Cerges CO2 Reactor.


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,308
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Een nieuw project, althans voor mij, ik ben voornemens om een Cerges reactor te bouwen. Heb ik weer wat te prutsen. Nu zijn er nogal wat mensen hier die aanzienlijk meer ervaring hebben op dit gebied en zeer waarschijnlijk ook handiger. Ik heb nu eenmaal geen technische achtergrond om moet dus door schade en schande wijzer worden. Nu leek het me wel een goed idee om af en toe een fotootje te plaatsen zodat ik tijdig op de vingers getikt wordt zodra ik weer iets fouts aan het doen ben. Is er iets waarvan jullie zeggen, denk hier aan! Ik vind het fijn om dit te horen. De onderdelen heb ik via Ali gekocht, vorige week pas maar de eerste post is al binnen.
IMG_20191114_144857.jpg
 
Ik zal je niet op de vingers tikken Ben maar wens je veel knutselplezier toe;)
 
Ik heb ongeveer dezelfde reactor gebouwd: een aanvoer en een afvoer via een buis tot op de bodem van het filterhuis. Geen bio ballen gebruikt en geen luchtsteentje aangesloten.
Lekker simpel maar alle CO2 wordt 100% opgelost voordat het in het aquarium terecht komt. Het enige verschil is dat ik insteek slang koppelingen heb gebruikt om zoveel mogelijk capaciteit van mijn buitenfilter te benutten.
 
Jij hebt toch een AM1000 op de kop getikt ooit, waarom dan nog een DIY project? Maar succes uiteraard, maak er wat moois van!
 
Ik zou eerst eens testen wat je drukverlies is, maw blijft de doorstroming gelijk aan wat je nu hebt. (vernauwing koppelingen ed)
 
Alle uitvindingen zijn tot stand gekomen met proberen test vallen en weer op staan.
Veel plezier met maken en testen :thumbs:
Kleine tip van mede prutser emmer en dweil zijn makkelijk om er bij te hebben :D :D
 
We zijn maar vast begonnen:
In plaats van gaatjes onder in de binnenpijp dacht ik een stukje van het oorspronkelijke binnenfilter onderin te houden. Dat was geen goed idee, het hield teveel water tegen. Dus toch maar gaatjes. Wel heb ik de bovenkant van het filter onderaan gezet, het valt mooi in een pas rand onderin. Ik wil het apparaat ook gemakkelijk kunnen loskoppelen. Daarvoor heb ik (slangen-)koppelingen gebruikt van JBL en deze in de aansluitwartels gelijmd. Straks ga ik mijn Intense bazooka steentje ook in het apparaat bouwen. Dit geeft al een heel fijne bellenstroom. Normaal gesproken heb ik namelijk geen bellenteller in gebruik, mijn systeem is automatisch. Mogelijk gebruik ik als extra een sponsje, zie foto. Dank alvast voor de gegeven reacties.

IMG_20191115_122148.jpg IMG_20191115_122232.jpgIMG_20191115_122542.jpgIMG_20191115_153841.jpgIMG_20191115_153918.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alle uitvindingen zijn tot stand gekomen met proberen test vallen en weer op staan.
Veel plezier met maken en testen :thumbs:
Kleine tip van mede prutser emmer en dweil zijn makkelijk om er bij te hebben :D :D
Ik hou deze tip achter de hand maar eigenlijk wilde ik het apparaat waterdicht maken...;)
 
Ik zou eerst eens testen wat je drukverlies is, maw blijft de doorstroming gelijk aan wat je nu hebt. (vernauwing koppelingen ed)
Er zal zeker drukverlies zijn. Testen zullen uitwijzen hoeveel. Maar ik heb wel het e.e.a. over. Mijn filter, een JBL 1502, heeft een bruto capaciteit van 1400 l/h op een Juwel Rio 180. Netto zo'n 150/160 liter?
 
Vandaag kwam het laatste nog benodigde onderdeel binnen van Tante Alie.
IMG_20191123_124931.jpg
De tule waar de CO2 door ingevoerd wordt. Eeen dubbele tule want ik ga mijn Intense Bazooka ook gebruiken.
IMG_20191123_125924.jpg
Om de waterdichtheid beter te garanderen lijken een paar O ringetjes nuttig dus die worden gebruikt. We gaan er meteen mee aan de slag.
IMG_20191123_132007.jpg
Zo ziet het er nu aan de binnenkant uit.
IMG_20191123_132053.jpg
Dit is de bovenkant; mag ik u voorstellen: Cerges is de naam!

Volgende week zal ik e.e.a. installeren. Hopelijk gaat alles werken naar verwachting. Ik hou jullie op de hoogte!
 
Een mooi bouwsel Ben en nu maar hopen dat alles goed werkt.
 
Dat hoop ik ook... Maar ik ben maar een eenvoudige prutser dus ook dit is even afwachten!
 
Ziet er netjes uit Ben, Ik heb ook een dergelijke reactor gehad, maar ik wilde een andere, maar naderhand bleek die niks beter te werken dan de Cerges.
Ik hoop dat je lijmverbindingen van de slang aansluitingen goed blijven, anders kan je er altijd nog slang pilaren op zetten.
20170130_143339000_iOS.jpg
 
Denk alleen dat je bazooka er heel snel uit gaat gezien die bellen wss te klein zijn om goed op te lossen in de reactor.
 
Ziet er goed uit Ben maar zou als Henton wel die wel die lijm verbindingen tussen de jbl slang koppelingen wel goed in de gaten houden
Hier had ik ze verlijmt met/in een drukleiding bij een pomp schoonmaak beurt kwamen ze vrolijk weer los gelukkig kraan in aan en afvoer want anders had ik behoorlijk moeten dweilen nou is je bak qwa inhoud iets minder als de mijne maar geeft toch een behoorlijke plas
 
Al veel eerder verlijmde ik aansluitingen op mijn spraybar tot nu toe zonder problemen. Ik verlijm ook niet zonder meer. De aansluiting is eerst opgetromt. En vervolgens in elkaar geklemd! En daarna, met lijm ook als glijmiddel, in elkaar gezet. Alleen al de opgetrompte verbinding is nauwelijks met je handen uit elkaar te trekken. Waarmee overigens niet gezegd wil zijn dat ik jullie raadgevingen in de wind sla...
 
Enige kernachtige uitspraken moeten jullie wel gehoord hebben ook al woonden jullie misschien wat verder hier vandaan! Inderdaad heb ik mijn Cerges reactor achter m'n bak geplaatst. De Chinezen, die nu even niet meer mijn vrienden zijn, hebben een O ring in het waterfilter zitten die bleef lekken. Na veel geknoei en gepruts zit het eruit dan het, misschien, dicht is. Ik kan het namelijk niet precies zien. Er blijft wat lucht bovenin de reactor zitten. Dat zou ik kunnen oplossen door er een ontluchter in te bouwen.... Bovendien geeft dit een geluid alsof er iemand staat te wildplassen achter mijn bak. Dat moet dus nog opgelost worden. Wat het ding wel doet, en daar was het eigenlijk ook om begonnen, is de CO2 prima op te lossen in het water. Belletjes zijn er in de bak niet te zien en omdat ik een automaat heb is die betere menging ook op een andere manier merkbaar. Het magneetventiel slaat sneller dicht, m.a.w. het ding bereikt sneller het ingestelde niveau van voldoende CO2. De vraag is nu aan de ervaren mensen, hebben jullie een ontluchter op het apparaat of vult het ding bij jullie zonder luchtbel?
 
Mooi dat het werkt Ben en nu alleen nog wat bijschaven dus.
 
Enige kernachtige uitspraken moeten jullie wel gehoord hebben ook al woonden jullie misschien wat verder hier vandaan! Inderdaad heb ik mijn Cerges reactor achter m'n bak geplaatst. De Chinezen, die nu even niet meer mijn vrienden zijn, hebben een O ring in het waterfilter zitten die bleef lekken. Na veel geknoei en gepruts zit het eruit dan het, misschien, dicht is. Ik kan het namelijk niet precies zien. Er blijft wat lucht bovenin de reactor zitten. Dat zou ik kunnen oplossen door er een ontluchter in te bouwen.... Bovendien geeft dit een geluid alsof er iemand staat te wildplassen achter mijn bak. Dat moet dus nog opgelost worden. Wat het ding wel doet, en daar was het eigenlijk ook om begonnen, is de CO2 prima op te lossen in het water. Belletjes zijn er in de bak niet te zien en omdat ik een automaat heb is die betere menging ook op een andere manier merkbaar. Het magneetventiel slaat sneller dicht, m.a.w. het ding bereikt sneller het ingestelde niveau van voldoende CO2. De vraag is nu aan de ervaren mensen, hebben jullie een ontluchter op het apparaat of vult het ding bij jullie zonder luchtbel?
Geen ontluchter hier, eigenlijk alle lucht lost vanzelf op hier zonder al teveel moeite
 
ik heb er vorige week ook eentje gebouwd bij mij zit er wel een ontluchterop.had alles via amazon besteld koste ong.32 euro.werkt tot nu toe prima
 
ik heb er vorige week ook eentje gebouwd bij mij zit er wel een ontluchterop.had alles via amazon besteld koste ong.32 euro.werkt tot nu toe prima
Mooi dit hij het goed doet! Welke heb je precies? Ik moet even kijken of ik een ontluchter kan vinden hier, tussen mijn spulletjes. Anders moet er een gemaakt worden. Welke heb jij? (Foto?)
 
Screenshot_2019-11-30 Water Filter Man Ltd behuizing voor waterfilter, messing aansluiting (1,...png
Screenshot_2019-11-30 hoek slangconnector 90 ° buitenschroefdraad X tuit Amazon de Garten.png
Screenshot_2019-11-30 Logement de filtre à eau en acier-Support de fixation universel pour tou...png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo ziet hij er gemonteerd uit heb er nog wat overgebleven helix filtermateriaal van mijn oasefilter inzitten.niet echt nodig maar dan heb ik altijd extra ingedraaid materiaal mocht het nodig zijn.op de inwendige pvc buis heb ik ook nog een aanzuigkorf zitten
002.jpg
 
Mooi dit hij het goed doet! Welke heb je precies? Ik moet even kijken of ik een ontluchter kan vinden hier, tussen mijn spulletjes. Anders moet er een gemaakt worden. Welke heb jij? (Foto?)

Inmiddels heb ik er een ontluchter bij in gezet. Het "plasgeluid" is na dat ik het ding even heb laten sissen compleet weg! Dank je wel @ropje voor je foto.
 
Bij mij zit er een schuimkraag zo ongeveer in het midden. Bovenin zit de oorspronkelijke Bazooka (Chinese kopie) diffuser zit ik voorheen in mijn bak had. Dat ding geeft op zich al hele fijne belletjes. Ik heb verder geen materialen in de kom. Aanvankelijk dacht ik dat het debiet behoorlijk terug zou lopen maar dat blijkt eigenlijk niet zo te zijn.
 
OP de mijne zat een ontluchtings schroef, maar zoals Tuinkabouter al aangaf, lost dit vanzelf op, want je co2 zal ook de neiging hebben om naar boven te gaan, maar door de stroming zal dit weer meegenomen worden, en opgelost in het water.
cerges reactor.jpg
 
Toch doet dit, zo'n ontluchting, wel wat. Aanvankelijk hoorde ik een licht klaterend geluid van vallend water. Nadat ik er een ontluchting bij in maakte en na aansluiting het kraantje openzette hoorde ik een sissend geluid wat later gevolgd door een waterstraaltje. Het klaterende geluid was toen nagenoeg weg. Het waterniveau in de kom stond ook wat hoger. Om nu alles weg te halen heb ik het sponsje die ik aanvankelijk in het midden van de kom had zitten helemaal bovenin gezet.
 
Dat klopt precies wat je zegt, want er zit altijd lucht in als je hem open hebt gehad, en die lucht zal eruit moeten. Of via de ontluchting, of via de waterstroom.
Ik gebruikte ook altijd de ontluchting om dezelfde reden als jij, het gekletter in het begin.
Na het ontluchten hoor je nagenoeg niks meer.
 
Dat klopt precies wat je zegt, want er zit altijd lucht in als je hem open hebt gehad, en die lucht zal eruit moeten. Of via de ontluchting, of via de waterstroom.
Ik gebruikte ook altijd de ontluchting om dezelfde reden als jij, het gekletter in het begin.
Na het ontluchten hoor je nagenoeg niks meer.
Heb jij vrij veel gaatjes in de middenbuis? Of in ieder behoorlijk hoog in de buis? Zelf heb ik ze zo laag mogelijk in de buis proberen te houden met de gedachte om het CO2 een zo'n lang mogelijke oplostijd te geven. Maar misschien maakt dit allemaal iet zoveel uit?
 

Terug
Bovenaan