Wat is er nieuw

De 110 liter gezelschapsbak van Eremetaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eremetaal
  • Startdatum Startdatum
Stricta verliest al veel bladeren, normaal niet goed als een plant zijn blad verliest maar deze gaat zich dus al langzaam aanpassen aan het onderwaterleven. 🙂

Paul, ik ben toch wel heel erg benieuwd naar je riccia-wandje... We zijn tenslotte weer een weekje verder... Het zou nu toch wel redelijk mooi groen moeten zijn.

Foto's!

U vraagt, wij draaien. 😉

Gaat nog altijd erg snel maar dan met name waar het meeste licht opvalt. Voordat het allemaal helemaal bedekt is zijn we wel weer een aantal weken/snoeibeurten verder.
gdjj_JeHB4d0I39Q2N0MX6fG7LQ2ZRmJ.jpeg

Heel mooi! Ik vind trouwens je hele bak erg leuk om te zien... Een beetje een 'georganiseerde chaos', erg tof. Ik hoop dat jouw riccia wandje het beter gaat doen dan de mijne. Nadat het voor de tweede keer mis was gegaan bij mij heb ik besloten om hem niet meer terug te plaatsen. Ik vond het veel te veel werk, en ik was bijna door al mijn garen heen 😉

Snuitje zei:
Heel mooi! Ik vind trouwens je hele bak erg leuk om te zien... Een beetje een 'georganiseerde chaos', erg tof. Ik hoop dat jouw riccia wandje het beter gaat doen dan de mijne. Nadat het voor de tweede keer mis was gegaan bij mij heb ik besloten om hem niet meer terug te plaatsen. Ik vond het veel te veel werk, en ik was bijna door al mijn garen heen 😉

Thanks, ja ik ben ook benieuwd hoe het straks zal gaan als je moet snoeien etc. Ik heb mij zo goed mogelijk ingelezen en zal het gewoon goed bij moeten houden. Veel werk is het in ieder geval maar als de beloning dan een mooie wand is dan is het geen probleem. 🙂

Ja, een plantenbak vraagt best iedere week een tuinier buurt, maar daar wordt je aldoende steeds handiger in, en ach, wat is nou een uurtje werk in de week, een hond heeft meer tijd nodig met uitlaten en zo 😉

Precies, het blijft een hobby als je de tijd/zin niet hebt moet je er niet aan beginnen.

Helaas lijkt de Hygrophila pinnatifida het niet te gaan redden. Gaat al een maand lang flink achteruit, 2 weken terug dus goed getopt en alleen wat gezond was laten staan. Jammer genoeg nu alweer moeten doen en er blijft niet veel over.

Das zeker jammer, vindt het echt een prachtig plantje. Staat nog op mijn verlanglijstje, maar m'n bak is al vol.

Vanmiddag krijg ik ook twee nieuwe plantjes, waaronder Hygrophila pinnatifida omdat ik die in jouw bak zo mooi vond staan. Ben dus erg benieuwd of het mij wel gaat lukken om hem in leve te houden...

En hou gaat het nou met je Riccia? Ben je al flink aan het snoeien?! Ik ben wel erg benieuwd naar nieuwe foto's als ik eerlijk ben...

Helaas door gezondheidsproblemen niet ge�pdate en helaas ook iets minder zorg aan het aquarium kunnen bieden. 🙁

Hopelijk aankomende dagen wat onderhoud plegen incl. wat foto's.
Groeien doet de riccia in ieder geval nog altijd, alleen de rest van de planten blijven zorgenkindjes.

Even snel wat foto's genomen :

Het positieve : (Het blijft groeien)
f0wGei4RFOTQhAEWtyfL9CjONa7eCjSx.jpeg

En voor de rest is het alleen maar (alg gerelateerde) problemen 🙁

Is inderdaad ook de bedoeling en er moet hier en daar duidelijk gesnoeid worden. Maar het probleem is voornamelijk die alg die steeds meer planten de nek omdraait.

Ik heb er al eens een topic over geopend maar niet echt verder gekomen, plantjes zijn nu dus niet fris. Vooral ook die witte pluimpjes op de laatste foto is mij een raadsel.

Dat lijkt wel een soort schimmel, ja, vreemd.
Ja, over algbestrijding wordt zoveel gezegd, te veel voedingsstoffen kan alg geven, te weinig ook.
Ik heb co2, 2x per week profito, 1x per week ijzer, en eens in de 2 weken kalium .
Ik meet nu maar 1x per maand, want alles gaat nu maanden goed, maar ik hou er de regelmaat in, met voeren, schoonmaken en toevoegingen, po4 en no3 zit ook iedere keer goed, voeg ik niet meer toe.
Het blijft moeilijk hoor als je zoveel verschillende meningen hoor.
Ik hoop toch dat de balans terug komt in je bak.

Helaas ga ik er toch voor kiezen om tot grondige 'verbouwing' over te gaan. Aantal planten zijn gewoon niet meer te redden door alg/schimmel. Waarschijnlijk eerst al het slechte verwijderen en zorgen dat het stabiel gaat worden en dan misschien maar voor wat makkelijkere planten gaan.

Momenteel is de ergernis wat groter dan het plezier met de hobby maar we blijven volhouden/proberen. Gelukkig gaat het (op het oog) met de vissen prima. 😉

Vandaag grondig ingegrepen en er is nog maar weinig over van de planten helaas. Nu even bezinnen wat te doen.

Je totaaltje ziet er goed uit. Jammer dat de planten het slecht doen.

Ik denk, maar dat is een beetje een gok, dat je co2 toevoeging niet stabiel is. Je geeft lees ik boi-co2. Welke diffuser gebruik je?

Je kan overwegen om naast de bio-co2 ook een beetje carbo toe te voegen. Dat werkt in mijn 60cm bakje, waar ik ook met bio-co2 werk erg goed.

Succes, en laat het plezier in de hobby niet bederven door wat tegenslag.

Ik vind je achterwand leuk, ik ga ook proberen zo iets te maken in mn rekord. Wat voor materiaal heb je precies gebruikt hiervoor?

darter zei:
Je totaaltje ziet er goed uit. Jammer dat de planten het slecht doen.

Ik denk, maar dat is een beetje een gok, dat je co2 toevoeging niet stabiel is. Je geeft lees ik boi-co2. Welke diffuser gebruik je?

Je kan overwegen om naast de bio-co2 ook een beetje carbo toe te voegen. Dat werkt in mijn 60cm bakje, waar ik ook met bio-co2 werk erg goed.

Succes, en laat het plezier in de hobby niet bederven door wat tegenslag.

Ik vind je achterwand leuk, ik ga ook proberen zo iets te maken in mn rekord. Wat voor materiaal heb je precies gebruikt hiervoor?

Deze :
DtXx833niBJencfJ-i1CnE6ylCha7TV8.jpeg

Wat betreft plezier is het nu wel vervelend omdat ik zelf gezondheidsklachten heb dus ook het aquarium niet 100% de aandacht kan geven. Maar ga me zodra het kan eens goed bekijken wat ik ermee wil. Waarschijnlijk ga ik voor de sterke en minder gevoelige planten en dan eens zorgen dat dat gezond is en blijft En verder in veel fotoalbums van andere kijken dan is het plezier bij mij alweer terug.

Wat betreft achterwand : horgaas, vislijn, een hele berg zuignapjes en een flinke portie riccia. Was een behoorlijk werkje. Groeit waar de verlichting komt heel goed maar waar de planten ervoor staan groeit het niet/nauwelijks. Nu ik flink gesnoeid heb slaat het hopelijk ook op die plekken nog aan.

Je gezondheid is natuurlijk het belangrijkste. Sterkte daarmee.

Je diffuser is minder geschikt voor bio- co2. Het kan wel, maar bio-co2 geeft wisselend veel en weinig co2. Ik weet niet of je werkt met 2 bio- co2 flessen. Met twee flessen is het al een stuk stabieler. Met 1 fles heb je eerst weinig co2, vervolgens een piek met veel co2 en dan weer afnemend weinig co2. Dat vinden planten niet echt fijn.

Het beste kan je als diffuser bij co2 gebruik maken van het omgekeerde bakje. Ik heb het volgende stuk over bio- co2 geschreven, misschien heb je daar iets aan:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1314401

Bedankt over je uitleg van je achterwand. Ik wil zoiets gaan meken, maar dan met javamos en varens.

Dank voor de link en tips ik ga het eens lezen.

Ook nog goed nieuws: Ik heb gisteren jonge vuurtjes gespot. En als ik een hele tijd zoek zie ik er behoorlijk veel. 🙂

Ik ben inmiddels langzaam gestart met een nieuw beplantingsplan te maken. De bedoeling is om vooral voor wat sterkere/minder moeilijke planten te gaan. Inspiratie haal ik voornamelijk uit starterspakketten van aquaplantsonline. Helaas heb ik zelf nogal wat moeite met het inbeelden hoe iets eruit gaat zien, dus advies is van harte welkom.

Planten die ik er in ieder geval in wil/ga zetten :

- Ludwigia mullertii
- Alternanthera reinecki
- Anubias nana mini
- Hygrophila polysperma
- Ceratopteris thalictroides
- Lobelia cardinalis

Huidige situatie :

SpQHwjJx-Vlyv0CjEk8wV0yVgqfCrxdx.jpeg

(Staat momenteel nog ietsje meer in maar die gaan eruit omdat die ook dermate zijn aangetast dat ze het niet gaan redden.)

Met de planten die er staan wil ik bij het opnieuw planten ook nog schuiven, maar daarin zit nu weer juist het probleem ik heb weinig talent/oog voor hoe, wat, waar. Dus graag tips.

Kweken snel zeg, andere kleintjes pas deze week ontdekt en nu is de volgende alweer zwanger. 🙂
KOTbEdVPtMj_ZYMXj5NO3QH8tGEXNkJc.jpeg

En zojuist met het wegscheppen van wat riccia had ik ineens een mini platy in mijn netje. Ze hebben niet stilgezeten in mijn bakje de afgelopen tijd. 😉

Paul, ik weet niet of jij in de buurt van Rotterdam woont, maar als dat zo is mag je bij mij wel een aantal stekjes komen halen voor je verse start... PM maar als je iets wilt komen halen. Dan ga ik even een lijstje maken met de plantjes die ik op dit moment in mijn bak heb staan.

Van de volgende planten zou ik prima wat stekjes van kunnen missen:
Hydrocotyle leucocephala (Braziliaanse klimop)
Vallisneria asiatica
Lobelia cardinalis mini
Sagittaria subulata
Alternanthera reineckii
Staurogyne porto velho
Vesiculana Ferriei (Weeping Mos)
Hygrophila polysperma sunset (Belgisch groen "Sunset")

Bedankt voor het aanbod Geert maar Rotterdam is voor mij net geen 160 km. rijden. 😉
Ik ben nu langzaam met wat hulp van mede-forumleden een beplantingsplan aan het maken.
Ik weet ook nog niet precies wanneer ik ga 'verbouwen' kan best nog enkele weken duren.
Maar nogmaals dank voor je aanbod. 🙂

Rip Riccia achterwand. 🙁

De Riccia is toch gewoon te lastig voor zo'n achterwand. Zelfs het bijtijds snoeien helpt niet echt, komt allemaal teveel los. Besloten om het maar te verwijderen nu ik toch nieuwe plannen voor de bak aan het maken ben. Aldoende leert men. 😉

Jammer, ik hoopte echt dat het jou wel zou lukken om het mooi te houden... Maar aan de andere kant, het lag dus niet aan mij!

Overigens zou je het zelfde nog eens kunnen doen met mos. Dat wil niet drijven, laat niet zo makkelijk los en hoeft maar eens in de paar maanden te worden gesnoeid. Javamos of christmasmos (Xmass mos) zijn daar erg geschikt voor... En vooral het java mos kun je makkelijk en voor weinig geld op de kop tikken via internet.

Snuitje zei:
Jammer, ik hoopte echt dat het jou wel zou lukken om het mooi te houden... Maar aan de andere kant, het lag dus niet aan mij!

Overigens zou je het zelfde nog eens kunnen doen met mos. Dat wil niet drijven, laat niet zo makkelijk los en hoeft maar eens in de paar maanden te worden gesnoeid. Javamos of christmasmos (Xmass mos) zijn daar erg geschikt voor... En vooral het java mos kun je makkelijk en voor weinig geld op de kop tikken via internet.

Ja ik had gehoopt van jouw ervaringen te leren maar tijdens het knippen trek je het er gewoon uit, dus dat snoeien als het pas enkele cm's lang is helpt niet echt. Nog een tijdje aangezien maar toch besloten om het maar te verwijderen.

Voorlopig even geen begroeide achterwand, misschien iets voor later. Vraag me ook af of die zuignapjes wel geschikt waren voor in het aquarium aangezien ze nogal raar wit begonnen te verkleuren terwijl ze eerst doorzichtig waren.

Morgen gaat 'de grote verbouwing' plaatsvinden, hopelijk morgenavond foto-update. 😉

Pff alles zit erin maar verlichting is al uit dus foto-update zal nog even moeten wachten. Ook co2 set aangeschaft, morgen eens verder in verdiepen.

Wel geschrokken van de grootte/hoeveelheid van de lobelia cardinalis mini. Maar misschien dat het komt omdat het waarschijnlijk de emerse vorm is.

Hopelijk morgen de foto's. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan