Cerges CO2 Reactor.


Ik gebruik de cerges reactor niet meer, maar ik had alleen onderin gaatjes gemaakt in de middenpijp.
Anders zouden de co2 bellen direct verdwijnen terwijl je de co2 juist zolang mogelijk in contact met het water wil houden in je reactor, om zoveel mogelijk opgelost te krijgen.
20150109_154102864_iOS.jpg
 
btw, in mijn reactor die ik nu gebruik zit ook een ontluchting.
IMG_0399.JPG
 
De Cerges reaktor draait nu een paar dagen. De tweede dag nu. Alles schijnt dicht, voor de zekerheid heb ik het ding in een emmer staan. In eerste instantie hoorde ik geklater, daarvoor is er dus, als eerder vertelt, een ontluchting toegevoegd. Maar daarnaast heb ik ook grove spons in de kop gezet. De CO2 krijgt dan geen kans tot belvorming maar belangrijker nog, het apparaat is muisstil! Ook in de bak kan ik nu niet meer zien of er al of niet CO2 toegevoegd wordt. Alleen aan een led die brand bij toevoeging zie ik dus de werking. De planten assimileren dat het een aard heeft. Nu was dat voorheen ook zo maar toch het meest aan de kant waar de diffuser hing. Nu is er een veel betere verdeling kennelijk want alle planten door de hele bak doen nu mee, en ook wat meer als oorspronkelijk. De bak is ook lekker helder. Dat is goed te zien op de foto's die ik door de lengterichting nam. Op het debiet heb ik niet echt merkbaar ingeleverd, iets waar ik aanvankelijk wel bang voor was. Tot nu dus; heel tevreden!
IMG_20191201_185503.jpg
IMG_20191201_185508.jpg
IMG_20191202_131654.jpg
 
altijd mooi als een plan goed uitpakt
 
Fijn dat het naar behoren lijkt te werken Ben.
 
Met de doorloop van boven naar onder is zoals in een aquamedic 1000 reaktor? Waarom ben je eigenlijk overgestapt?
De doorloop is idd van boven en dan van onder er weer uit, ik heb er bioballen ingedaan en bovenin en onderin een grove spons.
Ik ben overgestapt omdat ik wilde kijken welke beter was, maar ik merk nagenoeg geen verschil. Dus had ik net zo goed de Cerges kunnen houden achteraf.
Maar die ik nu gebruik werkt net zo goed, en ik heb de cerges verkocht.
 
Dan werkt het prima Ben.
 
Dan werkt het prima Ben.

Achteraf ben ik dan ook blij dat mijn gepruts iets heeft opgeleverd. Want eigenlijk wilde ik gewoon weer eens wat knutselen en beviel de aanvankelijke diffuser ook. Naar nu blijkt is er een goede verdeling van de CO2. Ik ben dan ook benieuwd hoe de planten er na verloop van tijd op reageren.
 
Ik ga uit van een positief effect, belletje welke naar de oppervlakte stijgen hebben minder effect dan een onzichtbare vermenging met het water.
 
Daar kon Ton nog wel eens gelijk in hebben en nu ben je toch ook mooi de kleine mistvorming door co2 mooi kwijt
het blijft een mooie planten bak Ben :thumbs:
 
Even een filmpje welk laat zien dat een CO2 bellenstroom nu ontbreekt. De rode led die je in het begin ziet vertelt als enige dat er CO2 wordt toegevoegd.


Mooi hè zo’n reactor, als je dit resultaat ziet en hoe relatief makkelijk het is snap je niet dat mensen er niet voor kiezen he
 
Mooi hè zo’n reactor, als je dit resultaat ziet en hoe relatief makkelijk het is snap je niet dat mensen er niet voor kiezen he
Nou ja, ik wist het eigenlijk zelf ook niet maar je hebt inderdaad gelijk. De investering is zinvol en eigenlijk ook goedkoop.
Het waterfilter koste 12,43 incl. verzending en de twee messing tules voor de CO2 aansluiting en ontluchter samen 1,10 euro ook weer incl. verzenden. Daar kan je in Nederland nog geen CO2 ladder, welke ook vaak niet zo mooi gezicht in je bak geven, voor krijgen!
 
hallo Ben

Ik heb het onderwerp helemaal gelezen en vind het heel interessant en heel mooi dat het allemaal werk .
En dit heeft mij ook op de gedachten gebracht om er iets mee te doen.
Mijn aquarium is ongeveer 500 liter en wordt voorzien van co2 doormiddel van 2 bazooka`s en dat gaat prima maar
door het lezen van jou onderwerp kan het nog veel beter.
De bazooka`s in mijn aquarium zitten onder de spray bar en net wat jij zegt je krijgt allemaal kleine belletjes in je aquarium
en dat vind ik ook wat minder mooi.
Mijn aquarium heeft 2 binnenfilters van allebei 1500 l/uur.

Mijn plan is om ook zoiets te maken.
Ik ben dus geen zware pomp nodig die ook het water zuiverd maar alleen rond pompt?
Kan ik de aanvoer en de toevoer in het filter uit laten komen ?
 
Je kan er ook een opvoerpomp tussen hangen, dat heb ik in het begin ook gedaan, maar omdat je met een extra extern filter hetzelfde effect hebt, en daarbij ook nog eens extra filter capaciteit hebt, heb ik gekozen voor een 2de externe filter.
Maar je moet er wel plaats voor hebben natuurlijk.
De pomp of filter hoef niet zo zwaar te zijn, als het water maar rond gepompt wordt.

zo dus,
20150110_144110874_iOS.jpg
 
Kan ik met de reactor zoals op de foto genoeg co2 verkrijgen voor een aquarium met 500 liter ?
 
En waar zit je aan te denken hoe zwaar de pomp moet zijn ?
 
Wat heb ik allemaal nodig om dat linkerstuk van die T in elkaar te knutselen.
Dat messing co2 doorvoer maar waar draai je dat in?

Ik kan natuurlijk ook een gat boren in een leiding en dichtlijmen/kitten maar ben toch bang dat het op den duur gaat lekken.
 
Ik ben zelf nu bezig met deze PVC torens een Cerges syle reaktor te bouwen.
Ik moet voor de aan en afvoer 32mm pvc bochten erin lijmen.
Wat ik zelf het mooiste vind is wanneer ik de co2 slang door de deksel naar binnen kan duwen zodat ik het slangetje van de zijkant zie, zo heb ik meteen een geintegreerde bellenteller. Wat voor co2 doorvoer zou ik daarvoor nodig hebben uitgaande dat ik dus niet boor en dichtlijm.


IMG_20191220_095521.jpg
 
hallo Ben

Ik heb het onderwerp helemaal gelezen en vind het heel interessant en heel mooi dat het allemaal werk .
En dit heeft mij ook op de gedachten gebracht om er iets mee te doen.
Mijn aquarium is ongeveer 500 liter en wordt voorzien van co2 doormiddel van 2 bazooka`s en dat gaat prima maar
door het lezen van jou onderwerp kan het nog veel beter.
De bazooka`s in mijn aquarium zitten onder de spray bar en net wat jij zegt je krijgt allemaal kleine belletjes in je aquarium
en dat vind ik ook wat minder mooi.
Mijn aquarium heeft 2 binnenfilters van allebei 1500 l/uur.

Mijn plan is om ook zoiets te maken.
Ik ben dus geen zware pomp nodig die ook het water zuiverd maar alleen rond pompt?
Kan ik de aanvoer en de toevoer in het filter uit laten komen ?

Mijn Cerges zit tussen de uitvoerslang van mijn filter. Jij gebruikt twee filters. Wanneer je een uitvoerslang/buis van een van je filters gebruikt lijkt me dit afdoende.
 
Kan ik met de reactor zoals op de foto genoeg co2 verkrijgen voor een aquarium met 500 liter ?
In mijn geval heb ik een automaat. Het CO2 niveau wordt dus met een sensor gemeten. Bij een tekort wordt het magneetventiel geopend en wordt er CO2 toegevoegd. In mijn Cerges gebruik ik nog steeds de bazooka. Die laat in de reaktor fijne belletjes los die naar boven stijgen en in een grove spons tercht komen. Dit om te voorkomen dat er zich een grote bel vormt. Door de waterstroming wort e.e.a. naar beneden gedrukt, ook weer door een grove spons, en wordt mijn bak in geblazen door een lange spraybar. Zodat er ook een mooie verdeling volgt.
 
Het filterhuis heb je bij tante ali gehaald?
 
HTB1LRoHXOzxK1Rjy1zkq6yHrVXa7.jpg
bij mijn vorige reactie ging iets mis met de link,je kunt deze diffuser ook in de getoonde kleine versie krijgen bij ali en amazon
 
Als ik er een opvoerpomp van 1000 liter/uur tussen plaats i.p.v. een filter gaat dat werken ?
 
Ga even een nieuwe onderwerp aanmaken
Wil Ben zijn onderwerp niet verpesten
 
Ik ben zelf nu bezig met deze PVC torens een Cerges syle reaktor te bouwen.
Ik moet voor de aan en afvoer 32mm pvc bochten erin lijmen.
Wat ik zelf het mooiste vind is wanneer ik de co2 slang door de deksel naar binnen kan duwen zodat ik het slangetje van de zijkant zie, zo heb ik meteen een geintegreerde bellenteller. Wat voor co2 doorvoer zou ik daarvoor nodig hebben uitgaande dat ik dus niet boor en dichtlijm.


Bekijk bijlage 285773
Dat zijn flinke jongens
Maar hetgeen wat jij zoekt is denk ik een slangtule van messing, en dan waarschijnlijk 1 met compressie fitting
Het geen waar je het in draait is iets met dezelfde schroefdraad, een pvc T stuk of iets
 
Dat zijn flinke jongens
Maar hetgeen wat jij zoekt is denk ik een slangtule van messing, en dan waarschijnlijk 1 met compressie fitting
Het geen waar je het in draait is iets met dezelfde schroefdraad, een pvc T stuk of iets
lijkt groot maar is denk ik hetzelfde als die van jou toch?
 
Ga even een nieuwe onderwerp aanmaken
Wil Ben zijn onderwerp niet verpesten
Mwa Opzich, het gaat nogsteeds over een cerges stijl reactor alleen is de toepassing iets anders.

Maar voor jouw situatie zou een 10” voldoende moeten zijn maar je kan ook voor een 20” filterhuis gaan.
Qua opvoerpomp zou ik niet weten wat goed werkt, maar denk dat je met 1000L/U een heel eind komt
 
Dacht dat de mijne 50cm hoog waren ongeveer

het transparante deel van deze is 50cm hoog met diameter 11 cm.
ik moest die sok erop zetten anders past de deksel niet, totaal komt ie met sok en bodem op 62cm.
 
het transparante deel van deze is 50cm hoog met diameter 11 cm.
ik moest die sok erop zetten anders past de deksel niet, totaal komt ie met sok en bodem op 62cm.
Ja okee, mijne zijn totaal 50 hoog anders paste de bochten er niet boven in het meubel
 

Terug
Bovenaan