Boomtaks' Iwagumi project


B

Boomtak

Guest
Hallo allemaal,

Na een tijd geen grote bak meer te hebben gehad, alleen 3 nano bakjes, ben ik weer bezig met een nieuw project. Ik ga een Iwagumi bak maken.
Ik heb de volgende onderdelen al in huis:
1x Juwel Rio 125 wit met onderkast
1x Eheim professional 250 filter
20 kg Flora Base aquasoil van Colombo (zwart)
+/- 20 kg Seiru stenen

Nog aan te schaffen:
1x Dennerle space 300
1x Dennerle Crystal-line set 125

Ik ben voornemens om een zgn dry start methode toe te passen. Er komen HC's in, ik denk iets van 20 potjes en achterin iets van naaldgras. Ik weet niet of naaldgras tijdens de DSM al gepoot kan worden, daar moet ik nog even over lezen.

Voorlopig is dit mijn set-up. Wat vinden jullie ervan?

tn_img_4576.jpg


Groeten
 
De Dry Start Methode is dat je zoveel water in de bak doet, dat alleen het substraat onder water staat. De pas geplante plantjes staan dan alleen met de voeten in het water. De bovenkant van de bak wordt afgesloten met de klep of met folie en de lampen gaan aan. 2x per dag wordt er wat water in verneveld met een plantenspuit, zodat de plantjes niet gaan verpieteren of verdrogen. Na 2 maanden zoude de plantjes dan genoeg gegroeid zijn om de bak af te vullen met water. De DSM zou moeten voorkomen dat je algen krijgt en een goede gezonde start krijgt van je scape. Nou ik ben benieuwd!

Misschien heeft iemand nog goede idee�n qua kleine planten of iets dergelijk?
 
Setup is prettig om naar te kijken, een paar doorkijkjes naar de achterwand.

Ben benieuwd naar de vorderingen.
 
Mooi hoor, komen er uiteindelijk nog vissen of garnalen in?
DSM, ga ik onthouden klinkt goed!

groetjes John.
 
John er komen uit eindelijk wat garnalen en nano visjes in. DSM heb ik niet zelf verzonnen maar heb ik gelezen op aquascaping-blog.com. Het lijkt mij wel wat.
 
Erg mooie set up...
Ben benieuwd. Keuze van de planten en vis ook erg mooi, lekker rustig...
 
Ziet er gaaf uit,weet niet of je nog iets in de bodembedekking hebt zitten want anders zal na verloop van tijd de bedekking op een gelijk niveau uitvloeien.
 
Ben heel benieuwd naar het resultaat! Alleen van een nano bak mag je niet spreken, meer een mega-nano project.

Groetjes John.
 
@ John, ik heb in de bodem een paar plastic strips geplaatst om bodem verloop tegen te gaan.

HC en naaldgras is besteld en hoop ik binnen een paar dagen binnen te krijgen. Ik zal dan eerst 10 liter water met wat plantenvoeding in de bak doen, zodat er een klein bodempje water in komt te staan. Verder wordt het 1,5-2 maanden dagelijks 2x met de plantenspuit, zodat de planten niet uitdrogen. Ik zit eraan te denken om het naaldgras meteen te snoeien. Weet iemand of dat verstandig is?
 
Inmiddels waren de plantjes binnen gekomen en we kunnen aan de slag!
tn_img_4588.jpg


tn_img_4589.jpg


en na 3,5 uur prutsen is dit het resultaat:

tn_img_4590.jpg

tn_img_4592.jpg

tn_img_4594.jpg

tn_img_4595.jpg


Ik ben iets te enthousiast geweest met het inkopen van de HC, dus heb 6 potjes over.

Nu is het 1,5-2 maanden wachten tot de plantjes goed wortelen. Wel elke dag een paar keer met de plantenspuit de boel vochtig houden en hopen dat de blaadjes niet verbranden.
De CO2 set heb ik besteld via MP en de Dennerle crystal-set 125 heb ik ook al binnen via amazon. Scheelde ook weer even wat geld.
 
Inmiddels waren de plantjes binnen gekomen en we kunnen aan de slag!
tn_img_4588.jpg


tn_img_4589.jpg


en na 3,5 uur prutsen is dit het resultaat:

tn_img_4590.jpg

tn_img_4592.jpg

tn_img_4594.jpg

tn_img_4595.jpg


Ik ben iets te enthousiast geweest met het inkopen van de HC, dus heb 6 potjes over.

Nu is het 1,5-2 maanden wachten tot de plantjes goed wortelen. Wel elke dag een paar keer met de plantenspuit de boel vochtig houden en hopen dat de blaadjes niet verbranden.
De CO2 set heb ik besteld via MP en de Dennerle crystal-set 125 heb ik ook al binnen via amazon. Scheelde ook weer even wat geld.
 
Ziet er leuk uit met de nog kleine plantjes, nu afwachten tot alles gaat groeien en bloeien. Succes!
 
Na 5 dagen zag ik dat er verschillende stekjes begonnen te rotten en te schimmelen. Het maakt niet uit of ze in het hogere- of lagere gedeelte staan.

tn_img_4606.jpg


tn_img_4605.jpg


Ik heb de rottende plantjes maar weg gehaald. Ik zie nu nog 10 stekjes die er een beetje smoezelig uit zien, terwijl het stekje wat er direct naast staat helemaal opfleurt!

Vandaag, de 7e dag, zie ik dat er een aantal stekjes waarvan de wortels al wat langer worden. Ik hoop niet dat er nog meer plantjes gaan rotten. Ik ben daarom maar begonnen om nog maar 1x per dag te sproeien en dan alleen die plantjes die hoog staan. Aan het naaldgras valt niets te zien. Ik zorg dat die ook gewoon wat vochtig blijven. Door de lampen (2 standaard Juwel High Light T5 DAY 28W) wordt het in de bak nu 25 graden en de RV is hoog. Enkele keren per dag doe ik even de kap open zodat er verse lucht in kan komen.

Wordt vervolgd...
 
Nee, de zijwanden heb ik open gelaten. Aan de buitenzijde van de achterruit heb ik zwarte folie geplakt.
 
Super! De golden ratio toegepast meen ik te zien? Ik ben benieuwd wat hier uitkomt...
Nog HC over trouwens?
 
Claudia, ik had inderdaad over, maar was binnen een dag al weer verkocht aan een ander. Achteraf had ik heb beter kunnen houden, want ik zie steeds meer stekjes die het moeilijk hebben. Anderen doen het juist super!
 
Kun je je herinneren ( waarschijnlijk niet, maar toch) of deze stekjes van dezelfde plantjes komen? Omdat de conditie bijna overal hetzelfde is in de bak zou het eerder slechte plantjes kunnen zijn. Of staan ze in schaduwlijnen misschien?
 
Ik kan het mij niet echt herinneren. Wel zijn de rotte plekken meer dan 1 potjes, dus van meerdere plantjes. Overal komt licht voldoende. Ik heb nog 2 reflectoren liggen voor boven de lampen, maar het moet natuurlijk ook niet te fel licht worden, anders " verbranden" de planten weer. Misschien moet ik het eerder onder water zetten met veel CO2?
 
Ik zou het nog even aankijken, niet teveel sproeien. Kan ook dat ze te nat zijn. Omdat ze bovengronds groeien is dat toch anders. Als je de bak afdekt zou het in principe vochtig genoeg moeten zijn door de verdamping van het water in je substraat. Wel zorgen dat het substraat vochtig blijft. Dan drinken ze wel vanuit de wortels. Af en toe even de klep openzetten voor de frisse lucht en dan weer dicht. Ik blijf je volgen want ik ben erg benieuwd
 
Dank je wel, Claudia. Ik heb zojuist weer 16(!) stekjes eruit gehaald. Toch zag ik bij een aantal rottende stekjes dat enkele stengeltjes goed waren.
Ik sproei nu alleen nog maar 's-ochtends de hoger gelegen delen. Het is inderdaad vochtig genoeg in de bak, op de ruiten zit tot over de helft condens. Een paar keer per dag gaat de deksel open voor frisse lucht.
 
Wat is nu precies het voordeel van deze methode? Kun je niet bij meer problemen de bak gewoon onder water zetten en dan gewoon verder op de normale manier? :O
 
IK zou he de hele dag open houden.
Ze rotten door het vele vocht,op de bodem.

Hou ze eens droog staan.
 
Ik zal morgen een foto plaatsen. Morgen laat ik de deksel open. Ook zal ik minder sproeien.
Het voordeel van deze methode zou moeten zijn dat je minder last krijgt van alg en de plantjes beter en sneller zouden gaan wortelen. HC is eenmaal een moeilijk plantje, maar dit had ik niet verwacht.
 
Ik heb ook een lange tijd droog gedraaid. Mijn ervaring is dat je inderdaad zo weinig mogelijk moet ingrijpen. Sproeien helpt niet en maakt het soms alleen maar erger. Zorg dat de wortels nat zijn, dan hoeft het groen dat niet te zijn. Check mijn fototopic voor n reportage. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en de boel onder water gezet, moet uiteindelijk toch. Als je dat goed doet zijn algen eigenlijk ook niet zo'n probleem.

Vind je hardscape mooi! Beetje wat ik ook voor ogen had, maar ik kreeg een huge-ass stuk steen geleverd dus heb wat moeten improviseren :p Ben benieuwd hoe het uitpakt, succes ermee!!
 
foto's van het trieste aanblik nu...
tn_img_4612.jpg

tn_img_4613.jpg

tn_img_4614.jpg


Als er geen verbetering in komt, doe ik er volgende week maandag water in. Dan krijg ik ook het CO2 systeem binnen.

Misschien had ik ook een laag aquasoil fijn (powder) moeten gebruiken? Geen idee.
 
Zonde man, echt jammer. Het blijft gissen naar de oorzaak denk ik. Als je de blogjes en YouTube filmpjes kijkt over dry-start lijkt het allemaal prima en ideaal, maar de werkelijkheid is toch anders. Het kan ook met het omgevingsklimaat te maken hebben, in Nederland heb je 's avonds natuurlijk best wel wat temperatuur verschil (afhankelijk waar je bak staat natuurlijk). Ook de lucht is hier weer anders dan op andere plekken. Zoveel factoren, kan vanalles zijn. Hopelijk fleurt de boel weer snel op wanneer je 'm vol water hebt staan!

PS: ik zou alles wat rot zsm eruit halen. Als ik je foto's zo zie verspreid de rot zich naar plantjes er rondom (gezien de grote lege plek)?
 
Weer plantjes besteld. Vandaag haal ik de CO2 op. Zodra de planten binnen zijn plant ik ze en er gaat water in de tank.
Eindconclusie is dat het te nat was. Het hoger gelegen gedeelte wortelen de plantjes prima en lopen ze zelfs al iets uit.
 
Poeh hee, ik kan geen steenwol meer zien!

Planten waren netjes binnen. Kwaliteit was minder dan de vorige keer. Weer steenwol van de wortels pulken en in de grond plaatsen.
Zoals ik mij had voorgesteld heb ik daarna de bodem bedekt met keukenrol en kranten. Vervolgens tergend langzaam de bak vullen met water... En ja hoor, waar ik al bang voor was gebeurde, de zojuist geplante stekjes gingen drijven. Wat een ellende om ze weer goed in de grond te krijgen zeg, BAH!

Na het eten filter aangesloten en het CO2 systeem erin. Filter is heerlijk stil! Wel even in een kunststof bak gezet, weet niet of hij lekt. Uiterst voorzichtig te werk gegaan met de Crystal set om gegaan, maar bij het opplakken van de bellenteller op de ruit dmv zuignapje, KRAK! bellenteller kaduuk. Dan maar zonder. CO2 set afgesteld tot 15-17 bellen per minuut.

Aankomende week gaat de verlichting maar 4 uur aam per dag, de week daarna 5.

Ik hoop niet dat als ik morgenochtend ga kijken dat dan alle pas geplante stekjes boven drijven. Duimen maar.
Zo staat het er nu bij:

tn_img_4641.jpg

tn_img_4642.jpg

tn_img_4643.jpg

tn_img_4644.jpg

tn_img_4646.jpg


Als er iemand ook zo'n project wil gaan doen heb ik tot nu toe de volgende tips:
1) gebruik bovenop je bodem aquasoil powder! Hierin kan je veel beter HC planten.
2) bij een DSM minder sproeien, zorg dat de grond wat vochtig is.
3) heb iets meer geduld dan ik, de plantjes die eerder gepoot zijn, hebben al goed geworteld en komen nu niet omhoog.
4) misschien heb je een ander aquarium staan, haal daaruit filtermateriaal wat je in je nieuwe filter kan doen, zodat je sneller bacteri�n in je filter hebt.
5) maak met je toestel geen diagonale foto's, want als je die wil plaatsen staat hij op z'n kant.

Wordt weer vervolgd
 

Terug
Bovenaan