze wetenschappers.

Werkt de opstelling lavasteen/zeoliet niet genoeg?

Ik heb net zo iets opstelling als jou onderin de groffe sponsen, dan mand jbl bolletjes, mand matrix en dan weer mand sponsen.

Ik weet alleen van horen en zeggen dat het aanbevolen is de matrix zo hoog mogelijk te plaatsen en tevens met sponsen te werken zodat het water wat door de matrix stroomt geen groffe vervuiling meer heeft.

Dit is wel wat lastig omdat ik dus telkens die onderste sponzen moet schoonmaken.

Altijd lastig keuzes maken :D
haha ja lava en zeoliet werkt goed hoor, maar eigenlijk niet nodig thans de zeoliet dan.
die is denk ik nu wel zo uitgewerkt haha.
 
Een mogelijke optie daarvoor is het systeem welke, Ik dacht @DanielHoogland heeft. Alls ik het me goed herinner heeft hij voor zijn gewone potfilter een sunsun pot van aliexpress, zo'n witte, met allemaal spons ter mechanische filtratie.

En dat is natuurlijk handig, want dan kan je geregeld die sponsen uitspoelen en de biologische massa ongemoeid laten.

Het was geen filter, de sunsun, alleen een pot waar het water doorheen gevoerd wordt.
dat is inderdaad handig ook zo een ding. maar je moet er wel de ruimte hebben. ik heb na 2 filters in 1 kast geen ruimte meer voor zo een ding. maar als ik maar 1 filter had dan had ik zeker zo een ding gekocht.

1575302397112.png
 
Een mogelijke optie daarvoor is het systeem welke, Ik dacht @DanielHoogland heeft. Alls ik het me goed herinner heeft hij voor zijn gewone potfilter een sunsun pot van aliexpress, zo'n witte, met allemaal spons ter mechanische filtratie.

En dat is natuurlijk handig, want dan kan je geregeld die sponsen uitspoelen en de biologische massa ongemoeid laten.

Het was geen filter, de sunsun, alleen een pot waar het water doorheen gevoerd wordt.

Ik heb z on voor filter pot staan. Heb ik ooit gehad van iemand. maar dat moet je weer aansluiten op de JBL. Ook weer een gedoetje als je niet technisch ben. Als je moet schoonmaken moet je dat ding toch ook weer afkoppelen. Vind het ook een heel klein licht plastik gevalletje vergeleken met de JBL. Met andere woorden ik durf het niet aan gezien het gevoel van dat ding en mijn technische skils. ;)
 
Ik heb z on voor filter pot staan. Heb ik ooit gehad van iemand. maar dat moet je weer aansluiten op de JBL. Ook weer een gedoetje als je niet technisch ben. Als je moet schoonmaken moet je dat ding toch ook weer afkoppelen. Vind het ook een heel klein licht plastik gevalletje vergeleken met de JBL. Met andere woorden ik durf het niet aan gezien het gevoel van dat ding en mijn technische skils. ;)

Wij hebben tegenwoordig de eheim classics, ideaal. Ben je van dat hele gedoe met mandjes af. We hebben gewoon de pot vol met sponsen en bovenop een netje met wat siporax.

En ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Niet wat betreft het emmertje, dat ken ik niet. Ik bedoel meer dat dat gepruts met filters soms lastiger is en lijkt dan andere mensen zeggen dat het is. Zoiets?

Ik heb de riante situatie dat mijn man het doet, plus dat we inmiddels een systeem hebben wat werkt als een ehhm, je weet wel.

Maar als ik het zelf moest doen? Ik zweer het je, dan hingen hier miv morgen overal interne filters. Desnoods 3 per bak, maar lekker makkelijk.

Dus ik kijk al erg tegen jou op dat je dat zelf doet.
 
Je hebt gelijk. Brit was beter geweest.
Maar ik heb toch géén gelijk. Hoewel ik er wel dichtbij zat. De man komt uit Durham. Er is een plaats Durham en een bestuurlijk gebied Durham in het noord-oosten van de UK. Het ligt dus wel tegen Schotland aan, wat ik al uit z'n accent meende op te merken, maar het is nog net geen Schotland. Even corrigeren dus!
 
Wij hebben tegenwoordig de eheim classics, ideaal. Ben je van dat hele gedoe met mandjes af. We hebben gewoon de pot vol met sponsen en bovenop een netje met wat siporax.

En ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Niet wat betreft het emmertje, dat ken ik niet. Ik bedoel meer dat dat gepruts met filters soms lastiger is en lijkt dan andere mensen zeggen dat het is. Zoiets?

Ik heb de riante situatie dat mijn man het doet, plus dat we inmiddels een systeem hebben wat werkt als een ehhm, je weet wel.

Maar als ik het zelf moest doen? Ik zweer het je, dan hingen hier miv morgen overal interne filters. Desnoods 3 per bak, maar lekker makkelijk.

Dus ik kijk al erg tegen jou op dat je dat zelf doet.

Ja inderdaad het is allemaal geen raket wetenschap maar echt ik vind dat filter gedoe een drama. Daar moet ik me altijd geestelijk op voor bereiden. Ik heb altijd geklooi met dat vinnetje die ik dan moet ontdrekken waardoor het geregeld voor komt dat ik het asje breek. Mandjes stapelen ook rot klus zodat kop er op past. Ik heb zelfs al zon ijzeren ring van afsluit beugel gebroken.

2 weken geleden was het weer zover en staat de boel in de keuken blijkt me kat van balkon te zijn afgesprongen. Dus paniek kat zoeken. Filter vergeten stond paar uur droog :juggle: Daar kan geen biohome of matrix tegen op. Maar gelukkig ook 2 filters.

Maar weer ontopic. Wat ik begrijp is biohome dus gesinterd glas. Ik weet niet wat gesinterd is. Hebben ze hier gangen in gegoten ofzo. Glas lijkt me toch niet erg poreus want dan zouden alle vloeistoffen uit een fles eruit lopen.
 
Ja inderdaad het is allemaal geen raket wetenschap maar echt ik vind dat filter gedoe een drama. Daar moet ik me altijd geestelijk op voor bereiden. Ik heb altijd geklooi met dat vinnetje die ik dan moet ontdrekken waardoor het geregeld voor komt dat ik het asje breek. Mandjes stapelen ook rot klus zodat kop er op past. Ik heb zelfs al zon ijzeren ring van afsluit beugel gebroken.

2 weken geleden was het weer zover en staat de boel in de keuken blijkt me kat van balkon te zijn afgesprongen. Dus paniek kat zoeken. Filter vergeten stond paar uur droog :juggle: Daar kan geen biohome of matrix tegen op. Maar gelukkig ook 2 filters.

Maar weer ontopic. Wat ik begrijp is biohome dus gesinterd glas. Ik weet niet wat gesinterd is. Hebben ze hier gangen in gegoten ofzo. Glas lijkt me toch niet erg poreus want dan zouden alle vloeistoffen uit een fles eruit lopen.

Of biohome gesinterd glas is weet ik niet. Siporax is dat wel. Sera (de fabrikant van siporax) heeft laten onderzoeken hoe groot de optimale groote is van de ruimte voor nitrificerende bacteriën, en daar is een bepaalde grootte uitgekomen.
Ze mengen daar glas met zout kristallen die precies de juiste grootte hebben. Dat mengsel wordt in vormpjes gebakken, waarna de zoutkristallen eruit gebrand of gespoeld worden, dat weet ik niet meer. Als je het artikel wil lezen kan ik het voor je opzoeken.

Maar dat is dus de theorie achter siporax.
 
Wij hebben tegenwoordig de eheim classics, ideaal. Ben je van dat hele gedoe met mandjes af. We hebben gewoon de pot vol met sponsen en bovenop een netje met wat siporax.

En ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. Niet wat betreft het emmertje, dat ken ik niet. Ik bedoel meer dat dat gepruts met filters soms lastiger is en lijkt dan andere mensen zeggen dat het is. Zoiets?

Ik heb de riante situatie dat mijn man het doet, plus dat we inmiddels een systeem hebben wat werkt als een ehhm, je weet wel.

Maar als ik het zelf moest doen? Ik zweer het je, dan hingen hier miv morgen overal interne filters. Desnoods 3 per bak, maar lekker makkelijk.

Dus ik kijk al erg tegen jou op dat je dat zelf doet.

Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel ideeën. Ik vind het bijvoorbeeld juist gemakkelijk, die mandjes. In principe blijf ik een jaar van het filter af. De bovenop liggende sponsjes in het voorfilter worden af en toe gepakt een uitgespoeld. Zonder dat overigens dat voorfilter uitgenomen behoeft te worden. Het behoud ook van de bacterie huishouding in het onderliggende biologische deel. Maar iedereen moet natuurlijk doen wat hem/haar het best bevalt én wat zorgdraagt voor een goede waterzuivering.
 
Wat biohome speciaal zou maken is dat het een zogenaamde 'full-cycle' mogelijk zou maken. Dit wil zeggen dat de media ook anaerobe bacterien kan huisvesten voor denitrificatie, het omzetten van nitraat naar stikstofgas. Dit effect heb ik inderdaad kunnen waarnemen maar ook Siporax kan dit doen dus zo speciaal is het tegenwoordig niet.
Ik kom net de volgende pagina's tegen:

Over anaerobe bacteriën in aquaria in het algemeen:

Specifiek over biohome:

De conclusie lijkt dat dat spul objectief gezien niet kán werken..? Niet per se om jouw punt onderuit te halen hoor. Maar voor wie biohome overweegt vanwege de denitrificerende werking lijkt het me wel van belang om te weten. Beter uitgezocht dan dit had ik het nog niet gevonden.
 
Ik kom net de volgende pagina's tegen:

Over anaerobe bacteriën in aquaria in het algemeen:

Specifiek over biohome:

De conclusie lijkt dat dat spul objectief gezien niet kán werken..? Niet per se om jouw punt onderuit te halen hoor. Maar voor wie biohome overweegt vanwege de denitrificerende werking lijkt het me wel van belang om te weten. Beter uitgezocht dan dit had ik het nog niet gevonden.
Mooie stukken om te lezen.
Wel grappig dat hij aanhaalt dat er een hoop nep accounts en sponsoring word gebruikt om producten te slijten.

Maar meeste dingen zijn ook te mooi om waar te zijn als je ff wat langer kijkt dan je neus ver is
 
Ik kom net de volgende pagina's tegen:

Over anaerobe bacteriën in aquaria in het algemeen:

Specifiek over biohome:

De conclusie lijkt dat dat spul objectief gezien niet kán werken..? Niet per se om jouw punt onderuit te halen hoor. Maar voor wie biohome overweegt vanwege de denitrificerende werking lijkt het me wel van belang om te weten. Beter uitgezocht dan dit had ik het nog niet gevonden.
Mooi artikel bedankt voor het delen. Het is mooi geschreven en inhoudelijk best begrijpbaar en logisch. Jouw conclusie is dat het objectief gezien niet kan werken en dat begrijp ik volkomen, maar hoe objectief is zoiets eigenlijk? Ik kom regelmatig verschillende andere artikelen tegen die anders beweren. Wie heeft er gelijk?

Zij hebben een mooie testopstelling gemaakt en een jaar laten draaien en met de informatie uit dat artikel zou ik ook zeggen denitrificatie is een 'hoax'. Ik zou zo dezelfde conclusie trekken. Maar dan denk ik weer terug aan wat Adriaan Briene heeft geschreven over De Biofilm. Een kleine quote uit het artikel van Adriaan: We zien hier dat het zuurstofgehalte al daalt voordat de biofilm is bereikt. Al na 0,1 mm is de biofilm al zuurstofloos! Het nitrietgehalte loopt in de biofilm langzaam op. De moraal van het verhaal?? dikke biofilmen worden snel zuurstofloos en er treedt al snel denitrificatie op. Veel sneller dan iedereen zou verwachten! Dus kamp je met een tekort aan nitraat?? maak je filter eens schoon!

Hier zie je dus weer iemand beweren, iemand die in de aquarium wereld toch wel tegen op gekeken wordt/werd dat denitrificatie in een filter juist vaker voor komt dan we zelf denken. Adriaan leeft helaas niet meer maar ook hij was constant bezig met dit soort zaken op een proefondervindelijke en wetenschappelijke manier te onderzoeken. Als Adriaan het voor 2010 al op deze manier kon omschrijven door alleen naar de biofilm te kijken, waarom zou siporax en biohome dan ook geen denitrificatie kunnen bewerkstelligen?

Als ik naar de site van aquariumscience.org kijk dan zie ik eigenlijk ook 'maar' een site met artikelen en de ervaringen van 1 iemand. Er wordt wel veel aangehaald dat het een wetenschapper is maar elk bewijs daarvan, of verwijzingen naar publicaties ontbreken. Een iemand die niet bij naam genoemd wordt maar wel 43 patenten op zijn naam heeft is de schrijver. ("The author is a degreed chemist who has worked as a research scientist most of his life. He has some 43 patents."). Ook het experiment wat ze uitgevoerd hebben wordt enkel beschreven, zelfs geen foto wat ik voor zo'n experiment toch wel zou verwachten. Zo van, kijk! dit is de aquaria opstelling die we gebruikt hebben. Dat vind ik ietwat dubieus. Al moet ik ook toegeven dat ik niet kan bedenken wat voor agenda hier achter zit mocht dit bewust een verdraaiing van de feiten zijn. Zoals ik reeds zei vind ik de artikelen wel interessant en ik geloof ook dat de schrijver echt gelooft wat hij opschrijft.

Ik ben geen wetenschapper, nou ja niet in dit vakgebied in ieder geval dus ik moet ook uit gaan van wat mensen schrijven en daarna wat mijn eigen ervaringen me laten zien. Wel heb ik, al zeg ik het zelf, een 'mind' van een wetenschapper en kan de wetenschappelijke methode dan ook erg waarderen. Zo ben ik zelf dus uiteindelijk, op een persoonlijke schaal aan het wetenschappen (is dat een werkwoord? Nu even wel..). Zo zie ik er gelukkig nog veel meer 'kleine' wetenschappers op dit forum wat ik hartstikke leuk en leerzaam vind.

Zelf heb ik dus ondervonden dat biohome bij mij denitrificerend werkt. Natuurlijk kan dit ook komen door externe factoren, zoals in het artikel aangehaalde verbeterde plantengroei en dan heb ik tijdens mijn wetenschappen gewoon een fout gemaakt. Ik heb hier zeker rekening mee gehouden maar voor nu is mijn conclusie zoals ik in dit topic heb gegeven. Of mijn conclusie 100% juist is durf ik ook niet te zeggen, zoals een wetenschapper hou ik ook altijd ruimte open voor nieuw bewijs en zal mijn mening bijstellen indien nodig. Puur alleen door de site van aquariumscience.org is dat echter nog niet gebeurd. Ik kan net zo goed een website maken waar ik het tegenovergestelde beweer en wat dan? Krijgt Antje toch nog gelijk ;)
 
Mooie discussie over Biohome..

De een beweerd dat het niet werkt en de ander zegt weer van wel..

In een potfilter wordt het erg lasting om denitrificatie voor elkaar te krijgen en waarom?

Ten eerste het filtervolume is te klein en de doorstroom te hoog met teveel zuurstof bij een normal werkend potfilter.
Hoe kan je dan wel denitrificatie krijgen ? nou je potfilter minstens 4-6 maanden niet reinigen maar dat doen er erg weinig wegens afname debiet.
Bij elke reinigings beurt wordt het filtermedia aan zuurstof bloot gesteld en helaas das dodelijk voor anaerobe bacterien die zeer gevoelig zijn voor veranderingen.

Maar kan het dan wel denitrificatie ?
Ja natuurlijk kan het als je een bioloog of een sump gaat gebruiken, hoe dacht je dat zee aquariums draaien om zoveel mogelijk nitraat kwijt te raken op lage termijn.
Ja je hebt ook wierscrubbers dus zeewier in een compartiment van een bioloog met een lamp er boven die zorgen dat fosfaat en nitraat laag blijft.
Maar is het dan wel mogelijk met potfilters ?
ja als je twee potfilters in serieel zet met 1e alleen mechanische en 2e vol met siporax. bacto ringen, biohome zal na c.a 4-8 maanden denitrificatie plaats vinden zolang je het 2 potfilter maar nooit verstoord of gaat uitspoelen want dan komt er een berg zuurstof op het biologische media en sterven de Anarobe bacterien onmiddelijk.
Je zal voor elke 100liter water zeker 2liter of 2kg poreus biomaterial nodig hebben om aan denitrificatie te komen op lange termijn, bioloog of een sump gaan al vanaf 3-5kilo of 3-5liter per 100liter water.

Onzin nee denitrificatie kan met potfilters alleen niet met de standaart setup zoals maar 1 enkele potfilter deze komt elke keer in aanraking met zuurtsof bij een reinigings beurt.
Dus of je nu biohome of siporax of bactorings gebruikt het werkt allemaal het zelfde...glasgesinterde media dat poreus is meer is het ook niet.
 
Als toevoeging op mijn vorige bericht nog:

Wat mij ook ontbreekt op die website zijn de echte testresultaten. Als je zo'n nauwkeurige testopstelling maakt en elke twee weken 16 metingen doet (4x per 4 aquaria) dan zou je toch een spreadsheet verwachten met daarin elke twee weken 16 nitraat metingen? Waarom alleen de eindconclusie 'it's all the same' delen?

Wat mij betreft zou de eindconclusie van dit experiment ook kunnen zijn, alle media denitrificeren even goed, zelfs de plastic media waar vooraf al van vast gezet was dat die het niet zouden kunnen doen. Wie zegt mij dat een tank zonder filtermedia niet veel meer nitraat had aangemaakt? Of zelfs zonder filter een denitrificerend effect had kunnen optreden? Misschien waren die slow-flux filters in dit experiment wel de sleutel en hebben die al het werk gedaan. Als het artikel 'De Biofilm' van Adriaan klopt zou dit allemaal kunnen.

Als kleine wetenschapper moest ik dit toch nog even kwijt en wil je bedanken dat je me toch weer aan het denken heb gezet. Heb zelfs Netflix maar uit gezet deze avond! Ik krijg bijna zin om ook vier bakjes aan te schaffen.. update over een jaar! ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik bovenstaande stukjes ook lees én soms ook interessant vind ben ik toch ook van mening dat je ook niet te veel op, al of niet gesponsorde, vergezichten moet afgaan. Er bestaan in de aqua wereld allerlei rekenmethodes, bemestingsvormen en wat al niet meer waar je niet alleen een boom maar wel een bos over kan opzetten. Zelf hou ik het graag dichtbij: mijn eigen verklikkers, planten dus, die mij snel en zeker vertellen of en wanneer er iets mis is. Is dit de beste manier? Vast niet voor iedereen maar voor mij wel.
 
Zij hebben een mooie testopstelling gemaakt en een jaar laten draaien en met de informatie uit dat artikel zou ik ook zeggen denitrificatie is een 'hoax'. Ik zou zo dezelfde conclusie trekken. Maar dan denk ik weer terug aan wat Adriaan Briene heeft geschreven over De Biofilm. Een kleine quote uit het artikel van Adriaan: We zien hier dat het zuurstofgehalte al daalt voordat de biofilm is bereikt. Al na 0,1 mm is de biofilm al zuurstofloos! Het nitrietgehalte loopt in de biofilm langzaam op. De moraal van het verhaal?? dikke biofilmen worden snel zuurstofloos en er treedt al snel denitrificatie op. Veel sneller dan iedereen zou verwachten!

My 2 cent.....
Het spul biohome is helemaal niet nieuwe, in het verre verleden werd dit soort spul al in trickle filters gebruikt.
In Engeland werd een jaartje of 15 geleden een gelijkwaardig spul verkocht door evolution aqua. https://kitsukoi.co.uk/products/sakura-far-infrared-10kg
Daar werden nog mysteries aan toegevoegd...far infra red :) Leuke discussies destijds :)

Terug naar Adriaan, hij heeft destijds dit correct aangehaald. Denitrificatie vind nl plaats in de zuurstofloze zone onderin de biofilm.
In diezelfde tijd ergens begin 2000 was ik bij Prof mark van loosdrecht TU Delft, wij hebben daar zgn FISH Fluorescence in situ hybridization opnamen gemaakt van biofilm.
Middels DNA werd toen wel degelijk en tegenwoordig nog steeds aangetoond dat Nitraat reductie plaats vind in een dikkere biofilm.

de schrijver van de vermelde links aqauriumscience.org schrijft een heleboel maar onderbouwd geen enkele stelling zoals Daniel ook aangeeft met een verwijzing naar een wetenschappelijke publicatie ET AL...jammer.
Behoudens dan naar anammox uit 2005, maar dat is een verwijzing naar marine....zout.
Anammox is ontdekt in zoetwater, in Nijmegen radboud universiteit door Jetten en Loosdrecht, in hoeverre anammox ook voor aquarium buifiltratie werkt.....ik geloof van niet.
Delingstijd van 10 tot 20 dagen bij een temp van 28 graden...…..

Nitrificatie...er is nog zeer weinig bekend, recente studies geven al aan dat verschillende bacterieculturen hiervoor verantwoordelijk zijn, welke hangt ook nog eens af aan de load...de hoeveelheid nutriënten.
maw….een aquarium met zeer veel grote vissen zal een andere biofilm hebben dan eentje met weinig vissen. en doel ik op de soorten bacteriën en niet de dikte van de biofilm.

Een stelling staat nog steeds, bacteriën koloniseren alle mediums vroeg of laat...als er maar voeding en de juiste condities zijn. Wel zal het met 1 medium beter gaan dan bij een ander medium.
 
Bedankt voor de extra informatie janjdk. Interessant!
 
We zijn nu een paar jaar verder en ik vraag mij af wat de mensen ervan vinden ondertussen is het nitraat nu effectief gezakt bij iemand en wat was de setup dan?
 
Ik gebruik nu nog een mix van Biohome en Siporax.
Echter als ik dit mag geloven en laat de afbraak van NO3 voor wat het is (voor mij in zwaar beplante bakken minder interessant), kan ik net zo goed over stappen op een filter vol met 30 ppi sponzen.

Of geldt daar hetzelfde voor als de “anaërobe myth”?
 
Van deze hele discussie heb ik, heel eerlijk gezegd, weinig kaas gegeten. Het gaat mij ver boven mijn pet. Dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik voor iets diepgaands als bovenstaande discussie minder belangstelling heb, gewoon omdat ik het niet nodig heb? Ik heb een zwaar beplantte bak met daarin weinig vervuilende vissen, garnalen en (helaas) ook slakken. In mijn filter, een JBL 1502, zit in het voorfilter grove spons met daaronder filterdoek. 3 mandjes met siporax en in het laatste uitgaande mandje fijne spons en filter doek. Mijn biologische deel wordt hooguit eens per jaar gereinigd. (Veel minder vaak dus als iemand hierboven aangaf.) Het voorfilter hooguit eens in de 2 á 3 maanden. Mijn planten doen het uitstekend en alg problemen heb ik gelukkig niet. Metingen voer ik ook zelden uit wel kijk ik scherp naar mijn planten.
 
We zijn nu een paar jaar verder en ik vraag mij af wat de mensen ervan vinden ondertussen is het nitraat nu effectief gezakt bij iemand en wat was de setup dan?
Nope, grootste daling in NO3 heb ik bereikt met het vaker wisselen van m’n filterfleece.
Denk dat ik meer heb aan m’n bewegend bed filter dan aan de biohome
 
Thx iedereen voor de feedback, in mijn geval gaat het om een Tanganyika bak met niets van planten in en daarmee dat ik mijn nitraat naar 0 wil brengen zoals ook in het meer.
Hier bij ons in het water zit reeds 10mg nitraat en voor mijn wekelijkse waterwissel (350L) heb ik iets van een 20 a 25mg nitraat in de bak dus gewoon met waterwissels krijg ik dit er nooit of nooit uit daarmee dat ik naar alternatieven zoek.
Ik mag zaterdag mijn nieuwe bioloog gaan halen en heb nog een vak over en dacht dit anders te vullen met Biohome maar wil dan wel zeker zijn dat het werkt want is toch niet goedkoop en in mijn geval zou ik 12 a 16Kg. nodig hebben (850L).

@tuinkabouter

Hoeveel liter Biohome heb je en hoeveel liter water?

En wat bedoel je met filterfleece, die witte watten, ik wist niet dat dit het nitraat verlaagde?

In mijn 2e vak ga ik ook een bewegend bed filter maken met K+ media want had ook gelezen dat dit het nitraat kon verlagen?
 
Thx iedereen voor de feedback, in mijn geval gaat het om een Tanganyika bak met niets van planten in en daarmee dat ik mijn nitraat naar 0 wil brengen zoals ook in het meer.
Hier bij ons in het water zit reeds 10mg nitraat en voor mijn wekelijkse waterwissel (350L) heb ik iets van een 20 a 25mg nitraat in de bak dus gewoon met waterwissels krijg ik dit er nooit of nooit uit daarmee dat ik naar alternatieven zoek.
Ik mag zaterdag mijn nieuwe bioloog gaan halen en heb nog een vak over en dacht dit anders te vullen met Biohome maar wil dan wel zeker zijn dat het werkt want is toch niet goedkoop en in mijn geval zou ik 12 a 16Kg. nodig hebben (850L).

@tuinkabouter

Hoeveel liter Biohome heb je en hoeveel liter water?

En wat bedoel je met filterfleece, die witte watten, ik wist niet dat dit het nitraat verlaagde?

In mijn 2e vak ga ik ook een bewegend bed filter maken met K+ media want had ook gelezen dat dit het nitraat kon verlagen?
K1 verlaagt de NO3 op dezelfde manier als biohome dat zou moeten doen.
Middels denitrificatie in de biofilm.

Filterfleece zelf verlaagt de NO3 niet, maar door het fysiek verwijderen van het afval uit het water is er minder voeding om NO3 van te maken
 

Terug
Bovenaan