Brem's 30L Nano powerbakkie


Vorige week zaterdag 2x Japonica garnaal toegevoegd ter bestrijding van mijn draadalg (1x man en 1x vrouw).

Het vrouwtje draagt nu al meteen ongeveer 1500 eitjes. Ik weet dat ze de larven in Brakwater moeten voor overleven en groeien.
Ik ben aan het kijken of ik dat in een bakje erbij kan doen.
Ik twijfel alleen nog even of ik er ook ADA bodemkorrels bij kan doen of dat ik het beste gewoon een leeg aquarium met een steentje en (rijpings)alg bij nodig ga hebben.

Wat zijn de ervaringen hier? want internet staat wel vol met info maar het stopt altijd ineens in die posts... ;-)

P.s. Het zijn wel echte algsnoepers trouwens. een echte aanrader voor elk aquarium :-D
 
Leuk dat je er weer bent Brem en vooral dat je een garnaal met zoveel eitjes hebt.
 
Knap dat je al die eitjes kan tellen :D zullen er denk eerder 50 zijn hoor dan 1500 want dna moet je wel een megagrote garnaal hebben als ze 1500 eitjes onder haar staart zou moeten dragen
 
gister weer even een half uurtje voor de bak gehangen...

Mams Japonica is wel van de hygiene. Ze poetst de eitjes en zichzelf erg veel.
Mooi om te zien.

Is het, voor de kwekers onder ons, noodzakelijk om een Fyto kweek te gebruiken bij de uitkomst van de larven?
 
Ze zullen wel wat moeten kunnen eten maar heb je al iets klaar dan om ze op brak uit te laten komen?
 
Ze zullen wel wat moeten kunnen eten maar heb je al iets klaar dan om ze op brak uit te laten komen?

nee nog niet. ik ben 'as we speak' aan het kijken naar zeezout (ik had nog een kleine 100gr van de zeebak) en wil er een klein zakkie bij.
Nu nog een bakkie of vierkante vaas zoeken op zolder (ik moet er 1 hebben van 15L)... heeft geen haast verder. als het deze 'batch' niet lukt ga ik kijken of ik hierna het bakkie kan starten. :-D
 
Ja het is een heel werk volgens mij want zover ik weet moet je ze langzaam aan brak overwennen als ze eitjes dragen maar dat kun je vast wel vinden in diverse kweekverslagen.
 
en 15 liter liter stabiel houden is niet makelijk eindig je warschijnelijk met een nitrietpiek
 
Ja het is een heel werk volgens mij want zover ik weet moet je ze langzaam aan brak overwennen als ze eitjes dragen maar dat kun je vast wel vinden in diverse kweekverslagen.

Ik wil de larfjes afhevelen vanuit het hoofdaquarium zodat moeders gewoon kan blijven zitten in de gewone zoetbak.
er is elke dag iemand in de buurt die regelmatig kijkt. dus hopelijk kan ik er een groot aantal redden/overhevelen.

volgens mij kunnen ze direct van zoet naar brak overgeheveld worden (als ik de zeestromen ken en de andere fora lees).
 
Zondermeer het proberen waard, met wat basis kennis kan dat best wel lukken.
 
Zijn er ervaringen met het aanmaken van Brak water?
Ik zie een gemiddelde van 1010 ongeveer voor Japonica.
 
Ik lees dat de larven in de natuur van zoet naar zout gaan. dit kan dus direct gebeuren maar ook over tijd.
De larven probeer ik zsm over te gaan hevelen zodra ze uitgekomen zijn direct in het zoutwater.

Na een x aantal weken zouden de eerste larven getransformeerd moeten zijn naar garnaaltjes en kan ik ze weer overhevelen naar de zoetbak (moet nog even cheken of ik ze dan wel moet overwennen).

lamp ligt klaar klaar (voor de 24u belichting (anders verdrinken de larven omdat ze niet weten waar ze heen moeten zwemmen)).
luchtpompje check!
zeewater haal ik bij de lokale LFS. Ik ga dat niet zelf aanmaken.
 
