Cory’s kweken


Ik zou een kweekgroep samenstellen van je mooiste 6-7 vissen en die in je 55cm bak doen.
Verder geen andere vissen of schildpadden erbij doen.
Je andere sterbai verkopen.
Probeer je kweekgroep wel samen te stellen uit verschillende bloedsporen.
 
Oke, dus dan 2 vrouwen en 4 mannen? En kan ik die ene jonge goldstripe er dan voorlopig nog gewoon bij houden?
 
Of kan ik beter 3 vrouwen en 4 mannen?
 
Zou zelf gaan voor 2 vrouwen en 4 mannen.
Jonge gold stripe zou ik eruit houden.
Of het moet een mooi exemplaar zijn.
Tegen de tijd dat je die gold stripe wilt gaan kweken kan je ook van verschillende bloedlijnen een kweekgroep gaan samen stellen.
 
Zou zelf gaan voor 2 vrouwen en 4 mannen.
Jonge gold stripe zou ik eruit houden.
Of het moet een mooi exemplaar zijn.
Tegen de tijd dat je die gold stripe wilt gaan kweken kan je ook van verschillende bloedlijnen een kweekgroep gaan samen stellen.
Mee eens! Bij cory's wordt meestal aangeraden meer mannen dan vrouwen te houden

Overigens weet ik niet hoe oud je sterbai's zijn, maar kweken doen ze niet heel jong he... Omdat je zei dat je wou proberen met deze
 
Deze corydoras zijn volwassen, zoals eerder gezegd heb ik deze vorige week opgehaald zodat ik niet eerst 6 maanden hoef te wachten voordat ze kunnen kweken. Ik heb de 12 exemplaren overgenomen als bewezen kweekgroep, dus is het niet handiger om deze 12 bij elkaar te houden?
 
Als het een bewezen kweekgroep is zou je ze kunnen houden.
Maar persoonlijk vind ik 12 volwassenen in een 50cm bak te veel.
Zelf heb ik in mijn 70 liter bak 10 gold stripes zitten uit 3 verschillende bloedgroepen, deze zijn nu zo'n 3 maanden oud.
Hiermee wil ik gaan kweken als ze volwassen zijn.
Sterbai worden nog wat groter in maat dus ik zou er 6 á 7 maximaal in je 50 cm bak houden.
Maar iedereen is vrij in wat je wilt en mag doen .
Als je maar regelmatig je water ververst als je zo grote groep vissen in je bak wilt houden.
Of je moet ze houden in een groter aquarium als je ze alle 12 wilt houden?
 
Ik ververs elke week 50%, dat is toch wel voldoende?
En wanneer kan ik het binnenfilter eruit halen?
 
Waterwissel is prima.
Je binnen filter kan je om de 3 maanden lichtjes schoonmaken.
 
Maar mijn binnenfilter gaat er binnenkort uit, ik heb een eheim professionel 4+ 250 gekocht. Hoelang moet ik deze laten in het aquarium voordat ik het binnenfilter eruit kan halen?
 
Misschien kan je ze beiden nog een maand samen laten draaien.
Kan je externe pomp indraaien en de bacteriën opnemen.
Dan de interne eruit halen en nog vloeibaar filtermedium in je aquarium gieten.
 
Zal ik doen, wat voor bedrag kan ik vragen voor 10 corydoras sterbai?
 
Jonge vissen zullen zo'n €4,50 waard zijn.
Volwassenen €6
Hangt er ook af van wat de koper biedt of hoe de vissen eruit zien.
 
Ik verkoop dan de jongen en jongvolwassen exemplaren. Naar mijn mening zien de vissen er goed uit, alle vinnen zijn nog helemaal heel en ze hebben naar mijn mening ook een mooie glans op de schubben
 
Ik heb ze zijn nog even goed over nagedacht. Het plan is nu om 12 volwassenen te houden en de rest weg te doen. De goldstripe houd ik er dan ook nog in. Op het moment dat de vissen verkocht zijn haal ik mijn binnenfilter er ook uit. Dan wacht ik 2 weken waarin ik gewoon normaal voer en normale waterwissels uitvoer. Na deze 2 weken geef ik ze 10 dagen achter elkaar 3 blokjes diepvries per dag. (Als jullie dit te veel vinden hoor ik het graag). Ik heb dan rode en zwarte muggenlarf, artemia en bloedwormen. Ik probeer ze dan elke dag 3 verschillende soorten diepvries te geven. Zoals eerder gezegd kan ik ook levend artemia geven. Zouden jullie dit aanraden? Zo ja, hoevaak zal ik dan levend geven? Na de 10 dagen doe ik een waterwissel van 60-70% waarmee ik de temperatuur naar 23 graden breng (ze zitten nu op 26,5). En dan is het maar gewoon afwachten denk ik. Vinden jullie dit een goed plan, en wat kan ik er eventueel nog aan veranderen of verbeteren. Ik hoor het graag!
 
Klinkt goed allemaal.
Ben benieuwd.
Hou ons op de hoogte.
 
Zal ik doen, wat denkt u van de levende artemia?
 
Levende artemia heb ik geen ervaring mee.
Ik geef alleen de artemia quik van HS aan mijn jonge vissen.
Levende artemia lijkt mij persoonlijk meer voor jonge vissen en niet voor volwassen corydorassen.
 
Oke, is het misschien handig om soms ander levend voer te geven zoals muggenlarven?
 
Corydoras gold stripe beginnen nu op de wangen te kleuren, 6 weken oud nu.
 

Bijlagen

  • 15881649072741539654347294807311.jpg
    15881649072741539654347294807311.jpg
    196.7 KB · Weergaven: 71
  • 15881650556857345259595902658184.jpg
    15881650556857345259595902658184.jpg
    189.8 KB · Weergaven: 70
  • 15881651763196200638359367101255.jpg
    15881651763196200638359367101255.jpg
    193.7 KB · Weergaven: 63
Kweekbakje zit nog gemengd met visjes van 2 weken tot 4 weken oud.
Deze beginnen nu ook al wat te groeien nu.
 

Bijlagen

  • 15881653581673969742934924556050.jpg
    15881653581673969742934924556050.jpg
    198.8 KB · Weergaven: 59
Ziet er goed uit, hopen dat ze het allemaal redden
 
Nog een paar laatste vragen. Ik geef ze nu de ene dag 1 blokjes diepvries met 3 tabletten de dag daarna alleen 6 tabletten en de dag daarna 2 blokjes diepvries zonder tabletten. Geef ik dan te veel? Ze eten het wel allemaal op, dus er zitten geen slakken ofzo in het aquarium.
Ten tweede de verlichting. Zoals gezegd zet ik die handmatig aan en uit. Ik probeer de verlichting tussen de 8 en 10 uur per dag aan te laten. Nu ben ik 14 en aangezien de scholen dicht zijn is het nu wat makkelijker, maar als ik weer naar school moet moet ik hier thuis om 07:15 weg. Ik ben dan rond 16:00 weer terug. Dan kan ik dus totaal niet genieten van mijn mooie visjes! Is het erg als ik de verlichting dan van 16:00 tot 21/22:00 aan heb? Wat betreft planten heb ik alleen 2 lootjes waterpest en een andere bodemplant waarvan ik de naam niet weet.
 
Je kan toch een tijdschakelaar in je stopcontact voor je verlichting doen.
Zo gaat iedere dag je licht dezelfde tijd aan en uit.
Het voeren gaat goed, veel afwisseling is meestal wel goed.
Je kan meestal wel aan de vrouwtjes zien dat ze wat dikker gaan worden en daardoor ook rijp wordt om eieren te gaan leggen.
Als ze zo dik is kan je een grote water wissel doen wat 2-3° kouder is.
Daardoor worden ze gestimuleerd om te gaan paren.
 
Waarom niet gewoon simpel een tijdschakelaar ertusen. Die kosten de wereld niet, maar gaan je vissen en zeker planten wel waarderen. Vooral vanwege de constante lichtduur
 
Ik had ook een tijdschakelaar, maar die liet het licht 13,5 uur per dag branden
 
Dat kan je zelf instellen hoe laat je hem aan en uit laat gaan.
 
Oke
 
Goed nieuws! Omdat mijn broertje een groter aquarium krijgt, krijg ik zijn ‘oude’ aquarium. Deze is 80 cm, dat is toch wel groot genoeg voor een schooltje van 12?
 
Ja, dat moet geen probleem zijn.
 
Top, kan ik er dan ook nog dat tweede schooltje jongere gold stripe erbij doen? Of wordt het dan te vol?
 
Hoeveel zijn dat er ?
Corydoras moet je eigenlijk niet mengen met een ander soort.
Het is mooier om een groep van een soort bij elkaar te houden.
Maarja in de natuur mengen ze zich ook door elkaar.
 
Heb je een foto van je gold stripes?
Ben benieuwd welke je hebt?
 
Top, kan ik er dan ook nog dat tweede schooltje jongere gold stripe erbij doen? Of wordt het dan te vol?
Lekker 1 soort houden. Dat wordt te druk anders, gezien je wss ook meerdere goldstripes toe gaat voegen (mer het kweekidee van je in het achterhoofd)
 
Ik heb er nu maar 1, als dit corona gebeuren voorbij is neem ik er 10 bij denk ik
 

Terug
Bovenaan