Wat is er nieuw

Boomtaks' Iwagumi project

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boomtak
  • Startdatum Startdatum
Ik zou niet meteen de HC er uit halen. Wacht maar eens hoe het met de andere stenen gaat ! Step by step, cowboy !
 
Kun je eens een close-up maken van je planten? Enig teken van verbetering nu je stenen vervangen zijn?
 
Een groot drama. Stenen staan niet naar mijn zin, veel plantjes zijn los gekomen en als klap op de vuurpijl begint de Planaria zich behoorlijk te vermenigvuldigen.
Qua alge wordt het niet echt minder. Waterwaarden wel.
Op mp een 2e hands AM 1000 besteld, komt er minder techniek in de bak.

Planten gaan er uit, bodem links en rechts ga ik met lava gruis ophogen. Sterkere pomp ga ik ook bestellen. Misschien doe ik er ook wat hout in. Heb bij de dierenwinkel wat moois gezien wat ik zou willen na maken.

Verwarming, lampen en CO2 gaan uit, pomp laat ik tot die tijd draaien ivm de bacterie�n.
 
Ook de verandering van je waterwaarden nu schopt de balans in de war, maar als het goed is ga je nu richting een stabiele waarde. Als je dan een tijdje op een stabiele waarde bent aangekomen zou het toch beter moeten gaan (afhankelijk van wat die waarde dan is natuurlijk.

Als je nu toch alle planten eruit gaat halen en met de bodem aan de slag; zou je 'm dan niet beter helemaal leeghalen en overnieuw beginnen? Je had er toch nog geen bewoners inzitten? Een complete reset lijkt me dan beter eigenlijk, anders houd je toch het risico dat je dingen meeneemt die je niet mee wil nemen.
 
Toch wel fraai de scape met de stenen. Tijdje opbouwen dan proberen stabiel te houden. Zelf hou ik NO3/PO4 op 20/2. Doet het goed in combi met voldoende CO2.
 
Misschien een paar visjes introduceren?

John.
 
Nou Cowboy, een paar foto's op jouw pagina gepost op 18/12/2014 gaven mij weer wat inspiratie. Ik heb 3 stukken spiderwood gekocht en de volgende planten:
Hydrocotyle tripartita
Glossostigma elatinoides
Rotala Yao Yai
Rotala Rotundifiola
Hygrophilia Pinnatifida

Wat jsiegmund al zei, een volledige reset van de bak.

Tevens heb ik de bodem wat opgehoogd met lavakorrels. Goed uitgespoeld want wat een meuk kwam daar uit! Nieuwe pomp JBL e901 is binnen. Filtermateriaal van de Eheim in de nieuwe pomp gedaan ivm de bacteri�n. Ook heb ik via mp een aqua medic 1000 CO2 reactor gekocht. Alles aangesloten en werkt perfect. Heel veel meer stroming en minder techniek in de bak.

Het hout blijft na een week pas liggen op zijn plek. Nu liggen er stenen op zodat ze zich vol kunnen zuigen met water. De planten zitten nog in de potjes, maar ook in de tank. Volgende week, als het hout niet meer drijft kan ik gaan opbouwen. Ik kan niet wachten!
 
Het blijft jammer van je oude scape, maar ik ben blij dat je de knoop hebt doorgehakt. Ik ben heel benieuwd wat je er nou van gaat maken ! Ga je de EI toepassen ? FOTO'S ???

🙂
 
Nu staat het er zo bij:

tn_aqua1.jpg


Op het hout komt nu al schimmel, als het goed is verdwijnt dat met een paar weken.

tn_img_4941.jpg


Stenen voorkomen dat het hout gaat drijven
tn_img_4942.jpg


Ik heb er even een extra filtertje bij geplaatst met alleen fijn filterwatten er in om het hele fijne stof te filtreren. Gaat spoedig eruit. De nieuwe JBL pomp maakt wel meer lawaai dan de Eheim. Helaas maar het is niet anders.
Als het goed is blijft het hout volgende week op zijn plaats liggen en kan ik de planten gaan poten. Tot die tijd gaat de verlichting aan van 12-18 uur en stroomt CO2 van 11-18 uur. Dagelijks een scheutje NPK booster er in en 3 ml Easy Carbo. Om de dag een beetje plantenvoeding.

Zodra het klaar is en de planten staan, ga ik beginnen met de EI. Zal de spullen daarvoor van de week bestellen.
 
Dit gaat een hele mooie bak worden! De inrichting is nu al mooi.
 
Ondertussen net even water waarden gemeten;
NO3 25mg/l
PO4 0 mg/l

Zal meer NPK booster toe moeten gaan voegen, of los fosfaat.
Maar meteen bij aquariumbemesting.nl een bestelling geplaatst voor EI voor mijn tank. Hoop dat ik van de week de planten kan gaan poten, als het hout niet meer gaat zweven.
 
Dat belooft wat ! Echt een heel vette bak weer ! Succes !

Welke plantjes zijn dat in het midden, in de potjes ?

Boomtak zei:
Nu staat het er zo bij:
Ik heb er even een extra filtertje bij geplaatst met alleen fijn filterwatten er in om het hele fijne stof te filtreren. Gaat spoedig eruit. De nieuwe JBL pomp maakt wel meer lawaai dan de Eheim. Helaas maar het is niet anders.
Gaat wel over ! JBL's kunnen h��l stil zijn hoor !

Boomtak zei:
Als het goed is blijft het hout volgende week op zijn plaats liggen en kan ik de planten gaan poten. Tot die tijd gaat de verlichting aan van 12-18 uur en stroomt CO2 van 11-18 uur. Dagelijks een scheutje NPK booster er in en 3 ml Easy Carbo. Om de dag een beetje plantenvoeding.

Zodra het klaar is en de planten staan, ga ik beginnen met de EI. Zal de spullen daarvoor van de week bestellen.
Niet te lang wachten hoor ! De plantjes staan nu al in je aquarium, en groeien, en gaan nu al van emers naar submers ! Ik zou h��l snel de EI gaan toepassen, voor er weer algen verschijnen.

Boomtak zei:
Ondertussen net even water waarden gemeten;
NO3 25mg/l
PO4 0 mg/l

Zal meer NPK booster toe moeten gaan voegen, of los fosfaat.
Maar meteen bij aquariumbemesting.nl een bestelling geplaatst voor EI voor mijn tank. Hoop dat ik van de week de planten kan gaan poten, als het hout niet meer gaat zweven.
Meteen fosfaat verhogen ! Er mogen NU al g��n tekorten in de bak zitten ! Ik snap er helemaal niks van waarom jouw fosfaat altijd zo laag is, omdat je wel NPK toevoegt en de NO3 wel op peil is. Waar meet je de PO4 ook al weer mee ? Klopt de test wel ?
 
De plantjes die er nu los in staan zijn, van links naar rechts:
Links achter is Rotala Yao Yai
Links voor 4 potjes Glossostigma elatinoides
Twee potjes Hydrocotyle tripartita (sp. Japan) in het midden vooraan
Potje Rotala Rotundifiola
En weer 3 potjes Glossostigma elatinoides
In het midden staat Hygrophila pinnatifida
En links daarvoor nog 1 Rotala Yao Yai

Vandaag had ik plantenvoedsel toegediend, morgen een kleine waterwissel en kijken of het hout op de bodem blijft. Ik voeg dan weer NPK toe. Ik denk dat NPK wellicht bindt met het plantenvoedsel, daarom voeg ik dat niet meer op dezelfde dag toe. Zal wat meer NPK toevoegen, mag tot 25 ml geloof ik.
De tests die ik doe zijn druppeltests van Tetra. Op die doosjes staat geen datum, maar ga ervan uit dat die nog goed zijn.
 
Niet onwaarschijnlijk dat je inderdaad problemen hebt door het tegelijk toevoegen. Een dag ertussen zou dat moeten verhelpen, dan over een paar dagen nog maar eens meten. Als je dingen aanpast: doe dat dan wel met geduld. Snelle schommelingen zijn niet goed voor je planten en vragen om algen. Je kunt overwegen om zolang je nog geen vissen hebt je CO2 tot in het geel te jagen, zullen je planten waarderen en voorkomt de meest voorkomende algen in combinatie met de verbeterde stroming. Dan wel weer langzaam afbouwen tegen de tijd dat je aan vissen gaat beginnen.

In ieder geval goed dat je weer nieuwe inspiratie hebt gevonden. Hier heb je een hobby voor, toch? Lekker klooien en kijken wat er gebeurd 🙂
 
Vandaag alle poedertjes binnen voor de EI. Morgen 1 liter gedestilleerd water halen bij de apotheek. Kan ik daarna meteen beginnen met het schema. Ik zal dan meteen even nadenken over de belichtingstijd. De lampen staan nu 6 uur aan. Ik denk dat ik die de eerste week handhaaf, als ik de plantjes gepoot heb.
Zal de CO2 wat verhogen. In eerste instantie stond hij op 120 bellen, nu op 65.

Ook vandaag gekeken of de stukken hout op hun plaats bleven liggen. 2 van de 3 gingen drijven. Die heb ik omgedraaid zodat er meer lucht uit de takken kan ontsnappen. Hopelijk komt morgen ook mijn bestelde 2 kg CO2 fles binnen. Kan de 500 grams fles als reserve dienen.
Wat mij op valt is dat er bijna geen aanslag op de ruiten zit. Blij om!
 
De beste wensen voor het nieuwe jaar!

1 stuk hout wil nog gaan zweven, dus nog even geduld nog. Alle poedertjes heb ik opgelost in gedestilleerd water. (�6,= bij de apotheek voor maar 1 liter, pffffff) Heb wel heel veel poeder gekregen, is meer dan voor 3 maanden! Misschien is dat normaal?
Water weer gemeten,
NO3: 25
PO4: 0
Ondanks dat ik nu 20 ml NPK booster toe voeg. 3 ml Easy Carbo.
Morgen plantenvoeding toevoegen en 3 ml Easy Carbo.

Zaterdag begin ik met de EI. Ben benieuwd!
 
Gedestilleerd water 6 euro? Bij de Kruidvat gewoon 1 euro voor een liter? Of heb ik dan de verkeerde gekocht?

Hoeveel oplossing je nodig hebt is per bak verschillend dus het is moeilijk te zeggen wat 'normaal' is, maar beter teveel dan te weinig toch?
 
Boomtak zei:
De beste wensen voor het nieuwe jaar!

Van hetzelfde!

Dat is inderdaad idioot duur, waarschijnlijk is het water van de apotheek ook veel te zuiver dan je daadwerkelijk nodig hebt. Bij de action of big bazaar kun je ook flessen gedestilleerd water kopen voor gebruik met je strijkijzer. Volstaat volgens mij ook prima en is stukken goedkoper. Nou ja, voor de volgende week dan maar 🙂
 
SaskiaP zei:
Gedestilleerd water 6 euro? Bij de Kruidvat gewoon 1 euro voor een liter?

Dat is gedemineraliseerd water. De site van de poedertjes praat over osmose water en zelfs daarin kunnen weer schimmels gaan groeien. De volgende keer zorg ik wel voor osmose water.
 
jsiegmund zei:
Boomtak zei:
De beste wensen voor het nieuwe jaar!

Van hetzelfde!

Dat is inderdaad idioot duur, waarschijnlijk is het water van de apotheek ook veel te zuiver dan je daadwerkelijk nodig hebt. Bij de action of big bazaar kun je ook flessen gedestilleerd water kopen voor gebruik met je strijkijzer. Volstaat volgens mij ook prima en is stukken goedkoper. Nou ja, voor de volgende week dan maar 🙂



Dat heb ik ook gebruikt idd.
 
Gebruik zelf gedemineraliseerd water bij de Jumbo vandaan. 49 cent 1 liter. Gaat prima om de stockoplossingen te maken. 🙂
 
Dank voor de tip, voor dat geld wat ik betaald heb, kan ik dan een jaar vooruit!
 
Ultrapuur water is inderdaad echt niet nodig om stockoplossingen te maken tenzij je tot op ppb-niveau deze wil gaan controleren. Gewoon gedemineraliseerd water is ruim voldoende!
 
Ik gebruik osmosewater, omdat ik toevallig nog zo'n apparaat heb liggen. Gekookt water is volgens mij ook goed. En ik vraag mezelf af of je de poeders niet gewoon aan kunt maken met 'gewoon' kraanwater ... ? Met een fles opgelost poeder doe ik een paar weken, dus ik denk niet dat het kwaad kan. Maar: wie heeft contra-indicaties ?
 
Leidingwater bevat onzuiverheden waarmee de ionen uit de poeders kunnen neerslaan en die als voedingsstof kunnen dienen voor microbiologie. Vandaar beter zuiver water zoals gedemineraliseerd water. Omgekeerd osmosewater is ook goed. Maar gewoon het water koken helpt natuurlijk niet. Hooguit verlaag je zo de calciumcarbonaatconcentratie van het leidingwater maar de overige onzuiverheden zijn dan net ingedikt en in een hogere concentratie aanwezig.
 
Het middelste stuk hout even gedraaid, heeft een hoog aaibaarheidsgehalte met de schimmel. Lijkt wel sneeuw!
tn_img_4962.jpg
 
Zo, de boel is geplant en begonnen met de EI. Wat vinden jullie er van?

Zit nu op zo'n 100 bellen CO2 per minuut. Mogelijk dat het iets verhoogt moet worden. De lange termijn test blijft nu groen. Ik wil niet dat de Glossostigma elatinoides omhoog gaat groeien. Verlichting heb ik nu op 6 uurtjes staan. Zou ik dit al iets moeten verhogen?

tn_img_4963.jpg

tn_img_4964.jpg

tn_img_4965.jpg


Groeten
 
Nice,ik zou nu niks veranderen.Kijk eerst hoe het gaat,als je nu veranderd en stel dan nog eens.Weet je niet wat de oorzaak was,mocht het niet goed uitpakken.Met de evt verandering.
 
Mooi hoor, ziet er veelbelovend uit! Ik zou inderdaad ook niet teveel veranderen nu, dus je licht even zo laten. Wellicht in de komende week de CO2 nog ietsjes omhoog draaien zodat je test richting geel gaat. Niet te snel, beetje bij beetje. Eerst een stabiele situatie cre�ren en zorgen dat algen onder controle zijn, daarna weer andere parameters gaan wijzigen. Hoe / waar heb je je filter in/uitlaat nu?

Als je glosso teveel naar boven gaat groeien: gewoon afknippen. Dat bevordert ook horizontale groei en de verticale groei moet er dan uit gaan naar mate je wateromstandigheden goed zijn. Als 't spul eenmaal begint te lopen gaat het redelijk snel, maar zorg wel dat het niet te dik wordt anders gaan de onderste plantjes dood.
 
OK dank voor de tips. De langetermijntest is, op het moment dat de CO2 afgesloten wordt, half uur voordat de lampen uit gaan, licht groen van kleur. Zal langzaam iets opschroeven.
Ik zag dat enkele plantjes al door de potjes heen in het substraat hadden geworteld. In het midden achteraan zat helaas weinig substraat, waardoor de planten daar eigenlijk met de voeten al in het lavagruis staan. Hoop het beste er van.

De in-en uitstroom van het filter is rechts achteraan.

Al met al ben ik best tevreden over het resultaat! Misschien volgende week een paar Amano garnalen aanschaffen. Kunnen ze de takjes vast schoon gaan houden,
 
Dit ziet er heel fraai uit!

Al ik een kleine suggestie mag doen?
Ik weet niet of het mogelijk is, maar als je van bovenaf in het midden een aantal takken naar beneden laat hangen wordt het denk ik nog mooier.
Als je nog hout hebt kun je het uitproberen.
 
Boomtak zei:
De in-en uitstroom van het filter is rechts achteraan.

Ah verrek, goed weggewerkt inderdaad 😉 Ben wel benieuwd of je zo voldoende stroming door je hele bak gaat krijgen, maar dat gaan we vanzelf zien.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan