Wat is er nieuw

De 110 liter gezelschapsbak van Eremetaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
Dat is idd hopen ja.

Wat overigens wel leuk is is dat langzaam maar zeker de Pogostemon Helferi aan het veranderen is van emers naar submers.

Een maand terug :
SqiQnhbORS51cTogra0__cxBH8xv0ruA.jpeg

Nu :
SqiQnhbORS51cTogra0__cxBH8xv0ruA.jpeg

Alleen staat hij nu nog niet op de plek waar hij uiteindelijk moet staan, maar het lijkt mij het beste om hem nu eerst helemaal te laten ontwikkelen om hem daarna pas te verplaatsen.

Wekelijkse onderhoud gepleegd. Toch maar definitief afscheid genomen van het sterrekruid. Dus nu links in de hoek een grote lege plek. Nu eens kijken wat er op die plek komt wat ook goed de co2 reactor camoufleert. Suggesties zijn welkom. 😉

Verder even de Hygrophila pinnatifida uitgedund en herplant.

Tijdens het onderhoud kwam ik nog een hoogzwangere vuurgarnaal tegen. Maar ik vrees dat ik de jonkies niet zal zien, zullen waarschijnlijk als voedsel voor de vissen dienen.

Ue-cI8Fq59buAPsIIUIo5T4p35E3aSqG.jpeg

Je hebt aardig wat verstop plaatsen, dus wie weet hou je een aantal van die jonge vuurtjes over. Gaat bij ons ook zo.

Ik zou i.i.g. voor een groene plant gaan, daar je best al wat kleurcontrast hebt.
Misschien is een Echinodorus Ozelot iets voor je, of een andere groot bladerige plant.

Ik zat zelf te denken aan de hygrophila corymbosa, maar een echinodorus soort is ook zeker een optie. Vanavond eens in de aquariumplanten encyclopedie bladeren.

Mooie bak, kan aan mij liggen maar ben je er zeker van dat je garnalen vuurtjes zijn? De witte band doet mij juist denken aan rili garnalen.
Links een rili en recht een vuurgarnaal
178384_0_82_rili_vs_vuur.jpg

Killerfish zei:
Mooie bak, kan aan mij liggen maar ben je er zeker van dat je garnalen vuurtjes zijn? De witte band doet mij juist denken aan rili garnalen.
Links een rili en recht een vuurgarnaal
178384_0_82_rili_vs_vuur.jpg

In ieder geval is een gedeelte 100% Vuurgarnaal dacht dat de minder rode gewoon de minder mooie/ontwikkelde waren ?

Hele middag/avond bezig geweest met het maken van mijn mosachterwand. Het verpest nu eigenlijk een beetje de bak omdat het niet echt mooi uitziet een achterwand van horgaas maar hopelijk over een tijdje een mooie begroeide wand.

Morgenavond volgen de foto's.

Hierbij de foto's van riccia fluitans achterwand :

Het materiaal
ljfGpiQIp9qVZzdrDFI11uoPNyD3ETBT.jpeg

Eerste stuk klaar

Plaatsing in aquarium

De bak is er momenteel niet mooier op geworden maar hopelijk gaat het mos goed aanslaan en heb ik over een tijdje een mooie volgroeide achterwand. 🙂

Nu nog even een plantje zoeken die de co2 reactor mooi camoufleert.

Inmiddels een weekje verder en het gaat sneller als ik had gedacht.
PebJ0ofApyPs2SyzTZDplf3MsKBJyr8s.jpeg

Jep, het begin is er. Ben erg benieuwd hoe het zich de komende weken verder gaat ontwikkelen. Maar had dit al niet verwacht in amper 7 dagen.

Haha, die verhalen had ik ook al her en der gehoord. Dat heeft mij eigenlijk ook doen besluiten om voor riccia te kiezen, grootste kans op succes.

Ik heb zelf precies dezelfde achterwand geknutseld als jij. Riccia tussen twee lagen horregaas (zwart horregaas in mijn geval) en het groeit echt heel snel. Binnen een maand tijd heb je een volledig dicht gegroeide mat! Ziet er fantastisch uit. Maar....

Het probleem is dat de riccia naar mate het door groeit langzaam aan los komt vanwege het drijfvermogen. Dus krijg je dan weer kale plekken in je mooie dichte mat. Je zult dus om de twee maanden helemaal opnieuw moeten beginnen. Dat is eigenlijk best jammer en ik ben nu aan het overwegen om de hele boel toch maar te vervangen door bijvoorbeeld weeping mos of christmas mos.

Ben wel eens benieuwd hoe die achterwand gaat evolueren hoor, ziet er alvast veelbelovend uit! :thumbs:

Snuitje zei:
Ik heb zelf precies dezelfde achterwand geknutseld als jij. Riccia tussen twee lagen horregaas (zwart horregaas in mijn geval) en het groeit echt heel snel. Binnen een maand tijd heb je een volledig dicht gegroeide mat! Ziet er fantastisch uit. Maar....

Het probleem is dat de riccia naar mate het door groeit langzaam aan los komt vanwege het drijfvermogen. Dus krijg je dan weer kale plekken in je mooie dichte mat. Je zult dus om de twee maanden helemaal opnieuw moeten beginnen. Dat is eigenlijk best jammer en ik ben nu aan het overwegen om de hele boel toch maar te vervangen door bijvoorbeeld weeping mos of christmas mos.

Snoeien helpt niet ?

oww gaaf en wat groeit dat spul snel zeg! ook leuk om er een soort van mosbollen mee te maken

Maar daar krijgt het als je het bijv. bij 3 cm. uitgroei steeds snoeit de kans toch niet voor ? Ik kan me voorstellen dat als je het flink laat doorgroeien het gaat trekken naar boven en zich los maakt.

Snoeien zal best helpen, maar ik vraag me af wat meer werk is. Eens in de 5 a 6 weken overnieuw beginnen of twee keer in de week snoeien. Daar komt bij dat je bak best wel een troep word als je riccia gaat snoeien. Het komt echt overal terecht...

Dat gezegd, als het goed zit is het een prachtig gezicht en mijn vissen en garnalen zijn er helemaal dol op! En we moeten ook niet vergeten dat aquaria houden een hobby is dus een beetje werk is natuurlijk van harte welkom...

Ik heb er echt veel uren over gedaan om die wand klaar te krijgen zoals ik het wou, eerst alle zijkanten dicht genaaid met vislijn en daarna nog over de hele vlakte gezigzagd. Dan toch liever wekelijks snoeien en met het schepnetje aan de slag dan om de 2 maanden een compleet nieuwe wand maken. 😉

HODY56vlYmJqdXNSDF6w5P-eNQ8fGB7r.jpeg

Zo staat het er momenteel voor, begint langzaam ergens op te lijken. Wand moet natuurlijk nog goed volgroeien, rechts achter moet de klimop nog goed aanslaan en een mooi bosje gaan vormen en links staat de stricta nog in emerse vorm, dus dat moet ook veranderen. Verder moet de lotus die nu bijna niet zichtbaar is nog flink groeien en de pogostemon helferi zit ook nog volop in zijn overgang van emers naar submers. Maar dat is allemaal een kwestie van tijd en verzorgen. 😉

Waardes:
Po4: 0,7
No3: 10
Fe: 0,05 - 0,1
PH: 7,1
KH: 8

Dat begint zeker ergens op te lijken.
Over een paar weken heb je ook een mooie groen achterwand.
Ik zou wel wat voor 't filterhuis laten groeien, vallesneria misschien?, zodat dat wat weggewerkt is.

Het plan is om daar uiteindelijk een flink bosje Braziliaanse klimop te krijgen, en daar rechts voor staat de echinodorus die gaat (hopelijk) ook nog goed aanslaan. Heb ook nog even gedacht om het filter te bekleden met riccia maar toch maar van afgezien.

Even geprobeerd om het aquarium met de nachtverlichting aan te fotograferen en dat valt nog niet mee. Ik heb even voor de foto het blauwe licht wat feller moeten zetten om nog iets te kunnen zien. Dus eigenlijk is dit totaal geen realistisch beeld, ziet er in werkelijkheid veel schemeriger/donkerder uit. Helaas ook totaal niet scherp. 🙁
Maar we blijven ermee oefenen. 😉

87VpRQQh6K4jKyUclgUopBTdHqqgQ1Y8.jpeg

darter zei:
Volgens mij gaat dat wel goed komen met je bak. Nu vooral lekker laten groeien.

Ik zie dat je de uitstroom van je filter schuin omlaag tegen de achterkant hebt staan. Heb je daar een reden voor? Ik denk dat dit voor een goede doorstroming niet ideaal is. Lijkt mij beter om je stroming schuin door je bak te laten gaan. Dus vanaf je pomp in een diagonaal naar de linker voorhoek. En dan niet naar beneden richten, maar horizontaal zodat het wateroppervlak licht in beweging komt. Op die manier zou je vrijwel in je hele bak stroming moeten hebben. Dat is belangrijk om de voedingstoffen bij de planten te laten komen. Maar als je op jouw mannier ook voldoende stroming hebt, is dat natuurlijk prima.

Misschien een beetje betwetterig. Maar volgens mij heb ik hier toch het probleem. Ik had in je andere topic aangegeven dat ik dacht dat je een stromingsprobleem zou kunnen hebben. Nu ik je bak zie herinner ik me deze post.

@Astrid
@Visser

Dank, begin er langzaamaan ook meer tevreden over te worden. Al zijn er nog wel wat 'kinderziektes'.

@darter
Ja daar 'speel' ik redelijk veel mee.
Ik had vorige week nieuwe bio co2 aangesloten en die ging te hard dus ik heb toen het kraantje weer iets gedraaid om zo wat co2 de bak uit te krijgen. Morgen weer even omzetten. En het komt zeker niet betweterig over hoor, tips zijn altijd welkom. Aldoende leert men. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan