Christine86 goes low-tech


En een paar foto's na het wekelijkse onderhoud:

Bekijk bijlage 284804

Bekijk bijlage 284805

Bekijk bijlage 284806

Bekijk bijlage 284807

Op zich ziet het er redelijk uit, maar het oogt wat rommelig naar mijn idee :( Eerst maar afwachten tot de planten (hopelijk) beter gaan groeien door de nieuwe plantenvoeding. Daarna misschien wat gaan herschikken.....

Dit gaat allemaal goedkomen! Misschien nog dit; je moet je realiseren dat planten tijd nodig hebben om aan verandering te wennen. Dat kan zijn een andere bemesting, bij mij heeft de overgang van CSM-B naar Tenso cocktail wel een week of drie, vier geduurd, maar ook je nieuwe lamp vraagt om gewenning. Geduld dus. Er zijn er, ook hier, vele die wat paniekerig worden wanneer er plotseling algen verschijnen, algen kunnen namelijk wél snel schakelen, en beginnen dan van alles te wijzigen met grote gevolgen. Niet doen dus.
 
Dit gaat allemaal goedkomen! Misschien nog dit; je moet je realiseren dat planten tijd nodig hebben om aan verandering te wennen. Dat kan zijn een andere bemesting, bij mij heeft de overgang van CSM-B naar Tenso cocktail wel een week of drie, vier geduurd, maar ook je nieuwe lamp vraagt om gewenning. Geduld dus. Er zijn er, ook hier, vele die wat paniekerig worden wanneer er plotseling algen verschijnen, algen kunnen namelijk wél snel schakelen, en beginnen dan van alles te wijzigen met grote gevolgen. Niet doen dus.

Daar noem je wat..... geduld heb ik absoluut niet.... waarom ik dan in godsnaam low tech heb :D . Nee even serieus, ik weet inderdaad dat plantjes de tijd nodig hebben, dus ik ga eerst nog heeeeel geduldig afwachten om te kijken wat er allemaal gaat gebeuren door de nieuwe lamp en plantenvoeding. Thnx voor de tip in ieder geval :thumbs:
 
Nu sinds ruim 2 weken dat ik de nieuwe plantenvoeding geef en de plantjes lijken zich enigszins te herstellen. Ik zit nog steeds te broeden op hoe ik het een mooiere aanblik kan geven a la Hollandse Bak/ Nature style.... Al een hoop op internet zitten kijken naar voorbeeld bakken ter inspiratie maar nog niet echt iets tegen gekomen.
Wel een klein beetje met het hout geschoven :
IMG_20191213_202730[1].jpg


Ik denk overigens dat ik toch de stap ga nemen en voor een extern filter ga, dan kan dit lelijke ding eruit. Ik overweeg de kleinste van Eheim, de classic 150, omdat ik deze waarschijnlijk achter het aquarium kwijt kan. Ik ga hier in het nieuwe jaar eens naar kijken.
 

Bijlagen

  • IMG_20191213_202730[1].jpg
    IMG_20191213_202730[1].jpg
    35.4 KB · Weergaven: 1,048
  • Leuk
Waarderingen: Bov
Leuk om te zien dat het goed gaat!

Die classic 150 is een prima filter voor dit formaat aquarium. Vervelende van die 150 is dat ik die niet in de 'plus' versie kan vinden, zodat er geen dubbele kranen en filtermedia / spons bij zit. De grotere 250 versie komt wel in de plus versie waarbij je dus behalve goede biologische media alles al hebt. Prijstechnisch wellicht iets interessanter!


Succes met je aquarium.
 
Geen last van condens dat drupt bij de rekord600? Ik heb hem ook, was mijn eerste bakje en draait op sentimentele waarde ha
 
Leuk om te zien dat het goed gaat!

Die classic 150 is een prima filter voor dit formaat aquarium. Vervelende van die 150 is dat ik die niet in de 'plus' versie kan vinden, zodat er geen dubbele kranen en filtermedia / spons bij zit. De grotere 250 versie komt wel in de plus versie waarbij je dus behalve goede biologische media alles al hebt. Prijstechnisch wellicht iets interessanter!


Succes met je aquarium.
Klopt inderdaad dat die classic 150 prijstechnisch niet zo aantrekkelijk is, maar het formaat wel.... Ik heb maar beperkte ruimte dus ga denk ik toch voor die kleine, en dan alles maar los erbij kopen.
 
Qua formaat maken de 2211 en de 2213 elkaar niet heel veel hoor.
Ik ga in het nieuwe jaar gedegen onderzoek doen, maar de ruimte die ik heb is echt niet heel groot. Achter het aquarium 10cm en de kleinste eheim is 11 cm volgens mij. Die maat groter is volgens mij 16 cm en die zal dan op de grond moeten komen waar mijn verwarmingsbuizen tegen de muur zitten.... Plus de slangen die dan naast de tafel hangen. Daarom eerst maar even rustig bekijken wat en waar ik dat neer ga zetten.
 
Wekelijks onderhoud weer gedaan vandaag, en een poging gedaan er een beetje vorm aan te geven. Alle elzenproppen weg gegooid, water kleurde er mooi van maar wat gaf dat een troep zeg :eek:.
IMG_20191216_184443.jpg

Op de foto is het nog wat wazig door het verplaatsen van de plantjes. Ik heb geprobeerd 2 driehoeken te creëren, links is al redelijk gelukt. Rechts zit dat filter in de weg, die gaat er echt een keer uit :p. Nu maar weer geduldig afwachten tot de plantjes weer groeien.....

IMG_20191216_184259.jpg


Iemand die heel toevallig weet wat dit voor plantje is, degene achter de echino:
IMG_20191216_184349.jpg
 
Afgelopen maandag toch weer wat met de plantjes zitten schuiven. Had nog even het idee om het rechter stuk hout te verwijderen. Nadat ik daar in een ander topic raad om had gevraagd, toch maar besloten om het te laten zitten. Het staat nu allemaal redelijk naar mijn zin, maar dat kan zomaar weer veranderen :rolleyes: . Ik vraag mij nu al weer af, als ik zo naar de foto kijk, zou ik iets bodem bedekkend moeten plaatsen.....
Ik ben ondertussen een lijstje aan het maken wat ik allemaal nodig heb voor een extern filter ( die waarschijnlijk eind januari/ begin februari gaat komen). Ik denk dat ik daar ter zijner tijd een topic voor open voor eventuele aanvullingen van de kenners, ik heb daar namelijk helemaal geen verstand van...

En dan wat fotootjes:

IMG_20191224_194756[1].jpg


IMG_20191224_194808[1].jpg


IMG_20191224_194818[1].jpg


Axelrodia riessei, mooie visjes maar zitten jammer genoeg vaak verstopt tussen de plantjes:

IMG_20191224_194901[1].jpg


En Napoleon III moet iedereen in het gareel houden :D

IMG_20191224_195027[1].jpg
 
Ik vindt het zo leuk gedaan en zou er verder denk ik niets aan planten bijdoen.
Same! Het lege stuk kun je mooi gebruiken om de tabletten van bijvoorbeeld de corydoras te voeren. Gaan ze daar ook grondelen als je niet gevoerd hebt, want er blijft altijd wel wat achter. De riesei hier gingen hoger zwemmen toen ik met de inrichting meer de hoogte in ben gegaan, maar zie dat dit bij jou ook best wel zo is. Wellicht een drijver tegen de wat fellere verlichting? Ze zijn verder wel heel mooi op kleur :petjeaf:
 
Leuk aquarium! en de Axelrodia’s zwemmen hier ook veel tussen de plantjes, Volgens mij doen ze dat in hun natuurlijke omgeving ook...maar ze zijn zeker mooi op kleur!
 
Afgelopen maandag toch weer wat met de plantjes zitten schuiven. Had nog even het idee om het rechter stuk hout te verwijderen. Nadat ik daar in een ander topic raad om had gevraagd, toch maar besloten om het te laten zitten. Het staat nu allemaal redelijk naar mijn zin, maar dat kan zomaar weer veranderen :rolleyes: . Ik vraag mij nu al weer af, als ik zo naar de foto kijk, zou ik iets bodem bedekkend moeten plaatsen.....
Ik ben ondertussen een lijstje aan het maken wat ik allemaal nodig heb voor een extern filter ( die waarschijnlijk eind januari/ begin februari gaat komen). Ik denk dat ik daar ter zijner tijd een topic voor open voor eventuele aanvullingen van de kenners, ik heb daar namelijk helemaal geen verstand van...

En dan wat fotootjes:

Bekijk bijlage 285923

Bekijk bijlage 285925

Bekijk bijlage 285926

Axelrodia riessei, mooie visjes maar zitten jammer genoeg vaak verstopt tussen de plantjes:

Bekijk bijlage 285927

En Napoleon III moet iedereen in het gareel houden :D

Bekijk bijlage 285928

Ik denk altijd maar dat high tech beter is, maar dat hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn

Zeker niet!
En jouw bakje is daar een mooi bewijs van!
;)


Trouwens: Er zit een ganse wereld tussen low tech en high tech, ik denk dat de meesten onder ons ergens tussen de twee zitten.
 
De riesei hier gingen hoger zwemmen toen ik met de inrichting meer de hoogte in ben gegaan, maar zie dat dit bij jou ook best wel zo is. Wellicht een drijver tegen de wat fellere verlichting? Ze zijn verder wel heel mooi op kleur :petjeaf:

Leuk aquarium! en de Axelrodia’s zwemmen hier ook veel tussen de plantjes, Volgens mij doen ze dat in hun natuurlijke omgeving ook...maar ze zijn zeker mooi op kleur!

Dat zal de Betta ook zeker weten te waarderen.

Ik moet zeggen dat ik ze de laatste tijd wat vaker zie rond zwemmen, misschien hadden ze gewoon wat langer de tijd nodig... De meeste zijn goed op kleur inderdaad, er zitten er ook wel een paar bij die heel bleek zijn hoor. Al zou dat volgens de weinige informatiebronnen die ik kon vinden normaal moeten zijn. Ik heb drijfplanten hoor, een lotus die grote bladeren aanmaakt, meestal drijven er een stuk of 3 bladeren, soms meer.


Zeker niet!
En jouw bakje is daar een mooi bewijs van!
;)

Dankjewel :daisy:. Ik denk dat ik trouwens nog een plekje heb gevonden om een buce op vast te maken, er staat een stuk hout aan de linkerkant met javavaren. Is alleen nog te veel hout te zien vind ik... Kun jij nog een mooi soortje aanraden?
 
De meeste zijn goed op kleur inderdaad, er zitten er ook wel een paar bij die heel bleek zijn hoor. Al zou dat volgens de weinige informatiebronnen die ik kon vinden normaal moeten zijn. Ik heb drijfplanten hoor, een lotus die grote bladeren aanmaakt, meestal drijven er een stuk of 3 bladeren, soms meer.
Heb ik hier inderdaad ook wel, maar als ik zie hoe iedereen met elkaar zwemt maak ik me er ook geen zorgen om
 
Kun jij nog een mooi soortje aanraden?

Er zijn er zoveel!
Maar ze zijn niet allemaal even makkelijk te vinden.
Een aantal die ik best mooi vind en die vrij vlot te vinden zijn:

Bucephalandra "theia red"
B. Lamandau
B. "Biblis red"
B. "Kedagang"
B. Arrogant blue
B. Brownie

Misschien iets moeilijker te vinden:

B. "Theia black"
B. Black Achilles
B. Motleyana Red
 
Wekelijks onderhoud weer gedaan vandaag, en een poging gedaan er een beetje vorm aan te geven. Alle elzenproppen weg gegooid, water kleurde er mooi van maar wat gaf dat een troep zeg :eek:.
Bekijk bijlage 285430
Op de foto is het nog wat wazig door het verplaatsen van de plantjes. Ik heb geprobeerd 2 driehoeken te creëren, links is al redelijk gelukt. Rechts zit dat filter in de weg, die gaat er echt een keer uit :p. Nu maar weer geduldig afwachten tot de plantjes weer groeien.....

Bekijk bijlage 285431

Iemand die heel toevallig weet wat dit voor plantje is, degene achter de echino:
Bekijk bijlage 285432

Het gevraagde plantje lijkt me een Cryptocoryne soort. Misschien een walkeri, mogelijk een moehlmannii.
 

Terug
Bovenaan