Wat is er nieuw

blue marine reef 90 van blupgup

Het lijstje had ik ook, op 3 garnalen na was deze compleet. De 2 koralen en gobi (op verzoek van mn vrouw) waren extra, viel nog mee.
Wel een koralen paradijsje daar! ook netjes geprijsd, helaas geen namen erbij. Vissen/garnalen/kreeftjes etc kan wel iets geordener met ook wat meer prijsjes/fotootjes ed, maar vriendelijk geholpen!

Zojuist het zeeaquarium ververst en kwam een voor mijn onbekend beestje tegen. Iemand enige idee wat het is, het is ongeveer een cm groot ?
Heb het voor nu even in een apart bakje gedaan, zou bijna denken dat het een vlokreeftje is.

onbekend-02-11-2024.png
onbekend-02-11-2024-2.png

Heb hem teruggezet in het aquarium, hij heeft weliswaar 1 tel van zijn vrijheid kunnen genieten voordat de royal gramma hem megasnel opvrat :DD

ja , dat heb je overdag 😊

Heb hem teruggezet in het aquarium, hij heeft weliswaar 1 tel van zijn vrijheid kunnen genieten voordat de royal gramma hem megasnel opvrat :DD
Ja dat is nou weer een beetje jammer Andre. Je behoort goed voor je dieren te zorgen en voor je ogen is het hap sloek weg:pp

Ach ja we geven ook levendvoer dus dat is dan eigenlijk hetzelfde en het hoort bij de natuur.

Helaas heeft de gobi het vandaag voor elkaar gekregen om zelfmoord te plegen, de enige opening van de afdekplaat was blijkbaar nog makkelijk te vinden.
Mooi beestje was het, misschien in de toekomst ooit weer een maar voor nu even niks meer erbij.

Jammer Andre en ik denk dat dit komt doordat je niet dagelijks even met ze praat:juggle:
Geintje, en ik weet wat het is want zo had ik een paar Nemo s die gesprongen zijn.

Ja blijft zonde, krijg er een beetje een bijlzalmpjes dejavu van, die weten ook elk miniscuul gaatje te vinden om eruit de springen.

Maar goed, shit happends...

Helaas heeft de gobi het vandaag voor elkaar gekregen om zelfmoord te plegen, de enige opening van de afdekplaat was blijkbaar nog makkelijk te vinden.
Mooi beestje was het, misschien in de toekomst ooit weer een maar voor nu even niks meer erbij.
Spijtig dat het zo afloopt .
Maar herkenbaar , ik heb ook wel eens 3 vissen door de overloop gehaald .
Maar die kwamen wel heelhuids in de sump , gelukkig . Dat is het voordeel met zonder kranen te werken , anders ook einde verhaal .
En langs de rand kunnen ze bij mij niet springen , Vallen ze toch terug in de bak .

Ga ook wat voor dat ene hoekje wat niet afgedekt is bedenken voordat een 2de hetzelfde bedenkt.

We hebben weer nieuw dier ontdekt, vermoed dat ze met zijn 3'en zijn en kruipen tot nu toe enkel heel langzaam door de bodem (voor wat ik gezien heb).
Iemand een idee wat het is?

IMG_20241118_132630400_AE.jpg

Wat een toeval want ik weet dat Andre wel van spaghetti houdt :DD 😉

Water weer is getest vandaag:
25 graden
Zout 1,026 / 35%
Nitriet 0
Ammonia 0
KH 7,7
Calcium 490
Nitraat 25
Magnesium 1500
pH 8
Fosfaat 0,6

Zie momenteel geen vreemde dingen, afgelopen donderdag wel 2 koraaltjes die het loodje hadden gelegd verwijderd.
Keniaboom heeft het niet meer naar zijn zin en lijkt niet naar de normale vorm terug te keren (ligt er een beetje verschrompelt bij), hopelijk komt hij ooit nog bij anders is het einde voor de boom.

3 slakken, 2 garnalen, 1 royal gramma en 2 nemo's zijn momenteel de bewoners naast wat koraaltjes.
Visjes zijn al aardig tam bij het voeren, leuk om te zien.

Water weer is getest vandaag:
25 graden
Zout 1,026 / 35%
Nitriet 0
Ammonia 0
KH 7,7
Calcium 490
Nitraat 25
Magnesium 1500
pH 8
Fosfaat 0,6

Zie momenteel geen vreemde dingen, afgelopen donderdag wel 2 koraaltjes die het loodje hadden gelegd verwijderd.
Keniaboom heeft het niet meer naar zijn zin en lijkt niet naar de normale vorm terug te keren (ligt er een beetje verschrompelt bij), hopelijk komt hij ooit nog bij anders is het einde voor de boom.

3 slakken, 2 garnalen, 1 royal gramma en 2 nemo's zijn momenteel de bewoners naast wat koraaltjes.
Visjes zijn al aardig tam bij het voeren, leuk om te zien.
:foto::foto:

Weer een raadselachtig beestje (voor mij dan) gevonden op een van de koraaltjes die het niet al te best doet. Is dit een mini kokerworm of een of andere ongewenste parasiet?
Als ik er een fel lampje op schijn dat schiet het terug,
onbekend-27-11-2024.png

Ik had heel veel kleine kokerwormen op de stenen maar daar kwam een soort "bloem" uit en als ik in de buurt kwam dan trok die snel ik.

Wat je hier op de foto ziet had ik dus ook maar dan hele kleine van 2cm ongeveer:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kokerwormen

Maar dit is dan een kokerworm die zijn koker verlaten heeft .
Dat heb ik hier nog nooit gezien , en heb er best veel .
Dan heeft ie het niet naar zijn zin volgens mij . Honger ??

had ook ergens gelezen dat een kokerworm een gat in een koraal gemaakt had en hier was gaan wonen, lijkt hier wel op aangezien er een soort buisje onder de huid van het koraal lijkt te zitten.

Zou kunnen want op de foto is het lastig te zien.

De nieuwe bewoners, mithrax krabbetje.. (tje, echt een ukkie!) en 4 nassarius vibex slakken, na toevoegen zag ik gelijk een kleintje rondlopen, planten deze zich makkelijk voort in aquaria?

mithrax-krab.png
nassarius-vibex.png

Ik heb die slakjes ook gehad maar nooit nageslacht gezien.

Mooie aanwinsten André! Van wat ik lees gaan de slakken door een plankton larve fase dus nakweek in het aquarium zal wel lastig zijn denk ik dan zo...

De planktonfase begint wanneer de eieren uitkomen, de slakkenlarven zweven dan rond in het water. Ze eten dan klein plankton en na een metamorfose ontwikkelen ze een schelp en zakken ze naar de bodem om als kleine slak verder te leven.

Denk dat je het een beetje kan vergelijken met een vlinder, eerst een rups en dan later pas een vlinder. Veel zeeaquariumvissen hebben dat ook, dat maakt nakweek ook een stuk moeilijker soms. Worden dan Kreisel aquariums voor gebruikt om de larven te houden in een constante stroming: https://www.practicalfishkeeping.co.uk/gear/review-schuran-kreisel-tank/

Mooi om te weten en ik dacht dat ze net als de gewone puntslakken levende jongen voortbrachten die de bodem in zouden gaan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan