De 200cm x 70cm x 70wh/cm planten aquarium van MickDD


Daar het met een foto lastig vast te leggen de red minor serpae tetra en de kardinaal tetra�s scholen.
Hier een paar filmpjes :D

Ik raad aan om de video's te kijken zonder geluid, daar mijn zoontje z'n favoriete serie "Skipper de hond" zat te kijken en papa aandacht wou.
Sommige van jullie herkennen het vast wel :p

Hier heb ik net gevoerd erg leuk om te zien hoe alle visjes bezeten zijn van het eten!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=1s2rSyvUAqc&feature=youtu.be[/video]

Nogmaals neem niet kwalijk dat de bak er niet clean bij staat.
Gaat woensdag verversen, de ramen doen, lose blaadjes weg halen en hier en daar nog wat bij snoeien.


[video]https://www.youtube.com/watch?v=8HAtLL4jUpg&feature=youtu.be[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=95xFDKbXTXI&feature=youtu.be[/video]
 
Leuk die uitbreiding van de vissen!
je filmpjes doen het niet trouwens, staan op prive.

ahh leuk, pelvicachromis! ik kan het niet duidelijk zien op de foto's, maar weet je zeker dat je Pelvicachromis taeniatus hebt en niet gewoon Pelvicachromis pulcher (kersenbuikjes)?

volgende keer wel even de gordijnen dicht met foto's maken h� :p
 
@Zwits:

Bedankt voor het melden dat de filmpjes priv� stonden, bij mij doen ze het uiteraard wel dus bij deze gelijk even aangepast.
Weet alleen niet of het nou wel gelukt is, heb ze wel openbaar gezet, dus graag even melden als ze het nog steeds niet doen.

Hier alsnog de filmpjes:
Nogmaals, raad ik aan om de filmpjes zonder geluid te bekijken.
Hier zijn ze lekker aan het eten.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1s2rSyvUAqc[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=8HAtLL4jUpg[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=95xFDKbXTXI[/video]

Weet niet 100% zeker of het om de Pelvicachromis taeniatus nigeria red gaat daar ik niet de kennis heb over deze soort om dat zeker te weten.
Denk dat jij mij dat beter kan vertellen:p
Heb ze bij Verduijn Cichlide vandaan en werd geholpen door Cathrina, kom al rond me 18e bij haar en ben altijd zeer goed en eerlijk door haar geholpen.

Ze had 3 soorten pulcher zitten alle in aparte bakken en deze leken wel degelijk anders dan de pulcher soorten en ze garandeerde me ook dat het om de Pelvicachromis taeniatus nigeria red ging. Wou eerst een grote pulcher koppel halen en ze rade me ook aan om voor deze soort te gaan daar deze wat kleiner blijven.

Dus ondank ik zelf niet 100% zeker ben vertrouw ik haar op haar woord :D

Ze zwemmen soms samen en dan gaan ze weer beide hen eigen kant op maar jagen elkaar niet op en verdragen elkaar goed.
Het is nog niet dat ze echt een koppel vormen en samen in hun holletje zitten. Maar daar ze elkaar goed verdragen heb ik er nog alle moed in dat dat alsnog gaat gebeuren.
Ze zijn dan ook nog best klein.
Wat denk jij ZWits?

Denk dat als ze een koppel gaan vormen dat de kleuren ook veel meer tot hun recht gaan komen.

Wat betreft de gordijnen... Als ik ze had zou ik ze zeker dicht doen:p
Zal in het vervolg de foto's maken als het wat donkerder is!
 
Ook nog even een negatief puntje.
De grote javavaren aan de rechter kant van de bak op het grote stuk kienhout doet het helaas niet super.. Heeft redelijk veel dode blaadjes en is ook gevoelig voor alg.

Nu heeft dit wel een reden, ik had deze plant al 3 weken voor de start van mijn bak gekregen en had toen enkel een leeg bakje staan met enkel een stroming pompje en verwarming verder niks. Deze heeft hier dan ook 3 weken ingestaan en toen ik hem in de bak plaatste was de plant er ook slecht aan toe.

Had hem toen in 2 gesplitst en de kleinere stuk link achter de rode tijger lotus geplaatst. Ook deze heeft wat dode blaadjes maar lijkt minder last van algen te hebben.

Morgen tijdens het verversen gaat ik bij beide alle algen wegzuigen en vervolgens alle dode blaadjes verwijderen.
Bij beide javavarens hebben al nieuwe kleine gezonde blaadjes dus heb de hoop dat deze nog wel bij trekken, maar is wel een aandacht puntje.
 
de filmpjes doen het nu wel :thumbs:

jammer van de javavaren, maar komt vast goed, zijn niet de moeilijkste planten die niet al te veel licht nodig zijn, in mijn ervaring doen ze het ook beter als ze niet vol in het licht staan.

Ik vroeg het eigenlijk omdat je de taeniatus niet vaak ziet en de foto's mij deden denken aan een aquarium vorm van de pulcher, maar dat kan ik natuurlijk niet goed zien, daar zijn de foto's te onduidelijk voor. ook omdat je ze kersenbuikjes noemde.. ik ga er dus gewoon van uit dat het om de taeniatus gaat na jouw info :)

Nogmaals, foto's zijn wat onduidelijk maar als ze zo groot zijn als jij beschrijft dan kan het nog alle kanten op met de twee. vergeet niet dat ze nog maar net in de bak zitten en dus nog erg moeten wennen, dus dat ze gelijk een koppel zouden vormen had ik ook niet verwacht. ook zijn ze nog jong dus kan het nog wel even duren voordat ze interesse in elkaar krijgen :thumbs:
 
Ja gaat er wel vanuit dat het om de taeniatus gaat, gaat er wel vanuit dat een zaak met zoveel ervaring met cichlide dat wel weet. Vooral daar de prijs ook wat hoger lag daar deze volgens haar minder vaak voorkomt.

Heb ze even opgezocht op Google en het mannetje heeft er ook wel wat van weg is ook wat langwerpiger dan de pulcher.

Maar zoals je zelf al aangaf ze zijn nog jong dus is lastig te zeggen.

Het mannetje lijkt z'n grote gevonden te hebben zit nu aan de l ij neer kant tussen de sten, helaas nog niet in z'n huisje.

Fijn te horen dat het gebruikelijk is dat ze nog niet een koppel vormen, in dit geval een goed teken.
Heb ik iets om naar uit te kijken:D

Ik noemde het idd kersenbuikjes, is de taeniatus dan geen kersenbuik? Ging er namelijk vanuit dat dat opging voor beide varianten?
 
Ik ben natuurlijk ook geen expert en het geeft geen garantie dat ze alsnog een koppel vormen. toen ik mijn taeniatus introduceerde heeft het iig ook even geduurd voordat ze elkaar echt opzochten. deze waren ook nog niet helemaal volgroeid. ook kun je nog niet het normale gedrag gelijk verwachten als ze net in een nieuwe bak zitten.

Euh ja, ik weet het ook niet zeker maar ik ken iig alleen de pelvicachromis pulcher als kersenbuikcichlide, omdat je in het nederlands de naam "smaragd pracht cichlide" wel eens voorbij ziet komen voor de taeniatus. er zijn veel soorten pelvicachromis, die wel redelijk op elkaar lijken.. neem bijv de sacrimontis, silviae of de kribensis. ik ging er zelf iig niet van uit dat die allemaal onder de noemer kersenbuik vielen, maar misschien zit ik daar mis mee.
 
Kersenbuik slaat m.i. op het roze buikje van het paarbereide vrouwtje en laat dat nu net zo goed bij andere Pelvicachromis soorten zo zijn, wat te denken van deze P. subocellatus dame? (en dan kies ik dus bewust deze pelvicachromis, want die lijkt veel minder op de pulcher dan bv. een taeniatus en heeft net zo goed dat oze buikje). Ook hier lijkt weer waarom die NL namen soms zo verwarrend zijn. Laatst had iemand het over 'verschillende soorten (!) kersenbuikjes. Zegt voldoende.

Als ik het goed zie is dit inderdaad een P. taeniatus. Nigeria red, dus uit Nigeria, dus ook een echte P. taeniatus en niet eentje met een achterhaalde naam.

Wat betreft het koppelen. Dat gaat redelijk simpel bij Pelvicachromis.

~ Ivo
 
Heerlijk die uitgebreide antwoorden!
thanks Ivo en Zwits!

Ik heb nog even goed zitten kijken en ben er toch wel vrij zeker van dat het om de Pelvicachromis taeniatus nigeria red gaat.

Ok dus als ik het goed begrijp is alles met een roze buik een kersenbuik.

Mooi vrouwtje zeg op de foto die je als voorbeeld gaf Ivo!

Sjo vandaag even flink aan de slag gegaan, even de ramen gecleaned, wat planten korter gesnoeid, de dode blaadjes verwijderd en gelijk zo een 30 a 40% water ververst.

Daar ik de red minors en pelvicachromis taeniatus bij een andere zaak had gekocht dan de rest van mijn vissen (die kwamen alle bij de garnalenschuur vandaan) rade ze me aan om een preventief kuurtje exit te gebruiken i.v.m verschillende bacterie culturen ofzoiets.(kreeg ik er gratis bij, goede service). Dus had van de week een halve dosering exit toegepast.
De vissen doen het goed merkte alleen dat 2 van mijn appelslakken het er moeilijk mee hadden, gelijk even opgezocht en blijk dat exit en appelslakken een slechte combi zijn.

2 zaten ook voor 2 dagen helemaal dicht, was even flink schrikken dus!

Maar gelukkig na de flinke water verversing schoten ze gelijk weer op en kruipen nu weer lekker door de bak.
Dus in het vervolg mocht ik uit exit gebruiken eerst even de appelslakken er uit halen.

En weer wat foto's
ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]
 
Dankje:d
Het aquarium is idd lekker helder, geeft altijd een voldaan gevoel als de bak net gecleaned is! Staat het er gel u jk weer fris bij.
 
Me rode tijger lotus begint nu echt goed aan te slaan wordt met de dag mooier:D

Hier een foto
ATTACH]


Zicht vanaf de bank
ATTACH]
 
Echt heel mooi.
Ik zie dat het varenachtige spul rechts op het hout wat bruin is,kan door de verlichting komen.
Had dat zelf ook en heb een pvc buis met wat gaten over de lamp gedaan in die hoek waardoor het minder verlicht is,knapte de varen flink van op.
Misschien dat het iets voor je is.
 
Ja klopt! Bedankt voor de tip!
Zoals hierboven ergens al vermeld staat heeft de javavaren een slechte start gehad.
En dat is te merken ook daar de plant wat gevoeliger is voor alg en ook meer last heeft van dode blaadjes.
krijgt dan wel weer nieuwe kleine blaadjes maar is nog wat vroeg om te zeggen of hij het gaat redden.

Wil de drijfplanten met een draadje zo gaan spannen dat ze boven de javavaren blijven zitten zodat net als jou plan de Ja varen wat donkerder komt te staan.
kijk of dat hem een zetje in de goede richting geeft.
 
Ah ok,ik lees niet altijd de tekst tussen de foto's zoals je merkt ;)
Met drijfplanten is ook wel een goed idee idd.
 
Mooie bak hoor, zoals iedereen voor mij ook al opmerkte :p Ik sta zelf ook op het punt om mijn bak te vullen met Akadama, dus goed om te zien dat ik niet de enige ben ;) Ik heb veel gelezen op ukaps en daar hebben een hoop mensen zo'n bodem en vrijwel niemand heeft er problemen mee. Volgend de persoon waar ik heb van heb gekocht raakt het na 1.5 - 2 jaar de ph verlagende werking kwijt en moet de korrel minstens 2.5 jaar goed blijven. Dus tja, tegen die tijd gewoon opnieuw inrichten, vond ik ook wel een mooie periode :)

Je rode lotus zal nog wel roder / paarser worden denk ik. Ik heb er ook eentje en daar zijn de bladeren allemaal diep paars van. Mooi plantje, alhoewel de mijne na opnieuw inrichten niet meer terug zal komen (iemand interesse?). Al met al: goed bezig!
 
Erg bedankt allemaal, erg leuk om te horen:D
En de bak is idd erg helder alhoewel het denk ik ook wel door het licht komt.

@jsiegmund:

Ik ben tot op heden nog steeds erg te spreken over de Akadama de bak draait nog wel pas een week of 7 a 8, dus nog wel erg vroeg om een eindconclusie er over te vellen. ik heb wel de fijne variant zijn de korrels wat kleiner, kan ik je zeker aanraden!

De kleur oogt erg natuurlijk en vind de planten er mooi op kleuren en de ph verlagende effect is ook mooi meegenomen zowel voor de meeste vissen als voor de planten. Heb er zelf wel kleibolletjes in zitten.

Vind zelf een lichte achtergrond mooi staan bij de bodem maar dat is puur een smaak ding en dus ook mijn persoonlijke mening.

En het klopt dat de bodem z'n ph verlagend effect met schat een maand of 6/12 verliest maar tegen die tijd heb ik wel een co2 systeem dus dan verlaag ik de ph wel via de co2.

En als het het een jaar of 2 a 3 volhoudt is het genoeg voor mij, tegen die tijd is zoals je zelf al aangaf het wel weer leuk om de bak te herinrichten.

Heb er zeker geen spijt van!
En de prijs is ook zeer aantrekkelijk vooral op een maat bak als deze.
Ik had het via aquariumbemesting.
 
Paar foto's van het week 1 tot nu.

Week1
ATTACH]


Week8 voor snoeibeurt
ATTACH]

Week8 na snoeibsnoeihout
ATTACH]
 
Nog wat foto's met alleen de 2 voorste lampen aan (Ochtend licht).
ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]
 
Het is alweer even geleden dat ik een update heb gedaan daar er niet veel gebeurd was.

Maar afgelopen week weer even bezig geweest dus bij deze.

1 van mijn 39w armaturen had het begeven.
Had nog een 2x t5 80w armatuur liggen dus heb beide 39w armaturen vervangen voor de 2x t5 80w. Nadeel hiervan is wel dat de 80w armatuur 150cm is en de 2 39w armaturen samen 180cm waren dus daardoor aan de zeikant minder licht.

Daar ik weer 2 nieuwe 80w lampen moest halen dacht ik laat ik eens voor andere kleuren gaan om een beetje te spelen met licht.


Ben uit eindelijk gegaan voor amazone Day als 2e rij en JBL ultra colour.
Het was in het begin even wennen maar moet zeggen dat het me nu erg goed bevalt.

Ook heb ik gister 1m en 2v Apistogramma agassizii toegevoegd, vind ze daadwerkelijk prachtig.

En er zijn 5 stuk corydoras aeneus gold stripe bijgekomen, ik zag ze in de winkel 3 weken terug en zat er toen al flink over te twijfelen en uiteindelijk gister de knoop doorgehakt en besloten ze te nemen.
Komen er later nog 5 bij.

En heb linkse achter de zwaardplant iets naar voren gehaald en er achter een grote vallisneria geplaatst.

Ook helaas wat minder nieuws!
Merk toch wel dat er hier en daar wat draad alg zit het is nog niet heel storend maar het verspreid wel licht dus ik houd het goed in de gaten.

En als het door zet zal ik denk ik toch sneller op co2 moeten overstappen als gedacht.

Hier de foto's

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]
 
Mooie heldere bak hoor met een erg leuke rode Lotus erin.
 
Dank jullie voor de complimenten!
De planten beginnen allemaal goed aan te slaan en de meeste planten zijn al flink gegroeid! Beetje bij beetje begint het te lijken op wat ik voor ogen had.

En hier nog 2 foto's van de kardinaal tetra's
ATTACH]

ATTACH]
 
Prachtige bak hoor!
Je vissen en planten zien er goed uit.
Complimenten.
 
@Zwits:

I had al zo een vermoeden dat de apistogramma agassizii wel zou waarderen :D

@Deesje:

Dank je!
Ben tot op heden erg te spreken over de groei van de planten zeker gezien ik nog geen co2 toepas. Ondanks de bak er mooi bij staat ben ik toch nog niet helemaal te voeden. . De draadalg en zijn toch wel een irritatie puntje!

De vissen doen het super vooral de combinatie van de vissen is erg mooi om te zien. Ieder heeft zo zijn eigen type gedrag wat ik leuk vind om naar te kijken.
 
erg gave stronk hout heb je rechts... zou echt iets voor mijn schildpadden bak zijn :p hele fraaie aquarium
 
Zo vandaag even iets anders als de gewoonlijke update..

Mijn moeder had een koppel kersenbuiken gehaald uit de winkel volgens de verkoper was het een bewezen koppel en hadden ze pas jongen gehad.

Nu was ik vandaag even wezen kijken, maar mijn gevoel zegt me dat het om 2 mannetjes gaat.
Maar het is vrij lastig te zeggen.
Dus graag even wat Hulp van de kersenbuik kenners zoals b.v. Zwits.

Het betreft de Pelvicachromis pulcher variant.

Hier de foto:
ATTACH]
 
Ik heb het idee dat die twee geen kindjes kunnen krijgen, nee. ;) De rechtse lijkt me een wat jonger mannetje, de linker is zeker een man.
 
Ik sluit me bij Jones aan :)
Ik ben bang dat je 2 mannen hebt. als je kijkt naar de wat meer uitgerekte bouw dan bij vrouwen, de puntige rug en aarsvin en de lengte van de rechter vis..
 
Ja het zijn de vissen van me ma, had ze gister gehaald.

En raakte even in de wat daar de 1 vlekjes had en de ander niet.
Maar zoals jullie ook goed melden.
beide een puntige rugvin en beide een wat langwerpig lichaam.

Maar was zelf niet geheel zeker van me zaak dus ben blij dat jullie wat duidelijkheid brengen.

Bedankt Jones!
En jij zoals altijd ook weer bedankt Zwits (wist dat ik op je kon rekenen:D).
 

Terug
Bovenaan