Wat is er nieuw

Boomtaks' Iwagumi project

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boomtak
  • Startdatum Startdatum
Crash Cowboy zei:
Wat verbruik jij veel CO2 man ! En ik zie een heleboel belletjes uit je uitstroom gewoon aan het wateroppervlak verdwijnen. Waarmee los je de CO2 ook al weer op in je water ? Een reactor?

Ik maak inderdaad gebruik van een aquamedic reactor. De planten die in de bak zitten verbruiken ook wel veel CO2. Zit er aan te denken om een andere sproeibuis te gebruiken, maar betwijfel of dat help om de CO2 meer door de bak te krijgen. Het lijkt alsof ik voldoende stroming heb, bijna alle planten bewegen door de stroming.
 
Ik snap nog steeds helemaal niks van jouw bak ! :S

In mijn Rio 125, met een zelfbouw reactor die ongeveer hetzelfde werkt als een Aqua Medic 1000, heb ik aan 60 bellen/minuut m��r dan genoeg CO2 in het water! Bij mij wordt de indicator geel als ik de CO2 afstel op 100 belen of zo. Ik heb de uitstroom van de Eheim in een spraybar, en daar komen helemaal g��n belletjes meer uit; alle CO2 is opgenomen in de reactor.

Verder begrijp ik niet dat jouw PO4 altijd zo laag is. Hoe is het daar nu mee, sinds je de EI toepast ? Wat zijn je waterwaarden nu ?

Het blijft echt een kei interessant bakkie om te volgen !
 
Ik snap er ook weinig van. Inmiddels andere sproeier geplaatst, van achterzijde naar de voorruit. Halverwege de dag was de lange termijn geel. CO2 tikkie terug, maar dat zal nog weinig van te zien zijn. Vissen zijn wel lekker actief.

Jij gebruikt Valisneria en gaat verslijmen met veel CO2. Neemt bijna geen CO2 op. Ik heb alleen maar planten die veel CO2 verbruiken.
Ik kijk het weer even aan hoe het gaat. Zal vrijdag water test doen. Misschien heeft de bodem nu voldoende opgenomen dat hij eindelijk wat gaat afgeven.
 
Ondertussen groeit de Glosso in mijn 10 literbakje ZONDER CO2 en alleen met dagelijks 8 druppels Easy Carbo, mooi horizontaal.
Boven dit bakje zit een Dennerle 5.0 led lamp.
tn_img_5081.jpg
 
Watertest gedaan:
PO4: 0
NO3: 25-50

I
 
Crash Cowboy zei:
Boomtak zei:
Watertest gedaan:
PO4: 0
NO3: 25-50

I
Je voegt toch fosfaat toe ???

Jazeker, zit in de micro oplossing. Ik sacht dat het aan mijn Tetra test lag, dus heb ik een beetje micro oplossing getest. De uitslag werd meteen blauw, dus het ligt niet aan de test.

Gisteren de CO2 lange termijn test vervangen. Binnen 2 uur zag het er al weer zo uit:

tn_co2_lange_termijn.jpg

Had er een wit papiertje achter gehouden, anders was het moeilijk te zien.

Vandaag weer onderhoud gepleegd.

tn_img_5093.jpg

tn_img_5095.jpg


Ik twijfel erg aan mijn verlichting. Ik zit te denken om de T5 te vervangen door led verlichting van HVP. Die zouden makkelijk een diepte van 70cm aan moeten kunnen, dus helemaal mijn bak. Ook mooi is de zonsopkomst en ondergang na te bootsen. Wel weer een investering, maar misschien voor mijn plantjes beter. Heeft iemand ervaring met de ledstrips van HVP?
 
Mooie bak! 🙂

Dat de PO4 zo laag is zou kunnen komen door je soilbodem, die nemen al het fosfaat en geven dat langzaam af aan de planten.

Die HVP led verlichting heb ik een keer in het echt gezien, niet echt onder de indruk. Er zal wel een adertje onder het gras zitten waarom de led verlichting goedkoper zijn dan van de A--merken.
 
CO2 staat nog steeds hoog. Lange termijntest in de ochtend groen, in de loop van de dag geel. Planten groeien hard en assimileren hard. Het bruist gewoon in de bak. Vissen zijn levendig, op de Oto's na, die langzaam lijken te stikken. Het al 3 dode gehad en 1 staat op de nominatie om dood te gaan. Garnalen zijn op de dag ook rustig. Dat lijkt weer op te veel CO2, echter, komt er langzaam draadalg in, wat weer wijst op te weinig CO2. Krijg nu ook voor het eerst aanslag op de voorruit, waar de minste stroming komt. Misschien een extra stromingspompje erbij plaatsen. Heb mijn oog laten vallen op een Eheim streamOn 1800, laag verbruik, hoge stroming.
Glosso groeit nog steeds alle kanten op, als het maar naar boven is... #knudde!
 
Kan je eens een plukje Glosso uit je 10 liter bak in de andere zetten ? En dan eens een paar weken kijken hoe dat plukje groeit in verhouding met de andere Glosso ?

En als er TE veel CO2 in je bak zit hangen de vissen aan het oppervlak naar zuurstof te happen. Doen ze (de Oto's of andere vissen) dat ?
 
Crash Cowboy zei:
Kan je eens een plukje Glosso uit je 10 liter bak in de andere zetten ? En dan eens een paar weken kijken hoe dat plukje groeit in verhouding met de andere Glosso ?

En als er TE veel CO2 in je bak zit hangen de vissen aan het oppervlak naar zuurstof te happen. Doen ze (de Oto's of andere vissen) dat ?

Plukje Glosso had ik al over gezet. Stopte meteen met groeien. De vissen zitten meestal onderin de bak en komen alleen om te eten aan de oppervlakte. De planten geven zoveel O af dat er wel voldoende in m�et zitten. Er zit ook voldoende voedsel in de bak voor de Oto's. Heb er nu nog maar 1 over.

Ik heb een Dennerle plantenlamp gekocht die vandaag binnen gaat komen. Ik vervang dus 1 Juwel Daylight lamp, de voorste buis.

Heb net weer onderhoud gepleegd. Nog eerst een foto genomen. Zoals je ziet is dat de planten vanaf 20 cm van het oppervlak goed bladeren en mooi groeien. Daaronder is het zielig en sneu. Je zou haast denken dat de lampen niet diep genoeg schijnen.
Kijk zelf maar eens:

tn_img_5104.jpg

tn_img_5105.jpg



Nu weer behoorlijk gesnoeid en ziet het er zo uit:
tn_img_5106.jpg


Als het goed is zit bij de bestelling van de lamp ook de Eheim streamOn 1800. Zal hem ook meteen plaatsen rechts achteraan in de buurt van de verwarming. De oppervlakte skimmer haal ik er dan uit. Wel een mooi ding, die skimmer! Dlle losse blaadjes worden netjes opgezogen. Ook totaal geen last gehad van een kaamlaag.
 
Oef, plantenlamp erin, dat is even wennen... Ik denk niet dat ik dit mooi vinden ga. Ik zal hem in ieder geval deze week eens laten branden om te kijken of de planten, vooral de Glosso, er baat bij heeft. De Goudtetra's komen in ieder geval w�l mooier uit, maar de bodem is nu bruinkleurig en de planten allemaal even groen.

Stromingspomp zit er ook in. Geef VEEL stroming en is geruisarm. Ik had verwacht dat ik de stroomsnelheid zou kunnen regelen, net als bij zijn grotere broers.
 
Mooie bak hoor,heb je een foto met de nieuwe verlichting?
 
De nieuwe T5 plantenlamp vooraan
(Ps, let ff niet op de twee pompen rechts, skimmer gaat er waarschijnlijk uit en de stromingspomp misschien op een andere plaats)
tn_img_5107.jpg

tn_img_5108.jpg

tn_img_5109.jpg


Stuk geler, niet mijn smaak...
 
Het lijkt wel of de bodem nu m��r licht krijgt ! Afwachten ! Ik ben heel benieuwd !
 
Hi Boomtak,

Is that glosso that you have planted in the foreground? How recently was it planted?

The reason that I ask is that it looks like it is not getting enough light.
(edit) Never mind.. i see you got a new light. what lighting are you running at the moment? And for How many hours a day?

Cheeky
 
cheeky zei:
Hi Boomtak,

Is that glosso that you have planted in the foreground? How recently was it planted?

The reason that I ask is that it looks like it is not getting enough light.

Cheeky

It is planted about two months ago. I've bought a new lamp, Dennerle plants and put it in last saturday. It gives a lot more light, only the colour of it is not my kind of taste.
I see now also a lot of algue on the wood. The Oto's are all dead now. The rest of the fish are looking good. CO2 long termine test is at the start of the day green, half the day it is yellow.
 
Hi Boomtak,

if it is yellow that means that you have too high CO2 levels. It needs to be green. Lower your co2 injection this could be the reason that the ottos died as they are quite sensitive fish.

Also how long are your lights on if they are on too long then this could be an algae cause especially with a new light?

can you tell us the K rating of the light? And how many Watts is the new light?

Cheeky
 
Lights are on from 10:30 till 18:30 hrs,1 Juwel Daylight 28w and 1 Dennerle plants 28W.

Those algue are brownalgue. Perhaps there is not enough waterflow.
 
Ondertussen in het 10 liter bakje:
tn_img_5116.jpg

tn_img_5117.jpg

heeft het Glosso het uitstekend naar zijn zin!
 
PO4 net weer gemeten, 0,0
Ik moet nieuwe stock oplossing maken. Is het een idee om dubbele hoeveelheid KH2PO4 op te lossen, dus 2.32gram per 0,5 liter en de helft KNO3 toe te voegen, dus 7.34gram per 0,5 liter, ivm levende haven die al nitraat afgeeft?
De NO3 is namelijk goed, tot zelfs iets te hoog en de PO4 blijft maar angstig laag.
 
Boomtak zei:
PO4 net weer gemeten, 0,0
Ik moet nieuwe stock oplossing maken. Is het een idee om dubbele hoeveelheid KH2PO4 op te lossen, dus 2.32gram per 0,5 liter en de helft KNO3 toe te voegen, dus 7.34gram per 0,5 liter, ivm levende haven die al nitraat afgeeft?
De NO3 is namelijk goed, tot zelfs iets te hoog en de PO4 blijft maar angstig laag.
Zou ik proberen !
 
Apart, ik zie bij jou best veel problemen die ik ook nog heb. Mijn PO4 waarden blijven ook laag (maar niet 0). Voorgrondplantjes hebben het moeilijk. Ph waarde lastig goed te krijgen. Ik heb LED verlichting gecombineerd met 4 uurtjes T5, ook roze plantgrow TL's (van Aqua Medic).

Qua CO2 kan ik je nog wel een tip geven; probeer die op het moment dat je lichten aan gaan al op het juiste niveau te hebben. Op dat moment hebben de planten het nodig. Richting het einde van de lichtperiode wordt het minder kritisch en kun je dus ook de CO2 uitschakelen voordat het licht uit gaat (een uurtje eerder of zo). Vinden je vissen ook prettig.

Let niet teveel op het aantal bellen, dat is een indicatie maar niet zo'n goede. Ik heb zelf een andere bellenteller en die maakt veel kleinere belletjes. Dus om tot dezelfde hoeveelheid co2 te komen heb ik veel meer bellen nodig vergeleken met een andere teller. Dan kun je wel zeggen "60 bellen per minuut", maar met verschillende tellers is dat dus een andere hoeveelheid co2.

Het beste zou zijn om een ph profiel te maken (heb je een ph pen?). Dan kun je een grafiekje maken om te zien wat de ph door de dag heen doet. Het beste zou zijn om voordat je lichten aan gaan 1 punt te zakken. Daar houd je 'm dan tot pakweg een uurtje voordat je licht uitgaat en dan kun je 'm weer uitzetten.

En inderdaad: qua po4 gewoon blijven verhogen totdat je constant wat in je water terugvind. Als je planten het verbruiken (via de bodem of niet), dan is het blijkbaar nodig.
 
jsiegmund zei:
Qua CO2 kan ik je nog wel een tip geven; probeer die op het moment dat je lichten aan gaan al op het juiste niveau te hebben. Op dat moment hebben de planten het nodig. Richting het einde van de lichtperiode wordt het minder kritisch en kun je dus ook de CO2 uitschakelen voordat het licht uit gaat (een uurtje eerder of zo). Vinden je vissen ook prettig.

Let niet teveel op het aantal bellen, dat is een indicatie maar niet zo'n goede. Ik heb zelf een andere bellenteller en die maakt veel kleinere belletjes. Dus om tot dezelfde hoeveelheid co2 te komen heb ik veel meer bellen nodig vergeleken met een andere teller. Dan kun je wel zeggen "60 bellen per minuut", maar met verschillende tellers is dat dus een andere hoeveelheid co2.

Bij mij gaat CO2 al twee uur eerder aan dan de lampen. Op het moment dat de lampen aan gaan is de termijntest al licht groen. Na korte tijd geel.
Nu krijg ik ook ineens last van algen. Veel draadalg en wat bruinalg. Ook op de ruiten komt puntalg. Dat laatste is makkelijk te verklaren omdat de PO4 verdwijnt. De planten zien er niet fris uit. Ik heb vorige week op dezelfde wijze gesnoeid als een paar weken ervoor. Op de stukken hout krijg ik ook ineens alg. Ik verdenk toch dat de bodem de boosdoener is, dat alle voedingsstoffen daar heen gaan. In andere bakjes die ik heb zit gewoon zwart kwarts. Daar verloopt alles prima. Begin een beetje radeloos te worden.

Qua stroming ben ik ook nog niet tevreden. Zit te denken om de stromingspompen te verwijderen en een 2e filter te plaatsen. Ik heb nog een Eheim 250 staan die ik eerst in deze tank had. Ik zou de sproeiers dan op dezelfde wijze monteren als CrashCowboy; 1 sproeier op de linker ruit en 1 zo laten als ik nu al heb, tegen de achterruit.

Verlichting heb ik HVP Aqua en azaqua gemaild met de vraag waarom ik juist hun product zou moeten kiezen. Van HVP bijna meteen een zeer uitgebreide mail terug gehad. Goed advies gekregen, standaard planten led set voor mijn bak aanschaffen en dan nog een extra strip met 10.000K. Ook werd mij verteld dat deze laatste niet allen is om de lichthoeveelheid toe te laten nemen, maar ook om alle kleurspectrums aan de planten aan te bieden. Advies was lichten 10-12 uur aan. Ik wacht de mail af van azaqua en dan maak ik mijn keuze.
Voor nu heb ik de verlichting juist weer terug geschroefd ivm de algen.

Ga nu weer onderhoud plegen. Zal ook een foto posten hoe het er nu bij staat.

#nogsteedsknudde
 
Boomtak zei:
Qua stroming ben ik ook nog niet tevreden. Zit te denken om de stromingspompen te verwijderen en een 2e filter te plaatsen. Ik heb nog een Eheim 250 staan die ik eerst in deze tank had. Ik zou de sproeiers dan op dezelfde wijze monteren als CrashCowboy; 1 sproeier op de linker ruit en 1 zo laten als ik nu al heb, tegen de achterruit.

Wat veelal wordt gezien als de beste methode is een spraybar over de gehele achterkant. Ik heb mijn filter vervangen door ��n krachtiger filter + spraybar. Dan zie je wel meteen dat er door de hele bak een goede stroming ontstaat.

Boomtak zei:
Goed advies gekregen, standaard planten led set voor mijn bak aanschaffen en dan nog een extra strip met 10.000K. Ook werd mij verteld dat deze laatste niet allen is om de lichthoeveelheid toe te laten nemen, maar ook om alle kleurspectrums aan de planten aan te bieden.

Wel raar advies als ik kijk wat ze op de website hebben staan:
7000 Kelvin wordt gebruikt in beplante aquaria, 10.000 Kelvin voor aquaria met weinig of geen planten.

Ik heb het idee dat het spectrum niet zoveel uitmaakt als soms gezegd wordt. Planten kunnen zich best aardig aanpassen en laten we wel wezen: het licht wat uit onze lampen komt (welk type dan ook) lijkt ook op zonlicht. Dus ze krijgen sowieso al ander licht als in de natuur.

Wat w�l uitmaakt is de interpretatie van het licht door je eigen ogen. Gloeilamp, TL en LED geven allemaal een ander type licht waarbij LED licht veel sneller als fel wordt ervaren. Dat is ook maar subjectief; zo'n roze TL ervaar je als minder fel dan een witte, toch kan de opbrengst hetzelfde zijn. Daarom heb ik het vermoeden dat je met LED veel sneller het idee hebt heel veel licht te hebben, terwijl de planten het met minder moeten doen.

Ik heb ook wat algen op mijn stenen en ruiten. Had ook hardnekkige draadalg, maar dat lijkt nu wat beter onder controle (ook met mijn huidige verlichtingsschema). Je kunt dus wel teruggaan in sterkte, maar houd er wel rekening mee dat je dan ook je planten weer teniet gaat doet.
 
Na veel gepruts zit de spraybar aan de linker ruit. Mooi is anders. Ik had mijn filter al vervangen door een krachtigere, maar is kennelijk nog te zwak. Ik had de Eheim 250, bruto 700 liter per uur vervangen voor de JBL 901. Advies wat ik hier gekregen had was dat een sterkere pomp de planten zouden doen ontwortelen. Nu dan de oude stille Eheim erbij. Zal eerdaags wel even andere in- en uitstroom kopen, zwart zie je minder. Dat heeft JBL goed begrepen!

Over de verlichting, er wordt geadviseerd om de standaard plantenstrips te kiezen en dan die 10.000K erbij. En dan de computer op max 80% lichtsterkte.

Ik heb nu het idee dat het licht niet voldoende op de bodem komt. Led heb ik in 3 andere bakjes en dat gaat heel goed. De Glosso groeit mooi horizontaal.

Mijn vrouw wil dat ik weer opnieuw ga beginnen met een goede bodem. De planten wortelen ook nagenoeg niet. Zal er eens een paar nachten over slapen.
 
Alg op de Hygrophila pinnatifida. Zit trouwens ook op de stronken.
tn_img_5123.jpg


Zelfde rommel op de takken.
tn_img_5124.jpg

tn_img_5128.jpg


Dikke pluk draadalg aan de bovenkant van de rechter stronk.
tn_img_5126.jpg


Plantjes zien er zielig uit na de laatste snoeibeurt van vorige week.
tn_img_5127.jpg


En een totaaltje vlak voor het onderhoud. Lampen waren net aan.
tn_img_5122.jpg

Stromingspomp rechts en skimmer zijn er nu uit. Alleen nu heb ik links achteraan het lelijke Eheim uitstroom mandje in beeld.
 
1 nieuwe lamp, de voorste. Tijd nu aam van 10:30-14:30 en 17:00-20:00.
CO2 aan van 09:00-19:00.
 
Ik vind je nieuwe lampen vreselijk in deze setup 😀

De kleur van het licht maakt niet heel veel uit.
Heb zelf een hele tijd 10k lampen boven de bak gehad.
Het enige nadeel is met zo'n hoge lichtkleur dat rode planten niet fel rood willen worden.

Als alle waarden goed zijn zou je naar de bodem kunnen gaan kijken..
Volgensmij heeft jsiegmund hier ook problemen mee gehad.
 
Een dag eerder dan normaal onderhoud moeten plegen ivm omstandigheden. De Glosso groeit nog steeds naar boven. De wortels van de Glosso sterven af. De Hygrophila pinnatifida groeit hard, maar als ik een stekje maak, gaat deze dood al je hem te dicht in de buurt van de bodem plaats.

Als ik goed kijk zie ik dat ook de Hydrocotyle tripartita (sp. Japan) niet meer in de bodem staat, maar een beetje onder het spiderwood vast zit.

PO4 blijft maar 0. De rest is wel in orde. Alle Oto's zijn dood. Ik zie alleen nog maar 3 garnalen. De rest van de vissen hebben het uitstekend naar hun zin en zitten veelal laag bij de bodem. Er zit dus zat zuurstof in het water.

Ik word er radeloos van. Mijn vrouw adviseerde mij om weer opnieuw te gaan beginnen, meteen met led verlichting en een andere bodem van bijvoorbeeld Aqua Soil Amazonia 9L Powder. Of misschien toch gewoon kwarts grind? In twee bakjes met led verlichting, waarvan 1 notabene oude led verlichting, een van de eerste soorten strips van kitelight, die eigenlijk weinig licht afgeven, groeit de Glosso bijvoorbeeld perfect! En dat zonder CO2, EI en extra stromingspompen oid!

Qua verlichting heb ik HVP aqua en azaqua gemaild. Van beide bedrijven heb ik een zeer uitgebreide en informatieve mail terug gekregen. HULDE! Qua kosten voor de led verlichting lopen zij wat uiteen. Scheelt voor mijn bak ruim 125 euro, in het voordeel van HVP. Bij HVP werd de standaard planten set met 1 extra 10.000K strip. Die van azaqua werd geadviseerd de Daitime vluster 80.4 wat perfect in het centrum van mijn lichtkap kan worden verwerkt. Moeilijk, keuzes keuzes!
Eerst maar even verder sparen.

Hier een foto van hoe het er vanochtend voor het onderhoud er uit zag
tn_img_5149.jpg


#knakezooi!
 
Dank je. Ik zou zo graag willen dat het allemaal lekker gaat groeien!

Ondertussen in het tijdelijke opvangbakje met slechte verlichting, eenvoudig filtertje en alleen dagelijks 1 ml easy carbo en wekelijks 2 ml profito:
tn_img_5150.jpg

Gewoon een paar stekjes Glosso zonder wortel, zo in de grond gezet, weet de weg horizontaal te vinden!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan