Wat is er nieuw

Bodem voor Betta aquarium met eventueel Corydoras

Ik vind optie 2 ook mooi, maar hou de stenen wat van het raam af, zodat je goed kunt schoonmaken.

Als je een verwarming in je bakje doet, zou ik wel een pakken die beschermt is met plastic oid, die van mij is er tegenaan gezwommen toen ie aan stond en had beide zijvinnen beschadigd, uiteindelijk is het wel weer bij gegroeid maar hij is niet meer zo mooi als ie was.

Als je een verwarming in je bakje doet, zou ik wel een pakken die beschermt is met plastic oid, die van mij is er tegenaan gezwommen toen ie aan stond en had beide zijvinnen beschadigd, uiteindelijk is het wel weer bij gegroeid maar hij is niet meer zo mooi als ie was.
In dit aquarium zit een pomp waar je de verwarming ook in steekt. Dus dat moet goed komen.

Nou alles zit in de bak....
Het lijmen van de hardscape was wel een ding. Alles plakte aan elkaar inclusief vingers, handschoenen, placemat, watten...behalve de steen en het hout😅. Maar het lijkt nu vrij stevig vast te zitten.
Ook het mos liet zich minder goed lijmen dan ik had gehoopt....de volgende keer toch gewoon weer visdraad denk ik. Nu is er bij het vullen met water toch wel veel weggespoeld.

Al met al ben ik voor een eerste keer nog wel aardig tevreden. Nu indraaien en als de waterwaardes goed zijn de bodembewoners en meer planten toevoegen. toevoegen.

- Ik zie wel een punt waar alle het losse plant materiaal zich gaat verzamelen tussen het hout en het filter. Wordt dat een probleem?
- En gaat een Betta Plakat deze stroming oke vinden? Hij staat op de zachtste stand.

Bijlagen

• 20260716_180424.jpg
    20260716_180424.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 9
  • 20260716_175510.jpg
    20260716_175510.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 9
  • 20260716_170305.mp4
    15.2 MB
  • 20260716_175520.jpg
    20260716_175520.jpg
    2 MB · Weergaven: 9
Dat zal dan waarschijnlijk een plekje zijn waar zich in de toekomst wat meer vuil ophoopt. Als je erbij kunt dan kun je dat tijdens een waterwissel af hevelen.

Wat betreft de stroming, die lijkt fors, maar als het filter is ingedraaid zal je zien dat de stroming echt stukken minder gaat worden. Bij een Betta is ook de aanzuigkracht van het filter een punt van aandacht. Dat kan wel eens te sterk zijn voor ze en dan "plakken" ze tegen het filter op. Met name de langvinnige variëteiten kunnen daar last van hebben. Zelf heb ik gene ervaring met een plakat.

En zeker een mooie start zo!

Hebben jullie advies voor de belichting en plantenverzorging de komende weken.
Er zitten nu het volgende in.
2x javavaren
3x anubias nana
2x christmas Moss

Winkel zegt 7 uur verlichting.

ChatGPT zegt 5 uur met 50% gedimd.
Ik heb nu de Chirios dimmer ingesteld op 6 uur, 50 % met 30 minuten zonsopkomst en zonsondergang.

Paar dagen alles met rust laten, daarna iedere week een beetje plantenvoeding (groene flesje, tropica).
Er zitten ook al wat kleipoeder door de bodem dat her en der al omhoog komt, dus ik twijfel even of die extra voeding handig is in de eerste weken, met deze langzame groeiers.

Laatst bewerkt:
Javavaren en anubias zijn typische kolomvoeders, die dus geen voeding uit de bodem halen. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ook christmass moss valt daaronder. Dat betekent dat ze hun voeding uit het water halen. Als ze eenmaal goed op gang komen, hebben xe daar hun voeding nodig.

Zou er wat hoornblad of waterpest bij zetten en kijken voor wat drijfplanten als salvinia natans, kikkerbeet, watersla (mag officieel niet meer maar blijft mooi) of eikenbladvaren. Dit zijn allen snelgroeiers en halen silicaten en de drijvers nitraten uit je water. Tevens dimmen de drijvers je licht een beetje wat i.c.m. eerder genoemde baard/punt algen op je langzaamgroeiende planten kan voorkomen.

Heb habrosus hier in 7 aquaria rondzwemmen en die hebben geen extra zuurstof nodig en zijn in tegenstelling tot de pygmaeus echte bodembewoners. Daarnaast zijn ze ook vele malen rustiger dan de pygmaeus die het nog wel is op hun heupen kunnen krijgen door als een groep door het aquaria te gaan zwemmen.
Ze zijn gek op levende artemia, dat zal de beta waarschijnlijk ook wel kunnen waarderen. Als voer zou ik viformo (sera) of tabimin (tetra) of dierlijke tabletten van voervoorvis kiezen, gebruik ze hier alle drie wel. De meeste corydoras zijn hier niet gek op tabletten enkel gebasseerd op plantaardige ingredienten al krijgen ze die hier ook wel, de l-nummers nemen die wel voor hun rekening.
Bij de habrosus hoef je ook niet bang te zijn dat die je indeling aanpast, de grotere soorten alsook de panda kunnen dat wel voor elkaar krijgen. Panda zou ook wel passen maar dan denk ik dat je het het beste bij max 7 kunt houden.

Kuhlis zijn ook leuk, kies je de habrosus dan zouden die er nog wel bij kunnen(stuk of 5), het zijn niet echte afstand zwemmers en hebben graag hout of stenen met veel gaten waar ze in gaan zitten. Vind het er altijd wel speels uitzien als ze dan weer tevoorschijn komen, vaak met het voeren en tegen de avond dat je ze echt actief ziet. Zijn niet de veiligste vissen voor jongen garnalen.

Voor mossen gebruik ik meestal zwart garen, valt het minste op en vind het zelf het fijnste vastknopen, visdraad en knopen is niet aan mijn besteed.

Ha ja...heb net ook behoorlijk gezwoegd op het vastknopen...zeker onderwater niet te doen ....pfff ;-).

Zou er wat hoornblad of waterpest bij zetten en kijken voor wat drijfplanten als salvinia natans, kikkerbeet, watersla (mag officieel niet meer maar blijft mooi) of eikenbladvaren. Dit zijn allen snelgroeiers en halen silicaten en de drijvers nitraten uit je water. Tevens dimmen de drijvers je licht een beetje wat i.c.m. eerder genoemde baard/punt algen op je langzaamgroeiende planten kan voorkomen.

Heb habrosus hier in 7 aquaria rondzwemmen en die hebben geen extra zuurstof nodig en zijn in tegenstelling tot de pygmaeus echte bodembewoners. Daarnaast zijn ze ook vele malen rustiger dan de pygmaeus die het nog wel is op hun heupen kunnen krijgen door als een groep door het aquaria te gaan zwemmen.
Ze zijn gek op levende artemia, dat zal de beta waarschijnlijk ook wel kunnen waarderen. Als voer zou ik viformo (sera) of tabimin (tetra) of dierlijke tabletten van voervoorvis kiezen, gebruik ze hier alle drie wel. De meeste corydoras zijn hier niet gek op tabletten enkel gebasseerd op plantaardige ingredienten al krijgen ze die hier ook wel, de l-nummers nemen die wel voor hun rekening.
Bij de habrosus hoef je ook niet bang te zijn dat die je indeling aanpast, de grotere soorten alsook de panda kunnen dat wel voor elkaar krijgen. Panda zou ook wel passen maar dan denk ik dat je het het beste bij max 7 kunt houden.

Kuhlis zijn ook leuk, kies je de habrosus dan zouden die er nog wel bij kunnen(stuk of 5), het zijn niet echte afstand zwemmers en hebben graag hout of stenen met veel gaten waar ze in gaan zitten. Vind het er altijd wel speels uitzien als ze dan weer tevoorschijn komen, vaak met het voeren en tegen de avond dat je ze echt actief ziet. Zijn niet de veiligste vissen voor jongen garnalen.

Voor mossen gebruik ik meestal zwart garen, valt het minste op en vind het zelf het fijnste vastknopen, visdraad en knopen is niet aan mijn besteed.

6 habrosus en 6 khulis lijkt me mogelijk wat druk op de bodem van deze bak ..niet? Daarnaast khuli's vrij lang voor 55cm? Of ben ik dan aan het zeuren?

Ik dacht nog even te wachten met de overige planten i.v.m. nu 3 dagen van huis en daarna paar dagen thuis en dan weer 2,5 week vakantie. Dus niet zo veel controle.
Of zijn de snelgroeiers nu wel al handig om er in te zetten om geen algenexplosie te krijgen?

Javavaren en anubias zijn typische kolomvoeders, die dus geen voeding uit de bodem halen. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ook christmass moss valt daaronder. Dat betekent dat ze hun voeding uit het water halen. Als ze eenmaal goed op gang komen, hebben xe daar hun voeding nodig.
Ja het zijn allemaal planten die hun voeding uit het water halen. Maar ik dacht dat, omdat de kleikorrels al wat boven de bodem liggen (toch wat te veel gewoeld), die mogelijk wel voeding afgeven aan het water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan