Wat is er nieuw

Boomtaks' Iwagumi project

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Boomtak
  • Startdatum Startdatum
Het artikel waar de link naar verwijst zegt toch niet dat blauwalg niet kan voorkomen door veel fosfaat? De kansen van blauwalg worden het grootst wanneer de verhouding stikstof/fosfor (te) laag wordt. Dus dat kan betekenen veel fosfaat en/of weinig nitraat.

En dan te weten dat de rest van het evenwicht in een aquarium meer nitraat nodig heeft...

Maar bij jou zijn de verhoudingen omgekeerd, vandaar dat ik denk dat er iets aan de bemesting van de 'klassieke' plantenvoeding ligt, daar gaat het ergens mis waardoor het ijzer uit de plantenvoeding vrijkomt welke niet alleen als hydroxide maar ook als fosfaat neerslaat. Je krijgt het zo heel moeilijk om je fosfaatwaarde goed te houden en te kunnen meten, maar in werkelijkheid zit er misschien een enorme hoeveelheid fosfaat in je aquarium die de goede groei van de blauwalgen mogelijk maakt.
 
gapak zei:
Maar bij jou zijn de verhoudingen omgekeerd, vandaar dat ik denk dat er iets aan de bemesting van de 'klassieke' plantenvoeding ligt, daar gaat het ergens mis waardoor het ijzer uit de plantenvoeding vrijkomt welke niet alleen als hydroxide maar ook als fosfaat neerslaat. Je krijgt het zo heel moeilijk om je fosfaatwaarde goed te houden en te kunnen meten, maar in werkelijkheid zit er misschien een enorme hoeveelheid fosfaat in je aquarium die de goede groei van de blauwalgen mogelijk maakt.

Wat hieraan te doen? Als ik meet, is het fosfaat altijd laag.

Ik heb net tijdens het onderhoud gezien dat diverse plante achterin halverwegen de stengel los kwamen. Lijkt wel of ze halverwegen rotten.

Op twee grote bladeren van Hygrophila Pinnatifida kon ik met gemak een vliesje alg af halen. Toen ik er aan rook stonk het niet. Ook van een tak zat zo'n vliesje, zal de foto posten. Blauwalg schijnt te stinken als je het fijn wrijft tussen je vingers. Dit was niet het geval. Op veel bladeren van de Hydrocotyle tripartita zat ook een filmpje prut die ik er af kon wrijven. Het ziet er nu in ieder geval weer even beter uit.
 
Het fosfaatgehalte is laag omdat je het niet kan meten als neerslag, je meet enkel de homogeen opgeloste fosfaat.

Het ijzerfosfaat kan overal neergeslagen zijn, dus zomaar verwijderen is niet mogelijk. Belangrijk is natuurlijk dat je de oorzaak aanpakt (andere plantenvoeding, meer afwisselen tussen verschillende merken en/of een ander bemestingsschema volgen) en om een overschakeling te maken misschien zelfs een tijdje geen plantenvoeding doseren. Om de aanwezige neerslag te verwijderen zal deze moeten oplossen. Dat kan enkel als de concentraties dalen. Je kan dit doen door te wachten (op wat de planten opnemen) of door wat fosfaatverwijderend filtermateriaal in het aquarium onder te brengen. Omdat het probleem waarschijnlijk door het ijzer in het aquarium wordt veroorzaakt zal het gebruik van fosfaatverwijderend filtermateriaal op basis van ijzeroxide slecht werken. Gebruik daarom een filtermateriaal op basis van aluminiumoxide zoals seachem phosguard wat ook onder normale omstandigheden het beste idee is om fosfaat te verwijderen. (hoe dan ook moet het filtermateriaal de witte aluminiumkleur hebben en niet de rode ijzerkleur!) Je kan dan best ook turf in het filter stoppen zodanig dat het water eerst door het turf stroomt en daarna door de phosguard, dan werkt deze laatste (veel) beter.

Ik weet het, er kleven veel nadelen aan die oplossing, maar met de andere oplossing (afwachten tot alles uit zichzelf verdwijnt) ga je het probleem nog lang laten aanslepen met alle nadelige gevolgen van dien. Het is dus kiezen tussen de cholera en de pest.

Tenzij (maar dat is wel heel drastisch) dat je het aquarium volledig leeghaalt en alles heel heel heel grondig schoonmaakt (aquarium, bodembedekking, filter, filtermateriaal, etc....)
 
Cholera, pest, kolere...!
Ik gebruik de stockoplossing Micro van de EI. Af en toe vulde ik het aan met Profito en omdat er veel planten in zitten die een rode kleur moeten aannemen, Ferro. Gooi ik nooit tegelijk met de Macro stock in het water want ik weet dat eea met elkaar reageert.

Zo zag de alg er uit op een stronk en ook op een blad:
tn_img_5236.jpg


en met flits
tn_img_5237.jpg


prut op de bladeren
tn_img_5238.jpg


Totaaltje van vandaag na onderhoud
tn_img_5241.jpg


En een stukje Glosso uit de winkel mee gekregen die al geprogrammeerd was om horizontaal te groeien. Hopenlijk blijft hij dat ook bij mij doen! Een schaakbord cichlide poseert er meteen even bij!
tn_img_5244.jpg
 
Irritant h�, die blauwalg.
Bij mij komt ie ook weer keihard terug. Vooral in de bovenste waterlaag....
 
Vervelend die alg, op het het totaaltje zie je er niks van. Ik vind het aquarium wel mooi ingericht, leuk gedaan dat hout zo in het midden.
 
Boomtak zei:
Wat hieraan te doen? Als ik meet, is het fosfaat altijd laag.

Mocht je het gemist hebben: 😀
backplay zei:
Die bodems hebben een vrij hoge CEC (rond de 50 meq/100 grams) , en het is dus niet meer als normaal dat je in de beginperiode weinig PO4.
PO4 gaat zich als anion aan het aluminium en ijzer in de klei hechten.
Iedereen die een soil gebruikt heeft hier mee te maken, je bent niet de enige die lange tijd geen PO4 in de waterkolom heeft. Vraag maar eens aan Jsiegmund, dit is een bekent fenomeen. Dagelijks blijven toevoegen als je wil dat er terug meetbare PO4 in de waterkolom is.
Is trouwens een bekende werkwijze van Amano, die werkt ook met zeer lage PO4 concentraties in de waterkolom.


Boomtak zei:
Ik heb net tijdens het onderhoud gezien dat diverse plante achterin halverwegen de stengel los kwamen. Lijkt wel of ze halverwegen rotten.
Over welke planten gaat het?
Zijn de wortels nog in orde?
Is er genoeg stroming op die plaats?


Je kan ook eens van de stockoplossing NO3 rechtstreeks op de alg spuiten. Dat helpt ook wel.
 
backplay zei:
Over welke planten gaat het?
Zijn de wortels nog in orde?
Is er genoeg stroming op die plaats?


Je kan ook eens van de stockoplossing NO3 rechtstreeks op de alg spuiten. Dat helpt ook wel.

Het gaat om de Rotala yao yai en de Rotala Rotundifiola. Veel waterwortels hebben ze. Steeds als ik gesnoeid heb gaan er enkele stronkjes versnotteren en anderen gaan als een malle groeien met mooie dikke stengels. De grondwortels stellen niet veel voor. Ik heb wat snoeiafval in een bakje gezet waar ik elke dag 1ml easy Carbo in spuit en wekelijks, na waterwissel, 1ml Profito. Verder geen omkijken naar en daar groeit de plant prachtig. Als test heb ik het daar nu ook gekortwiekt. In hetzelfde bakje groeit de Glosso ook mooi horizontaal. Betreft een 25 liter bakje met een beetje zwart kwarts grind en een temp. van 25 gr. Hier zitten wat led buisjes in van kitelight, van het eerste uur, dus oud, maar geeft nog steeds licht.

Qua stroming moet het goed zijn, vanaf de achterruit rechts een spraybar met CO2 van de 901 en links achter naar rechtsvoor een stroming van de eheim 250. Toch zie ik nog wel wat vuil op waterwortels en bladeren zitten. Misschien achterin iets te weinig stroming

Op plekken waar veel alg zit spuit ik easy Carbo op. Werkt ook goed!
 
Probeer die microvoedingstoffen (bedoel je daar deze mee? http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... tenvoeding) anders eens wat meer af te wisselen met die profito en wanneer je tussen waterverversingen door moet bijbemesten adviseer ik daar de helft 'klassieke plantenvoeding' en de helft ferro. Verder is ferro niet nodig. Op deze manier hou je de verhoudingen van de plantenvoeding gezond.

Of je het nou gelijk in het water gooit of niet maakt in feite niet zoveel uit. Want eens het in het water is, is het verdund en het gaat er voornamelijk om dat beiden niet met elkaar kunnen reageren. Dat reageren met elkaar doen ze vanaf een bepaalde concentratie. Helaas is dit een vrij lage concentratie en zou de plantenvoeding in feite van dusdanige kwaliteit moeten zijn dat het niet (meteen) met de toegevoegde fosfaat zou mogen kunnen reageren. Want als je zou willen vermijden dat fosfaat reageert met de plantenvoeding dan zou je van bijvoorbeeld profito in pakweg een aquarium van 100 liter maximaal 0,000019 ml mogen doseren. Zoals je ziet een onmogelijke opdracht en vandaar het belang van stabiliserende chelaten zodanig dat je gerust meer profito en dergelijke kan toevoegen. Aangezien fosfaat toch niet lang genoeg 'blijft hangen' moet er toch iets mislopen met dat stabiele profito of die micro stockoplossing waardoor deze wel met fosfaat reageert. Toegegeven, het is slechts een van de mogelijkheden waar het zou kunnen mislopen met fosfaat zoals ook klei een oorzaak zou kunnen zijn zoals backplay aangeeft. Maar de symptomen die je beschrijft en zoals ze op de foto's te zien zijn wijzen ergens anders op. En van de andere mogelijkheden is dit bij de huidige waterwaarden quasi de enige die niet te elimineren is. Los daarvan is dat 1 van de redenen waarom ik geen voorstander ben van klei of dergelijke zaken.

Terug naar de microstockoplossing en profito: hoe vaak doseer je daarvan en hoeveel ml per hoeveel liter aquariumwater is dat dan?
 
Maandag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag
Rustdag
Vrijdag
Rustdag
Zaterdag
Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Zondag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.

Dat is het schema welke ik volg. Af en toe doe ik dan iets minder macro en dan 3x3ml Profito en Ferro
 
Die micro oplossing 2 keer per week :S en niet meteen na de waterverversing, dat lijkt me persoonlijk al vreemd, maar soit. Makro zo 'vaak' kan geen kwaad en mag zelfs verdeeld worden over elke dag op voorwaarde dat alles opgenomen kan worden.

Maar zoals ik het nu lees voeg je soms ook 3x per week 3 ml Profito en nog 1 keer 3 ml (?) Ferro toe?

Ik begrijp niet waarom je dan minder macro toevoegt want in profito en ferro zitten beiden geen 'vervangers' voor de al dan niet benodigde onderdelen uit de macro-oplossingen.

Maar in die frequentie zit 'm dus wel het probleem! Op zich is het aandeel profito qua hoeveelheid nog steeds niet teveel want 3x3ml Profito komt in feite overeen met ongeveer 115 ml micro oplossing. 3 ml Ferro komt dan weer overeen met 215 ml micro. Op zich veel meer maar nog altijd niet teveel. Het daadwerkelijke probleem is wel dat je aquarium dan 4 keer van verse ijzerchelaatverbindingen wordt voorzien (of 2 keer in de week dat er enkel micro en macro wordt gebruikt) en er plots een veel grotere hoeveelheid ijzer in het water komt. En we weten wat er dan met die chelaten gebeurt... Bovendien is het niet nodig om zo vaak te doseren aangezien je zeker gerust meer mag doseren. Dus door te vaak te weinig te doseren verhoog je de kans dat het ijzer uit de micro en het fosfaat uit de macro met elkaar reageren. En die kans grijpen ze dan ook!

Mijn advies: als je bovenstaand schema gebruikt voeg dan de micro oplossing (voorlopig) alleen toe na het verversen op zaterdag met 195 ml voor jou aquarium (125 liter dacht ik? Dus netto iets van een 110 liter neem ik aan...) en wissel dit week om week af met profito (15 ml). Makro mag hetzelfde blijven. Meet wekelijks alvorens je water te verversen het ijzergehalte. Is dit te laag? (<0.1 ppm) verhoog dan de wekelijkse dosering micro of profito naar 350 ml micro of 27 ml Profito. Blijkt dat nog steeds niet voldoende te zijn wanneer je een week later het ijzergehalte opnieuw meet: dan pas terug beginnen om op dinsdag micro te geven (en ook hier af en toe wisselen met profito) maar dan slechts 155 ml micro of 12 ml profito �n dit aanvullen met 2 ml Ferro. (wanneer doseringen op dinsdag niet nodig blijken ook geen Ferro meer toevoegen).
 
Een filmpje van hoe het er vandaag uit zag. Te zien is hoe planten van de achterzijde zijn losgekomen en rond drijven. http://youtu.be/LPhuqcJNPOU
 
2 dingen die mij aan dat filmpje opvallen:

1) Visjes ademen te snel lijkt het (niet heel goed te zien)
2) Krachtige stroming, de visjes lijken het daar moeilijk mee te hebben.

Vooral die krachtige stroming lijkt mij een probleem te kunnen zijn, daar de planten mogelijk niet de voedingstoffen goed kunnen opnemen.

Hier de embedded versie van je filmpje:

[video]LPhuqcJNPOU[/video]
 
Allereest mijn complimenten voor de inrichting, erg mooi gedaan! Ik heb het hele verhaal aandachtig mee zitten lezen. De meeste planten doen het zo te zien prima, op wat alg na wat nu de kop opsteekt. Zou het kunnen dat de soil die je nu hebt simpelweg niet werkt voor die plant? Nu heb ik geen ervaring met soils, hier heb ik gewoon een zwarte grindbodem met hier en daar een kleibolletje. Wel gebruik ik de EI methode. Als ik lees dat je in het kleine bakje met een normale grindbodem geen problemen hebt, bekruipt me toch het gevoel dat het misschien toch je bodem is. Als ik hier in de bak zie hoeveel stroming ik heb met de 701, kan ik me voorstellen dat er een stevige stroming in de bak staat. Hoewel ik de stroming in het filmpje niet overdreven hard vond.

Ik heb niet gekeken hoeveel veranderingen je na elkaar hebt gedaan in de bak, veel veranderingen in korte tijd geven alg vaak de kans op te komen. Als de bak eenmaal stabiel draait, trekt dat bij. Belangrijkste is dat de planten het goed doen.

Kijk even aan wat de nieuwe bodemkruiper doet. Gaat deze het ook niet goed, dan zou ik opnieuw beginnen; bodem eruit, grindbodem erin, bemesten volgens de EI, CO2 lekker groen en dan even drie weken aankijken wat het doet. De 901 zou meer dan genoeg stroming moeten geven voor de bak.
 
Zou er een (negatief) verband kunnen zijn tussen actieve soils en de Estimative Index ? Dus: of het een, of het ander ? Misschien houden dat soort bodems te veel voedingsstoffen vast, gecombineerd met be�nvloeding van de pH, zodat bij de combi met de EI de controle heel kastig wordt ? Misschien kunnen we hier een topic van maken bij de Estimative Index; ik ben er wel nieuwsgierig naar.
 
Ik weet wel dat die soils in het begin als een malle de voedingsstoffen opnemen. Die van Ada schijnt dat wat minder te doen want daar zit het eea aan voedingsstoffen al in die meteen worden afgegeven. Die ik eerst had neemt als een spons alles op. Na een paar maanden zou die pas gaan afgeven, maar dat merkte ik niet.
Ik denk dat ik een volgende keer niet meer voor zo'n bodem zou gaan, maar gewoon kwarts of zand. Ik denk dat ik gewoon wat pech heb.
Misschien is de EI bedoeld voor bodems die niets absorberen?
 
Bodems die absorberen zijn m.i. nooit een goed idee. EI of niet. Ze zijn afhankelijk van het watermilieu brengen het risico met zich mee teveel (of weer te weinig) af te geven dan nodig. En dat terwijl de planten net zo goed via hun bladeren de in het water opgeloste voedingsstoffen voedingsstoffen opnemen.

Je algproblemen tonen echter aan dat het probleem 'm hier niet alleen bij de bodem zit maar waarschijnlijk aan het (bizarre) bemestingsplan (vooral qua profito en ferro dan). Mag ik vragen waarom je profito en ferro op die manier bent gaan doseren?
 
Ik zou me ook beperken tot de nitraat, fosfaat en sporenmengsels, en de Profito en Ferro laten staan. Ferro kan je gaan toedienen als je planten echt ijzertekort faan vertonen, maar in de micro oplossing zit ook al ijzer, en in de (extra) Profito die je toevoegt ook al. IJzer tekort kun je herkennen als de jonge bladeren geel/wit gekleurd zijn en groene nerven heeft. Volwassen bladeren zijn normaal groen gekleurd zoals het hoort te zijn.

Als ik jou was maakte ik drie flessen: nitraat, fosfaat en sporen, en zou ik alleen die mengsels volgens het schema toepassen.

Het is even rekenen met de losse nitraat- en fosfaatoplossingen, maar daar kan ik je wel mee helpen, want ik heb dat in mijn Rio 125 ook zo gedaan, en doe het nu in de Jungle weer.

Overigens heb ik alleen grind, zinder voedingsbodem of actieve soil. Hier en daar steek ik een kleibolletje bij de wortelplanten. En ook in de Jungle groeit alles intussen weer prima. Ik heb de indruk dat dat komt omdat ik alle parameters redelijk zelf in de hand heb.
 
Ik had stock gekocht, genoeg voor 3 maanden. Ik heb best veel gekregen, in verhouding met die 3 maanden. Sporenelement bijvoorbeeld, zakje van 60 gram inhoud en je per 0,5 liter stock slechts 2,44 gram nodig. Lijkt me zo weinig. Had het idee dat de planten te kort kregen, vandaar iets Profito. Profito mag 10 ml/100 liter, dus per week 10ml, om de dag in princiepen 3ml. Dit deed ik pas de laatste week en dan pas een paar keer.

Links en rechts heb ik ook kleibolletjes in de grond gedrukt, vooral bij de grotere planten en de snelgroeiers.

Verder heb ik de verhoudingen en het plan van aquariumbemestingen punt nl. Fosfaat en nitraat verhouding heb ik na metingen van de waarden aangepast.

Over de geleidbaarheid van het water het volgende; de aquarium specialist vindt 630 hoog daar het 200 uit de kraan komt. "Er is wat aan de hand in je bak, maar wat?". Vandaar.

Profito en ferro zijn inmiddels aan de kant geschoven. Ik houd mij nu enkel aan het plan en zie wel weer even. Gaat het uiteindelijk weer niet, zal ik het advies van mijn vrouw opvolgen en weeeeeer opnieuw beginnen, maar dan zonder kleibodem.
 
Boomtak zei:
Ik had stock gekocht, genoeg voor 3 maanden. Ik heb best veel gekregen, in verhouding met die 3 maanden. Sporenelement bijvoorbeeld, zakje van 60 gram inhoud en je per 0,5 liter stock slechts 2,44 gram nodig. Lijkt me zo weinig.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel van die oplossing je toevoegt. Maar ik zou me echt aan de opgegeven oplossinghoeveelheden houden ! Anders verlies je de controle ... Het kan weinig LIJKEN, maar het IS genoeg ! De poeders zijn blijkbaar heel geconcentreerd. Je voegt van die micro stock 2 x 60 ml toe per week, toch ? Dat klopt volgens de berekening van aquariumbemesting.nl.

Boomtak zei:
Had het idee dat de planten te kort kregen, vandaar iets Profito. Profito mag 10 ml/100 liter, dus per week 10ml, om de dag in princiepen 3ml. Dit deed ik pas de laatste week en dan pas een paar keer.
Daar ging je denk ik de fout in; je voegt sporen toe, �n Profito (en ook nog Ferro). Dat is (drie)dubbel op. Of dat je problemen veroorzaakt heeft, of dat ze zo worden opgelost, weet ik niet, maar ik zou niet zelf met de stock verhouding durven experimenteren !
Ik zou zo langzamerhand je soil eens weg kiepen en gewoon alleen maar grind in de bak doen. Bijvoorbeeld zwart grind van Hornbach, als je dat mooi vindt ! Ik denk wel dat de planten ook daar weer aan moeten wennen ...
 
Boomtak zei:
Het gaat om de Rotala yao yai en de Rotala Rotundifiola.

Die planten beginnen soms horizontaal te groeien, dus dat is normaal. De yao yai had dat bij mij veel harder als de rotundifiola.
Het snoeien kan je wel beter anders doen. Je hebt een voedingsrijke bodem, dus kan je er ook beter gebruik van maken.
Knip ze pakweg 7 cm boven het substraat af, en doe de toppen weg of plant ze ergens anders. Op deze manier zorg je ervoor dat je wortelgestel goed ontwikkeld, en krijg je een veel mooiere bos. De eerste keer dat je dit doet zal het wat langer duren eer hij terug vol staat, maar na een paar keer groeit het heel snel terug bij. Je zal zo ook merken dat ze dan veel minder de neiging hebben van horizontaal te gaan groeien.

Op deze manier:
[video]o9F92jwR31E[/video]

Je stroming is alleszinsgenoeg op het filmpje.

Je drop checker staat wel op een ongelukkige plaats, daar groeit niets. Je kan hem beter in de buurt van de planten zetten.

Boomtak zei:
Ik weet wel dat die soils in het begin als een malle de voedingsstoffen opnemen. Die van Ada schijnt dat wat minder te doen want daar zit het eea aan voedingsstoffen al in die meteen worden afgegeven.
Welke amazonia gebruik je, 1 of 2?
In de 1 zit dubbel zoveel NH4 en NO3 in.
De voedingsstof die voornamelijk word afgegeven is NH4, voor de rest geeft dat niet veel van voeding af. Het is juist de bedoeling dat alles in de bodem blijft.

Boomtak zei:
Misschien is de EI bedoeld voor bodems die niets absorberen?
Nee.



Crash Cowboy zei:
Zou er een (negatief) verband kunnen zijn tussen actieve soils en de Estimative Index ?
Er is geen enkel negatief verband, voor planten is het alleen maar positief. Ze kunnen zowel (bijna ongelimiteerd) voeding via de wortels en de bladeren halen, en gaan dus effici�nter werken. Wat dan weeral voor minder problemen gaat zorgen.
Veel van de foto's die mensen posten waarop ze willen dat hun aquarium uiteindelijk gaat lijken, maken gebruik van deze 2 methodes.
Wat meestal gewoon mankeert is de kennis om met deze methodes te werken. Heel het nature aquarium gebeuren gebruikt andere werkwijzes, en het is een kwestie van oude gewoontes achterwege te laten en open te staan voor nieuwe.
 
backplay zei:
Crash Cowboy zei:
Zou er een (negatief) verband kunnen zijn tussen actieve soils en de Estimative Index ?
Er is geen enkel negatief verband, voor planten is het alleen maar positief. Ze kunnen zowel (bijna ongelimiteerd) voeding via de wortels en de bladeren halen, en gaan dus effici�nter werken. Wat dan weeral voor minder problemen gaat zorgen.
Veel van de foto's die mensen posten waarop ze willen dat hun aquarium uiteindelijk gaat lijken, maken gebruik van deze 2 methodes.
Wat meestal gewoon mankeert is de kennis om met deze methodes te werken. Heel het nature aquarium gebeuren gebruikt andere werkwijzes, en het is een kwestie van oude gewoontes achterwege te laten en open te staan voor nieuwe.
Ok, dank je ! Helder.

In mijn twee aquariums (eerst de Rio 125 met een zandbodem, en nu de Jungle met grind) zit er niks in de bodem, en werk ik alleen met wekelijkse EI dosering van nitraat, fosfaat en sporen. Daar groeit alles prima van. Misschien dat het Boomtak helpt, omdat zonder soil alles eenvoudiger te overzien valt. Er zijn in mijn ogen nu te veel variabelen die maar voor een deel te be�nvloeden zijn. Jemoet bij het toepassen van de EI wel 'oude gewoontes' opzij zetten, en heel precies werken, dat ben ik met je eens. Niet 'zelf' gaan improviseren, gewoon heel gestructureerd toepassen.
 
Profito mag best meer dan 10 ml/100 liter. Die dosering is het advies van de fabrikant maar helaas (of gelukkig) weet deze niet hoeveel jou planten verbruiken. De fabrikant bouwt dus een veiligheidsmarge in. Maar zonder de maximale grens te overschrijden kan je na een waterwissel van 50% zonder problemen al zeker 13 � 14 ml (per 100 liter) doseren en als je planten veel verbruiken dus nog veel meer (max 27 ml per 100 liter).

Over de geleidbaarheid van het water het volgende; de aquarium specialist vindt 630 hoog daar het 200 uit de kraan komt. "Er is wat aan de hand in je bak, maar wat?". Vandaar.

Gezien de plantenvoeding die je toevoegt lijkt het me zeker niet abnormaal dat je deze geleidbaarheden bereikt. Op zich is het ook geen abnormale waarde, ik zit in mijn aquarium ook rond de 600 of soms meer i.c.m. ideale overige waarden.

Hou er rekening mee dat wanneer je alleen de stockoplossingen gebruikt de verhoudingen nog kunnen verslechteren (alhoewel 50% wekelijks verversen die kans al behoorlijk kleiner maakt dus dat zit dan eigenlijk weer goed), maar probeer de micro voorlopig even niet vaker dan wekelijks te doseren om de verdere problemen te vermijden.

Die blauwalgen, zijn die (toevallig) gekomen nadat je begonnen bent met profito en ferro?
 
gapak zei:
Profito mag best meer dan 10 ml/100 liter. Die dosering is het advies van de fabrikant maar helaas (of gelukkig) weet deze niet hoeveel jou planten verbruiken. De fabrikant bouwt dus een veiligheidsmarge in. Maar zonder de maximale grens te overschrijden kan je na een waterwissel van 50% zonder problemen al zeker 13 � 14 ml (per 100 liter) doseren en als je planten veel verbruiken dus nog veel meer (max 27 ml per 100 liter).
Ik zou alleen niet Profito EN sporenstock oplossing toedienen. Dat is dubbel op.

Verder maakt het natuurlijk niet uit of je de wekelijkse dosis sporen in ��n keer geeft, of verspreid over een aantal dagen. De hoeveelheid per week blijft het zelfde. De spreiding is alleen wat veiliger.
 
Wat je geeft aan profito moet je natuurlijk aftrekken van de sporen, dat is logisch. Anders overschrijd je alsnog de grens van wat veilig is. Maar bijvoorbeeld een week profito en daarna een week sporen is wel beter dan bijvoorbeeld eenzijdig sporen of eenzijdig profito. Planten zijn niet anders dan mensen of dieren: verandering van spijs doet eten. Ik wissel persoonlijk zelfs telkens tussen 8 verschillende plantenvoedingen.

Het probleem met verspreid over een aantal dagen een klein beetje geven is de constante aanvoer van chelaten die dat met zich meebrengt wat het bekende probleem met de stabiliteit (of het plotse gebrek daaraan) als gevolg heeft. Daarom adviseer ik enkel meerdere malen per week te doseren wanneer je het absolute maximum qua dosering hebt bereikt zodanig dat je geen andere keuze hebt. Het resultaat is dat wanneer je de hoeveelheid 1 keer per week geeft het langer stabiel blijft en de planten hier meer van kunnen opnemen dan wanneer je diezelfde hoeveelheid over meerdere tijdstippen spreidt.
 
Wat noem je veilig als ik vragen mag??
Volgens mij kun je gerust de hoeveelheid csm+b 2 a 3 maal (de aanbevolen dosering)toepassen zonder problemen.
Ik heb in de regel in mijn bak altijd 2,5x de aanbevolen dosis gegeven van csm+b.
Vandaar dat ik mij afvraag wanneer het een gevaar kan opleveren en met name welke stoffen veroorzaken dit dan?

Gapak zei:
Die blauwalgen, zijn die (toevallig) gekomen nadat je begonnen bent met profito en ferro?
Kun je ook misschien zeggen wat het verband is tussen deze alg en de profito/ijzer?
 
Ok�, ik voel me een beetje 'out of my depth' hier, maar ik meen dat het verslijmen van (stengel?)planten te maken heeft met dat ze te weinig licht/voedingsstoffen binnenkrijgen. Deze planten verslijmen dan, waardoor het bovenste stuk los komt en op een nieuwe plek terecht kan komen, daar waar de omstandigheden beter zijn. Ik had dit eerst ook, maar sinds het verwijderen van een groot deel van de drijfplanten en het toevoegen van plantenvoeding komt dit niet meer voor.
 
Wat noem je veilig als ik vragen mag??

De hoeveelheid verdubbelen is inderdaad geen probleem. Ook bij csm+b maakt men gebruik van een veiligheidsmarge. Je kan zelfs tot 6 maal de aanbevolen dosering toepassen maar dat zou dan zijn wanneer er geen plantenvoeding (meer) in het aquariumwater is overgebleven. Dus even testen ter controle is de boodschap als je dat wilt doen. De elementen van de sporenvoeding zijn divers waaronder enkele zware metalen die organismen nodig hebben in micro hoeveelheden maar die giftig zijn bij matig tot hoge concentraties (denk aan koper, ijzer, aluminium, ... in plantenvoeding uiteraard vooral die 2de aangezien deze zo prominent aanwezig is.)

Kun je ook misschien zeggen wat het verband is tussen deze alg en de profito/ijzer?

Het ijzer uit ferro en profito kan neerslaan met fosfaat en zo lokaal een grote bron van fosfaat vormen om blauwalg op te ontwikkelen zonder dat deze fosfaat meetbaar is. Onder normale omstandigheden kan/mag dit niet, maar door te vaak, te kleine hoeveelheden profito, ferro, sporen, ... te doseren blijft de ijzer (of diens chelaten) niet stabiel en slaat het neer als hydroxiden en fosfaat. Heel moeilijk te merken, want ijzer is niet meer meetbaar, fosfaat is niet meer meetbaar en wanneer je denkt dat pH-veranderingen het oplossen of neerslaan van ijzerfosfaat meetbaar zullen gaan maken komt net het tevens neergeslagen ijzerhydroxide roet in het eten gooien door dan weer neer te slaan resp. op te lossen en zo het effect te 'bufferen'.
 
Dus je kan wat je al zei beter een keer in de week doseren ?
 
Ja, tenzij je planten op die week meer verbruiken dan je in 1 keer veilig kan doseren. Dan dien je het te spreiden over 2 keer per week of vaker. Maar indien dat niet nodig is, is het dus beter dat niet te doen.
 
Ok, dat deed ik in principe al. Maar was over gestapt naar 2-3x in de week.
Het is best lastig om te bepalen of je planten nou genoeg krijgen vindt ik.
 
backplay zei:
Je drop checker staat wel op een ongelukkige plaats, daar groeit niets. Je kan hem beter in de buurt van de planten plaatsen

Ik heb de checken op meer derde plaatsen gehad ok te kijken of het overal hetzelfde was. Nu was linksboven aan de beurt.

Het lijkt alsof de ellende beginnen is sinds ik ben gaan mixen met profito en dergelijke, maar dat is niet het geval! Nu ben ik weer netjes volgens het voedingsplan bezig. De blauwalg is voorlopig weg. Ook wat bovenaan de tak zat was gisteren weg. Verlichting staat nu 6 uur achter elkaar aan. CO2 dropcheck is donker geel. SO far, so good. De nieuwe Glosso staat nog stil. In het 10 liter bakje groeit de Glosso ook goed in het donker, onder het filtertje. Grappig!
 
Gapak,
Bedankt voor de uitleg. Voor mij en veel leden is het vrij moeilijke kost om het precies te begrijpen zoals je vast weet 😉.
Maar een dubbele dosis toevoegen of zelfs tot 3 dubbel kan opzich geen kwaad begrijp ik.
Veel leden die wat meer doseren gebruiken ook de EI en dan ververs je wekelijks ook nog eens de helft dus dan kan dat prima dus.
Ik heb zelf ook nog nooit problemen ermee ondervonden moet ik zeggen.
Soms is het aquarium toch best een ingewikkeld chemisch fabriekje zeg 😉.
 
Boomtak zei:
Ik heb de checken op meer derde plaatsen gehad ok te kijken of het overal hetzelfde was. Nu was linksboven aan de beurt.
Dat is een goede methode! :thumbs:

Boomtak zei:
Links en rechts heb ik ook kleibolletjes in de grond gedrukt, vooral bij de grotere planten en de snelgroeiers.
Kleibolletjes in een klei bodem steken heeft niet zoveel zin.
 
Het is best lastig om te bepalen of je planten nou genoeg krijgen vindt ik.

Meten is weten: door af en toe je ijzergehalte te bepalen weet je hoeveel je planten verbruiken. Akkoord: dat zegt nog niets over de overige sporenelementen die we niet (in de benodigde lage concentraties) kunnen meten, maar door af en toe af te wisselen van plantenvoeding (bijvoorbeeld tussen de micro stock en profito) en door een gevarieerd plantenbestand te houden maak je de kans groter dat de overige elementen in verhouding worden opgenomen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan