Boomtaks' Iwagumi project


Glosso ziet er inderdaad niet uit in je scapebak,kan me niet voorstellen dat dat het aan de verlichting ligt.
Ik zou ook overstappen naar een gewone zwarte split bodem met daaronder een dun laagje depotmix of initialsticks.

grt koos.
 
Stuk bodem verwijderd en Aqua Soil Powder Amazon van ADA erin. Takke klus! zie hier het resultaat...
Wel even een steen geplaatst die wat kalk afgeeft, want ik krijg door deze bodem wel een KH dip.
KH even van te voren gemeten, was 8.

tn_img_5161.jpg


Alle oude misgroeide shit heb ik verwijderd. In mijn rommelbakje, waat ik ook stukjes Glosso in de bodem had geprikt, had ik ook snoei afval gegooid. Deze was uitstekens gaan wortelen en heb ik in de nieuwe bodem kunnen plaatsen.

De waas begint nu trouwens aardig op te klaren, gelukkig. Aan de linker zijde heb ik wat HC terug geplaatst, van 1-2-grow. Bij het uitspoelen van de gel zouden wortels zitten, maar helaas. Heb ik weer. Geen wortels dus. Kijken of het wil gaan groeien.
 
Je hebt zeker alleen de bodem rondom het hout/stenen verwijderd?
Schakel je je "lelijke" led-verlichting ook weer uit?

Ben benieuwd wat je planten nu gaan doen, maar ik denk dat het nu goed gaat komen.
 
Inderdaad aan de voorzijde en rond het hout de grond verwijderd. Er zit nog zeker 12 kg van de oude grond in, misschien nog wel wat meer. Een kleine 8 kg heb ik eruit gehaald en ook iets van 8 kg Ada er weer in. Het is wel een prettige bodem om in te planten! de stekjes blijven meteen goed vast zitten. De kleur is ook mooi. Er zit nog geen led verlichting in, dat komt nog.

Rechts voor heb ik weer Glosso geplaatst en links HC. Eens een weekje met rust laten en afwachten maar.

Tevens heb ik een andere sproeier en uitstroom geplaats, een zwarte, die minder opvalt dan de groene van Eheim. De sproeier heb ik ook op de achterruit geplaatst, dus nu over de gehele breedte van de achterzijde twee sproeier van de pompen.
 
Ik duim voor je ! Jouw bak is ��n van mijn favorieten, en ik hoop echt dat je hem nou aan de gang krijgt ! Dat verdien je wel na al die moeite en energie die je er in steekt.
 
KH gisteren nog 8, vanochtend 5. Ben benieuwd of het verder zakt. De lucht is in ieder geval weer geklaard. De filters hebben hun best gedaan. We kunnen weer wat zien in de bak!
 
Oke, ik dacht dat je nieuwe verlichting led was, maar heb mij dan vergist. Je nieuwe verlichting vond je toch lelijk licht geven?
 
Boomtak zei:
In twee bakjes met led verlichting, waarvan 1 notabene oude led verlichting, een van de eerste soorten strips van kitelight, die eigenlijk weinig licht afgeven, groeit de Glosso bijvoorbeeld perfect! En dat zonder CO2, EI en extra stromingspompen oid!

Nu ben ik geen expert, maar dit klinkt toch vrij logisch? Door een lagere lichtintensiteit vertraagt de fotosynthese, waardoor ze minder voedingsstoffen vragen.

Benieuwd of de bodem de oorzaak was.
 
Boomtak zei:
Stuk bodem verwijderd en Aqua Soil Powder Amazon van ADA erin.

Altijd oppassen met ADA soil in een draaiend aquarium!
Om goed te zijn had je hem beter in een aparte emmer voorbereid.

Please note that ADA substrates are designed to release ammonia as an aid in cycling new filter media. This is in effect "fishless cycling" and is of great benefit to livestock when they are eventually added to the tank. Because of this livestock should not be added for at least three weeks and we reccomend that a large 70% water change be carried out weekly during this period. Planting will also be easier at this point as plants too do not appreciate high ammonia levels.
 
Boomtak zei:
KH gisteren nog 8, vanochtend 5. Ben benieuwd of het verder zakt. De lucht is in ieder geval weer geklaard. De filters hebben hun best gedaan. We kunnen weer wat zien in de bak!
Kijk uit met een lage KH hoor ! Met CO2 zakt je pH, maar als je KH te laag is heb je nog maar weinig CO2 in je water !

http://www.aquarium-vissen.nl/images/co2-KH-PH.gif
 
Crash Cowboy zei:
Kijk uit met een lage KH hoor ! Met CO2 zakt je pH, maar als je KH te laag is heb je nog maar weinig CO2 in je water !

:S
Van waar haal je dat?
Als je X hoeveelheid CO2 toevoegt, blijf je hetzelfde toevoegen, ondanks je alkaliniteit.
 
Het gaat er toch om hoeveel CO2 je water op kan nemen ? Bij een lage KH is dat minder dan bij een hoge ? Zie de tabel ?

Correct me if I'm wrong !

Ik weet trouwens niet hoe dat met die ADA bodems werkt, besef ik ... Dan gaat de tabel niet meer op ?
 
Denk dat je dat wat verkeerd interpreteert.
 
Crash Cowboy zei:
Ik weet trouwens niet hoe dat met die ADA bodems werkt, besef ik ... Dan gaat de tabel niet meer op ?

Gebruik die bodems zelf niet, maar vanaf het moment dat er iets anders de pH of alkaliniteit be�nvloed kan je die tabel idd niet gebruiken.
 
Ik bepaal het CO2 gehalte in mijn bak door pH en KH te meten, en dan in de tabel te kijken. Dat klopt ook altijd met de CO2 indicatoren die in mijn bak hangen, hoewel die natuurlijk heel grof zijn (geel, lichtgroen, donkergroen of blauw). Ik heb geen actieve bodem; gewoon grind.

Boomtak voegt enorm veel CO2 toe, maar hij heeft de indruk dat die CO2 niet wordt opgenomen, geloof ik. Kan dat niet komen door een te lage KH ?
 
Als er veel CO2 word toegevoegd en er toch een CO2 tekort is, moet er meer gekeken worden naar de hoeveelheid licht en of de CO2 wel goed verdeeld word.
Een hogere stroming verkleind de grenslaag op het blad, waardoor er betere opname van CO2 plaatsvind.
Ik hoor meer mensen met een hogere alkaliniteit klagen over de opname van CO2 dan omgekeerd.
Zelf werk ik met een alkaliniteit tussen de 2 en 6, en merk daar echt geen verschil tussen.
 
Licht en doorstroom zijn bij Boomtak in orde. Hij past de EI toe, waarbij (om onverklaarbare reden) zijn fosfaatgehalte op 0 blijft.

Ik begin te denken dat er iets mis kan zijn met de CO2 opname in zijn bak ... Maar ik zoek met jou naar een verklaring. De ADA bodem maakt het ingewikkeld.

@Boomtak: als we je topic teveel inpikken, en het alleen maar verwarrender maken, dan hou ik op hoor !

:juggle:
 
Die bodems hebben een vrij hoge CEC (rond de 50 meq/100 grams) , en het is dus niet meer als normaal dat je in de beginperiode weinig PO4 hebt in de waterkolom. Zelfde voor je alkaliniteit.
Alles word opgeslorpt door de bodem. Blijven toevoegen tot die vol zit, en dan gaat er terug PO4 in de waterkolom zijn.
Daarom dat het soms handig is om de bodems eerst apart in een emmer te behandelen.

De EI gebruiken is geen garantie dat alles goed gaat werken. Afgaan op cijfers en kleurtjes is in mijn idee geen goede methode.
 
Crash Cowboy zei:
@Boomtak: als we je topic teveel inpikken, en het alleen maar verwarrender maken, dan hou ik op hoor !

Ha, ik vind het juist mooi dat er discussie ontstaat!

Over de bodems: de bodem die ik had absorbeert de eerste paar maanden, daarna zou hij juist voedingsstoffen gaan afgeven. Dat laatste gebeurde niet echt bij mij, om onverklaarbare reden. De Ada bodem is al verzadigd en zou meteen voedingsstoffen gaan afgeven. Daarvoor wordt er ook geadviseerd om bij Ada bodems in het begin elke dag een deel water te verversen, omdat er in het begin te veel wordt afgegeven.
Dit doe ik niet, want wat er teveel wordt afgegeven verdwijnt misschien wel in de oude bodem, die achterin de bal nog zit. Theoretisch zou dat het geval zijn, is mijn idee.
Ik blijf wel alles nauwlettend in de gaten houden en dagelijks meten. De vissen en garnalen hebben het vooralsnog prima naar hun zin!
 
Boomtak zei:
De Ada bodem is al verzadigd en zou meteen voedingsstoffen gaan afgeven. Daarvoor wordt er ook geadviseerd om bij Ada bodems in het begin elke dag een deel water te verversen, omdat er in het begin te veel wordt afgegeven.
Dit doe ik niet, want wat er teveel wordt afgegeven verdwijnt misschien wel in de oude bodem, die achterin de bal nog zit.

En dat doet die ook in de vorm van ammonium. Ammonium word niet zomaar opgenomen door een andere bodem, die gaat in de waterkolom terechtkomen.
Buiten het effect op de levende haven, word er veel ververst omdat ammonium voor een veel grotere kans op algen gaat zorgen. En de concentratie ammonium die ervoor zorgt dat er algen gaan komen is kleiner dan de concentratie die dodelijk is voor de levende haven. Dus naar de dieren kijken heeft in dit geval weinig zin.
Verzadigd is die nog niet, dat merk je wel aan je alkaliniteit en PO4, want die worden nog wel opgenomen.
Zou als ik jou was toch wat meer verversen. Het zou zonde zijn dat je de risico's op algen verhoogt omdat je denkt dat het niet nodig is. Je bent niet de eerste die hierdoor problemen krijgt.
 
Dank je voor de tip. Ik zal morgen een deel verversen.
 
Kijk uit met een lage KH hoor ! Met CO2 zakt je pH, maar als je KH te laag is heb je nog maar weinig CO2 in je water !

Als de kH zakt is dit meestal ten gevolge van de reactie een CO2-vreemd zuur ter vorming van CO2, kortom: een risico op 'te weinig' CO2 zit er dan niet in, of het moest zijn dat je kH 0 wordt en er dus niets meer is om CO2 van te maken of dat de aanvoer van CO2-vreemde zuren stopt.

Het gaat er toch om hoeveel CO2 je water op kan nemen ? Bij een lage KH is dat minder dan bij een hoge ? Zie de tabel ?

De hoeveelheid CO2 die water kan opnemen is niet afhankelijk van de kH of de pH maar wel van de luchtdruk boven het aquarium (en bij die concentratie waarop dat van invloed is zijn de vissen trouwens al lang dood).

Om het uit te leggen even ter voorbeeld:
Stel je zit bij een kH van 8�d en een pH van 7,50. Je hebt dan bijvoorbeeld 9 ppm CO2 zonder CO2-bemesting. Wil je daar bijvoorbeeld 35 ppm van maken zal je pH zakken tot 6,92 m.a.w. een daling van 0,58.
Stel dat je bij een kH van 5�d zit zal je op een pH van 7,30 zonder CO2-bemesting want op 9 ppm CO2. Wil je daar met CO2-bemesting 35 ppm van maken dan daalt de pH naar 6,72. Inderdaad, opnieuw een daling van 0,58.

Kortom: de kH verandert niets aan dit CO2-bemestingsverhaal. Het eindresultaat is gewoon een andere pH-waarde, die interpretatie moet je dus zelf maken.

edit: merk wel op dat deze 'identieke' pH-daling in praktijk veroorzaakt worden door een hoge kH en pH waardoor de invloed van en op de kH verwaarloosbaar wordt gemaakt. Bij lage pH- en kH-waarden kan dit effect ongedaan gemaakt worden en zal de pH-daling kleiner zijn (desondanks zal het CO2-gehalte met dezelfde hoeveelheid stijgen wat valt te verklaren doordat de kH zal stijgen (zodanig dat de tabel blijft kloppen)). Bij 'extreem' lage pH en kH-waarden zal de pH zelfs niet meer wijzigen door toedoen van CO2-bemesting. Ook dan blijft de tabel kloppen maar de waarden zijn dan zo laag dat CO2-toevoeging ipv voor een pH-daling voor een kH-stijging zorgt. Niet meetbaar want de kH zal dan grootteorde 0,05 �dkH of lager bedragen.

Ik weet trouwens niet hoe dat met die ADA bodems werkt, besef ik ... Dan gaat de tabel niet meer op ?

De tabel gaat altijd op! Zie ook: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1597271

@boomtak: Wat betreft dat fosfaatgehalte dat op 0 blijft: heb je al eens getest of je fosfaat meet vlak na een fosfaatbemesting? Voeg bijvoorbeeld eens 10 � 15 mg fosfaat toe per 10 liter en bepaal het fosfaatgehalte nog eens 5 min en anderhalf uur na de bemesting.
 
Vanochtend KH 5, geen verandering in gisteren dus. 10 liter water ververst en macro (sporenelement) toegevoegd.

gapak zei:
@boomtak: Wat betreft dat fosfaatgehalte dat op 0 blijft: heb je al eens getest of je fosfaat meet vlak na een fosfaatbemesting? Voeg bijvoorbeeld eens 10 � 15 mg fosfaat toe per 10 liter en bepaal het fosfaatgehalte nog eens 5 min en anderhalf uur na de bemesting.

Morgen moet er micro worden toegevoegd. Ik hab pas in de loop van de middag tijd om te meten. Laat het weten hoe het met het PO4 is.
 
Vandaag KH 5
Om 09:00 uur micro toegevoegd. Om 14:30 uur PO4 gemeten.... 2.0.
Om 20:00 uur weer de PO4 gemeten, weer 2.0.

Morgen weer eens kijken.

Ondertussen een mail met diverse vragen gestuurd naar aquaterra leds. Lijkt mij wel wat voor mijn bak, alhoewel ik die van azaqua erg mooi vind, maar erg duur.
 
Vandaag:
KH 5,
PO4 0,5
Zou ik weer een kleine waterwissel van 10 liter moeten doen vandaag?

Gisteravond een zeer uitgebreide mail gekregen van aquaterraleds. Zeer veel info over wat wel en niet te doen qua led voor mijn aquarium. Advies: Voor een setje high power LED bestaande uit: -2x high power LED balk
-1x Driver module 700mA
-1x controller (dag/nacht ritme)
-1x 48v voeding 35 watt
Nu nog eens even uitzoeken waar ik dit kan gaan bezichtigen. De leds zijn 52 cm lang en brn bang voor blackspots, maar dat kan mee vallen. Op http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1651831 staat al een hele discussie over led verlichting, leuk.
 
En vandaag:
KH 5
NO3 12,5
PO4 0
HC zegt ajuu en versnotterd. De Glosso groeit weer omhoog.
 
Wekelijks onderhoud

Hygrophila pinnatifida flink terug gesnoeid. Heel veel uitlopers gehad. HC welk versnotterd was verwijderd. Ik heb nog een bakje 1.2.grow! met HC staan, ook geen wortels nog toen ik het vorige week kocht. Zodra het geworteld is plant ik het.

Let niet op die Seiru steen, die ligt er even in voor het kalk.
KH trouwens nog steeds 5 en PO4 0,5
tn_img_5186.jpg

tn_img_5188.jpg


Ik was de garnalen op 3 stuks na kwijt. Blijkt dat ze in een van de drakenstenen wonen!
tn_img_5187.jpg
 
hele mooie bak hoor!

mag je trots op zijn
 
Die steen is mooi gepoetst :D

john.
 
Waarden vandaag, morgen onderhoud:
KH 6
NO3 12,5
PO4 0,5
pH 6,6
GH 11

geleidbaarheid 630 (!)

Er is duidelijk iets aan de hand, maar wat is de vraag. Ik zie ook dat er hier en daar blauwalg ontstaat. Ook zie ik steeds meer prut op bladeren zitten die je er zo weer af kan vegen. Misschien is dit ook blauwalg. Ook zit er veel draadalg in.

Licht wordt nu weer aangepast tot 6 uur achter elkaar. Geen pauze meer, schijnt alleen te helpen bij bakken zonder CO2. CO2 gaat 2 uur van te voren aan.
Spiegels zijn verwijderd. Stock opnieuw gemaakt, de helft van nitraat wordt weer toegevoegd. Fosfaat 2,5x zoveel dan voorgeschreven.

#gaatlekkerzomaarnietheus
 
Dat hoog fosfaatgehalte is er echter niet volgens de meting van de waarden. En bij die pH is een fosfaatneerslag quasi onmogelijk, of het moest met ijzer zijn.

Hoe vaak doseer je en welke bemesting gebruik je?


Volgens mij ligt het daar aan, de enige andere mogelijkheid die ik nog kan bedenken is dat er iets scheelt met het fosfaattestje.
 
Boomtak zei:
Waarden vandaag, morgen onderhoud:
KH 6
NO3 12,5
PO4 0,5
pH 6,6
GH 11

geleidbaarheid 630 (!)

Er is duidelijk iets aan de hand, maar wat is de vraag. Ik zie ook dat er hier en daar blauwalg ontstaat. Ook zie ik steeds meer prut op bladeren zitten die je er zo weer af kan vegen. Misschien is dit ook blauwalg. Ook zit er veel draadalg in.

Licht wordt nu weer aangepast tot 6 uur achter elkaar. Geen pauze meer, schijnt alleen te helpen bij bakken zonder CO2. CO2 gaat 2 uur van te voren aan.
Spiegels zijn verwijderd. Stock opnieuw gemaakt, de helft van nitraat wordt weer toegevoegd. Fosfaat 2,5x zoveel dan voorgeschreven.

#gaatlekkerzomaarnietheus

Met de geleid baarheid is er niets mis, die is normaal bij die waardes.
Voor de rest meer verversen en beter onderhoud om van de algen vanaf te geraken. Plantenmassa verhogen kan ook wel helpen.
Begin vooral niet met ratio's of zo te knoeien, dat gaat nergens toe leiden.
 
Crash Cowboy zei:
Blauwalg betekent vooral te veel fosfaat ...
Volgens http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg niet. Ik heb natuurlijk een deel van de bodem verwijderd, misschien komt het daar door. Ook was het nitraar inderdaad wat minder. In de nieuwe stoch heb ik weer nitraat toegevoegd.
 

Terug
Bovenaan