Wat is er nieuw

Boomtaks' Iwagumi project

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boomtak
  • Startdatum Startdatum
De 1501 heeft een hendel waarmee je flow kan beperken.
 
Boomtak zei:
@Crash Cowboy, KH gaat omhoog doordat de stenen kalk afgeven en "oplossen" door de CO2.
Oew, dat is een probleem dat je alleen maar oplost met andere stenen ... Heb je ze getest met azijn/zoutzuur ?

Je KH is te hoog, je voegt te veel CO2 toe, de plantenvoeding is te weinig ... De planten willen met die CO2 en genoeg licht hard groeien, maar krijgen daarvoor te weinig nitraat, fosfaat en sporen. Ik denk dat het evenwicht in je bak beter moet, en dat het niet aan de doorstroming ligt. Je kan eens proberen minder CO2 en m��r plantenvoeding toe te voegen, je pH kan nog wel wat omhoog tot ongeveer 7,0. Als je je KH terug kunt krijgen naar 10 heb je met pH 7,0 een CO2 niveau van ongeveer 30 mg/l. Dat is perfect, maar wel all��n met genoeg plantenvoedsel !
 
Ziet er al mooi uit hoor!
Alleen ondervind je nu de nadelen van een dry start.


Boomtak zei:
Ik denk er over om een aqua medic reactor 1000 aan te gaan schaffen, maar dan moet er ook een andere pomp in die veel sterker is. Nu passeert er bruto 700 liter water het filter, maar moet dan worden opgevoerd naar 1200 liter. Wel jammer, want deze pomp die er nu in zit hoor je niet! (Eheim professional 250)
Voor je misschien onnodig geld gaat uitgeven, kan je eens proberen om je diffuser onder de instroom van je filter te zetten zodat het in je filter oplost. Mocht het niet passen kan je ook je slangetje gewoon in de inlaat steken.
Mocht je toch een reactor kopen zorg er dan vooral voor dat de diameter van je slangen dezelfde zijn zodat je geen onnodige vernauwingen krijgt.

Voor de rest voeding goed in orde houden en desnoods CO2 nog verhogen.
 
Boomtak zei:
Ik durf zelf geen reactor te maken, heb al eens lekkage gehad...

Valt best mee, ik heb ook twee linkerhanden hoor ! En dat ding van mij is compleet waterdicht. Als je een filter aan kunt sluiten, dan is zo'n zelfbouw diffusor niet moeilijk en v��l goedkoper dan een Aqua Medic 1000. Dat is eigenlijk ook gewoon een buis met een in- en uitvoer voor water, en een invoer voor je CO2 !

Zoals ik al zei draait mijn diffusor inline op een Eheim Classic met 440 l/u. Ik zou even niet in paniek raken en veel geld uit gaan geven (aan een groter filter JBL � 165,-, en een AM 1000 � 72,50), terwijl dat denk ik helemaal niet nodig is.

Hier is wat je nodig hebt om zelf een diffusor te maken, behalve een paar stukkies slang (water, in de maat van je filterslangen, en CO2 slang) en een potje PVC lijm:

71125075-8259-4644-9C64-B85D68046A80_zpscxzrwjva.jpg


Kostte mij � 25,-. Op internet zijn veel handleidingen te vinden; anders wil ik je ook wel uitleggen hoe je zo'n ding maakt hoor ! Maar CO2 gebrek is trouwens je probleem niet ik je prachtige bak, denk ik ! Voor een paar euro koop je nitraat, fosfaat en plantenvoeding in poedervorm waar je jaren mee vooruit kunt. Ik zou dat eerst proberen. Lees dit topic maar eens door, over de Estimate Index !
 
Crash Cowboy zei:
Maar CO2 gebrek is trouwens je probleem niet ik je prachtige bak, denk ik !

De algen zeggen zeggen nochtans iets anders. 😉


Zelfbouw is idd een optie.
 
backplay zei:
Crash Cowboy zei:
Maar CO2 gebrek is trouwens je probleem niet ik je prachtige bak, denk ik !
De algen zeggen zeggen nochtans iets anders.

Met 120 mg/l (volgens de tabel: KH 12 en pH 6,5 meen ik) is er te veel CO2. Dat kan niemand ontkennen. Uit de waterwaarden die Boomtak hierboven liet zien blijkt dat nitraat- en fosfaatgebrek (resp. 5 en 0 mg/l bij 0,5 watt/l en CO2 toevoeging) de algen veroorzaken. Ik zou niet graag vissen laten zwemmen in water met 120 mg/l CO2. Ze stikken dan ! En ik spreek uit ervaring: ik heb een paar jaar geleden 's avonds mijn CO2 omhoog gedraaid, ben gaan slapen, en ontdekte 's ochtends dat de CO2 gewoon uit mijn bak borrelde. Ik had hem veel te hoog afgesteld, en niet meer gecontroleerd. De vissen hapten amechtig naar zuurstof aan het wateroppervlak. Geen leuk gezicht ! Meteen 75% water verversen heeft ze allemaal gered, maar het scheelde niet veel.
Een nitraatgehalte van 30 - 40 mg/l en fosfaat tot 3 mg/l verdragen de meeste vissen zonder problemen.
 
Je gaat uit van wat theorie en mythes...
De CO2 gaat GEEN 120mg/L zijn!!! Enig idee hoeveel CO2 je moet toevoegen om dat te verkrijgen? Met het aantal bellen dat hij toevoegt ga je dat alleszins niet verkrijgen.
Over de bodem:
Verlaagt en stabiliseert de PH van het water tot een waarde van 6 - 6,5.
Hiermee kan je dus niet meer afgaan op die tabel. Anders zou zo een bodem ook fungeren als CO2 installatie, en dat is het dus niet. 😀

Er zijn geen tekorten bij de planten, en ook geen algen die meestal bij NPK tekorten voorkomen.
Dus ipv naar de cijfertjes te kijken, kan er beter naar de planten en de algen gekeken worden! Die alg komt 9/10 voor als je te weinig CO2 hebt, of er een slechte stroming is.
Heb al een groot veld HC gehad met nog minder NO3 dan Boomtak en onmeetbare PO4 op een inert substraat, en zolang er genoeg CO2 was groeide dat perfect.
 
backplay zei:
Je gaat uit van wat theorie en mythes...
De CO2 gaat GEEN 120mg/L zijn!!! Enig idee hoeveel CO2 je moet toevoegen om dat te verkrijgen? Met het aantal bellen dat hij toevoegt ga je dat alleszins niet verkrijgen.
Over de bodem:
Verlaagt en stabiliseert de PH van het water tot een waarde van 6 - 6,5.
Hiermee kan je dus niet meer afgaan op die tabel. Anders zou zo een bodem ook fungeren als CO2 installatie, en dat is het dus niet. 😀

Er zijn geen tekorten bij de planten, en ook geen algen die meestal bij NPK tekorten voorkomen.
Dus ipv naar de cijfertjes te kijken, kan er beter naar de planten en de algen gekeken worden! Die alg komt 9/10 voor als je te weinig CO2 hebt, of er een slechte stroming is.
Heb al een groot veld HC gehad met nog minder NO3 dan Boomtak en onmeetbare PO4 op een inert substraat, en zolang er genoeg CO2 was groeide dat perfect.
Ik geloof je !

Ik probeer zelf te werken met de EI, en als ik de uitgangspunten daarvan toepas op wat Boomtak vertelt dan kom ik tot wat ik beschrijf. De praktijk is uiteraard altijd weerbarstiger, en ieder aquarium is er ��n. Het pH verlagende substraat maakt het idd moeilijker, en goed naar je aquarium kijken, en er van leren, staat natuurlijk voorop.

Ik merk zelf redelijk spectaculaire resultaten met het overdoseren van NO3, PO4 en sporenelementen, en wekelijks flink verversen. Maar het kraanwater hier leent zich daar ook voor !

Het leuke van een forum als dit is dat er verschillende zienswijzen naast elkaar kunnen bestaan. Ik zelf leer daar veel van ! Ik hoop dat Boomtak er ook iets aan heeft !
 
Over doseren van NO3 en PO4 zorgt in de meeste gevallen idd voor een snellere groei, maar het hoeft niet. Het hangt er maar vanaf of je snellere plantengroei met het daarbij horende snoeiwerk zelf wil.
 
backplay zei:
Over doseren van NO3 en PO4 zorgt in de meeste gevallen idd voor een snellere groei, maar het hoeft niet. Het hangt er maar vanaf of je snellere plantengroei met het daarbij horende snoeiwerk zelf wil.
Klopt ! Ik denk dat de Iwagumi van Boomtak daarom vraagt ... Vooral om de boel 'op gang te trekken'. Als alles goed aanslaat en groeit kan je de dosering eventueel verminderen. De groei blijft nu nog achter.

Overigens vind ik het echt een leuk project, en een mooie bak !
 
Zou het een idee zijn om als ik een andere tank waterwissel doe (10 liter), waarin het fosfaat 5mg/l is en het nitraat 12.5 mg/l dit in deze bak te doen? Het betreft een bakje waarin garnalen, Anetoma's en en paar visjes zitten
Net gemeten in deze tank; PO4 nog steeds 0, maar ik voeg pas sinds enkele dagen 10 ml NPK booster toe.

Wel een leuke discussie hierboven ontstaan. Ik lees het allemaal aandachtig!
 
Kan zijn dat je de eerste tijd heel veel voeding moet toevoegen, omdat je bodem dit nu allemaal opneemt. Je zult dan na een tijd wel merken, als de bodem verzadigt is, dat je in de waterkolom wel terug PO4 en NO3 kan meten.
Ik zou dus gewoon dagelijks blijven toevoegen.

Geen water uit een ander aquarium gebruiken. Buiten voedingsstoffen ga je dan ook organisch afval toevoegen, en dat wil je juist niet hebben.
 
Boomtak zei:
Wel een leuke discussie hierboven ontstaan. Ik lees het allemaal aandachtig!
Gelukkig ! Het werd bijna een off topic gesprek ! En ik leer er ook van !
 
backplay zei:
Verlaagt en stabiliseert de PH van het water tot een waarde van 6 - 6,5.
Hiermee kan je dus niet meer afgaan op die tabel. Anders zou zo een bodem ook fungeren als CO2 installatie, en dat is het dus niet. 😀

Toch wel:

H+ + HCO3- --> CO2 + H2O

Oef, koud gaat niet naar warm!

Als er weinig CO2 verbruikt wordt is het helemaal niet zo moeilijk om een CO2-gehalte van 120 ppm te bereiken.

PS: als je echt niet gelooft dat de tabel altijd bruikbaar is, vertel dan ook waarom! Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Nouja, waarschijnlijk niet want statistisch gezien is het nog steeds warm --> koud. Tot nu toe heb ik iig nog steeds geen deftige verklaring hiervoor gekregen en wordt er vaak een CO2-continutest aangeraden ipv een pH/kH-tabel terwijl het risico op onderschatting bij die CO2-continutest net groter is.

Ik wil hier niet over offtopic gaan, maar ik zou er heel graag eens uit geraken zodat er geen misverstanden meer ontstaan op het forum. Desnoods in een apart topic?
 
Hey leuke bak die rio125 en altijd leuk te zien dat mensen ook een iwagumi maken.
Je kan ook even in mijn fotoboek kijken, ik heb zelf ook een iwagumi zonder drystart (omdat ik weet dat het sneller kan een bak opstarten)
Zelf heb ik een maand gedaan over een opstart met een volledig tapijt hc
Natuurlijk wel alg, oplossing vroegtijdig japonica's toevoegen.
Veel zullen zeggen dat is te vroeg, echter zijn japonica shrimps heel sterk en zullen je pieken overleven en je opstart makkelijker maken.
Ook staat er bij mij bij hoe ik voeding geef (planten)
Mocht je vragen hebben mbt voeding of iets anders kun je altijd in me fotoboek plaatsen of eventueel een pbtje.
 
De libelle larve gevangen!
tn_libelle_4840.jpg


Dagelijks wordt er nu 10 ml NPK toegevoegd. resultaat is beduidend minder alge!
De brede sproeier heb ik zojuist vervangen door een Eheim Uitstroombuis met platte uitstroom mond. Beetje gericht op de HC en nu maar weer even afwachten. Het stroomt nog steeds niet zo heel erg hard, maar ik zie sommige plantjes een beetje dansen in de stroming. Maandag was mijn CO2 fles al leeg, meteen laten vullen. CO2 iets terug geschroefd, lange termijn nog steeds ok.

De verlichting staat nu 4 uur in de morgen aan en 3 uur in de middag. Zou ik dit moeten vervangen door nu 7 uur achter elkaar licht te geven? Misschien beter voor de plantjes dat ze beter assimileren? Wat zal ik doen?

Net weer 40 liter water ververst.
tn_img_4839.jpg
 
Begint er al beter uit te zien, ik zie soortgelijke problemen als ik ook heb. De hoge KH kan wel eens een lastige factor zijn. Niet zozeer omdat die hoog is, maar wel omdat die waarde continue aan het schommelen zal zijn door je waterwissels. Balans is belangrijk. De meeste plantjes hebben liever een wat lagere KH en dan liefst ook nog eens een stabiele waarde.

Mij werd in eerste instantie aangeraden om met osmose water te wisselen. Dat werkt om de KH te verlagen, maar je stenen gaan die waarde tussen de wissels weer omhoog duwen. Ik zit ook rond de 11 - 12 voor een waterwissel, ook wanneer ik met osmose ververs. En dan is het resultaat alleen maar nog meer schommeling waar de planten last van hebben.

Wil je niet ongerust maken, maar bij mij zijn de stenen er al uit en de bodem (mijn bodem geeft ook kalk af) verdwijnt over een paar weken ook. Zie ook skappa zijn bak, hij heeft (dragon?) stenen die geen kalk afgeven. Bij de iwagumi's met seiryu stenen wordt vrijwel altijd PH verlagende bodem gebruikt ter compensatie. Klinkt leuk, maar die bodem werkt maar 1 a 1.5 jaar en daarna heb je dus alsnog een probleem.

Ik weet natuurlijk niet met zekerheid dat dit ook jouw probleem is, maar een aantal symptomen komt wel overeen met wat ik in mijn bak zie.
 
Weekje weg geweest. De verzorger heeft dagelijks 10 ml NPK en 5 ml Easy Carbo toegevoegd. Ik had zelf een testbuisjes los gelaten (garnaal) maar die is nergens meer te vinden.
Na een week zit er bijna 0 PO4 in en tussen de 50 en 100 mg/l NO3 in. Wat ik zag was dat de bruine alge op de stenen wel assimileren, geven belletjes. De plantjes lijken voorzichtig te groeien, veel jong en frisse uiteinden aan de veralgde stengeltjes. Deze alge (dode draadalge) kon ik goed opzuigen met de hevelslang. De HC aan de linker- en rechter zijde groeien meer de hoogte in dan de breedte. CO2 tekort, zou ik zeggen, maar ja, die was al behoorlijk hoog.
Net weer 40 liter water gewisseld en de uitstroom maar weer veranderd dus de brede sproeier weer terug geplaatst.
De verlichting staat nog steeds zoals het was, dus met middag pauze. Ik weet nog steeds niet of ik de tijd verlengen moet.

jsiegmund, je geeft mij weinig tot geen hoop. Ik word er niet vrolijk van. Ik kijk het nog even aan, anders trek ik alles er weer uit. Het plantje rechtsachter heeft er ook geen zin meer in. Heb al gekeken naar andere stenen, maar het geld groeit ook mij niet op de rug.

Zo zag het eruit toen ik vandaag weer thuis kwam.
tn_img_4895.jpg
 
Ik begrijp niet dat je zo veel NO3 en geen PO4 in je water hebt bij het toevoegen van voldoende NPK.

Als planten (bodembedekkers) 'omhoog' groeien, naar het licht toe, kan dat betekenen dat er te weinig licht is. M��r licht betekent dan wel dat er genoeg CO2 en voeding beschikbaar moet zijn.

Ik blijf ook denken dat je stenen en je hardheid het probleem zijn. Voor een goedkopere oplossing: ga eens gewoon bij een tuincentrum kojken, en test stenen met azijn of zoutzuur. Uit mijn hoofd: basalt, graniet, maaskeien, grauwacke, leisteen en lavasteen zijn kalkvrij. Die soorten kosten bijvoorbeeld bij Intratuin een paar dubbeltjes per kilo. En stukken van een centimeter of 30 zijn goed te vinden !

Je bakje ziet er trouwens nog steeds wel echt leuk uit !
 
Dank je wel, Cash Cowboy!
Alleen heb ik de site http://www.aquascaping-blog.com/318/bod ... iproblemen helemaal doorgelezen, voordat ik begon met mijn scape. Daar heeft de auteur het over, als je bodemplantjes verticaal groeien, je eerder last hebt van te weinig CO2.

Vanaf morgen zal ik de CO2 set om 10:00 uur laten starten tot 19:30 en de verlichting van 12:00 tot 20:00 uur. Eens kijken of dat help. Ik zal dan ook dagelijks wat plantenvoeding toevoegen.
 
Dat heb ik inderdaad ook al vaker gelezen. Zelfs plantjes die erom bekend staan dat ze veel licht nodig hebben kunnen het prima doen in een bak zonder al te fel licht. Maar dan moeten alle andere omstandigheden wel goed zijn.

Het probleem met meer CO2 toevoegen (dat werd mij ook aangeraden) is dat daardoor je water weer meer calcium kan oplossen. Dus des te meer CO2 je toevoegt, des te sneller loopt de hardheid weer op. Dan kom je dus weer uit op verstoring van de balans.

De tip om bij een tuincentrum te kijken lijkt me een goede. Nieuwe stenen hoeven niet heel veel geld te kosten en je bodem lijkt me het probleem niet. Je kunt in ieder geval redelijk eenvoudig controleren of de stenen het issue zijn: haal ze er uit. Na een paar keer water verversen zouden je waterwaarden lager moeten zijn. Hangt ook af van wat er uit de kraan komt natuurlijk, dus ook wel handig om dat een keer te meten.
 
Boomtak zei:
Dank je wel, Cash Cowboy!
Alleen heb ik de site http://www.aquascaping-blog.com/318/bod ... iproblemen helemaal doorgelezen, voordat ik begon met mijn scape. Daar heeft de auteur het over, als je bodemplantjes verticaal groeien, je eerder last hebt van te weinig CO2.
Dank je voor die link ! Ik heb op proef in mijn Rio 125 wat bodembedekkers staan die zoals ze bekend staan veel licht nodig hebben; mijn glosso's doen het ook nog niet helemaal jofel, ondanks genoeg CO2 en sinds een week of drie de EI. Moeilijke plantjes ! Pogostemon Helferi doet het prima, evenals de Mayaca Fluviatilus (denk ik tenminste dat het die is). De Hemianthus groeit, maar nog wel met wat alg.
Ik zal de tip in de link eens volgen en er met een pompje m��r water langs laten stromen. CO2 heb ik zat !
 
Het probleem met meer CO2 toevoegen (dat werd mij ook aangeraden) is dat daardoor je water weer meer calcium kan oplossen. Dus des te meer CO2 je toevoegt, des te sneller loopt de hardheid weer op. Dan kom je dus weer uit op verstoring van de balans.

Veel slecht oplosbare calciumverbindingen zijn neerslagen met zwakke basen die bij een lagere pH waar de CO2 voor zorgt niet in die vorm voorkomen waardoor het evenwicht verschuift naar meer gedissocieerde calcium. Dit gebeurt echter alleen wanneer die calciumverbindingen aanwezig zijn. Dwz dat je ofwel iets kalkhoudends o.i.d. in je aquarium hebt moeten zitten, dit kan je dan verwijderen, ofwel dat de calciumneerslagen zichzelf gevormd hebben in het aquarium omdat de pH voorheen hoger was waarbij de neerslagen zich dus sneller vormden. Het is dus helemaal niet zeker dat je problemen krijgt met de hardheid en moest dat zo zijn kan je dat uit het water filteren met turf.

Je kan jezelf ook de vraag stellen: is die lagere pH wel vereist of is een hoger CO2-gehalte al voldoende? Misschien kan je het evenwicht een andere richting uitsturen om hardheidsschommelingen te voorkomen.

Over die hardheid hoef je je dus geen zorgen te maken. Over die neerslagen ook niet, als je kH goed is heb je namelijk geen oplossing van kalk nodig. En de kans op gipsneerslagen is ook veel kleiner. Calciumfosfaat is echter een groter probleem, het belemmerd de homogene verdeling van deze voedingsstof voor planten. Indien het mogelijk is kan je dan beter wel voor een lagere hardheid gaan of indien dat niet mogelijk is het doseren instellen op een lager fosfaatgehalte.
 
Vandaag of morgen gaan mijn stenen er uit. Ik kijk dan eens, na grote waterwissel, hoe het dan met de plantjes gaat. Wordt het niet beter, stop ik ermee. Dan maak ik, er wat anders van.
 
Ondertussen, in mijn 10 liter bakje, gaat het al jaren goed, zonder algen!
tn_img_4897.jpg


Morgen in de dierenwinkel kijken naar andere stenen en even langs tuincentrum. Slaag ik niet, komen er geen stenen terug.
Misschien heeft iemand interesse in de stenen? Zal wel ideaal zijn voor Tanganyika of Malawi bakken.
 
Wat zijn dan je waterwaardes in dat 10 liter bakje ???? En hoe pak je d�t aan ?

Jammer dat je misschien je Iwagumi opgeeft ... Ik zou eerst eens andere stenen nemen; het is echt een heel leuk project !
 
@gapak; ingewikkelde theorie hoor. Voor iemand die niet zoveel weet van scheikunde maar lastig te begrijpen (of ligt dat aan mij?).

@Boomtak: ik ben ook geen expert hoor, dus ik kan je alleen adviseren wat ik weer van anderen heb begrepen. Wat in ieder geval een feit lijkt te zijn is dat kalk in een aquarium voor problemen zorgt (tenzij je er rekening mee gehouden hebt). Dus de kans dat je door het wegnemen van de kalk problemen oplost is best groot. Kan wel zijn dat je planten een tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de nieuwe waterwaarden. Probeer in ieder geval om je waarden daarna zo stabile mogelijk te krijgen. Kraanwater al gemeten?
 
@jsiegmund, ik ben ook geen scheikundige en vind het verhaal van gapak ook ingewikkeld. Ik haal de stenen er uit en kijk het nog even aan. Ik had begrepen dat de zuurtegraaf van de bodem de kalk zou neutraliseren wat uit de stenen zou komen. Niet dus. Wel jammer want ik vind de stenen echt prachtig! Kraanwater hier op de Heuvelrug is neutraal.

@Crash Cowboy, de waterwaarden in dat kleine bakje heb ik al heel lang niet meer gemeten. Dagelijks gaan er 8 druppels Easy Carbo in en een klein schepje voer. Wekelijks wordt de bal wel gereset. Dan wordt er ook 1 ml Profito toegevoegd. Had er heel veel garnalen in zitten. Nu nog maar 50-60 schat ik. Het zijn hele kleintjes. Licht (Dennerle 5.0 led) is aan van 08:30-11:00 en 15:30-21:00 uur. In het begin heb ik hierin ook HC gehad, maar was ook niet zo een succes, maar toen alles een beetje gesetteld was, krijg ik er eigenlijk niets kapot aan!
 
Boomtak zei:
@Crash Cowboy, de waterwaarden in dat kleine bakje heb ik al heel lang niet meer gemeten. Dagelijks gaan er 8 druppels Easy Carbo in en een klein schepje voer. Wekelijks wordt de bal wel gereset. Dan wordt er ook 1 ml Profito toegevoegd. Had er heel veel garnalen in zitten. Nu nog maar 50-60 schat ik. Het zijn hele kleintjes. Licht (Dennerle 5.0 led) is aan van 08:30-11:00 en 15:30-21:00 uur. In het begin heb ik hierin ook HC gehad, maar was ook niet zo een succes, maar toen alles een beetje gesetteld was, krijg ik er eigenlijk niets kapot aan!
Kan je dat eens doen ? Dan weet je iig of er verschil is tussen deze bakken. Als de waarden hetzelfde blijken te zijn dan zou het niet aan de stenen in de Iwagumi liggen. Die kans is klein, maar toch ...
 
Ik had begrepen dat de zuurtegraaf van de bodem de kalk zou neutraliseren wat uit de stenen zou komen. Niet dus.

In zekere zin neutraliseert het de kalk ook want de pH blijft goed, toch? Maar calcium 'blijft' calcium en wil je daar van verlost raken zal je bijv. over turf moeten filteren of genoegen nemen met een hogere gH.

Misschien is het minder ingewikkeld als ik hier verder op in pik en het als volgt formuleer: in feite is het in dat opzicht beter dat je de kalk niet neutraliseert, dan blijft de oplosbaarheid ervan beperkt en stijgt de gH dus niet.
 
Zojuist bij de aquariumspecialist Nieuwegein geweest.
Waterwaardes vandaag:
KH 9
pH 6,8
NO3 25
PO4 0,03

Ik heb na overleg 8 Dragonstones gekocht en de Seiryu stones eruit gehaald. De Dragons even in warm water geweld en met een tandenborstel gepoetst. Kwam toch nog wat klei vanaf. Het staat nog niet naar mijn zin, maar om hardscape te maken als er planten in zitten, valt natuurlijk ook niet mee.
Zodra het toonbaar is maak ik een foto en zal ik hem plaatsen.
 
Ik heb wat teveel dragon stenen gehad, dus wilde al voorstellen dat je wel wat kon overnemen. Maar das niet meer nodig dus, mooi! Ben benieuwd, hoop dat het helpt anders doe ik t straks ook nog voor niets 😛

Rare waarde van die PO4 trouwens, moet dat geen 0,3 zijn?
 
Aj, jammer jsiegmund, was weer net te snel met kopen. De PO4 was meen ik een red sea test, als ik het goed heb, die schijnt veel zuiverder te zijn.

De stenen staan niet naar mijn zin. Morgen maar weer eens prutsen. Mij lijkt het 't beste om van de HC afscheid te nemen, alhoewel, als ik flink met mijn hand door het water ga zie ik veel vuiligheid uit de HC komt en er weer redelijk fris uit zit. Te lage stroming dus in de bak, is mijn conclusie. Helemaal als ik bij anderen, zoals Cash Cowboy, die er extra stromingspompen bij zetten. Ook een goed idee, maar ik overweeg een sterkere pomp nog steeds. Zal morgen nog een foto posten.
 
Mja als er stukken plant afsterven en door het water dwarrelen gaat dat toch wel tussen je HC zitten hoor, veel stroming of niet. Ik heb zelf een extra opvoerpompje geplaatst voor meer stroming, redelijk simpele en betaalbare oplossing (pompje kwam van marktplaats). De stroming is meer om de CO2 en voedingsstoffen bij je planten te krijgen, niet zozeer om troep op te ruimen.

Met waterwissel een paar keer goed stofzuigen tussen je HC om de troep te verwijderen. Als je plantjes het nu beter doen zou er ook minder dood materiaal moeten blijven hangen.
 
img_3886.jpg


Zo staat het er nu bij.
Een kwak HC wat onder de alge zat in een bak met garnalen gegooid en de HC is weer als nieuw. Grappig.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan