capaciteit opvoer eheim 1200 na verloop van tijd

  • Onderwerp starter Deleted member 14272
  • Startdatum

Zeker peter, even iets uitzoeken, kom daar nog wel op terug.
 
Beste lezer's
Ik heb mijn vraag in de teruggang van een Eheim 1250 aan 3 leverancier's, winkels voorgelegd, de reacties.

1e reactie, pomp werkt onder ideale omstandigheden dus puur waterpompen, en simpel met slangen erop en omhoog verlies in capaciteit.
2e reactie, direct vanuit uitstroom geeft deze pomp zijn maximale waarde, verlies in debiet omhoog kan oplopen tot 50%.
3e reactie, die ging gepaard met een schema welke Eheim " ergens" laat zien op internet en ik in een bijlage kon zien.Ook kwam in een van de 3 meldingen de suggestie voorbij om de rotor te vervangen.

1046 5 liter bij opvoer 1,0 meter
1048 10 liter en 1,5 meter opvoerhoogte
1250 20 liter en max 2,0 meter opvoerhoogte

Deze reacties komen wel erg dichtbij zoals door @tuinkabouter uitgelegd.En wat deze pompen dus zonder tegendruk leveren.
Neemt niet weg dat hoe sterker de eheim pomp hoe hoger het volume in opgepomt water, lijkt mij ook simpel.
Lijkt mij toch ook dat de 1250 volgens schema toch de 20 liter per minuut haalt, en denk erover deze weer te kopen, groter in pompvolume ( en een sterkere als de 1250) is natuurlijk ook een optie maar dat kan mijn pvc afvoer niet aan.
Misschien zijn er leden die dit opvoer schema van eheim kunnen opzoeken/ of plaatsen op dit forum om een betere indruk te krijgen, mij gaat dat niet lukken.
gr. bert
 
Deze?
CB66D733-AC04-4A3C-A3EF-CD6778AE7232.png
 
Ik druk 8000L/U (bruto) door 25mm PVC.. dat zal netto zo'n 2500L/U zijn.
Afvoer is 40mm, wat voor mm afvoer gebruik je zelf? denk namelijk dat je afvoer prima wat meer capaciteit moet kunnen hebben.

Vind de Eheims zeer veel stroom verbruiken t.o.v. wat ze aan capaciteit leveren, zou adviseren om eens naar een pomp te kijken die op 12/24volt draait (DC pomp)... goedkoper in aanschaf, goedkoper in verbruik & regelbaar.
 
@ tuinkabouter, mooi dat je dit laat zien, ben zelf niet zo goed in die dingen.Ben jij het met mij eens dat de 1250 qua opvoer een nieuwe aanrader is.Kan niet veel meer volume kwijt.
@ rich ik vind dat wel meevallen, zo rond de 30 watt voor een simpele 1200 l/ uur is toch wel acceptabel.

Ik heb ook nog bij de jabeo gekeken maar die zijn bij en met dit pompvolume ( slangdiameter) niet verkrijgbaar, en werken helaas met veel te dikkere in diameter in slangen en die kan ik niet kwijt.

@ rich heb je dan geen last van slurpende geluiden.Ook krijg ik weer een beetje kippevel van 8000 bruto naar netto 2500 oei.Toen mijn sorry bejaarde 1250 nog volop draaide moest ik deze knijpen, en ja,, een durso,maar toch.
 
Sorry rich, na teruglezen zie ik dat jou afvoer 40 mm. is
 
Vis&versa zit daar dan ook een koppelstuk bij om aan de perszijde een 13 mm.Slang aan te sluiten.
 
Beste lezer's.

Iemand bekend met het merk skimz op internet vond ik een opvoerpomp enwel de skimz 2.0 geschikt voor een 12,5 mm. Slangaansluiting 2000 liter per uur en een opvoerhoogte van 2,8 meter.( dat is nog al wat) De bijbehorende prijs is 92.95 euro.

Ben uiteraard aan het zoeken gegaan naar de fabrikant omdat deze naam mij niet bekend is, wat ik ben tegengekomen is een gedeelte van een verpakking waar in kleine letters het internet adres? eindigde op .sg

Verder gezocht en nu denk ik na alle waarschijnlijkheid dat deze pomp en overige producten van deze fabrikant uit Singapore komen.Ik las ook nog in kleine letters ce-conformiteit, en ook dat nog even opgezocht, blijkt een goedkeuring te zijn.

Meen mij te herinneren dat er geadviseerd werd om voor een lage prijs ( en aanverwante aquariumproducten) via ali te kijken en daar kun je alles bestellen, maar voor de elektra in en met het gebruik in aquaria werd dit enigsinds afgeraden, als ik mij goed herinner, wat is jullie mening ,advies in deze.

gr.bert
 
Skimz is wel okee spul zover ik weet, relatief nieuw merk hier.
Zijn vooral bekend in de zeewater hobby met skimmers en sumps.

Maar waarom geen sicce syncra?
 
Beste
In mijn zoektocht naar een nieuwe opvoerpomp ben ik uitgekomen bij de skimz 2.0.
Toch voor deze gekozen omdat de pomp werkt op 24 volt. Wel heeft de leverancier eerlijk gereageerd dat de opvoer wel 50 % minder kan zijn maar daar hebben we het op dit forum al over gehad, en vind ikzelf geen probleem, een 1000 liter per uur ga ik misschien niet eens gebruiken, en de pomp is instelbaar in kracht/ opvoer.

Een 2e reden om voor deze te kiezen is dat ik dezelfde opvoerslang ( die momenteel vervangen is) weer kan gebruiken en niet hoef over te schakelen naar een dikkere slang.
Een 3e reden is de opvoer die in diverse standen te regelen is, als ik vanuit mijn wateropvangbak het water langzaam in de bak laat stromen dan kan alles een beetje met bijregelen.
gr. bert
 
Bedoelde vanuit opvangbak naar bioloog.
 
Let ook even op dat Eheim en andere fabrikanten de opbrengst/doorstroming berekenen met leeg filter.
Opvoerhoogte en bochten in de slang beinvloeden dit ook.
Ik heb zelf al ±35 jaar lang een paar Eheims in gebruik, merk niet echt iets dat ze minder snel doorstromen. Maar... de kwaliteit van de Eheims van de afgelopen 20 jaar is zeker minder als vroeger.
 
Ben je niet tevreden Bert over je waterkwaliteit, zweefvuil, ed ?

Veel mensen "jagen" het water door het filter waardoor het proces niet optimaal verloopt. Ikzelf vind het belangrijker dat het filter een grote inhoud heeft qua filtermateriaal dan het evt grote debiet.
Peter zegt wat ik denk.


Beste Bert,
wat maakt het uit dat een rotor na enige jaren net wat minder debiet zou maken (hetgeen ik betwijfel, óf de rotor zou al zichtbaar beschadigd moeten zijn). Overigens, vaak geeft 'net wat minder debiet' indirect een positief neveneffect door bredere bioactiviteit in het filtervat.

Mijn idee :
zie je geen verminderde waterkwaliteit (direct of indirect), dan gewoon alles laten draaien. En je net wat minder zorgen maken, Bert. Heb al vaker gezien dat wanneer het goed gaat met de bak, mensen zich onnodig van alles gaan inbeelden en gaan zoeken naar problemen die er niet zijn.

Zelf heb ik altijd wel een paar reserve-rotors liggen voor het geval “mocht er ooit wat gebeuren met één van de filters”. Tot op vandaag nog nooit gebeurd. Moet er wel bij zeggen dat vóór elke buitenfilter telkens een apart prefiltervat staat opgelijnd; hoofdfilter is 100% bioblok. Niettemin, indien de noodzaak tot vervanging zich ooit zou gaan aandienen, omdat een rotor onverhoopt toch een tik zou hebben gekregen, trek ik m’n lade met reserve-onderdelen open, en kan een beschadigde rotor altijd meteen worden vervangen. Daarnaast heb ik ook een (goedkope) reservefilter in aanslag klaar staan, nieuw in de doos. Vroeger had ik die spare parts kast niet, en suisden er ook constant van alle muizenissen tussen m’n oren.

PS : alle (buiten) filters geven in praktijk (veel) minder capaciteit (in gepompte liters) dan in de fabrieksopgave opgelijst, zelfs vanaf dag 1 van in gebruikneming. Veel factoren spelen hier mee. Als je na verloop van ruime tijd vaststelt dat de flow rate minder wordt dan dat op dag 1 van installering (bij jouw specifieke bak) het geval was, dan spelen daar ook daar weer meerdere factoren een rol. De belangrijkste factor echter, vrijwel altijd : vernauwing van de leidingen door aanslag in de slangen en (vooral) in de koppelstukken.

Prettig weekend.
 
Mikula dank je wel voor een reactie

Om op jou laatste regel te beginnen, ik gebruik geen buitenfilter ofwel externe pomp enkel een dompelpomp eheim 1250 die op zijn minst van de opgegeven 1200 liter per uur toch nog de 600 liter per uur zou moeten halen, maar na een kleine test bleek dit teruggelopen zijn naar 240 liter per uur.
Ik had nog een reserve 1250 pomp liggen en daar heb ik de rotor uitgehaald, en ,,zelfde resultaat, nu kan ik wel een nieuwe rotor kopen maar daar twijfelde ik aan, zo'n rotor kost beina 30 euro en dat is een derde van de kosten van een nieuwe pomp.

Mijn bak is super helder maar dat komt mede doordat het pompvolume door de bioloog en omhoog ( het bekende cirkeltje) behoorlijk laag is, en om nu een pomp te blijven gebruiken die 28-30 watt per uur vraagt bij een manneke pis straaltje,;) dat mag en kan anders.

Ik heb mede aangegeven dat ik van de nieuwe pomp die ik nog moet ontvangen waarschijnlijk niet het maximale ga vragen, maar alles ( zie vorige berichten) is op een gegeven moment aan zijn einde.

De volgende discussie zou kunnen zijn, hoeveel keer per 24 uur de totale inhoud filteren, maar die discussie is al eens voorbij gekomen en ik vind dat een keer per uur een aanvaardbare aanname is.
 
Peter

Is een algemene aanvaardbare en juiste naar mij idee van een goede waterfiltering/huishouding.
Ga eens diep zoeken in dit forum, ik heb in het verleden behoorlijk kritiek gehad op liefhebber's die een bak 5 x per uur rondpompten en dit echt nodig vonden?.
 
Om op jou laatste regel te beginnen, ik gebruik geen buitenfilter ofwel externe pomp enkel een dompelpomp eheim 1250 ....
Oeps. ’t Zal me leren. Komt er van als je heel het topic niet aandachtig leest. ‘k Zag bij je topic-aanhef ergens Eheim 1200 staan en zat meteen met het beeld van een buitenfilter tussen m’n oren.

... teruggelopen zijn naar 240 liter per uur.
Euhhh... da's idd weinig als de fabrieksopgave zegt '1200 liter'. 600-500l is wat anders dan 240l.

... om nu een pomp te blijven gebruiken die 28-30 watt per uur vraagt bij een manneke pis straaltje,;) dat mag en kan anders.
Tja, 30 watt om als resultaat met 240l /u te eindigen... dan bestaan er betere alternatieven.

De volgende discussie zou kunnen zijn, hoeveel keer per 24 uur de totale inhoud filteren, maar die discussie is al eens voorbij gekomen en ik vind dat een keer per uur een aanvaardbare aanname is.
In theorie klopt dat zeker, maar ook daar weer enorm veel 'variabelen' die telkens bak per bak te beoordelen vallen. Om daar vanop afstand uitspraken over te doen, blijft altijd een beetje koffiedrab kijken. Als je aangeeft dat je water nog steeds spic & span is (en je vissen happy), dan moet die 240l/u flow op één of andere manier toch evenwicht gevonden hebben.

Maar inderdaad, anderzijds begint bij mij even goed het vermoeden te rijzen dat je binnenkort wellicht aan een nieuw pompje toe bent. Op het ogenblik dat je een nieuwe (krachtige) pomp installeert, lijkt het misschien een overweging waard om (bij aanvang) een afknijpkraan / doseerkraan op de invoerslang te plaatsten, opdat er niet van het ene moment op het andere van 240l naar 600l (of meer) wordt gesprongen. Men weet maar nooit hoe de filterculturen reageren bij plotse 'onaangekondigde' debietverhogingen. Niet betweterig bedoeld, zomaar een idee.
 
Mikula, ik waardeer je bericht, een beetje rondkletsen op dit forum is toch heel leuk, en een ieder geeft zijn mening en jou opmerking van niet te snel naar veel opvoerwater neem ik wel mee hoor, ga natuurlijk niet ineens overdrijven, in onze hobby kan beina niets heel snel:)
 
Omloopsnelheid hangt af van factoren zoals inhoud, visbezetting, beplanting en soort vissen, daar kun je niet met 1 getal beantwoorden...
 
Van mij mag dit topic gesloten worden, gaat nergens meer over.
 

Terug
Bovenaan