Wat is er nieuw

Cindy's 50 cm bakje door Cindy77

Geprobeerd de draadalg tussen het mos een beetje weg te halen met het pincet (echt super handig, zo'n ding).. is wel een klein beetje gelukt maar ook lastig omdat je direct ook het mos mee los trekt want dat zit verstrengeld met de algen.. tel daarbij op dat ik een dichte bak heb met het licht in de deksel en dat is wel een enorm nadeel want als ik de klep helemaal open die, dan zie ik dus niks omdat het licht dan ook wel is.. nu dus gedaan met de deksel een klein stukje open maar omdat ik daar 2 handen bij nodig heb, moet ik er rechtop bij blijven staan en zie ik het lastiger.. maar goed, het is een beetje weg, hopelijk geeft de rest het uit z'n eigen op haha..
20241003_231559.jpg

Weer even een foto delen. De draadalg of baardalg zit nu ook op de cabomba plant, vooral op het deel wat eerst als drijfplantje gebruikt word door het door te laten groeien over het wateroppervlak. Ik heb dan ook de cabomba gesnoeid zodat het niet meer als drijfplant in de bak ligt. Even kijken hoe het zich hersteld, anders knip ik het hele stuk met algen weg. Ben wel heel blij met het pincet, dat werkt echt een stuk handiger met plantjes erin zetten. Alles gaat verder prima, de visjes doen het goed en de garnalen ook. Je ziet geen vissen op de foto omdat ze best bang zijn als ik voor de bak zit en mijn telefoon omhoog doe haha. Soms lukt het wel als ik een poosje blijf wachten, om foto's van ze te maken, maar ik wilde nu alleen even een foto van de bak...
PSX_20241008_220930.jpg

Oké, ik ben heel erg benieuwd.. wat is dit? Vissen eitjes? Slakken eitjes? Garnalen eitjes? Iemand die het weet? Vind het iig nu al leuk denk ik haha..
20241010_172236.jpg

20241010_172244.jpg
20241010_172254.jpg
20241010_172258.jpg
20241010_172302.jpg

Ik heb vandaag overigens het besluit genomen om meer vriendjes in de bak te zetten voor de danio erytromicron. Ik had er natuurlijk 10 besteld, maar er gingen er 2 dood.. dus heb ik nog maar 8 visjes over.. heb ze net alle 8 gezien en geteld dus die gaan prima maar het is wel een beetje erg weinig en eigenlijk net een te kleine school.. dus heb ik er, na overleg met de eigenaar van de dierenwinkel, besloten om er nog 10 bij te bestellen. Ik twijfelde namelijk tussen deze bij bestellen of toch de epiplatys annulatus nemen. Die kan hij ook bestellen, maar het is natuurlijk beter om dit schooltje wat uit te breiden.. dus 10 erbij, en je hebt natuurlijk kans dat er daar ook weer 2 van dood gaan.. als dat gebeurd heb ik er 16, blijven ze allemaal leven dan word het totaal 18.. en dan gaan we kijken hoe leuk dat word, als het een echt goede grote school is.. ze vertonen nu al echt leuk gedrag, met om elkaar heen zwemmen, zo'n dansje lijkt wel haha, achter elkaar aan jagen, maar ik denk dat als het er meer zijn, het alleen maar leuker word.. en 18 of 16 stuks totaal kan prima in dit bakje met zulke kleine visjes.. volgende week krijgt ie ze binnen...

Goed/leuk bezig, altijd goed om rekening te houden met uitval.
Ik zal je maar niet ook algenetende japonicagarnalen aan te smeren/bevelen.
Zal je hopelijk gaan zien, hoe meer vissen hoe meer vreugd!

Goed/leuk bezig, altijd goed om rekening te houden met uitval.
Ik zal je maar niet ook algenetende japonicagarnalen aan te smeren/bevelen.
Zal je hopelijk gaan zien, hoe meer vissen hoe meer vreugd!
Haha er zitten al garnalen in, blauwe.. geen japonica maar wel erg leuk en nuttig. En ja, beter hou ik deze keer rekening met uitval, dat had ik eigenlijk vorige keer al moeten doen en meteen een stuk of 20 moeten bestellen. Maar ja, het is en blijft een prijzig visje dus in 1 keer 20 ervan kopen is een enorme uitgave, die ik iig niet zomaar kan doen haha. Maar goed, zo kan het dus ook, nu dan nog een groepje erbij zetten. Ik denk dat het dan net nog even wat leuker word om naar te kijken want al komen ze wel kijken als ik voor het bakje zit, over het algemeen genomen lijkt de bak wel gewoon leeg als ik erin kijk.. en das best jammer natuurlijk..

Toch nog even wat foto's hierbij plaatsen.
Nadat mijn moeder plots ziek werd en overleed, ben ik een hele poos niet echt bezig geweest met m'n aquarium. Wel ververst maar verder vrijwel niks eraan gedaan en ook voeding etc vergeten te geven voor de planten. De vissen hebben echter wel gegeten, elke keer een half tabletje erin gegooid als ik thuis was en eraan dacht.. en waar ik eerst elke dag easycarbo gaf, heb ik dat nu denk ik maar een paar keer gedaan als ik er toevallig aan dacht en thuis was.
Resultaat was een algen bakje. Erg jammer want het ging juist wel lekker met de bak, en nu ineens was het 1 en al algen. (De gekke sliertjes op het mos zijn zwarte muggenlarven, had net gevoerd).
20241104_212336.jpg
20241104_212342.jpg
20241104_212347.jpg
20241104_212350.jpg

Echter heb ik inmiddels een flinke verversing gedaan, wat planten gesnoeid, het naaldgras eruit gehaald en geprobeerd zoveel mogelijk algen er tussenuit te plukken (wat niet helemaal gelukt is), en wat mos weg geplukt wat echt niet meer te redden was, en dus is dit het resultaat daarna.
20241105_165956.jpg
20241105_170005.jpg
20241105_170008.jpg

Zucht... de algen nemen de gehele bak over
20241118_172252.jpg
20241118_172256.jpg
20241118_172300.jpg
20241118_172303.jpg
....

Een kuurtje met exit green van profito doet wonderen. Een heel groot deel van de algen is inmiddels verdwenen. De snelgroeiers zijn eruit gehaald, en een andere plant is ervoor terug gekomen. Aanstaande donderdag moet ik nog 1 keer exit green toevoegen en dan een week later een grote waterwissel doen. Dan zet ik het bakje meteen op mijn dressoir neer, zodat ik ruimte heb voor m'n kerstboom. Voorlopig ziet het er iig een stuk beter uit weer!
20241125_204931.jpg
20241125_204934.jpg
20241125_204940.jpg
20241125_204944.jpg

Nieuwe foto's. Door omstandigheden is de bak nog niet schoon gemaakt, maar dit gaat wel dinsdag gebeuren. Ik ga dan meteen ook de planten snoeien, bij de meeste zal de onderkant eraf gaan en zal ik de top terug planten. Ik heb ook complete voeding besteld in de hoop dat het gedoe met de algen niet terug komt. Echter blijft het lastig om een balans erin te krijgen, in dit bakje, zeker gezien het feit dat mijn leven momenteel alles behalve in balans is. Dus word er nogal vaak vergeten iets te doen, te laat verversen, geen voeding, te laat voeding, easycarbo vergeten, easycarbo op een ander moment gegeven, en ga zo maar door. Je merkt dan meteen dat als je je schema veranderd, dat de planten daar direct op reageren. Die willen regelmaat maar dat kan ik ze momenteel niet bieden. Dus moet het maar even zo. De exitgreen heeft wel goed geholpen tegen de algen dus dat is wel fijn. Maar ik denk dat het niet weg zal blijven, daar is de balans gewoon niet naar. Hopelijk komt wel de complete plantenvoeding snel binnen want die heb ik wel besteld maar heeft vertraging met leveren.
Overigens doet de filter het momenteel zo goed, dat ik besloten heb om die maar gewoon nog te houden. Ik heb inmiddels een beetje door hoe je dat geratel uit kan zetten en hoe je ermee om moet gaan.. hij doet het verder prima nu.
20241207_221809.jpg
20241207_221814.jpg
20241207_221817.jpg
20241207_221820.jpg

Geef je je plantenvoeding dagelijks of wekelijks?
Het is misschien wel een idee, zeker je nu zo druk bent met andere dingen (sterkte!) om wekelijks je plantenvoeding te geven. Bijv zondagochtend (iig de dag dat je het vaakst thuis bent) op een vast tijdstip met je wekker op je telefoon om er aan te denken.
Planten vinden het plezieriger om elke dag te krijgen, maar ze hebben liever wekelijks een vaste dosis dan soms wel en soms niet. En of het slim is om dan een weekdosis easycarbo te geven of het beter helemaal niet te doen, durf ik niets over te zeggen.

En of het slim is om dan een weekdosis easycarbo te geven of het beter helemaal niet te doen, durf ik niets over te zeggen.
Nou met een stootkuur doseer je de eerste dag x5 maar voor een hele week lijkt me erg veel. Ik zou dan liever doseren gelijk met het voeren elke dag.

Misschien een idee om het licht iets te minderen om zo de ballans tijdelijk terug te brengen als het toevoegen van voedingstoffen tijdelijk niet structureel mogelijk is.

Als je gaat snoeien kun je nog overwegen om de beplanting te dippen in water met carbo, niet te lang en niet te sterke oplossing i.v.m. verbranden van je planten.

Geef je je plantenvoeding dagelijks of wekelijks?
Het is misschien wel een idee, zeker je nu zo druk bent met andere dingen (sterkte!) om wekelijks je plantenvoeding te geven. Bijv zondagochtend (iig de dag dat je het vaakst thuis bent) op een vast tijdstip met je wekker op je telefoon om er aan te denken.
Planten vinden het plezieriger om elke dag te krijgen, maar ze hebben liever wekelijks een vaste dosis dan soms wel en soms niet. En of het slim is om dan een weekdosis easycarbo te geven of het beter helemaal niet te doen, durf ik niets over te zeggen.
Ik geef nu plantenvoeding wekelijks. Dat deed ik al, en nu blijf ik dat ook zeker doen nu er van alles aan de hand is waardoor ik het anders vergeet. Ik heb idd een vaste dag dat ik het geef en die staat in m'n agenda, maar het is dus de laatste tijd regelmatig gebeurd dat ik dan niet thuis was als dat alarm af ging, en als ik dan later wel thuis was, was ik het vergeten of was het bijv al veel te laat om nog easycarbo te geven. Dat moet je geven vlak voordat het licht aan gaat of als het net aan is, niet als het al bijna uit gaat. Dus dat is het, alarm aanzetten is heel handig hoor maar als je dus niet in de buurt van je aquarium bent op dat moment, ook behoorlijk nutteloos.
Easycarbo moet je niet in een wekelijkse dosis geven, dat is dodelijk voor je vissen en garnalen als je dat overdoseert. Dus die moet eigenlijk elke dag, en dan net voordat je licht lang aan gaat. Bij mij zou dat dus om 17.00 uur zijn.. maar ja, vandaag was ik bijv weer in het ziekenhuis, deze keer bij m'n vriendin, en dan ben ik dus niet thuis. Ik heb er nu echter wel aan gedacht om het te geven toen ik thuis was om 20.15 uur. Maar dan hebben de planten wel korter de tijd om optimaal te profiteren van de easycarbo. Maar goed, dit is dus het lastige, ik heb een prachtig schema, wekkers aanstaan enzo, maar ben gewoon de laatste tijd weinig thuis op het moment dat die wekkers af gaan.....

Nou met een stootkuur doseer je de eerste dag x5 maar voor een hele week lijkt me erg veel. Ik zou dan liever doseren gelijk met het voeren elke dag.
Easycarbo mag je niet overdoseren. En aangezien ik er elke dag slechts 1 ml in mag doen, lijkt het me dus niet zo handig om dan een week dosis erin te doen van 7 ml. Dat is niet goed voor je vissen en garnalen. Met de gewone plantenvoeding kun je wel wekelijks doseren, maar met easycarbo gaat dat niet want dat word ook direct verbruikt door de planten. Mits je juist doseert dus.. als je teveel erin doet, dan word het niet verbruikt door je planten en zijn er nadelige effecten van te verwachten voor je aquarium bewoners.

Misschien een idee om het licht iets te minderen om zo de ballans tijdelijk terug te brengen als het toevoegen van voedingstoffen tijdelijk niet structureel mogelijk is.

Als je gaat snoeien kun je nog overwegen om de beplanting te dippen in water met carbo, niet te lang en niet te sterke oplossing i.v.m. verbranden van je planten.
Ja, dat is ook wel een idee, om het licht iets te minderen. Zal ik morgen even naar kijken.
Ook het dippen in easycarbo zou best eens een goed idee kunnen zijn. Ga ik dinsdag proberen als ik de bak gaan doen. Thanks!

Vandaag dan eindelijk een hele grote waterwissel gedaan bij de bak. Maarvde exitgreen kuur heeft wel goed geholpen dus dat is heel fijn. Ik heb ook even flink gesnoeid, en wat toppen weer terug geplant. Van sommige planten heb ik de onderkant weg gegooid omdat dat kaal en slijmerig werd. En ik had mijn all in one aquariumplantenvoeding eindelijk binnen gekregen, dus daar meteen na het verversen een dosis van in gegooid. Het ziet er best wel goed uit nu weer. Wel moet ik zeggen dat ik het helemaal zat ben om de hele tijd naar een verder lege bak te kijken. Oké, de planten zijn mooi hoor, maar het is ook wel leuk om iets te zien zwemmen. En dat zien jullie al op zo'n beetje elke foto die ik de laatste tijd gemaakt heb; geen vis te zien. Eigenlijk sinds ik het groepje danio erytromicron heb uitgebreid, zijn ze zich meer gaan verstoppen. Ze zitten gewoon continu achterin bij de planten, en komen zelfs voor eten pas tevoorschijn als dat enge mens voor het glas (ik dus) weg is.. heel suf dus, zulke dure vissen die je nooit ziet. Ik ga dan ook morgen naar de dierenwinkel toe en kijken of ze de Hyphessobrycon amandae hebben.. en er daar een stuk of 10 van bij zetten. Is een idee van een lid hier op het forum, misschien als de danio's zien dat de vuurtetra's gewoon relaxte rond zwemmen, ze dan ook vaker tevoorschijn durven te komen. Bovendien is het ook een prachtig visje om te zien. Ik ben normaal helemaal niet voor 2 scholenvissen in zo'n klein bakje te zetten maar ik ga dit dan toch maar proberen nu, in de hoop ooit nog eens iets te zien van de danio's ook.. zulke dure vissen, is wel leuk als je er iets van ziet in je bak.. en ben blij als die k*t kerst voorbij is haha.. dan kan de kerstboom weg en de bak weer op zijn plek want die staat nu ergens anders maar vind zijn originele plek beter...
Ohja, en met verversen zag ik gelukkig op tijd aan de rand van de emmer een klein schattig anentome Helena slakje hangen.. hij of zij moest eerst op de foto, maar daarna snel terug gebracht naar de bak.. baby Helena!
20241210_172550.jpg
20241210_172555.jpg
20241210_172558.jpg
20241210_172602.jpg
20241210_172646.jpg
20241210_140815.jpg
20241210_140800.jpg

Leuk zo n baby Helena. Gelukkig krijg je daar niet zo snel een plaag van.

Leuk zo n baby Helena. Gelukkig krijg je daar niet zo snel een plaag van.
Ja leuk he.. nee, die planten zich niet zo snel voort.. en als de andere slakken die ze eten op zijn, dan stoppen ze sowieso met zich voortplanten maar ik had ook destijds het idee dat ze dan langzaam aan elkaar gaan opeten haha.. dus uiteindelijk blijven er maar weinig over.

Vandaag de Hyphessobrycon amandae, vuurtetra's, erbij gehaald. Wat een super leuk visje! Levendig, aanwezig, mooie kleuren, en totaal niet schuw. Ik kan gewoon naar de bak toelopen of in huis rond lopen zonder dat ze weg duiken achter de planten. En het plannetje lijkt te gaan werken want inmiddels hebben er een paar danio's zoiets gehad van: hey, gezellig... rond zwemmers.. ben het ook wel zat eigenlijk om ondergedoken te zitten tussen die planten, weet je wat? Ik sluit me bij hun aan, gezellig 😂
Dus wie weet gaat dit nog wel werken ook, om ook de danio's wat vaker te gaan zien. Echter als ik voor de bak zit en beweeg, dan schieten de danio's direct weer weg tussen de planten. De vuurtetra niet, die blijft gewoon zitten haha.. ben wel benieuwd of de danio's dat op den duur door gaan krijgen en dan ook blijven zitten.. we gaan het zien.. voor nu zie ik iig eindelijk eens leven in het bakje en dat is toch wel echt heel leuk!
20241211_184247.jpg
20241211_184252.jpg
20241211_184301.jpg
20241211_184307.jpg
20241211_184311.jpg
20241211_193555.jpg
20241211_193559.jpg
20241211_193602.jpg
20241211_193605.jpg

Of ze elkaar dan opeten dat durf ik niet te zeggen.
Ik weet het ook niet zeker maar weet wel dat ik destijds in m'n bakje op een gegeven moment aardig wat Helena slakken had, maar vrijwel geen gewone slakken meer.. en volgens mij hebben toen de grotere Helena slakken, de kleinere op gegeten. Want toen ik stopte met de hobby, heb ik alleen 3 grote Helena slakken terug gevonden.. geen kleintjes meer ook.. dus het leek erop alsof de grotere die kleinere hadden opgegeten maar helemaal zeker weet ik het niet omdat er natuurlijk ook nog slakjes tussen het zand kunnen hebben gezeten. Ik heb het hele boeltje destijds zo meegegeven aan iemand van marktplaats dus weet niet precies wat er nou nog wel of niet in zat.

Vandaag de Hyphessobrycon amandae, vuurtetra's, erbij gehaald. Wat een super leuk visje! Levendig, aanwezig, mooie kleuren, en totaal niet schuw. Ik kan gewoon naar de bak toelopen of in huis rond lopen zonder dat ze weg duiken achter de planten. En het plannetje lijkt te gaan werken want inmiddels hebben er een paar danio's zoiets gehad van: hey, gezellig... rond zwemmers.. ben het ook wel zat eigenlijk om ondergedoken te zitten tussen die planten, weet je wat? Ik sluit me bij hun aan, gezellig 😂
Dus wie weet gaat dit nog wel werken ook, om ook de danio's wat vaker te gaan zien. Echter als ik voor de bak zit en beweeg, dan schieten de danio's direct weer weg tussen de planten. De vuurtetra niet, die blijft gewoon zitten haha.. ben wel benieuwd of de danio's dat op den duur door gaan krijgen en dan ook blijven zitten.. we gaan het zien.. voor nu zie ik iig eindelijk eens leven in het bakje en dat is toch wel echt heel leuk! Bekijk bijlage 382700Bekijk bijlage 382701Bekijk bijlage 382702Bekijk bijlage 382703Bekijk bijlage 382704Bekijk bijlage 382705Bekijk bijlage 382706Bekijk bijlage 382707Bekijk bijlage 382708

Dat ziet er leuk uit. Ik hoop voor je dat de vuurtetra’s de rest uitnodigt voor een zwempartij aan de voorkant. Laat je weten over een tijdje in hoeverre het is gelukt? Daar ben ik heel benieuwd naar.

Inmiddels zitten de vuurtetra's een poosje in de bak.. de danio's durven wel vaker te komen kijken dan eerst, maar blijven wat schuw.. maar er is toch wel wat veranderd.. eerst was het zo dat de danio's meteen tussen de planten weg schoten zodra ik naar de bak toe liep (of überhaupt langs de bak loop) en daar ook bleven, zelfs als ze eten kregen.. nu met de vuurtetra’s erbij schieten ze ook nog wel weg als ik naar de bak toe loop, maar komen ze na een paar seconden weer kijken ook al sta ik er nog.. maar ze lijken dan aan de vuurtetra's te zien dat het oké is want die blijven gewoon zwemmen.. en dus komen zij ook terug en zwemmen ze wat rond.. overigens niet allemaal.. het zijn er echt een stuk of 3 of 4 die komen kijken, de overige 14 blijven gewoon tussen de planten zitten.. erg zonde hoor.. ik neem ze dan ook niet meer, zeker niet voor wat ze kosten.. die vuurtetra's zijn veel goedkoper, en veel leuker in gedrag.. totaal niet bang, zwemmen soms als echt schooltje even rond (meestal als ik iets in de bak gedaan heb), en doen gewoon lekker hun ding.. soms tussen de plantjes, maar ze komen altijd weer tevoorschijn en dan kan ik ze goed zien.. en wat interactie met ze hebben.. erg leuk.
20241211_184247.jpg
20241211_184252.jpg
20241211_184301.jpg
20241211_184307.jpg
20241211_184311.jpg
20241211_193555.jpg
20241211_193559.jpg
20241211_193602.jpg
20241211_193605.jpg
20241211_210043.jpg
20241211_210049.jpg
20241211_210058.jpg

Mooie foto s en die laatste is wat gulzig geweest.

Fijn dat je nu niet meer naar een lege bak kijkt.

Leuk hoor zo met de nieuwe visjes, geniet ervan !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan