Wat is er nieuw

Cindy's 50 cm bakje door Cindy77

Lekker veel planten, daar houd ik van. Mooie bak zo!
 
Cindy, ik zou de echinodorus een stukje naar links zetten en de mosbal een zetje geven. Nu deelt het je aquarium precies doormidden, in combinatie van de scheiding tussen het gras en de crypto's. Als je de echinodorus als een blikvanger in je bak wilt hebben, dan valt hij het meeste op als hij op 1/3 van de totale lengte staat. Als je zoekt op de gulden snede, dan vind je hier uitleg over.
Dank je wel voor een tips. Je hebt idd gelijk dat de bak nu in tweeën word verdeeld. Ik zal zo eens kijken wat ik er nog aan kan veranderen. Was eigenlijk van plan om er vanaf nu vanaf te blijven haha maar beter nu nog veranderen dan wanneer ze weer geworteld zijn en dan weer alles om gaan gooien...
 
Ik heb wat veranderd maar ben echt niet blij met hoe alles staat nu. Ik vind het rommelig geworden. Dus ik baal eigenlijk als een stekker want ik vond alles veel leuker staan zoals het eerst was..
Kan het eigenlijk kwaad voor je planten om elke keer te veranderen in je bak? Want ik denk niet dat ik het zo wil laten staan.. heb de neiging om alles terug te zetten zoals het stond, dat was veel leuker en georganiseerder
PSX_20240918_195943.jpg
..
 
Ik heb wat veranderd maar ben echt niet blij met hoe alles staat nu. Ik vind het rommelig geworden. Dus ik baal eigenlijk als een stekker want ik vond alles veel leuker staan zoals het eerst was..
Kan het eigenlijk kwaad voor je planten om elke keer te veranderen in je bak? Want ik denk niet dat ik het zo wil laten staan.. heb de neiging om alles terug te zetten zoals het stond, dat was veel leuker en georganiseerderBekijk bijlage 379945..
Gewoon doen zoals jij het leuk vind. Ze staan net, dus verplaatsen kan nog makkelijk.
 
ik weet niet of je het al veranderd hebt, maar als je de echinodorus nou eens rechts naast de steen zet?
 
Gewoon doen zoals jij het leuk vind. Ze staan net, dus verplaatsen kan nog makkelijk.
Ja maar het probleem is een beetje dat ik ff niet precies weet hoe ik het wil hebben haha.. dus alle tips zijn meer dan welkom! Ik vond de vorige inrichting mooier, maar ben dus aan het tobben met die echinodorus die een mooiere plek verdient, en die rode plantjes vind ik ook lastig. Verder zijn die fijne plantjes die helemaal links staan ook een beetje aan het verslijmen enzo.. en heb ik het idee dat ik misschien teveel verschillende soorten planten heb waardoor het al snel rommelig word. Al met al ben ik dus enorm zoekende naar de juiste inrichting maar dit is het iig niet...
 
ik weet niet of je het al veranderd hebt, maar als je de echinodorus nou eens rechts naast de steen zet?
Nee, heb even niks gedaan nu want bij deze bak ben je helaas je licht kwijt als je hem open doet. Dus ik kan pas overdag weer wat gaan doen. Dat was wel handiger bij m'n Rio 125 vroeger, daarvan kan gewoon de deksel dicht blijven, en dan kon je de voorste klep alleen open doen om erin te werken en had je gewoon je licht nog. Dat gaat helaas bij deze bak niet dus ik ga morgen pas weer veranderen.
Die echinodorus naast die steen, bedoel je dan hier, zoals ik aangegeven heb op de foto? Ik weet niet of ie daar wel past eigenlijk.. is maar een kleine ruimte tussen de steen en het glas...
PSX_20240918_195943.jpg
 
Ik denk dat ik wel al weet wat het probleem is waardoor ik geen rust en eenheid in de bak krijg.. ik heb teveel verschillende planten.
Om rust en eenheid te krijgen in je bak, kun je denk ik beter bijv 5 verschillende soorten nemen en dan 2 potjes per soort, dan dat je 13 verschillende soorten neemt en van elk maar 1 potje. En dat laatste heb ik nu dus, teveel soorten en daardoor totaal geen eenheid in de bak.

Nu is mijn vraag; gaan rode planten het echt goed doen in een aquarium zonder CO2? Voor nu is dat het plantje wat stagneert in groei, waarschijnlijk doordat ik geen co2 heb. Als het zonder CO2 niet te doen is om dat plantje echt goed te laten groeien, kan ik hem er beter uit halen en vervangen voor iets anders. Iets wat er al in staat dan dus, zodat ik een andere plant uit kan breiden. Maar als deze rode plant het zonder CO2 ook goed kan doen, dan wil ik hem graag houden en aanvullen met een extra bosje erbij.. iemand enig idee wat wijsheid is? Anders plaats ik een onderwerp bij het planten deel van het forum.
 
Wanneer dat een Althernanthera is dan is dat zelfs een lastige met CO2. Ik heb het ook meerdere malen geprobeerd omdat een medewerker van de LFS zei dat het zou moeten gaan net de JBL Solar natur en CO2. Niet dus.... Te weinig lumen, 26, per liter.

En de rest van het klopt. Heb dat ook gedaan. Met groepen werken.
 
Wanneer dat een Althernanthera is dan is dat zelfs een lastige met CO2. Ik heb het ook meerdere malen geprobeerd omdat een medewerker van de LFS zei dat het zou moeten gaan net de JBL Solar natur en CO2. Niet dus.... Te weinig lumen, 26, per liter.

En de rest van het klopt. Heb dat ook gedaan. Met groepen werken.
Ja dat is idd een althernanthera. Dan denk ik dat ik die er gewoon het beste uit kan halen, en om dan toch meer kleur erin te krijgen, die andere die links staat, uit ga breiden met een plantje erbij of door hem te snoeien en zo te vermeerderen. Deze bedoel ik dan, is ook wat rood van kleur maar heb wel het idee dat die het beter gaat doen.. maar ik laat die andere rode nog heel even staan, tot die echt niks meer doet.. dan kan ik deze ondertussen wat stekken..
Screenshot_20240919_090656_Gallery.jpg
 
Veel rode planten hebben co2 en best wat licht nodig.
Ja hé, dat was ik even vergeten toen ik die rode kocht.. ik laat hem nog even staan want hij heeft wel wortels nog, maar er komen amper nieuwe bladeren aan en de bladeren die eraan zitten, vallen er steeds vanaf. Of er komen gaten in. Dus uiteindelijk zal die eruit gaan.
 
Hier 172673161147146393901.jpg doet deze 172673167638213282967.jpg rode plant het wel aardig .
In me ciano 60 , 8 watt witledlicht , veel vis , die geven nutrienten en co2 af.
Deze rode wordt het mooiste op ong 10cm vh licht af , daar zijn de omstandigheden zeker precies goed 17267321685141710534574.jpg 17267320928861475174435.jpg .
Binnenkort heb ik daar wel wat van over om optesturen of je zoekt het op internet , ik moet de naam niet steeds vergeten😀 .
Succes.
 
Er zijn bronskleurige cryptocorynes die weinig eisen stellen aan licht en voeding. Daar kun je contrast mee aanbrengen in je bak, als je niet genoeg licht etc hebt voor rode planten. Stuur een pb als je stekjes wilt, ik kan altijd wel een paar plantjes er tussen uit halen.
 
Wat je misschien ook kan doen (kijken - in verdiepen) is een rode lotus.
Deze zijn ook te "temmen".
Bij mij is dit nog niet gelukt omdat ik deze soms vergeet (te lui ben) om te snoeien.
Maar ik heb ze gezien dat deze ook hele mooie bossen kunnen worden.
Bij mij groeien deze wel aardig goed. De 2 die ik in m'n grote aqua heb zijn uitlopers van uit mijn garnalen aqua.
 
Hier Bekijk bijlage 379956 doet deze Bekijk bijlage 379957 rode plant het wel aardig .
In me ciano 60 , 8 watt witledlicht , veel vis , die geven nutrienten en co2 af.
Deze rode wordt het mooiste op ong 10cm vh licht af , daar zijn de omstandigheden zeker precies goed Bekijk bijlage 379959 Bekijk bijlage 379958 .
Binnenkort heb ik daar wel wat van over om optesturen of je zoekt het op internet , ik moet de naam niet steeds vergeten😀 .
Succes.
Haha ja die namen hé, dat is idd een dingetje.. ik heb de groene school gedaan maar ik kan ze ook niet onthouden hihi. Maar het plan is nu idd om er met wat bronskleurige of bruin getinte planten wat contrast erin te brengen. Die doen het een stuk beter zonder CO2 dan echte rode planten. Mocht je nog eens een stekje over hebben, dan hou ik me aanbevolen!
 
Er zijn bronskleurige cryptocorynes die weinig eisen stellen aan licht en voeding. Daar kun je contrast mee aanbrengen in je bak, als je niet genoeg licht etc hebt voor rode planten. Stuur een pb als je stekjes wilt, ik kan altijd wel een paar plantjes er tussen uit halen.
Ja dat is dus een beetje mijn idee nu, om wat contrast aan te brengen met brons of bruin gekleurde planten. Ik ga eerst zo weer de boel even veranderen, en dan kijken hoe alles staat en gaat groeien en mocht ik dan die echte rode uiteindelijk weg gooien en ik wil het opvullen met brons kleur, dan zal ik je zeker een pb sturen voor stekjes, dank je wel!
 
Gewoon 1 stek van een goed roodgroeiend plantsoort moet genoeg wezen voor zo,n kleintje.
 
Nou, alles is weer verbouwd, vanavond zal ik een foto maken maar hoe het ook staat nu, ik moet er nu echt even vanaf gaan blijven. De planten worden er niet mooier op zo, met al dat verplaatsen steeds. Het is sowieso rommelig nu maar dat is meestal als het net staat.. het moet gaan groeien en dan komt het weer beter te staan maar dan moet ik er wel vanaf gaan blijven nu!
 
Ik ken dat, te veel gerommelt en weer een evenwicht verstoord.
Met meerdere bakken houdt het becompulsieve storen ook niet op.

Ik test geregeld iets uit.
 
Nu het licht aan is, kan ik goed zien hoe het nu geworden is.. ik ben echt totaal niet tevreden nog, maar ga voorlopig ervan af blijven want ik geloof dat de slak die vooraan ligt helaas overleden is door al dat gerommel in die bak, en ook de planten worden er niet beter op zo. De rode plant staat even achteraan, dat is de enige die ik morgen nog even ga verplaatsen maar m'n vriendin zei dat ik die achter de echinodorus moest zetten. Ik gaf aan dat ie daar niet genoeg licht krijgt omdat dat echt een vrij donker hoekje is in de bak maar zij bleef volhouden dat ze daar moeten haha.. prima, laten we het even zien. En zetten we die morgen ergens anders..
Verder zit er te weinig contrast in nu, vooral aan de linkerkant..
PSX_20240919_200144.jpg
rechts heb ik die fijn bladerige planten maar even bij elkaar gezet. Moet zeggen dat ik er op het laatst helemaal klaar mee was. De planten bleven ook niet goed zitten, je zet de ene erin en hop, de ander komt weer los.. ik bleef aan de gang en mijn rug wilde ook niet meer meewerken. Dus alles rechts erin gepropt en ff klaar mee..
Ik heb echt enorme spijt dat ik niet gewoon alles heb laten staan zoals het stond. Dat was zo mooi, en alleen voor de echinodorus heb ik nu een zooitje en een dooie slak denk ik.. oftewel, ik baal.. vanmiddag zo erg dat ik bijna alles weer weg had gedaan..
Morgen maar even een stofzuiger erdoor halen want overal ligt troep van planten..
 
Jij hebt het wel veelvuldig over jou vriendin die je bak weet te bepalen.niet om het een of ander hoor maar het valt steeds weer bij je op.
 
Jij hebt het wel veelvuldig over jou vriendin die je bak weet te bepalen.niet om het een of ander hoor maar het valt steeds weer bij je op.
Ja klopt maar dat komt omdat ze wil helpen haha.. alleen werkt dat niet altijd want het is een vriendin op afstand en dus ziet ze de bak niet in het echt.. ze probeert dus op afstand tips te geven, die helemaal niet kunnen haha.. zo vind ze dat ik de verwarming naast de filter moet hangen, maar mijn filter uitstroom staat juist richting de rechterkant van de bak, naast het filter in de hoek is totaal geen stroming.. ook al tig keer uitgelegd maar ze begint er elke keer weer over.. ik laat het nu maar gaan, maar zij probeert dus te helpen met de inrichting en ik ga dan op van alles en nog wat zeggen dat dat niet kan haha.. dus zo ging dat ook met deze planten en daarom dacht ik, ik laat het nu even zien.. anders denkt ze dat ik eigenwijs zit te doen.. maar als ik zeg dat iets niet kan, dan kan het ook echt niet haha.. hoe dan ook, het is goed bedoeld maar idd wel af en toe een beetje drammerig..
 
Ik lees dat je al 8 dagen planten aan het verplaatsen bent. Je hebt goed geïnvesteerd in planten. Ik zou ze wel een keer met rust gaan laten. Planten zijn niet bedoeld om te verplaatsen. Ik denk dat ze hier zwakker van worden, zeker de planten die wortelen om voeding te krijgen.
Anders is t straks zonde van je geld.
En hou er rekening mee dat planten na planten nooit heel mooi staan. Ze worden pas een geheel als ze mogen groeien en gedijen.
 
Maar je kunt ook aan je planten zien of ze het op die plek naar de zin hebben, anders toch verplaatsen blijven tot je vingers groen worden.
 
Wees maar voorzichtig met het stofzuigen dat je niet de planten weer los krijgt.
Doe alleen vooraan even. Daar ligt zoveel rommel nu.. maar idd, uitkijken dat ik niet weer iets los haal haha..
 
Ik lees dat je al 8 dagen planten aan het verplaatsen bent. Je hebt goed geïnvesteerd in planten. Ik zou ze wel een keer met rust gaan laten. Planten zijn niet bedoeld om te verplaatsen. Ik denk dat ze hier zwakker van worden, zeker de planten die wortelen om voeding te krijgen.
Anders is t straks zonde van je geld.
En hou er rekening mee dat planten na planten nooit heel mooi staan. Ze worden pas een geheel als ze mogen groeien en gedijen.
Haha nou, geen 8 dagen gelukkig. 2 dagen ben ik aan het rommelen geweest en heb nog steeds spijt want het stond eerst veel leuker en alles groeide goed en nu staat niks echt naar m'n zin en hebben de planten het moeilijk. Dus ik ga er idd vanaf blijven verder.
 
Maar je kunt ook aan je planten zien of ze het op die plek naar de zin hebben, anders toch verplaatsen blijven tot je vingers groen worden.
Ja precies.. maar eigenlijk stond alles dan best goed want het groeide prima.. eigenlijk net iets te goed waardoor het wat oerwoud achtig werd en daardoor dacht ik, ik ga wat snoeien en dan kan ik meteen die echinodorus een ander plekje geven. Maar dat is dus nogal verkeerd uitgepakt haha.
Het enige wat ik nu nog ga doen is die rode planten naar voren halen zodat ze licht krijgen, en even een snelle stofzuiger over de voorgrond. Daarna ga ik overal een hele poos vanaf blijven...
 
Of je doet steeds een beetje, maar nooit teveel! Als je er zomaar afblijft na wat beroering kan het wel eens anders wild worden.
Het is allemaal klein en fragiel in het begin.
 
Of je doet steeds een beetje, maar nooit teveel! Als je er zomaar afblijft na wat beroering kan het wel eens anders wild worden.
Het is allemaal klein en fragiel in het begin.
Ja dat was het dus waardoor ik hieraan begonnen ben haha.. het werd idd een wild bakje.. maar het was wel mooi. Ik had gewoon alleen even moeten snoeien, niks verplaatsen maar gewoon wat toppen eraf en die dan weer ergens erin zetten, of de moederplant weghalen als die lelijk is en dan de nieuwe stek op die plaats. Maar nee, ik mot weer dat hele bakkie verbouwen..
Maar goed, rood staat nu ergens in het midden in het licht. Ik verwacht niet dat die het echt gaat doen maar zolang er nog wortels aan zitten vind ik het zonde om weg te gooien. En er kwamen bij het eruit halen van de rode wat andere plantjes los dus die heb ik nu achter de echinodorus gezet. Later kijken we wel weer verder maar nu ga ik er eerst eens een paar weken vanaf blijven haha.. het zou wel eens leuk zijn als er een vis in zwom maar helaas zijn die nog niet binnen gekomen. Of misschien maar goed ook in dit geval, dan hebben ze geen last gehad van mijn verbouwing...
 
Ik ben weer een beetje blijer... het stond eerst nog leuker, maar ben nu ook wel weer tevreden zo. Nu met m'n grijpgrage handjes ervan af blijven!
PSX_20240920_201345.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan