Blauwalg in plantenbak


Etienne076

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2016
Berichten
175
Hallo mensen

Ik heb een planten bak staan zonder vissen waar blauw alg is onstaan binnen de eerste 5 weken.
Ik voeg bemesting toe van Tropica met nitraat en fosfaat
Kan de bemesting een oorzaak zijn
Ik lees overal dat je nitraat moet toevoegen om blauw alg tegen te gaan, maar ga ik teveel toevoegen heb ik weer kans op een ammonia piek.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
 
Ik gebruik een H.O. filter die hangt in het midden van de bak.
De blauwalg ontstond in het midden vooraan waar een prima stroming is.
Rottende planten resten zijn er niet aangezien de bak ook nog niet zo lang draait
 
Door nitraat krijg je geen ammonia want ammonia wordt juist omgezet in nitraat. Vaak is het een te grote organische belasting wat blauwalgen veroorzaakt.
Organische stikstof is ook een trigger voor blauwalg.
Heb je sinds kort vissen toegevoegd en weet je de waterwaarden ook?
 
Oke ik was in de veronderstelling dat Meer of te veel nitraat toevoegen een zelfde soort reactie triggered als bvb vervuiling (nitriet) piek of organische belasting.
Nee ik heb ook geen vissen toegevoegd wat een eventuele vervuiling kan veroorzaken
 
Op dit moment heb ik niet de juiste middelen om te testen
Maar met de tropica bemesting verwacht ik tussen de 30 en 50mg te zitten
 
Nee dat verwachtte ik ook niet
Maar vandaar dat ik dus ook niet snap dat ik zo snel blauwalg krijg
Aangezien ik alleen bemesting toevoeg en geen vervuiling heb van bvb vissen of voer
 
Ik heb wel eens een plantje gekocht bij een lfs waar bij nader inspectie blauwalg bij de wortels zat. Heb het toen een peroxide behandeling gegeven en geen last meer van gehad. Maar het kan dus ook komen van nieuwe plantjes.
meen overzichtje en je waterwaardes zou ons helpen diagnostiseren :)
 
Teveel aan organische belasting is denk ik lastig te meten toch?
maar dat is maar een ding waardoor blauw alg kan ontstaan......blauw algen ....zijn eigenlijk bacteriën, en gek genoeg kunnen ze zich voorzien door een eigen nitraat productie. ( fotsynthese....daardoor werkt die zgn black out ook)
deze weg krijgen is een kwestie van juiste balans krijgen in nitraat, opruimen organisch materiaal, en zorgdragen dat er weinig tot geen ammonium komt.
Afzuigen, nitraat op peil brengen, en rustig wekelijks wateerwissel.
 
maar dat is maar een ding waardoor blauw alg kan ontstaan......blauw algen ....zijn eigenlijk bacteriën, en gek genoeg kunnen ze zich voorzien door een eigen nitraat productie. ( fotsynthese....daardoor werkt die zgn black out ook)
deze weg krijgen is een kwestie van juiste balans krijgen in nitraat, opruimen organisch materiaal, en zorgdragen dat er weinig tot geen ammonium komt.
Afzuigen, nitraat op peil brengen, en rustig wekelijks wateerwissel.
Ja ik zal opzoek moeten naar de juiste balans
Organisch afval lijkt mij niet het geval dus zal moeten experimenteren met bemesting, co2 en licht
Ik zal later op de dag nog terug komen met de water waardes
 
Water waarden zijn

PH 6.5
NH3 0.0
NO2 0.0
NO3 25
PO4 0.5

Zelf had ik verwacht dat het nitraat en fosfaat hoger was aangezien ik dit vloeibaar toedien.
 

Bijlagen

  • 20201211_171028.jpg
    20201211_171028.jpg
    132.8 KB · Weergaven: 78
Water waarden zijn

PH 6.5
NH3 0.0
NO2 0.0
NO3 25
PO4 0.5

Zelf had ik verwacht dat het nitraat en fosfaat hoger was aangezien ik dit vloeibaar toedien.
 
Je ziet nu al dat de po4 laag is tov de nitraat maar dat hoeft geen probleem te zijn maar hangt af van het verbruik van de fosfaat. Ik zou het liever rond de 1-1,5 zien maar goed soms is dit al voldoende.
 
Je ziet nu al dat de po4 laag is tov de nitraat maar dat hoeft geen probleem te zijn maar hangt af van het verbruik van de fosfaat. Ik zou het liever rond de 1-1,5 zien maar goed soms is dit al voldoende.
Ja dat viel mij ook al op
Ik ga iets meer bemesten en de waarde wekelijks controleren
Maar voor mij gevoel zie ik hier nog steeds geen oorzaak voor blauwalg
 
Toch vreemd, op de fles staat de verhouding 10:1
en je meet 25 nitraat en maar 0.5 fosfaat.
Ergens snoept er iemand fosfaat weg.....Nu kan fosfaat wel door bepaald kalkrijk gesteente worden opgenomen...heb je die erin zitten?
sowieso....laat eens een foto zien van je blauwalg
 
Het kan ook zijn dat er meer fosfaat dan nitraat wordt verbruikt. Dat zie ik hier ook wel terwijl ik met poeders werk. er is altijd meer no3 over dan po4.
 
Nee ik heb geen steen oid in het aquarium
Dutchstyle 120l
 

Bijlagen

  • 20201211_184742.jpg
    20201211_184742.jpg
    447.4 KB · Weergaven: 97
  • 20201206_132426.jpg
    20201206_132426.jpg
    325.1 KB · Weergaven: 105

Bijlagen

  • Screenshot_20201211-190353_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201211-190353_Samsung Internet.jpg
    512.7 KB · Weergaven: 90
Het is misschien geen duidelijke foto maar groen slijm op de bodem en bladeren wat ik er af kan wrijven/,afhevelen is in mijn beleving toch echt blauwalg
 

Maar goed het idee dat het blauwalg is bleek voor sommige nog al vermakelijk.

Ik hoor geen alternatief of is dat er niet?
 
Bij blauw alg denk je vaak aan zo’n gore blauwe bodem en vooral de onderkant van de plantjes. Dit is de eerste keer dat ik het zo zie, rondom een vrij hoogstaand plantje. Is het blauwalg? Ik heb werkelijk geen idee. Stinkt het ook?
 
Bij blauw alg denk je vaak aan zo’n gore blauwe bodem en vooral de onderkant van de plantjes. Dit is de eerste keer dat ik het zo zie, rondom een vrij hoogstaand plantje. Is het blauwalg? Ik heb werkelijk geen idee. Stinkt het ook?
Deze vorm stinkt (nog) niet echt maar wat ik heb begrepen heb je hierin ook verschillende soorten blauwalg waarin de geur ook verschillend is.

Het is ook op de bodem begonnen montecarlo en op de lage planten.
Ik ververs elke week waarmee ik dan ook zoveel mogelijk alg weg haal.
Daarmee dwarrelt er ook alg door de bak waardoor het onderandere op de hoge planten terecht komt
Door de fijne structuur van de plant is het erg last om alles goed te verwijderen
 
Het is inderdaad blauw alg, en typerend als die niet op de bodem ligt gaat die op die plekken zitten omdat daar enerzijds zweefalg blijft hangen, anderzijds omdat die daar terecht komt vanwege opdwarrelen.
Zo erg is het nog niet, wel goed om de vinger aan de pols te houden.
Doe afzuigen en hou je nitraat en fosfaat op peil. Ga in ieder geval niet met chemische spullen aan de slag.
 
Zoals jan al aangeeft de waarden op peil houden en vooral liefst dagelijks het handmatig verwijderen en dan kun je het wel weer de baas worden.
 
Hallo mensen

Ik heb een planten bak staan zonder vissen waar blauw alg is onstaan binnen de eerste 5 weken.
Ik voeg bemesting toe van Tropica met nitraat en fosfaat
Kan de bemesting een oorzaak zijn
Ik lees overal dat je nitraat moet toevoegen om blauw alg tegen te gaan, maar ga ik teveel toevoegen heb ik weer kans op een ammonia piek.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Blauwalg duikt meestal op als de Nitraat op 0 staat. Toevallig heb ik dat 2 weken terug ook mogen ervaren omdat ik niet doorhad dat mijn stockoplossing op was die automatisch gedoseerd wordt door mijn doseerpomp.
Door dan weer Nitraat toe te gaan voegen zal de blauwalg wel weer verdwijnen.

Dus Nitraat is niet om te bestrijden, maar om te voorkomen dat er een tekort is, wat een trigger is voor blauwalg.
 
Aangezien ze nog geen vissen heeft, kan ze dan niet de hele effectieve black out doen? Dan is ze er (als het goed gaat) in een keer vanaf?
 
Blauwalg duikt meestal op als de Nitraat op 0 staat. Toevallig heb ik dat 2 weken terug ook mogen ervaren omdat ik niet doorhad dat mijn stockoplossing op was die automatisch gedoseerd wordt door mijn doseerpomp.
Door dan weer Nitraat toe te gaan voegen zal de blauwalg wel weer verdwijnen.

Dus Nitraat is niet om te bestrijden, maar om te voorkomen dat er een tekort is, wat een trigger is voor blauwalg.
Het vreemde is dat het juist is ontstaan terwijl ik vloeibaar nitraat toe diende.
Ik kreeg eerder het idee dat het misschien door een te hoge dosering bemesting was ontstaan
 

Terug
Bovenaan