Dat ze kunnen verdrinken is nieuw voor mij.
 
Gister zeewater gehaald en de bak klaargemaakt met zeewater.
vanaf vandaag begin ik ook met het aanzetten van de lamp erboven voor wat eerste aanslag op de wanden en bodem.

Ik lees wel een verontrustend bericht op het GEK forum over dat Japonica's de baby's van crystal red opeten?!
Hebben mensen hier ervaring mee? Ik heb namelijk 3 CR dames die eitjes dragen...
 
Volgens mij klopt dat Brem maar dat heb ik alleen uit gelezen info en er zelf geen ervaring mee.
 
Ik lees wel een verontrustend bericht op het GEK forum over dat Japonica's de baby's van crystal red opeten?!
Hebben mensen hier ervaring mee? Ik heb namelijk 3 CR dames die eitjes dragen...
Ja dat klopt, staan ze om bekend, zijn ook meerdere topics over te vinden op dat forum en ook dit forum (van onverklaarbaar verdwijnende garnalen)

*edit: niet alleen de baby's maar ze pakken ook volwassen dwerggarnalen
 
Ik probeer ze voldoende gevoerd te houden zodat ze de mini's met rust laten...
meer kan ik denk ik niet doen
 
Update:

Er staat nu een vaas zeewater met ongeveer 5L en een bruissteentje met lucht.

Ik ben alleen erg benieuwd of ik er ook een verwarming in moet hangen voor de larfjes?
Heeft iemand daar een antwoord op waarom wel of niet?

P.S. Er zijn 4 Crystal Red nu zwanger en dragen eitjes variërend tussen de 20 en 30 st. :-D
 
B4355471-D7B7-4863-BA66-D29EF91743DD.jpeg
 
Laatst bewerkt:
.
 

Bijlagen

  • 35EB31F8-A090-444F-B5BF-842DDA304C7D.MOV
    14.6 MB
mooie video Brem en je hebt best veel stroming volgens mij.
 
Update!

Er komt een tweede aquarium! :-D

Ik zit te denken aan deze:
1575539105397.png


Met een Chihiros LED lamp (A501):

1575539328092.png


Er komt een Amazonia bodem in gezien ik alleen Caridina's ga houden met de Iwagumistijl als thema.
Is het bij grotere bakken echt noodzakelijk om te starten met een bacteriecultuur zoals ADA Bacter?

De bezetting van de planten/dieren staat nog open.

Nu twijfel ik alleen even over een filter.
Gezien het ongeveer 45L zal zijn dacht ik aan een Eden 501 filter of een Eheim 150. Beiden zijn extern.
Wat zou jullie advies zijn hierin? Het liefst zou ik de verwarming ook in het filter willen verwerken zodat die niet in de bak hoeft.
 
Ja wat moet ik nu zeggen. Ik heb 2x zo n bakje gekocht en in beide gevallen liet na een dik jaar de kit bovenaan los en lekte de bak en het glas is niet erg dik.
 
Ja wat moet ik nu zeggen. Ik heb 2x zo n bakje gekocht en in beide gevallen liet na een dik jaar de kit bovenaan los en lekte de bak en het glas is niet erg dik.

Ik begreep juist, van jou, dat dit best goede bakkies zijn? Of ben ik nu in de war met iemand anders... :-O
 
Ik zou liever gaan voor een 60 cm van Aquatlantis en die kost bij de Hornbach nog geen 6 tientjes incl de led.
 
Ik zie dat ze ook de 50x30x30 hebben. Ik zet de bak op het bureau bij mijn computer en de 60x30x30 kan ik dan net niet lekker kwijt

Misschien moet je dan een iets kleinere pc kopen:juggle:
 

Terug
Bovenaan