Wat is er nieuw

blue marine reef 90 van blupgup

Je PO4 is behoorlijk idd. NO3 is gewoon netjes. Verder mooi gedaan André 👍.

Dat diy net ziet er goed uit. 👍

Also je het nog niet doet zou je kunnen overwegen wat carbon dosing te gaan doen om nitraat en fosfaat wat te verlagen.

Carbon dosing... iets om in te gaan verdiepen dus. Carbon=koolstof, klinkt als dat het dan ook alles eruit filtert.

Carbon dosing... iets om in te gaan verdiepen dus. Carbon=koolstof, klinkt als dat het dan ook alles eruit filtert.
Je kan ook een vloeistof toevoegen. Bv EZ Carbo van DSR. Maar je hebt nog meer mogelijkheden. Deze vloeistoffen richten zich voornamelijk op NO3 en PO4 reductie of gericht op 1 van de 2 is ook mogelijk.

Maar je er eerst in verdiepen is altijd goed natuurlijk 😉.

Enige wat ik me afvraag is waar het dan vandaan komt. Lees vaak door diepvriesvoer, echter minimaal voeren, diepvriesvoer 1x p/wk en ontdooit/gespoeld lijkt niet werken. Enige waar het dan nog vandaan kan komen is volgens mij of het zout of de marco rock stenen.

Zout lijkt me onwaarschijnlijk. Ik denk zelf uit je steen of zand. Een hoop wordt daar opgeslagen en komt vrij na waterwissels etc. Dit duurt ff voordat je het echt omlaag ziet gaan.

Een klein flesje EZ carbo kom je een heel eind mee met een nano bakje, de dosering is vrij laag.
Heb het in den beginne ook zelf geprobeerd te maken maar gewoon kant en klaar kopen is makkelijker (liever lui dan moe) 😉

klinkt als dat het dan ook alles eruit filtert.

Niet alles maar po4 en no3 in verhouding van elkaar.

Enige wat ik me afvraag is waar het dan vandaan komt.

In tegenstelling tot zoetwater heb je met zoutwater niet de verbruikers in de vorm van planten.
Daarom gebruiken velen ook chaeto in de sump om dat verbruik te creëeren.
Daarnaast probeer je er zo veel mogelijk uit te halen met je skimmer en filterwatten/fleece voordat het no3 en po4 word.

Volgens mij wordt no3 en po4 er niet uitgefilterd met de koolstof maar zullen bacterien sterker en groter worden en zich meer vermenigvuldigen.

Enige wat ik me afvraag is waar het dan vandaan komt. Lees vaak door diepvriesvoer, echter minimaal voeren, diepvriesvoer 1x p/wk en ontdooit/gespoeld lijkt niet werken. Enige waar het dan nog vandaan kan komen is volgens mij of het zout of de marco rock stenen.
Po4 is juist toch laag in diepvriesvoer en juist hoog in vlok/ pelletvoer?

Volgens mij wordt no3 en po4 er niet uitgefilterd met de koolstof maar zullen bacterien sterker en groter worden en zich meer vermenigvuldigen.
In dsr ez Carbon zit ook een deel ijzer wat de po4 bind en dan afgeschuimd kan worden.

Ja ok dan kan dat werken maar met alleen koolstof niet lijkt me.
Koolstof zoals de carbon van dsr voed de bacteriën. En die bacteriën nemen dan ook weer po4 en no3 op. Meer no3 dan po4 dacht ik. Vervolgens worden er weer een hoop bacteriën afgeschuimd waardoor er een verlaging plaats vind van po4 en no3.

En zo heb je van redsea ook nopox

Koolstof zoals de carbon van dsr voed de bacteriën. En die bacteriën nemen dan ook weer po4 en no3 op. Meer no3 dan po4 dacht ik. Vervolgens worden er weer een hoop bacteriën afgeschuimd waardoor er een verlaging plaats vind van po4 en no3.

En zo heb je van redsea ook nopox
Bacteriën worden ook opgenomen door koraal, zodat zij hun NO3 en PO4 binnen krijgen op die manier. Je moet dan vooral denken aan leders, gorgonen en lps koraal.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan