Corydoras panda grind?


S

Sharkie86

Guest
Beste,

ik heb sinds enkele dagen een aquarium van rond de 115l. Hier ziet nu een mini pleco in alsook 3 corydorassen.
ik twijfel een beetje of deze jongens happy zijn.. gehoord van het te scherpe grind probleem.

om deze reden wou ik even navragen wat jullie vinden van mij grind of dit te scherp is niet ?
image.jpg
image.jpg
 
Ik zie her en der wel scherpe stukken maar vind het grind ook erg grof (over de kleur zal ik maar niks zeggen ;)) ) Een deel van voedsel zal ertussen vallen waardoor ze er moeilijk bij kunnen komen.

ik heb sinds enkele dagen een aquarium
Heb je het aquarium wel ingedraaid?
 
Nou deze grind is maar voor één ding goed...WEGGOOIEN! Je kan wel gewoon, zo donker mogelijk, afgerond grind gebruiken met doorsnee van 1-3 mm of zand, maar dat laatste kan weer snel dichtslibben, reden waarom ik het niet gebruik.
 
De Hornbach verkoop Aquasand dat ideaal is voor ze met korrel 0,4-0,8mm. De bodem moet ook een natuurlijke uitstraling hebben.
 
In het wild zwemmen corydorassen op alle ondergronden. Maar dit is een aquariumsituatie hoor, dus oei oei oei wat zijn we hier aan het doen?!? Snel het fijnste zand erin gooien dat je vinden kunt! Mag ook in smurfenblauw, als dat je smaak is.
 
Hmmm ok ook heb ik een kleine witte waas ondanks alle waarden goed zijn. Had gelezen dat dit wegtrok?
 
Dat is waarschijnlijk zelfs een betere keus dan spierwit.
Ik denk het eigenlijk ook. :D Steken ze niet zo fel tegen af. Weten die cory's veel dat ze in een crime scene leven van kleurenmisdaad. Hahaha

Hmmm ok ook heb ik een kleine witte waas ondanks alle waarden goed zijn. Had gelezen dat dit wegtrok?
Zoals @quistero al vermoedde (opmerking indraaien aquarium) heeft je bak waarschijnlijk niet de tijd gehad om een stikstofcyclus op te bouwen. Ik zou je willen adviseren om daar eens naar te googelen zodat je weet wat indraaien is en waarom het gedaan wordt. :) Als je het zo laat, kun je komende weken zieke of dode vissen verwachten ben ik bang.
 
Weet je, ik doe wel lollig om die kleuren. Maar als ik eerlijk ben, vind ik dat blauw met wit in combinatie met de rode en groene spullen in de bak eigenlijk wel leuk staan! Lekker fris. :D (y) Nu maar hopen dat dat zo blijft. (Want uiteindelijk kun je wel wat groei van alg en bruine bacterieplak verwachten.)
 
Bedankt ;) lijkt wat kinderlijk maar ik wil veel kleur. pff ik hoop dat het goed komt met ze .. Loop er echt niet goed van
 

Bijlagen

  • A113C4EB-0FD9-431D-840C-D7A155F870D7.jpeg
    A113C4EB-0FD9-431D-840C-D7A155F870D7.jpeg
    228.4 KB · Weergaven: 173
  • FC8DD676-E1BB-4AA7-A082-718A15775AD3.jpeg
    FC8DD676-E1BB-4AA7-A082-718A15775AD3.jpeg
    269.2 KB · Weergaven: 156
  • 42685C17-2EFF-4B5A-B3D7-F2429F103ACC.jpeg
    42685C17-2EFF-4B5A-B3D7-F2429F103ACC.jpeg
    287 KB · Weergaven: 146
  • 0881F20B-4232-4F38-9FE0-CEF130799934.jpeg
    0881F20B-4232-4F38-9FE0-CEF130799934.jpeg
    164.3 KB · Weergaven: 155
Leuk bakje zo! Wat voor filter is dat eigenlijk? Ziet er wel tof uit, die ken ik niet. 🙃

Als ik je nog een paar tips mag geven. Gezien de situatie (niet ingedraaide bak) zou ik als ik jou was de komende +- 4 weken nog even geen nieuwe vissen kopen. Weersta die verleiding. :) Voer heel beperkt; 1x per dag een beetje zodat ze allemaal net wat binnen krijgen. Als het moet kan een vis wekenlang zonder eten. Laat het filter zoveel mogelijk met rust (als de stroming beperkt wordt, de filtersponzen alleen licht uitknijpen, niet schoonmaken). Voeg daarnaast eventueel --al dan niet tijdelijk-- wat echte plantjes toe om het water te helpen filteren. Waterpest bijv werkt goed en kan je er zo in flikkeren, zonder dat het hoeft te worden geplant.

Verder: ververs de komende maand om de dag +- de helft van het water. En als het financieel kan, investeer in een testsetje om ieder geval de ammonia, nitriet en nitraat mee te meten. :) Druppeltests worden als het meest betrouwbaar gezien. Alternatief zijn de teststrips van Sera, die zijn ook betrouwbaar. (Andere merken kúnnen ook goed zijn maar de kwaliteit wisselt nogal.)
 
Leuk bakje zo! Wat voor filter is dat eigenlijk? Ziet er wel tof uit, die ken ik niet. 🙃

Als ik je nog een paar tips mag geven. Gezien de situatie (niet ingedraaide bak) zou ik als ik jou was de komende +- 4 weken nog even geen nieuwe vissen kopen. Weersta die verleiding. :) Voer heel beperkt; 1x per dag een beetje zodat ze allemaal net wat binnen krijgen. Als het moet kan een vis wekenlang zonder eten. Laat het filter zoveel mogelijk met rust (als de stroming beperkt wordt, de filtersponzen alleen licht uitknijpen, niet schoonmaken). Voeg daarnaast eventueel --al dan niet tijdelijk-- wat echte plantjes toe om het water te helpen filteren. Waterpest bijv werkt goed en kan je er zo in flikkeren, zonder dat het hoeft te worden geplant.

Verder: ververs de komende maand om de dag +- de helft van het water. En als het financieel kan, investeer in een testsetje om ieder geval de ammonia, nitriet en nitraat mee te meten. :) Druppeltests worden als het meest betrouwbaar gezien. Alternatief zijn de teststrips van Sera, die zijn ook betrouwbaar. (Andere merken kúnnen ook goed zijn maar de kwaliteit wisselt nogal.)
Bedankt voor de info :) wat denk je van de waterwaarden? Ik ga straks ook even een zuurstofpompje bestellen denk wel dat dit nodig is.
 

Bijlagen

  • 9E2CB077-1A0E-4E1A-B3BB-C6626B76F9C0.jpeg
    9E2CB077-1A0E-4E1A-B3BB-C6626B76F9C0.jpeg
    251.5 KB · Weergaven: 138
  • 68DA0385-D39F-4174-9613-24487EFA4CAD.jpeg
    68DA0385-D39F-4174-9613-24487EFA4CAD.jpeg
    256.2 KB · Weergaven: 126
Filter
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    216 KB · Weergaven: 114
  • image.jpg
    image.jpg
    349.4 KB · Weergaven: 119
Als je filter voldoende oppervlaktebeweging geeft (een beetje kabbelend water) heb je geen luchtpompje nodig hoor! Het gaat niet om de zichtbare bubbels, maar om de beroering van het water.

Ik vind het goed dat je de waterwaarden al in de gaten houdt, maar bedenk je dat de gifstoffen waar een beginnende bak mee te maken krijgt (vooral ammonia en nitriet) zich pas in de loop van een aantal dagen beginnen te ontwikkelen, en na een paar weken pieken. Om vervolgens geleidelijk in nitraat te veranderen. Als je op dit moment nog geen schadelijke stoffen meet, zegt dat helaas nog niets. :)

Pro tip: knip de teststrips in de lengte doormidden. Je kunt dan van één strip twee stuks maken. Scheelt weer een zakcentje.
 
Beste,

ik heb sinds enkele dagen een aquarium van rond de 115l. Hier ziet nu een mini pleco in alsook 3 corydorassen.
ik twijfel een beetje of deze jongens happy zijn.. gehoord van het te scherpe grind probleem.

om deze reden wou ik even navragen wat jullie vinden van mij grind of dit te scherp is niet ?
Bekijk bijlage 316427Bekijk bijlage 316428

Over Witte Waas wordt gezegd dat dit vanzelf wegtrekt. Dat klopt, maar als er al vissen in je bak zitten kan dat wel een probleem zijn. Eigenlijk moet je een bak minimaal 4 weken, liefst langer, laten indraaien zonder vissen. Planten en slakjes moeten er wel in, want je moet de stikstofcyclus op gang brengen. Die zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen worden afgebroken.


Corydorassen zitten in een aquariumsituatie toch het liefst op zand, omdat van de scherpe randjes van grind hun baardharen en hun buikjes kapot kunnen gaan. Ik heb zelf filterzand, omdat dit niet dichtslaat/verstikt en zo bodemrot kan veroorzaken. Bovendien zijn de korreltjes mooi rond. Er bestaat inderdaad ook blauw zand, maar je moet goed zoeken naar kwaliteit, zodat je geen gifstoffen in je bak krijgt. Heel wit zand zou ook erg leuk staan denk ik. Dan zou je hier en daar wat losse blauwe steentjes neer kunnen leggen. Een strandje aan de voorkant, waar je Cory's fijn rond kunnen scharrelen. Die vinden het trouwens fijner in een grotere groep, minimaal 6, liever nog 10.

Mini-pleco's bestaan niet, jonge pleco's wel. Welke soort die van jou is, zie ik zo een twee drie niet. Afhankelijk van het aantal vinstralen en de vorm van de kop kan het zijn: een Perigoplychthys pardalis ( 11 - 13 vinstralen, gladde kop, panterpatroon), Pterigoplychthys gibbiceps ( zelfde maar met een hoekige kop), Hypostomus plecostomus ( 7-10 vinstralen). Ze worden allemaal minstens 40 cm lang, en hebben een aquarium van 150 maar liever 200 cm breed nodig. Voor een andere algeneter kun je onderstaande topic bekijken. Ik zie dat je een garnalenflat hebt, ook deze ruimen afval en algen op. Die worden in onderstaande link ook genoemd:


Ik vind je vuurtoren en de duikboot wel hele leuke decoratie, maar kunstplantjes zijn eigenlijk alleen een plek waar biofilm en algen zich kunnen afzetten. Ik zou zelf de kunstplantjes vervangen door echte plantjes, die leveren ook zuurstof.
Er zijn veel leuke, kleurige planten te koop, die ook geschikt zijn voor beginners. Kijk maar eens rond op het plantenforum, daar vind je ook tips voor de verzorging.

 
Ik denk aan de foto te zien --maar het is inderdaad lastig te zien-- dat TS een borstelneusje heeft. Dan zou het geen probleem zijn. 🙃
 
Hoop dat ie niet te snel groot word haha
 

Bijlagen

  • 410C84BB-06CE-43B4-A6A4-03FBADC88154.jpeg
    410C84BB-06CE-43B4-A6A4-03FBADC88154.jpeg
    168.1 KB · Weergaven: 137
  • 4DCCA873-1771-4542-A416-12239FD0A9A5.jpeg
    4DCCA873-1771-4542-A416-12239FD0A9A5.jpeg
    268.5 KB · Weergaven: 131
Pets Place denk ik? :)

Ze hebben de soortnaam verkeerd. Dit is gewoon een Ancistrus cf. cirrhosus oftewel borstelneusmeerval. Die wordt niet zo heel groot.

Over de leucostictus:
Planet Catfish zei:
In well over a decade of this site being in operation, all fish seen sold under the name Ancistrus leucostictus are misidentified. French Guyana, where this species comes from, isn't exporting fish for the aquatic trade, and hasn't been for a long time.

Ancistrus leucostictus • Loricariidae • Cat-eLog (planetcatfish.com)
 
Hoop dat ie niet te snel groot word haha
Gelukkig, het is geen Pleco. Inderdaad een Ancistrus cf cirrhosus, en dit lijkt een dame. Ik heb er ook een, en de mijne is zo'n 3 jaar oud nu, en 13 cm lang. Een enkele wordt 15 cm, maar dat zijn uitzonderingen. Bij een goede verzorging kunnen ze behoorlijk oud worden. Mijn eerste Ancistrus ( ondersoort onbekend) is 18 jaar oud geworden.
 
Heb zelf filter zand voor de corydorassen. Korrel grote van 0,8 tot 1,5 mm. Vind jou grind wel erg grof. Persoonlijk zou ik voor zand kiezen, leuk is dat je hun gedrag in het zand dan ook meekrijgt. En de kleur.. tja smaken verschillen :)
 

Terug
Bovenaan