Boomtaks' Iwagumi project


Dat is zelfs geen indicatie maar in feite gewoon fout. Bedenk dat de pH-schaal logaritmisch is en de test (CO2-test?) in praktijk in feite niet klopt omdat gassen zich in water anders gedragen dan volgens de theorie waar die test is op gebaseerd zou moeten. Oftewel: er zitten meer gassen in water dan CO2 en dat verstoort de test.
 
Gisteren 2 kg CO2 gehaald, fles was leeg. Bij Kuipersgassen in Eemnes gehaald, scheelde ook weer wat als je het vergelijkt met sommige aquariumwinkels.
Van de week de laatste bewoners gehaald, 10 stuks Corydoras pygmaeus. Erg leuk gedrag hebben ze. Alleen als ik er een voertabletje in het water doe, gaan de overige bewoners er mee vandoor!

Vandaag groot onderhoud met wat snoeiwerk. Totaal geen aanslag meer op de ruiten, klein beetje alg op het hout vlak onder de lamp. Een paar Crypto's verslijmen enkele bladeren, maar dat was te verwachten. Ze houden niet zo van verhuizingen.

Verlichting zit nog steeds op 6 uur, ga ik in de loop van volgende week denk ik verhogen. Ga trouwens waarschijnlijk over op cluster control ledverlichting, maar daar heb ik nog een vraag uit staan in het verlichting forum.

tn_img_5395.jpg


En met z'n velen boven het strandje
tn_img_4362.jpg
 
staat er mooi bij!
je ludwigia begint al mooi rood te worden, nog wat meer licht en dan die heerlijke dieprode kleur :thumbs:
 
Echt een prachtbak, ik vind je hout echt schitterend, ze zijn beide zo mooi gelijk, en dat maakt de bak rustig.
Je vissen komen ook mooi uit, mooi ingericht! :thumbs:
 
Week 3 in huidige set-up. Links en rechts een klein beetje moeten snoeien. Verlichting wordt nu weer een half uur verlengd.
Ik weet nu wel vrijwel zeker dat mijn verlichting niet zo heel erg sterk is. Het lage spul blijft een probleem, net als plantjes die een hoop licht nodig hebben. Over een paar weken maar over stappen op high power led.

Levende haven heeft het heel goed naar hun zin. Weinig aanslag op de ruiten en op het hout.
tn_img_5447_1.jpg


het strandje is heel favoriet
tn_img_5448.jpg
 
Helaas net het mannetje Schaakbordcichlyde ter zielen. Zwom vanmiddag nog kwiek rond. Het overige vee doet het prima. Verlichting weer een halfuur verlengd.
Waterwaarden gisteren v��r het onderhoud gemeten. Was weer het zelfde als de vorige keren;
KH. 6
PO4 2
NO3 20
 
Ja dat is heel leuk aangelegd dat pad.
Ik weet dat dwergcichliden niet goed tegen veel voedingsstoffen kunnen. Misschien dat ook hier de hoge po4 en no3 daar ten grondslag aan ligt.
Ik volg de EI en heb nog nooit Caca s lang in leven kunnen houden. na een goed half jaar was het telkens gebeurt. Met de Curviceps gaat het tot nu toe beter moet ik zeggen.
 
Vandaag weer wekelijks onderhoud gehad. Waterwaarden nog steeds het zelfde.
Er zijn duidelijk tekorten in de bak; Micranthenum micranthemoides is zielig aan de onderzijde, Blyxa japonica versnotterd en Bolbitis heudelotii wordt zwart op sommige plaatsen. Dat laatste komt denk ik doordat er nog een keertje nachtvorst was toen het verstuurd werd. Ik denk sterk dat het door licht gebrek komt. Ook omdat de HC en de Glosso ook nog steeds niet aan slaat.

Micranthenum micranthemoides
tn_img_5469.jpg


Bolbitis heudelotii
tn_img_5472.jpg


Blyxa japonica
tn_img_5470.jpg

tn_img_5471.jpg


Moet misschien toch snel over gaan op high power led's http://www.aquaterraleds.nl/c-2737310/h ... ed-balken/ alleen zijn deze balken maar 52 cm lang en houd ik aan beide zijden dan een stuk van 15 cm over wat maar 50% licht heeft t.o.v. het middelste gedeelte van de bak. Ook ben ik er ook nog niet uit welke kleur ik kiezen moet. Of 5500K wat weer wat gelig is, of 10.000K wat weer erg klinisch wit is. Of een combi van die twee. Mijn gedachte gaat ook nog steeds uit naar Daytime Cluster Control 80.4 (UBRW), maar is meteen weer de helft duurder.
 
Ja, dat is een duur grapje, misschien zijn reflectoren een goedkopere oplossing.
 
Waarom hang je er niet gewoon old school TL lampen bij?
Goedkoop en effici�nt...
 
astrid j zei:
Ja, dat is een duur grapje, misschien zijn reflectoren een goedkopere oplossing.
Reflectoren had ik al eens geprobeerd, hielp niets. Van de high power leds lees ik toch wel veel goede berichten en zou op den duur goedkoper moeten zijn.
 
Ja, je doet er jaren mee en goedkoper in stroomkosten, maar de aanschaf is wel een uitgave.
Ik zou het ook willen, maar wacht nog even in de hoop dat het ooit wat goedkoper wordt.
 
Vraag me af of je daar veel mee op zou schieten. Je hebt ook TL verlichting geprobeerd met reflectoren, dat zou voldoende licht op moeten leveren maar heeft je problemen niet opgelost. Dus waarom zou high power led dan wel veel verschil maken? Ter vergelijk: ik heb ook alleen cheap-ass kitelight LED boven mn bak hangen en planten als blyxa japonica en staurogyne repens doen het hier prima. Ik snap dat je allerlei dingen probeert, maar dit is misschien een beetje zonde van het geld.

Ik zou eerder investeren in een PH pen om eens een goed PH profiel te maken. Zeker als je er high power LED tegenaan gaat gooien is de eerste vereiste dat je alle voedingsstoffen + CO2 heel goed in orde hebt.
 
Voor zover ik de verhalen lees en de laatste foto's bekijk, zit je met een heel bekend probleem.

Je planten hebben, eerst en vooral voldoende LICHTSTROOM ( lumen) nodig om goed te kunnen groeien. Daarnaast is het zo dat je licht in een scape-bak een hoog K(elvin) getal moet hebben, omdat je tenslotte zoveel mogelijk gedrongen planten met volle koppen wil hebben.
Dat betekent dat je per liter water ongeveer 45-50 lumen moet hebben, zo'n 10 uur per dag. Een K getal van 5000 tot 7500 is een redelijke lichtkleur voor gedrongen groei.
Er zijn speciale AQUAlampen die dit leveren ( TL) gebruik WEL reflectors en als het kan GEEN dekruiten.

Pas als aan dit criterium is voldaan, ga je verder kijken.
1ste voedingsbehoeften van planten die ondergedoken leven:

CO2, onder invloed van licht, makkelijke koolstof bron en er blijft zuurstof over.
FE, is drager van heel veel andere sporen elementen die planten nodig hebben.
NO3 en PO4 zijn ook onontbeerlijke bouwstoffen voor planten.

Deze stoffen dienen eigenlijk aanwezig te zijn in het WATER en (veel) minder in de bodem, omdat ondergedoken (moeras)planten voor slechts 30% via de wortels hun voedingsstoffen halen en echte waterplanten zlefs voor < 10%.

Laat deze kennis nu eens los op jouw bak, en kijk waar deze gegevens (sterk) afwijken.
Daar liggen voor jou de punten van aanpak.

Je idee�n en de uitvoering van de bak verdienen een beter lot dan kwijnende planten en frustratie dat het niet wil lukken!

Greetzz BigSmoke
 
Ik denk ook dat de planten een klap krijgen omdat 6 uur licht heel weinig is. Ze komen er dan nooit meer bovenop. Heb je wel assimilatie?

Wissel je strategie eens om, veel CO2, 12 uur licht, geen vissen, zie http://www.aquascaping-blog.com/1585/om ... o2-methode

High power LED van Aquaterraleds 60 watt op 360 liter, 12 uur per dag. Glosso groeit mooi over de grond, Met Co2 systeem, goede assimilatie. Er kwam draadalg, in een opwelling licht terug gebracht naar 8 uur. Glosso schoot omhoog de dagen erna. Het licht nu weer op 12 uur gezet. Glosso doet het weer goed (lange toppen eruit geknipt). Het is trouwens de 10000K high power LED. Ik had eerst het idee dat het te wit zou worden, maar het aquarium ziet er lekker fris en groen uit.
 
Verlichting zit op 7,5 uur. Ben het nog aan het opbouwen, tot 8 uur, wat voldoende zou moeten zijn.
De strategie om veel CO2 en geen vissen heb ik, voordat er dieren in zaten, al eens geprobeerd. Dit gaf niet het gewenste resultaat, maar je zag wel aan het einde van de dag dat de planten assimileerden, het water was dus verzadigd met zuurstof. Ook toen was de CO2 lange termijn test echt geel van kleur. Nu meer groen/geel. De garnalen, die goede testbuisjes zijn voor CO2, hebben het hierbij nog prima naar hun zin. Als er te veel CO2 in het water zit en de termijn test is geel, dan doen de garnalen niets meer en lijken ze standbeelden.

@ BigSmoke, ik gebruik de EI, dus voedingsstoffen te over! Als ik de waterwaarden meet op zaterdag, de onderhoud dag, zit er nog voldoende voedingsstoffen in. Natuurlijk kan ik de sporenelementen niet meten, maar ik ga er vanuit dat ook dit goed zit. Ik heb alleen bij de Crypto's een kleibolletje in de grond gedaan. Als je een crypto verplaatst gaat deze eerst wat bladeren af stoten. Nu al zie ik dat deze er al weer fris en fruitig bij staan en er zijn al weer heel wat wortels gevormd.

Ik heb met Niels van aquaterraleds mailwisseling gehad. Gaf als tip, om aan de voorkant een high power led te hangen voor mijn wens van bodembedekkers. Krijg trouwens uitstekende tips en info van hem! Hulde!
 
Zaterdag bij onderhoud waren dit de waterwaarden:
KH: 6
PO4: 5
NO3: 20
Bijna geen aanslag op de ruiten en ook snel klaar met het onderhoud.
Vandaag high power led's besteld. Komt morgen al binnen. Zal eens rustig kijken hoe ik het ga monteren in de kap.
 
PO4 is wel HOOG hoor, beter is het om naar 1 mg/l te gaan en ook de NO3 is m.i erg hoog, 10 mg/l is al veel....!

Maar misschien ben ik wel te veel old school...!

Greetzz BigSmoke
 
Wat fosfaat betreft ben ik het daar mee eens, maar wat nitraat betreft kan 10 weinig zijn (is een beetje afhankelijk van andere waterwaarden en vervuiling)
 
BigSmoke zei:
PO4 is wel HOOG hoor, beter is het om naar 1 mg/l te gaan en ook de NO3 is m.i erg hoog, 10 mg/l is al veel....!

Maar misschien ben ik wel te veel old school...!

Greetzz BigSmoke
Haha old skool is geen vloek hoor, BigSmoke ! Als ik jouw bak zie dan doe mij ook maar old skool !

;)

Boomtak hanteert de EI, en dan is een verhouding nitraat/fosfaat van 20/2 mg/l ideaal. Naast sporenelementen en CO2, en die worden in deze bak ook toegediend.
 
Crash Cowboy zei:
BigSmoke zei:
PO4 is wel HOOG hoor, beter is het om naar 1 mg/l te gaan en ook de NO3 is m.i erg hoog, 10 mg/l is al veel....!

Maar misschien ben ik wel te veel old school...!

Greetzz BigSmoke
Haha old skool is geen vloek hoor, BigSmoke ! Als ik jouw bak zie dan doe mij ook maar old skool !

;)

Boomtak hanteert de EI, en dan is een verhouding nitraat/fosfaat van 20/2 mg/l ideaal. Naast sporenelementen en CO2, en die worden in deze bak ook toegediend.

Precies!

Vandaag eerste dag met de high power led's er boven. Zag na een paar uur rechtsachterin, bij de Rotala, dat ze behoorlijk assimileerden! Ik zag allemaal belletjes omhoog gaan. Vandaag weeeeer eens HC gehaald. Wordt de laatste keer. Als het goed is, gaat het nu een keer met de HC lukken.

Ik zal binnenkort wat foto's posten hoe ik het gedaan heb met de verlichting en hoe de bak er nu bij staat.
 
Als je allemaal belletjes ziet opstijgen, en dat nadat je verlichting alles aan minstens 2 uur heeft gebrand, dan zou ik persoonlijk de CO2 iets minderen en dan na een dag eens kijken hoe de bellen stroom is.

Als er dan zo hier en daar bellen opstijgen dan is dat precies goed, net voldoende CO2 om de bak 100% met zuurstof verzadigd te krijgen en de planten dus op 100% van hun groeicapaciteit. Zo zie ik het graag! En de vissen en andere beessies ook!

Greetzz BigSmoke
 
Helemaal eens met BigSmoke. Je bak staat nu in een soort turbostand. Ik zou het wat terugschroeven, zoals geadviseerd in zijn post.
 
En het belang van de vissen wordt weer eens benoemd! :)
Die Dicrossus heeft er nooit prettig bijgzwommen heb ik zo de indruk, bijvoorbeeld.

~ Ivo
 
Als er dan zo hier en daar bellen opstijgen dan is dat precies goed, net voldoende CO2 om de bak 100% met zuurstof verzadigd te krijgen en de planten dus op 100% van hun groeicapaciteit.

100% zuurstofverzadiging heeft niets te maken met of staat niet gelijk aan 100% groeicapaciteit.

Niet dat ik daarmee wil zeggen dat groeicapaciteit in een bepaalde mate van belang is.

100% zuurstofverzadiging is daarentegen natuurlijk wel prettig voor ook het andere leven in het aquarium.
 
Het is niet dat het bruist als een glas spa rood, maar er komen wat belletjes omhoog en wel pas na enkele uren. Ik kijk het gewoon weer eens aan.

Goed, ik heb dus twee high power led balken met alle toebehoren besteld bij Aquaterraleds. De dag na mijn bestelling had ik het al in huis! Ik heb de ledbalken geplaatst op de plek waar de T5 balken zaten. Hierdoor moest ik wel wat knutselen met een pvc buis. Ik heb de ledbalken niet in het midden kunnen plaatsen omdat er dan een led geheel weg viel achter de stabilisator van het aquarium. Daarom heb ik de stukken pvc niet precies door midden gezaagd. Middels roestvaste schroeven en moeren heb ik ze gemonteerd. Ik heb in de pvc buisjes siliconen kit gespoten, zodat er geen vocht kan komen in de T5 behuizing. Mocht ik namelijk ooit nog eens over willen stappen naar T5, kan ik deze gewoon weer gebruiken!

De met siliconen gevulde pvc buisjes. Ze staan iets scheef omdat ik de moertjes iets te strak heb aangedraaid. In de lichtkap zitten ze weer recht.
tn_img_5512.jpg


Zo ziet het er uit in de kap:
tn_img_5510.jpg


Licht op 100%
tn_img_5511.jpg


Licht op 80% en nieuwe HC. Ik laat de controller op 80% staan.
tn_img_5517.jpg


Driver en voeding weg gewerkt, maar kan toch goed ventileren. Wordt niet warmer dan 30C. Uitstroom lang erboven geleid om wat warmte op te nemen.
tn_img_5518.jpg


En nog een grappig momentje, zo zie je er maar 1 of 2, nu zijn ze in vergadering? De Japonica garnalen. Er moeten er 8 in de tank zitten in totaal.
tn_img_5527.jpg
 
Boomtak zei:
Zaterdag bij onderhoud waren dit de waterwaarden:
KH: 6
PO4: 5
NO3: 20
Bijna geen aanslag op de ruiten en ook snel klaar met het onderhoud.
Vandaag high power led's besteld. Komt morgen al binnen. Zal eens rustig kijken hoe ik het ga monteren in de kap.

wat is je PH ?
want met een PH 7 of meer en een KH van 6 zit er niet echt veel CO2 in je bak.

bouw je verlichting op tot 8 uur en kijk hoe alles op de LEDs reageren
Kwa voeding doseer tot 20/2 en genoeg plantenvoeding.
Mocht je PH 7 zijn probeer dan zeker de je PH naar 6.7 - 6.6 te krijgen ( best indicator ook in het oog houden ! )
 
Sparkske zei:
Boomtak zei:
Zaterdag bij onderhoud waren dit de waterwaarden:
KH: 6
PO4: 5
NO3: 20
Bijna geen aanslag op de ruiten en ook snel klaar met het onderhoud.
Vandaag high power led's besteld. Komt morgen al binnen. Zal eens rustig kijken hoe ik het ga monteren in de kap.

wat is je PH ?
want met een PH 7 of meer en een KH van 6 zit er niet echt veel CO2 in je bak.

bouw je verlichting op tot 8 uur en kijk hoe alles op de LEDs reageren
Kwa voeding doseer tot 20/2 en genoeg plantenvoeding.
Mocht je PH 7 zijn probeer dan zeker de je PH naar 6.7 - 6.6 te krijgen ( best indicator ook in het oog houden ! )

Licht staat op 8 uur.pH zal ik eens een testje voor kopen.
 
1e week met led zit erop. Heb na een paar dagen toch de lichtsterkte terug moeten brengen naar 60%. Ondanks dat ik de CO2 verhoogd had, was er behoorlijk wat alg gekomen. Zelfs op het strandje een koek van 2mm dik. De toplaag afgeheveld en schoon gemaakt met heeft water. Leek wel thee en het rook iets zurig. Van de HC maar afscheid genomen, weer. Klaar mee. Zal eens wat anders voor verzinnen.
tn_img_5558.jpg

Strandje met laagje alg

tn_img_5559.jpg

Laatste keer HC

Oh ja, waterwaarden zijn nog steeds nagenoeg hetzelfde. Alleen de KH was nu 5 ipv 6.
De Ludwigia repens Rubin bladeren zijn veel omgekruld, maar prachtig rood van kleur. Vind ik wel vreemd, in een ander bakje met led heb ik gewoon grote rode bladeren. Geen idee hoe t kan. Te fel licht voor de plant misschien??
 
Als ik het zo zie dan gaat het precies niet goed !

Probeer eens LED op 50 % gedurende 5 tot 6 uur
Controleer je PH en KH waarden
Bemesting zeker naar 20/2 brengen en dit in de week controleren
Stroming controleren.
 

Terug
Bovenaan