Wat is er nieuw

Boomtaks' Iwagumi project

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boomtak
  • Startdatum Startdatum
Haha, moest lachen om tip 5 🙂 Gaat uiteindelijk allemaal wel goedkomen zo te zien, mooi! En ach, weer wat geleerd niet waar! Welke grassoort heb je achterin staan?
 
@ jsiegmund: Achterin staat Eleocharis acicularis /naaldgras. Rechtsachter heb ik wat Rotala walichii geplaatst, zodat je straks de instroom en de verwarming minder ziet.
De nieuw geplante HC gaat deels versnotteren en wordt bleek. Schijnt meer voor te komen, las ik. Moeilijk plantje hoor. Als het niet wil lukken doe ik er Micranthemum sp. Monte Carlo in. Vind ik alleen minder mooi.

Om de dag ververs ik 30 liter water. Ik voeg er dan meteen water verbeteraar en plantenvoeding toe. Dagelijks 4 ml Easy Carbo erbij. Bellen heb ik opgevoerd tot 30 per minuut. CO2 staat ook alleen aan als de lampen branden. Lange termijn test geeft aan dat er nu zo'n 20 mg/l CO2 in zit. Dit mag best wel even omhoog, omdat er toch geen dieren in zitten en dit de planten ten goede zou komen.

Weer een handig tipje: koop een Dennerle Lily pipe (6,75). Mooie werveling in het water en zuigt ook het oppervlak schoon. Gaat een kaamlaag dus tegen.
 
Jammer van de hc,een Iwagumi bak is ��n van de moelijkste disciplines maar wel een uitdaging.
De hardscape vind ik zeker ok�
succes.

grt koos.
 
Thanks. Ik heb zelf cyperus helferi staan, maar die wil niet echt mooi blijven. Misschien ook maar eens eleocharis acicularis proberen. Dennerle lily pipe heb ik ook, voor die prijs kun je niet sukkelen en bevalt idd prima! Komt wel redelijk snel aanslag op, dat heb je met glas stukken minder denk ik.

Is 30 liter om de dag niet wat veel, 25% van je bak? Ik heb in het begin 2x per week ververst en inmiddels nog maar 1x per week. Je moet de bacteri�n ook wel een beetje de kans geven natuurlijk. En wat is waterverbeteraar? Gaat er ook plantenvoeding mee?
 
Ik ben nu begonnen met 1x per 3 dagen water te verversen, een liter of 25. Hieraan voeg ik dan wat Tetra aquasafe en Profito toe. Tevens dagelijks easy carbo.
De Lili Pipe heb ik even verwijderd en aan de achterwand heb ik een sproeier geplaatst. Zo krijg ik een betere stroming in de tank en wordt de CO2 beter verdeeld.
De lange termijn tester blijft donker groen, dus net iets te weinig CO2. Ik heb de toevoeging weer wat verhoogt, maar ik denk niet dat ik nog hoger kan. Misschien moet de CO2 set eerder aan dan de lampen? Ik test dat nu even uit door middel van tussen de middag, als de lampen 3 uur uit gaan, de CO2 set aan te laten. Ik heb nog geen kleurverschil waargenomen.

De laatst bij geplante HC was weer knudde. Veel is verslijmd en heb ik weg kunnen gooien. Slechts enkele stukjes hebben het gered. Doordat er nu een sterkere stroming staat is de verslijmde en rottende HC los gekomen en heb ik makkelijk kunnen verwijderen. De meeste HC die is over gebleven ziet er toch wel fris en fruitig uit, gelukkig.

Het naaldgras moet ik al snoeien, denk ik. Sommigen lijken erg goed te groeien, maar er zitten ook hier en daar bruine sprietjes tussen. Heeft iemand een idee na hoeveel tijd na het poten je ze kan snoeien?

Ook de Rotala walichii doet het erg goed. Ze is echter nog niet zo rood van kleur. Misschien moet ik wat Ferro toevoegen, ik heb het toch staan.

