Wat is er nieuw

blue marine reef 90 van blupgup

Calciumchloride en magnesiumchloride worden vandaag bezorgt... NO2 testje, besteld maar nog geen leverstatus.

Volgende koralen staan op het lijstje om mee te beginnen:
Capnella Kenia Tree
Sinularia Dura Green
Pachyclavularia Violacea
Sarcophyton Ehrenbergi Groen/Bruin
Rhodactis Oranje

Op of aanmerkingen zeker welkom, dit zouden makkelijke koralen moeten zijn :DD

Mooie koraaltjes André om mee te beginnen. Niks mis mee 😉.

Leuk Andre maar ik zou geen Oranje oortje kopen hoor want dan zou ik de hele dag aan Willem Alexander denken :DD :pp

Dat is geen probleem ze weet dat ik mijn mening gewoon uitspreek ☺️
You Did It GIF by The Tech Interactive

KH blijft onder de 5,7 Meerdere keren getest, inmiddels maar DSR KH+ Sodium Bicarbonate besteld, worden klein lab zo 😆

Voor een klein bakje kan je veel beter gewoon waterwissels doen met een goed zout ipv ophogen apart .
Alles zakt met de tijd , en die pak je dan niet aan ....
Mocht je echt grote verbruikers krijgen met de tijd , dan heb je al die tijd al genoeg tijd gehad om hier in te verdiepen en een geschikte oplossing te bedenken .
Als je nu al denkt een lab te hebben , wacht dan maar af 😊

Inmiddels 5 de eerder genoemde koraaltjes ontvangen en in het aquarium geplaatst.
Gisteren is de Royal Gramma binnengekomen, ondanks de heatpack voelde de zak behoorlijk koud aan, beestje zag er niet heel happy uit.
Toch leek er nog leven in te zitten, kieuwen gingen heel langzaam heen en weer, dus zakje snel in het aquarium gehangen. Na ruim een kwartier zakje iets bewogen en toen begon hij een klein beetje te zwemmen.
De gebruiksaanwijziging welke erbij zat gevolgd, water en vis in een bak en wat water toegevoegd. Uiteindelijk de vis in het aquarium gezet waar die eigenlijk gelijk op een stuk steen ging liggen... en de volgende ochtend, geen vis meer te bekennen 🙄 :DD
Hopelijk heeft hij zijn plekje tussen de stenen ergens gevonden...

royal-gramma.png

Ze kunnen zich goed verstoppen tussen de stenen. Ff goed in de gaten houden, na een paar dgn zou je hem moeten gaan zien.

Ik heb er ook een en die zit 90% van de tijd tussen de stenen en af en toe zie je hem en ook wel met het eten.

vanmorgen wat levende artemia en paar korrels gevoerd maar nog geen actie, zal wel leuk plekje hebben gevonden ergens

Kort filmpje van de Royal Gramma

De oranje oor lijkt al van zijn steen af te groeien, is dit normaal dat dit zo snel gaat? Dacht dat koralen 'langzaam' groeien, lijkt wel een beetje op een alien met de flits erbij aan :DD

oranje-oor06-10-2024.png

Magnesium en Calcium inmiddels ook aangevuld in twee dagen, morgen tijd om te testen hoe het er voor staat.

De oranje oor lijkt al van zijn steen af te groeien, is dit normaal dat dit zo snel gaat?
Hij zet uit André, dat is normaal. Voornamelijk door het licht dat je hem geeft.

Je weet dat ik zoiets snel vergeet he :DD
persoonlijk denk ik dat je licht nogal blauw is of ligt dat aan mij?
Ja ligt aan jou :Dk
Hij stond nog blauwer, denk dat het wel het volgende standje wordt richting witter licht, al moet ik zeggen dat het op de foto's blauwer is dan hoe je het in werkelijkheid ziet. Zal wel ergens een of andere correctie in de ogen plaatsvinden of door het fototoestel.

Ja dat kan want als ik foto s maak dan zijn de kleuren ook niet zoals in de bak hoor.

Gisteravond een ritje naar een lid van het zeewaterforum gemaakt om een aantal koraaltjes over te nemen:
foto 1: Zoanthus Pink Diamonds
foto 2: Zoanthus Playboy Bunny
foto 3: Kruipende Montipora Cherry Tree
foto 4: Euphyllia Parancora
foto 5: Zoanthus Rasta
foto 6: Euphyllia Parancora

Voor nu even genoeg koralen.. 11 totaal.

Binnekort is kijken naar slakjes,garnalen misschien een heremietkreeft (twijfel ik nog erg over i.v.m. dat ze slakken uit hun huis plukken om deze zelf in te nemen) en 2 nemos

1.jpg
2.jpg
3.jpg

4.jpg
5.jpg
6.jpg

Lekker bezig André 👍.

Mooie koraaltjes en ik denk dat 11 meer dan genoeg is want ze gaan nog groeien.

Misschien krijg je als beloning ook nog wel rode flap of Dino s, glasanemonen of bubble algue (ik wil je niet flauw maken hoor):DD:DD
Ach het hoort er een beetje bij tijdens de opstart.

Misschien krijg je als beloning ook nog wel rode flap of Dino s, glasanemonen of bubble algue (ik wil je niet flauw maken hoor):DD:DD
Ach het hoort er een beetje bij tijdens de opstart.
Dat denk ik ook , bakje is nog te "vers" .
Hoort er eenmaal bij , en het zijn op zich heel leerrijke fases .
Al zou ik dat zelf grotendeels voorbij laten gaan vooraleer je koralen inbrengt , echter bij deze soort opstart verloopt het net andersom , dus moeilijk om het anders te doen .
Nu komt die enting vooral door de stekjes die je inbrengt .

Dat denk ik ook , bakje is nog te "vers" .
Hoort er eenmaal bij , en het zijn op zich heel leerrijke fases .
Al zou ik dat zelf grotendeels voorbij laten gaan vooraleer je koralen inbrengt , echter bij deze soort opstart verloopt het net andersom , dus moeilijk om het anders te doen .
Nu komt die enting vooral door de stekjes die je inbrengt .
Grappig dat je dat zegt, aangezien ik datzelfde idee een beetje had aangezien dat bruine ook op enkele steentjes van het koraal zit, een van de buttons zit ook op een stukje levend steen, die zal ook nog wel het nodige mee brengen.

Merk wel dat er nog veel te leren valt en dat er gigantisch veel verschillende koralen zijn.

Afgelopen vrijdag bij Coral and Fish store in Breda geweest... dat is zo niet goed voor je portemonnee! 🙄 😮
Helaas was niet alles voorradig maar een aantal leuke dingen meegenomen, waaronder toch nog 2 koraaltjes 🫣

Toegevoegd, nog geen foto's:
1x Zoanthus Fruitloops
1x Galaxea fascicularis Ultra green
2x Trochus histrio
2x Tectus Conus sp.
2 Ampiprion Ocellaris
1x Signigobius Biocellatus
2x Buccinulum Corneum
1x Lysmata Wurdemanni
1x Lysmata Kuekenthali

De slakken gingen gelijk over tot actie, de garnalen gelijk op zoek naar een verstoppleke, de Nemo's, tja plakken aan elkaar.

Net het water getest:
Temperatuur 25,5 c
Zout 1,024 / 31%
Ca 425
KH 9,3
NH3 0
NO2 0,5
PO4 0,2
PH 8
NO3 10
Mg 1440

Alles ziet er blij uit, enige die een beetje rustig is, is de gobi, die zwemt af en toe is een stukje maar zit meestal ergens stil op de bodem. De garnalen komen bij het voeren gelijk tevoorschijn net als de Buccinulum Corneum slakken, die merendeels begraven liggen.
Leuk om alles zo bezig te zien, de overige slakken zijn al druk alle algjes aan het opeten.

Afgelopen vrijdag bij Coral and Fish store in Breda geweest... dat is zo niet goed voor je portemonnee! 🙄 😮
Ach , als je 2 keer zou rijden voor hetzelfde qua dieren is het nog duurder .
Als ik daar ga , heb ik een papiertje met alles opgeschreven wat ik nodig heb en daar hou ik me dan tot op heden aardig aan .
Daar kan je wel losgaan hé ?

Succes met de nieuwe aanwinsten .

Zou wel je nitriet een beetje in de gaten houden (stijgende of dalende trend)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan