Boomtaks' Iwagumi project


Nou jongens en meisjes, bedankt voor alle tips!
(Blauw)alg is weg, that's it.

vandaag, voor het snoeien de volgende waardes:
KH 5
NO3 12,5
PO4 0,5

Ik heb mij strikt aan de hoeveelheden stock gehouden, als voorgeschreven. CO2 staat 2 uur eerder aan dan de verlichting. Verlichting staat 6 uur achtereen aan. In het begin, als de CO2 aan gaat is de lange termijntest groen. Als de CO2 uit gaat is de test groen geel.

tn_img_5255.jpg


Zoals te zien groeit de Glosso nog immers omhoog. Bij het snoeien van de Rotala achterin had ik geeneens een schaar nodig. Duidt op CO2 tekort. De Hydrocotyle tripartita was lelijk geworden aan de onderzijde, veel waterwortels wat weer de stroming negatief be�nvloed. Het lelijke gedeelte weg geknipt, worteltroep eruit en het knappe, zo'n 30%, terug geplaatst.
Ontzettend veel losse rottende bladeren weg gezogen. De hardscape heb ik weer met een tandenborstel moet schoonmaken. Zat ook een hoop prut op. De grote pluk Fissidens cadeau gedaan in mijn garnalenbakje:
tn_img_5256.jpg

Hebben zij ook weer wat te doen.

De laatste ronde is in gegaan. CO2 iets verhoogd, maar durf niet nog hoger te zetten, dat vinden de garnalen niet leuk. Die zijn in het begin van de dag actief, maar aan het einde van de dag, als er veel CO2 in de bak zit, zijn ze erg traag en eten ze nauwelijks meer, wat weer duidt dat er te veel CO2 in zit. Alleen de vissen lijken het prima naar hun zin te hebben en zijn lekker actief.
Is het volgende week nog knudde, gaat de stekker er uit. Het is mij onbekend waar het aan ligt.

Nu ziet het er zo uit:
tn_img_5257.jpg
 
Vandaag weer het een en ander gemeten;
KH 6
PO4 0,5
NO3 12,5
pH 6,2
geleidbaarheid 530 (330 uit de kraan)

De Glosso die ik uit een aquarium had gekregen zag er zo uit:
tn_img_5244_1.jpg

en nu na twee weken zo:
tn_img_5270.jpg


Had pas ook nog HC geplant, maar die versnotterde meteen binnen een week. Lijkt toch echt een CO2 tekort, maar als ik nu nog meer ga toevoegen, sterven mijn vissen. De garnalen zijn, als de lange termijn geel is, ook suffig. Je zou zeggen dat er voldoende CO2 in zit. De lange termijn test is nog steeds eerst licht groen, daarna geel.

Ik snap er niets meer van.
 
Boomtak zei:
Had pas ook nog HC geplant, maar die versnotterde meteen binnen een week. Lijkt toch echt een CO2 tekort, maar als ik nu nog meer ga toevoegen, sterven mijn vissen. De garnalen zijn, als de lange termijn geel is, ook suffig. Je zou zeggen dat er voldoende CO2 in zit. De lange termijn test is nog steeds eerst licht groen, daarna geel.

Ik snap er niets meer van.

Word de Glosso die je uit een ander aquarium had ook wat lichter van kleur?

De groei die ik zie komt ook voor in situaties met veel licht. Wat meestal helpt als er genoeg licht is, is alles snoeien. Dan groeit die na een tijd vanzelf horizontaal.
Je kan eens proberen om wat in een potje te zetten, en dat potje dan ergens op het hout te zetten dichter bij het licht. Weet je ook ineens wat daar het effect van is.

En anders er uit gooien, en iets in de plaats nemen dat wel wil groeien in je aquarium.
 
Volgens mij heeft Boomtak al iets soortgelijks geprobeerd in het verleden. Ik zou ook zeggen dat het toch aan het licht ligt.
 
backplay zei:
Je kan eens proberen om wat in een potje te zetten, en dat potje dan ergens op het hout te zetten dichter bij het licht. Weet je ook ineens wat daar het effect van is.

Goede tip! Dat ga ik morgen na het onderhoud proberen!
 
Zo'n 20 cm onder de lamp heb ik een testbakje met Glosso geklemd tussen het hout. Ben benieuwd!

Wel een interessant gegeven is dat de Glosso die ik een paar weken geleden had gekregen de wortels en stengels weg aan het rotten. De stengels van sommige Rotala achterin hebben ook halverwege een rotte plek waardoor het mooie bovenste deel los komt en ergens anders wil gaan groeien waar het kennelijk beter toeven is.
 
Het blijft passen en meten met planten. planten die in mijn ene bak als een speer gaan, slaan niet goed aan in mijn andere.

inderdaad een goede tip met dat licht, zie je gelijk of het probleem daar ligt!
 
Ondertussen, in mijn 10 liter bakje, groeit alles perfect. Korte internodi�n van de Rotala. HC en Glosso hebben het prima naar hun zin. Zonder CO2 en zonder EI.
Wekelijks 60-70% water verversen, dagelijks 8 druppels easy carbo, wekelijks 1 ml profito en ferro.

Ik heb de waterwaarden eens bekeken:
KH 4
PO4 tussen 5-10 mg
NO3 12,5
tn_img_5279.jpg

tn_img_5278.jpg

en de Glosso groeit lekker in het donker:
tn_img_5274.jpg
 
pH en GH weet ik niet, maar de PO4 was mooi hoog. Planten doen het er goed op!
 
Weet dat bij die hoge fosfaatwaarde en bij een hoge pH dit voor een lage gH kan zorgen ten gevolge van neerslag en uiteraard een daarmee gepaard gaande belemmering van de homogeniteit van fosfaat. Oftewel: hoewel ik zulke hoge fosfaatwaarde sowieso nooit zou aanraden is het momenteel wel van belang dat je een lage pH kan aanhouden.
 
Zoals je weet zit / zat ik met dezelfde problemen, mijn bak begint inmiddels steeds beter te lopen. Mijn geheim: schoonmaken. Laat me even uitleggen wat ik bedoel, maar let wel: dit is mijn theorie en ik beweer niet dat het de waarheid is :)

Micro's en macro's zijn het probleem niet als je ze in aanbeloven hoeveelheden toevoegt. Zoals iemand anders al opmerkte: verslijmen van de planten heeft weinig met voeding van doen. In alle verhaaltjes die ik kon vinden over voedingstekorten lees je over verkleuring, gaatjes, dat soort dingen, maar niet over verslijmen. Wat wel als terugkerende oorzaak wordt genoemd is: CO2. Maar hoe kun je tekort aan CO2 hebben als je drop checker geel is? Dat het spul in het water zit is stap 1, maar je planten moeten het wel kunnen opnemen. Daar heb je voldoende stroming voor nodig, die heb je wel. Maar buiten stroming moet het blad van de plant dan wel in staat zijn om de stof ook uit het water op te nemen. En daar zit volgens mij het probleem.

Ik zie op je foto's veel blaadjes met algen / aanslag erop. Een blad met aanslag / algen erop zal moeilijker CO2 uit het water halen dan gezonde bladeren. Doordat je plant het niet goed doet trekt hij weer meer algen aan. Resultaat: nog minder CO2 opname en uiteindelijk verslijmt de boel daardoor. Dus niet omdat er te weinig CO2 in het water zit. Jouw nano bakje bewijst dat licht en CO2 voor de glosso niet van essentieel belang zijn. Maar in dat bakje zie ik vrijwel geen aanslag en dat is wel een verschil.

De enige oplossing die ik hiervoor heb kunnen vinden is een combinatie tussen het bijplanten van (veel) nieuw materiaal, grote waterwissels (2x per week 50% waarschijnlijk ook een goed idee) en zo goed mogelijk onderhoud. Ruiten schoon houden, bodem afzuigen, rot blad meteen wegknippen en verwijderen, dat soort werk. Gewoon tijdens iedere waterwissel doen. Wat je wil voorkomen is dat nieuw blad last krijgt van aanslag. En zo zal je bodemwissel ook niet meegewerkt hebben. Je krijgt enorme stofwolken in je bak en die slaan ook neer op de planten. Dat stimuleert de algengroei weer, etc. etc. Je zou de bladeren bijna met de hand moeten schoonpoetsen om dat te corrigeren.

Ik heb nog steeds 0 PO4 volgens de testsetjes. Ik voeg alleen NO3, PO4 en plantenvoeding toe in normale hoeveelheden. Het meer toevoegen van PO4 gaf mij bij alleen meer algen. Heb ook mijn verlichting stukken teruggeschroeft, nergens voor nodig. Mijn dropchecker is niet eens geel, lichtgroen. Zal binnenkort weer eens een update in mijn eigen topic plaatsen met wat bevindingen.

Nogmaals: dit is mijn ervaring, ik geef geen garanties dat dit bij jou ook de oplossing gaat zijn.
 
Maar hoe kun je tekort aan CO2 hebben als je drop checker geel is?

Door het slechte ontwerp van een drop checker ;) Nouja: ontwerp... door het slechte idee in feite...
Het anderszinnige gedrag van gassen in water zorgt voor een ander praktisch evenwicht tussen het water en de gasfase in de dropchecker. Hierdoor zal zo'n ding meestal een onderschatting geven, maar een overschatting is niet uitgesloten (afhankelijk van de processen die in het aquarium plaatsvinden).
 
Prima, zolang je het maar ziet als indicatie is er niets aan de hand. Net als met de druppeltests. Een gele dropchecker is een goede indicatie dat er CO2 in het water aanwezig is en waarschijnlijk genoeg voor de planten. Zoals gezegd; de mijne is niet geel en toch heb ik op het moment goede plantengroei. Wat dat betreft denk ik dat Boomtak de meeste zaken goed (genoeg) op orde heeft, toch lukt het niet om een stabiele situatie te krijgen. Dus misschien wat andere opties overwegen.
 
Een week zitten een paar stekjes in een kweek bakje 20-25 cm onder de lampen. Krijg nog niet de indruk dat ze in de breedte groeien, we in hoogte. Kijk het nog eens een weekje aan.
Ondertussen groeit de Rotala links achter goed. Ziet er fris uit, maar er drijven toch weer heel wat plukken aan het oppervlak. Alles plant ik weer terug. Zit nu best veel in.

Wordt weer vervolgd.
 
Vandaag even het JBL filter schoon gemaakt, stroomt niet zo snel door. Ook zijn slangen gereinigd. Wat een prut kwam daar uit! Maar nog stroomt hij niet zo heel hard erg door. Gelukkig heb ik 2 filters aan het werk. Afgelopen zaterdag had ik mijn wekelijks onderhoud. Heb de planten niet gesnoeid. Ook de Glosso heb ik eens gelaten voor wat het was. Sommigen zijn nu zo'n 15-17 cm hoog. In het testbakje, onder de lamp schiet de Glosso ook omhoog.
tn_img_5314.jpg


De andere planten links achter doen het wel goed. Op het spiderwood zit een vieze aanslag.
tn_img_5313.jpg
 
Het stekje in dat groeibakje, komt dat uit die nano of uit deze bak? Hoe dan ook kun je denk ik wel concluderen dat meer licht dus geen betere resultaten geeft, zo direct onder de lampen moet dat toch okee zijn. Al eens overwogen om de glosso gewoon te laten voor wat het is en er iets anders neer te zetten? Wat Zwits al zei, soms willen sommige soorten gewoon niet. Heb eindeloos geprobeerd om pogostemon aan te gang te krijgen, lukte ook niet. De staurogyne repens die er nu staat doet het vele malen beter.
 
Hiervoor heb ik Hemainthus Callitrichoides Cuba gehad. Pas ook weer opnieuw geprobeerd. Met 1 week al weer weg gesnotterd.

Heb Crash een pb gestuurd voor info.
 
Zojuist de laatste keer onderhoud gepleegd. De bak lijkt echt ziek, veel afstervende planten. Heb ook niet meer gesnoeid. 1 Glosso haalt aan het eind van de week het wateroppervlak.
To do:
Grind kopen, twijfel nog tussen zwarte en natuurlijke kleur
Zakje filterzand
Lavastenen om HC op te binden
HC
Kleitabletten

De inrichting gaat ook wat anders worden. Zal links en rechts een paar takken plaatsen, als ik ze goed schoon krijg. Zit nu veel prut op.

Project zal ook een andere naam krijgen, er is weinig Iwagumi meer aan!
 
Ik had ook in het begin van die donkere aanslag op mijn spiderwood. Soort van laagje drap ofzo.
Heb nu steeds last van penseelalg op het spiderwood,maar ja hoe maak je dat nou goed schoon ?
Het is te groot en onhandig om het in de gootsteen te doen,en alle hoekjes en gaatjes kom je ook niet bij.
Daarom doe ik het nu met de hogedrukspuit om alles van het hout af te spuiten. En ik moet zeggen het werkt super ! Je komt overal tussen en het verwijderd echt goed. Zelfs dus de goed vastzittend penseelalg.
Misschien heb je er wat aan.

Succes in ieder geval.
 
Als je last hebt van penseelag heb je een te lage CO2, onstabiele CO2 of te weinig watercirculatie, over het algemeen.
 
Maar met een tandenborstel kom ik een heel eind hoor!

Heb net grind gekocht. Niet dat scherpe spul voor eventuele Corydora's. Helaas hadden ze geen mooie stukken lava steen en dat wat ze wel hadden was schreeuwend duur. Van de week ff langs het tuincentrum. Zand had ik ook nog 4,5 kg staan. Zal ook eens kijken of ik planten mee ga nemen of alles weer weg donder.
 
Morgen ga ik de bak opnieuw inrichten met een grind- en zandbodem. Ik had al 25 kg grind gekocht en ik had nog 4,5 kg zand voor een strandje ofzo. Net beiden vast uitgespoeld. Het grind was erg schoon, was ik zo klaar mee. Van de 4,5 kg zand is maar 3 liter over gebleven. Was erg vuil, veel stof. Hoop dat ik er genoeg aan heb.
Stenen heb ik van de week bij een tuin tegel bedrijf gehaald. Scheelde behoorlijk wat �, namelijk 0,20 per kg ipv 4,50 per steen!

CO2 heb ik al lager gezet, ik denk dat ik heel wat minder CO2 nodig heb. Alles moet weer opnieuw worden afgesteld. Ook moet ik nog wat plantjes gaan bestellen. Ga proberen om HC over de stenen te laten groeien. Ik weet niet of ik het moet opbinden of dat ik het er een beetje tussen kan klemmen.
 
Boomtak zei:
Ga proberen om HC over de stenen te laten groeien. Ik weet niet of ik het moet opbinden of dat ik het er een beetje tussen kan klemmen.
Ik heb het tussen de lavastenen geklemd en het hecht er aan.

B7452152-17F8-4385-ACBB-875DF3D4EA98_zpslmsvavpi.jpg
 
Gaaf! Hoop dat d�t bij mij ook een keer mag gaan lukken!
 
Boomtak zei:
Morgen ga ik de bak opnieuw inrichten met een grind- en zandbodem. Ik had al 25 kg grind gekocht en ik had nog 4,5 kg zand voor een strandje ofzo. Net beiden vast uitgespoeld. Het grind was erg schoon, was ik zo klaar mee. Van de 4,5 kg zand is maar 3 liter over gebleven. Was erg vuil, veel stof. Hoop dat ik er genoeg aan heb.
Stenen heb ik van de week bij een tuin tegel bedrijf gehaald. Scheelde behoorlijk wat �, namelijk 0,20 per kg ipv 4,50 per steen!

CO2 heb ik al lager gezet, ik denk dat ik heel wat minder CO2 nodig heb. Alles moet weer opnieuw worden afgesteld. Ook moet ik nog wat plantjes gaan bestellen. Ga proberen om HC over de stenen te laten groeien. Ik weet niet of ik het moet opbinden of dat ik het er een beetje tussen kan klemmen.

Wat voor steen? (ivm mogelijke kalkafgifte)
 
MelvinB zei:
Wat voor steen? (ivm mogelijke kalkafgifte)

Lava stenen. Daar komt geen kalk vanaf (als het goed is). Heb gisteren de 5 kg alvast uitgekookt. Hoop dat het met deze voorbereidingen morgen een beetje voorspoedig gaat.
Ook moet ik een paar takken bij zagen om mooi pas te maken.
 
Lavasteen is prima voor je aquarium. Het is makkelijk te verwerken: je kunt het makkelijk zagen of met een hamer en koevoet in kleinere stukken slaan. Er komt geen kalk af, en het is relatief licht van gewicht. Het stapelt ook makkelikk; door het ruwe oppervlak glijden de stenen niet snel van elkaar af. En veel planten hechten er makkelijk aan omdat de steen poreus en ruw is. Het enige nadeel dat ik kan vinden is dat algen er moeilijk van af te plukken zijn door het ruwe oppervlak.

Van het uiterlijk moet je houden, maar ik heb zelf flink wat (ik denk een kilo of 40) in mijn aquarium en de stenen zijn nu bijna helemaal begroeid en 'onzichtbaar' !

3027F5E0-E1F8-4B17-BF49-617CC83DE5EC_zpsrvivvfen.jpg
 
Zo, wat een helse dag!
Zo zag het er vanochtend uit:
tn_img_5357.jpg


Vooruit, aan de slag! Wat een troep, die bodem. Alleen die er al uit halen was ik meer dan 1 uur mee bezig.
tn_img_5358.jpg

Op de foto was de viezigheid net gaan liggen.

Na 1,5 uur heb ik de pompen weer even laten draaien in een emmer water om de bacteri�n weer te voorzien van wat zuurstof. Hopelijk krijg ik geen nitraatpiek...

Mooie planten hergebruiken en uitzoeken. Takken ff met een tandenborsteltje en schuurspons klunen. Piepschuim erin, stenen, grind en zand plaatsen. Water en de goede plantjes terug plaatsen en de vissen en garnalen weer over wennen. Die waren trouwens snel weer uit de stress!
Dit is het resultaat:
tn_img_5359.jpg


tn_img_5360.jpg


tn_img_5361.jpg


Heb uit een ander bakje wat Cryptocoryne wendtii brown gepoot.
Op mijn lijstje staan nu nog de volgende plantjes: Bolbitis heudelotii, Micranthenum micranthemoides, Ludwigia sp. Mini Super Red en dan nog een beetje HC en Glosso. Moet ze nog bestellen. Als het binnen is haal ik de Rotala er denk ik maar uit. Uit de vorige set-up was deze aan de onderzijde behoorlijk rot, de blaadje althans. Viel mij wel op dat ze goed verankerd waren.
 

Terug
Bovenaan