Ik kijk het een en ander nog even aan, voor wat betreft de HC. Volgens sommige sites zou ik meer licht moeten geven. Dat zou wel kunnen verklaren dat er zoveel verslijmd is. Qua CO2 zie ik dat er 26 grote bellen per minuut in de diffuser kamer komen. Verlichting en CO2 staat aan van 10-13 uur en 16:30-19:30 uur.

@jsiegmund, ik heb in mijn filter ge�nt filtermedium uit een al draaiend filter gehaald, zodat er sneller bacteri�n kunnen komen in het filter. Via jouw bak ben ik weer eens gaan kijken bij kitelight, waar ik vroeger al eens led verlichting gehaald heb. Ik moet het eens allemaal goed uitzoeken wat ik allemaal nodig heb om led te gaan installeren.
 
zo staat het er nu bij:
tn_img_4675.jpg

tn_img_4676.jpg

tn_img_4677.jpg


Die witte stippen zijn de CO2 belletjes uit de diffuser, die nu goed rond worden geblazen door de sproeier. Mooi is anders, maar ik verzin nog wel wat op die sproeier en slang. Eerst moet eea maar eens goed aan slaan.

Groeten
 
Mooie scape, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als alles goed aangeslagen is.
Weet je al welke garnalen/ visjes je erin wilt?

Succes met je project 🙂
 
Ik denk dat er een paar Japonica garnalen, een groepje Corydoras pygmaeus en een schooltje Boraras brigittae. Ik moet tzt even kijken of de stroming niet te snel is voor de Boraras, maar zo ver is het nog niet.
Ik heb in andere aquaria nu vuurgarnalen zitten, maar die vermeerderen zich zo erg, dat ik een soort wil die dat niet doet, dus vandaar de Japonica. Die is ook een slag groter dan de vuurtjes.
 
update

Vorige week de HC die het doet en het naaldgras gesnoeid. De HC lijkt dat erg prettig gevonden te hebben, want begint goed te groeien! De later geplante HC blijft ver achter.
CO2 staat bijna op zijn max. Lange termijn test blijft donker groen. CO2 staat alleen aan als de verlichting ook brandt. Zou ik dat moeten verlengen?

2x per week doe ik een waterwissel van 25 liter. Ik voeg dan tevens plantenvoeding (ProFito en Ferro) toe. Dagelijks 5 ml EasyCarbo. Verlichting aan om 10:00-13:00 uur en 16:30-19:30 uur.

Ik zie op sommige plekken mini anemoontjes op de ruiten en verwarmingselement, bijna 1-1,5 mm lang. Hen ik wel eens eerder gehad bij het opstarten van een Malawi bak, maar daar werd de Hydra groter. Of het is een alge, een streepje van 1 mm met aan het einde een soort van kwastje. Het is zo klein dat ik het niet eens kan fotograferen.
 
Tijdsduur CO2 heb ik inmiddels verlengd en gaat 1,5 uur eerder aan dan de lampen en blijft aan tijdens de middag pauze. Lange termijn test wordt nu lichter van kleur. Ik zie een heel klein beetje alg op een paar plantjes, maar mag geen naam hebben. Wel zag ik 1x planaria over de ruit glijden. Daar ben ik minder blij mee.
Ik denk dat ik volgende week voor de tweede keer kan gaan snoeien. Het naaldgras krijgt hier en daar al uitlopers, maar sommige stukken zijn bruin geworden en zullen afsterven. Ik neem aan dat het normaal is dat er wat plantjes afsterven in het begin.
 
Wat een project Boomstam, en wat een pech ook met het afsterven van de plantjes.
Je scape is echt heel mooi, en je bent de eerste van wie ik zie dat die met drystart begonnen is.
Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord, wist niet dat het kon.
Wel heel jammer dat het niet gelukt is wat je voor ogen had.
Ik hoop dat de rest van je planten wel gaan aanslaan.
Weet je, ook met een gevulde bak kunnen planten versnotteren of afsterven hoor, dan gaat het ook niet altijd gelijk perfect.
Maar leuke bak hoor :thumbs:
 
Dank je wel Astrid!
Ik ben wel overtuigd dat de dry start werkt! De planten die het gered hebben groeien veel beter dan die ik later geplant had. Ik had bij mijn start de pech dat de plantjes in de lager gelegen plekken te nat hebben gestaan. Klinkt eigenlijk raar... 🙂
 
Mooi hoor! :thumbs:
Lekker stylish zo met die seiryu(?) rocks en hc!

Vind het wel jammer dat de techniek erg overheerst door die groene slangen.
 
Waarom doe je je licht eigenlijk uit tussen de middag? Dat lijkt me voor de planten eigenlijk maar verwarrend en lijkt ook niet op de normale situatie in de natuur, maar wellicht heb je er een goede reden voor? Verder qua planten duurt het inderdaad lang voordat de boel is aangepast, daar heb ik me ook in vergist. Voor sommige planten kan het blijkbaar wel een half jaar duren voordat ze helemaal aangepast zijn.

Qua LED: ik ben er nog steeds tevreden mee. Je moet genoeg hebben aan 2x SMD en 2x RGB, lengtes die handig voor je zijn. Ik heb zelf nog 2 lange SMD's bijgeplaatst maar achteraf gezien was dat niet echt hard nodig geweest. Het voordeel is wel een wat betere spreiding nu. Als je SMD en RGB voldoende uit elkaar plaatst kun je ook wat kleurverschil maken, vooral bij de avond verlichting geeft dat echt toffe effecten als je vissen door de verschillende kleurtjes heen zwemmen 🙂

Ziet er goed uit verder hoor, gaat wel goed komen zo te zien 🙂
 
Mooi ontwerp! Alleen wel jammer dat de techniek zo zichtbaar is. Wellicht zwarte slangen gebruiken?
 
Mooie bak/scape 🙂
 
Allen dank voor het commentaar. Ook ik baal nog van de techniek die je te veel ziet. Ik ben al aan het kijken of ik iets anders kan doen met het CO2 gebeuren. De instroom moet ik ook nog wat mee doen. Wel heb ik veel betere circulatie met de spraibar. De uitstroom wordt als het goed is straks minder zichtbaar door de planten...

De middagpauze doe ik in verband met eventueel alge groei. Die vindt een middagpauze niet zo fijn. Ik heb namelijk nu een klein beetje last van draadalg. In een ander bakje wat ik heb had ik ook last van draadalg, die verdween als sneeuw voor de zon met een middagpauze!
 
Op zich is bij scapes toch de techniek veel zichtbaar door de open ruimtes. Misschien kun je je slangen vervangen door transparante, dat valt al een stuk minder op
 
Weer eens een update van mijn scape.
Het valt mij erg tegen. De HC wil maar niet goed aanslaan en als klap op de vuurpijl heb ik ook nog eens last gekregen van draadalg.
Meteen begonnen met het verwijderen van de meeste alg en na meting NPK booster toegevoegd.
Na een paar weken is de draadalg donker groen geworden, maar komt nog steeds terug.
Waterwaarden vanochtend:
NO2 - 0
KH - 12
pH - 6,5
NO3 - 5
PO4 - 0
CO2 - 120 mg/l

Op advies nu dagelijks 10 ml NPK booster en wekelijks 50% water verversen.
Heb meteen weer gesnoeid en een grote water wissel gedaan. Alles ziet er meteen weer wat frisser uit.
Als de waarden straks beter zijn kan ik wat garnalen gaan uitzetten die de laatste resten draadalg weg halen. Als er dan dieren in zitten hoef ik ook minder of geen NPK booster toe te voegen. Eerst moet ik een libellen larve zien te vangen die waarschijnlijk met een van de plantjes is meegelift. Hij is mij steeds net iets te snel af. Wat hij eet zijn hele kleine organismen. Ik ben bang dat als ik garnalen uit ga zetten deze de Sjaak zullen zijn! Ik heb ook een andere slang gemonteerd zodat je iets minder techniek ziet.

Ik denk er over om een aqua medic reactor 1000 aan te gaan schaffen, maar dan moet er ook een andere pomp in die veel sterker is. Nu passeert er bruto 700 liter water het filter, maar moet dan worden opgevoerd naar 1200 liter. Wel jammer, want deze pomp die er nu in zit hoor je niet! (Eheim professional 250)

tn_img_4822.jpg


voor het snoeien dus met veel draadalg:

tn_img_4827.jpg


en, als je goed kijkt, in het midden de nimf:

tn_img_4826.jpg


Er zat ook een ander beestje in de bak, het leek wel een made:

tn_img_4799.jpg


heeft een tijdje op dezelfde plaats gezeten en wiebelde wat met zijn lijf heen en weer. Nu spoorloos.

Groeten
 
Boomtak zei:
Ik denk er over om een aqua medic reactor 1000 aan te gaan schaffen, maar dan moet er ook een andere pomp in die veel sterker is. Nu passeert er bruto 700 liter water het filter, maar moet dan worden opgevoerd naar 1200 liter. Wel jammer, want deze pomp die er nu in zit hoor je niet! (Eheim professional 250)

Ik heb een DIY reactor gemaakt, en die op dezelfde Eheim als jij lopen. Ik heb er g��n bioballen in, maar de doorsnee is kleiner dan de AM 1000 (4 cm). Ik verlies nauwelijks tot geen uitstroomvolume !

edit: ik zie dat de Professional 250 een ander (groter) filter is dan mijn Classic 250. Die pompt 440 l rond. Ik heb ook een Rio 125. Jouw filter zou groot genoeg moeten zijn.

60799B70-D58E-4322-A0CA-179D9C1F476B_zpsxprpvsyz.jpg
 
Ik zit ook even naar je waterwaarden te kijken.

120 mg/l CO2 lijkt me vrijwel onmogelijk, en is zeker te veel. Bedoel je geen 20 mg ?

Als je T5 boven je Rio hebt, dan heb je 56 watt boven netto ongeveer 110 liter; dat moet voldoende licht zijn.

Je fosfaat- en nitraatgehalte zijn laag; daar zou het wel eens aan kunnen ontbreken. Ken je de Estimate Index ? Daarmee zorg je dat je bij voldoende licht en CO2 een overschot aan plantenvoeding (NO2, PO4 en sporen) in het water houdt. Om dat overschot niet al te hoog op te laten lopen ververs je iedere week 50 % water om je bak te 'resetten'. Alg verdwijnt als de planten genoeg groeien, en ontstaat bij een TEKORT aan nitraat, fosfaat en sporen, zegt de EI.
 
Dagelijks 5 ml EasyCarbo is ��k te veel op 125 liter !!!!
 
Crash Cowboy zei:
120 mg/l CO2 lijkt me vrijwel onmogelijk, en is zeker te veel.
Als je de gegeven Ph en KH neemt, kom je met de Co2 tabel wel hier op uit. 😱
 
Crash zei:
Crash Cowboy zei:
120 mg/l CO2 lijkt me vrijwel onmogelijk, en is zeker te veel.
Als je de gegeven Ph en KH neemt, kom je met de Co2 tabel wel hier op uit. 😱
Klopt, maar dat is v��l te veel CO2 ! Ik zou de KH flink omlaag brengen. Osmose ?
 
Hey Boomtak mooie aanpassingen!
De techniek is veel minder opvallend.
Mooie bak :thumbs:

Jammer van de algen;
Naast licht en CO2 hebben planten ook macros (=NPK, nitraat, fosfaat, kalium) en micros (=plantenvoeding) nodig om goed te groeien.
Bij beperking van zelfs ��n van deze voedingsstoffen kunnen de planten niet optimaal groeien.
Waar planten niet optimaal groeien kan men algen verwachten.
Om de bovengenoemde reden moeten NO3 en PO4 altijd meetbaar blijven.

10ml NPK booster op 100L voegt: 5ppm NO3, 0.2ppm PO4 en 1ppm K toe.
In je meting is PO4 (fosfaat) echter afwezig.
Dit zal komen omdat de planten (en nu de algen) deze voedingsstoffen razendsnel opnemen.
Meer micros (en macros) en een hoop geduld is the way to go.

Laten we het leuk houden hier dit is een foto-album. Geen discussietopic.
 
Dank, dank, dank voor jullie reacties. Ben ik blij mee!

@Crash Cowboy, KH gaat omhoog doordat de stenen kalk afgeven en "oplossen" door de CO2. Ik durf zelf geen reactor te maken, heb al eens lekkage gehad... Ik zou eigenlijk wel een iets sterkere pomp willen hebben, want nu zie ik dat er best wat prut in wat planten blijft hangen en op de stenen blijft liggen. Mijn idee gaat uit naar een Cristal Profi e 1501 greenline, lekker veel overcapaciteit voor een reactor.
5 ml Easy carbo is maximaal toegestaan, volgens de beschrijving; 2 ml/50 liter. Er zitten nu toch nog geen dieren in, dus mag het wel aan de rijkere kant. Zodra de planten goed groeien en het alg probleem verholpen is, wordt de dosering aangepast. Voorlopig zie ik nog steeds meer leven in de bak, dus zou in principe niet te veel Easy Carbo moeten zijn.
Zoals Crash ook al zei, heb ik het aantal mg CO2 volgens de tabel. Echter als ik de lange termijn kleur aanhoud, zou het 80 mg/l moeten zijn. Daarom heb ik ook de lange termijn vloeistof even vervangen, maar daar lag het niet aan.
Ik ga de EI eens goed doornemen.

@franketrank, vanaf gisteren ben ik begonnen om dagelijks 10 ml NPK booster toe te voegen en plantenvoeding te verdelen over de week.

Nu ziet de tank er zo uit, na het snoeien:
tn_img_4829.jpg
 
Ik denk toch dat je een betere stroming kan creeren dmv een lilypipe. Neem dan ook de inflow en je krijgt een flow zoals op onderstaande plaatje.

-eY_81AV079KbzkUOos2fCjS0H8svkFc.jpeg


Zo'n grote bak is het niet en moet dus prima lukken.
 
Boomtak zei:
Zoals Crash ook al zei, heb ik het aantal mg CO2 volgens de tabel. Echter als ik de lange termijn kleur aanhoud, zou het 80 mg/l moeten zijn. Daarom heb ik ook de lange termijn vloeistof even vervangen, maar daar lag het niet aan.
80 mg/l is ook veel te hoog. Zou dit wel goed in de gaten gaan houden. Je hebt zo te zien nog geen vissen, dat scheelt.
 
@MelvinB, zo had ik eerst de opstelling, maar de stroming was te laag. Vandaar dat ik de sproeier zo heb geplaatst, dat het water en de CO2 van de achterzijde bovenaan naar voorzijde onderaan stroomt. De instroom is rechtsachter onderaan.
 
Stroming te laag? Hoe bedoel je dat?

Een lilypipe is niet bedoeld om een "wildwater-baan" te creeren, maar een optimale stromingspatroon zodat deze stroming ook achter/langs opstakels gaat. Dat bereik je nu niet met je spraybar en de manier hoe je hem hebt gemonteerd lijkt mij, maar correct me if i'm wrong. Een te harde stroming in je bak is ook niet goed.
 
Met de lilypipe had ik onvoldoende stroming en rechts was een grote dode plek. Heb met de pipe gespeeld maar kreeg het niet optimaal. Met de spraybar zie ik dat er overal de bak stroming is.
Op de laatste foto zie je allemaal kleine witte stipjes. Dat zijn belletjes CO2. Je ziet dat ze overal zitten. Dit was eerder, met de lilypipe, niet het geval.
 
Vreemd dat het bij jou niet werkt. Had je een echt model lilypipe (merk maakt niks uit, bedoel de vorm) of zo'n plastic opzetstuk/mond? Want die laatste heb ik ook gehad en gaf bij mij ook geen fatsoenlijke flow.

Ik zal er over ophouden. 😛
 
Ik heb de JBL Cristalprofi 1501 in de 450 liter zitten, en die geeft een behoorlijke guts water. Ik zou hem niet graag in de Rio hebben; ik denk dat ie daar alles weg blaast. Misschien met een verdeelpijp ? Maar ik denk dat je met wat proberen best een goeie doorstroom kan krijgen met het filter wat je nu hebt.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan