Wat is er nieuw

De 200cm x 70cm x 70wh/cm planten aquarium van MickDD

• Onderwerp starter Onderwerp starter MickDD
  • Startdatum Startdatum
Even door je album aan het bladeren geweest.
Heel fraaie bak geworden zeg!!

Dankje Peter,

De planten en vissen doen het erg goed!
De draad alg daarentegen is wat hardnekkiger, doe het elke week tijdens het verversen weg zuigen en kan het daardoor in toom houden maar ben bang dat het niet vanzelf weg gaat.

Weet dat Co2 goed helpt tegen dit type alg maar kan daar in mei pas aan beginnen (vanwege het financi�le gedeelte😛).

maar het eerste jaar van een aquarium is het altijd even zoeken naar de juiste balans.

Weer even een kleine update:

Afgelopen week heb ik er een koppel kersenbuiken bij gehaald, had eigenlijk een koppel Pelvicachromis taeniatus nigeria green besteld en apart laten zetten maar in dezelfde bak zat ook een koppel Pelvicachromis pulcher koppel en je raad het al... dat is het koppel dat ik mee heb gekregen. Eenmaal thuis zag ik het gelijk helaas was ik zo dom om daar niet goed te kijken daar er in die bak normaal geen pulcher kersenbuiken zitten.

Mocht de vissen ruilen maar daar het een mooi koppel is en ze geen strijd hebben met de andere kersenbuik koppel nog met de apistogramma agassizii heb ik besloten ze lekker te laten zitten.

Ook heb ik vandaag tijdens het verversen de ambulia voorin in het midden weg gehaald om wat meer diepte te cre�ren.
Morgen komt daar een huisje te staan voor de cichlide en helemaal rechts komt ook nog een huisje.

Hier wat foto's:
ATTACH]

ATTACH]

pelvicachromis pulcher
ATTACH]

ATTACH]

En nog een foto van de pelvicachromis taeniatus nigeria rood (foto gemaakt voor het verversen)
ATTACH]

En nog een kleine update wat betreft de pelvicachromis pulcher van mijn moeder.
1man is terug gebracht en heb een nieuwe 100% vrouw (zelf uitgekozen) voor er gehaald.

En om de draadalgen aan te pakken heb ik de verlichting 1,5u verkort En gaat ik wat extra plantenvoeding toedienen en hopen dat het aanslaat.

hier wat foto's vd 2 kleine huisjes (grote waren op dus komen later).

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

Verstandig om nog meer holletjes neer te zetten!
die holletjes zijn groot genoeg hoor, ze verkleinen zelf vaak de ingang door er zand (je bodem igg) voor te gooien.

Mooie vissen!
je bak staat er mooi bij, vind alleen de linkerkant iets statisch en onnatuurlijk erbij staan. (komt denk ik door je lobelia cardinalis, als dat de plant is die ik denk dat het is)

Prachtbak. Voordat ik je hele topic ga doorbladeren, heb je al eens een filmpje geplaatst? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe je minors zich gedragen in zo'n grote school. Ik zit er al een tijdje aan te denken om mijn groepje van 5 uit de breiden (ten koste van mijn kardinalen).

MickDD zei:
@Zwits:

Bedankt voor het melden dat de filmpjes priv� stonden, bij mij doen ze het uiteraard wel dus bij deze gelijk even aangepast.
Weet alleen niet of het nou wel gelukt is, heb ze wel openbaar gezet, dus graag even melden als ze het nog steeds niet doen.

Hier alsnog de filmpjes:
Nogmaals, raad ik aan om de filmpjes zonder geluid te bekijken.
Hier zijn ze lekker aan het eten.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=1s2rSyvUAqc[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=8HAtLL4jUpg[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=95xFDKbXTXI[/video]

Weet niet 100% zeker of het om de Pelvicachromis taeniatus nigeria red gaat daar ik niet de kennis heb over deze soort om dat zeker te weten.
Denk dat jij mij dat beter kan vertellen😛
Heb ze bij Verduijn Cichlide vandaan en werd geholpen door Cathrina, kom al rond me 18e bij haar en ben altijd zeer goed en eerlijk door haar geholpen.

Ze had 3 soorten pulcher zitten alle in aparte bakken en deze leken wel degelijk anders dan de pulcher soorten en ze garandeerde me ook dat het om de Pelvicachromis taeniatus nigeria red ging. Wou eerst een grote pulcher koppel halen en ze rade me ook aan om voor deze soort te gaan daar deze wat kleiner blijven.

Dus ondank ik zelf niet 100% zeker ben vertrouw ik haar op haar woord 😀

Ze zwemmen soms samen en dan gaan ze weer beide hen eigen kant op maar jagen elkaar niet op en verdragen elkaar goed.
Het is nog niet dat ze echt een koppel vormen en samen in hun holletje zitten. Maar daar ze elkaar goed verdragen heb ik er nog alle moed in dat dat alsnog gaat gebeuren.
Ze zijn dan ook nog best klein.
Wat denk jij ZWits?

Denk dat als ze een koppel gaan vormen dat de kleuren ook veel meer tot hun recht gaan komen.

Wat betreft de gordijnen... Als ik ze had zou ik ze zeker dicht doen😛
Zal in het vervolg de foto's maken als het wat donkerder is!
funkz zei:
Prachtbak. Voordat ik je hele topic ga doorbladeren, heb je al eens een filmpje geplaatst? Ik ben namelijk erg benieuwd hoe je minors zich gedragen in zo'n grote school. Ik zit er al een tijdje aan te denken om mijn groepje van 5 uit de breiden (ten koste van mijn kardinalen).

Wat een hoop reacties in 1x ben ik niet gewend😀 leuk!

@Homines: bedankt voor het beantwoorden van de vraag van funkz! Maar zal later deze week nog een nieuw filmpje plaatsen, is alweer even geleden en wordt wel weer eens tijd voor een nieuwe. Geeft toch een beter beeld dan foto's.

@ludger,crash cowboy,Peterdenhaag53, Carithius: Bedankt voor de complimenten altijd leuk om te horen vooral daar dit me eerste planten aquarium is.
MMaar als ik sommige andere bakken hier op het forum ziet heb ik nog een lange weg te gaan😛

@Zwits:
je bedoeld denk ik de lage planten linksvoor naast het huisje?
Denk wel dat ik begrijp wat je bedoeld, je ziet aan de linkerkant wel beter dat het zo geplaatst is, rechts groeit alles wat wilder Wat denk ik ook wel zo oogt door het grote stuk kienhout rechts. Ook zijn de linker plantjes vooraan een stuk feller van kleur en de bladeren rond van vorm misschien dat ook de indruk wekt? Is me zelf eigenlijk nooit echt opgevallen, maar zal nu vast wel komen hahaha hahah.

Of het onnatuurlijk oogt weet ik niet, de meeste planten komen uit verschillende meren dus in die zin is het idd onnatuurlijk, maar zelf vind ik natuurlijk of niet meer een gevoel (als het op aquariums aankomt) als het soort van natuurlijk oogt is het voor mij al gauw goed.

Maar ben het zeker eens met je dat de rechterkant natuurlijker oogt!

Echter vind ik de linkerkant wel erg mooi is ook wat meer opener als de rechterkant (bewust gedaan voor de scholen vissen zodat ze meer zwemruimte hebben.)

De huisjes zijn zoals je al aangaf een zeer goede keus geweest! De Cichlide lijken het erg te waarderen:d
Heb nu ook de 2 grote huisjes dus gaat die zo even een plaatsje geven.

Verder zit ik er ook aan te denken om een soort van review te maken van elke vis die ik heb en die in mijn dagboek te plaatsen. Denk hierbij aan het gedrag van de vissen en hoe ze onderling zijn etc. En dit is dan puur gebaseerd op mijn aquarium.

Misschien handig voor de mensen die mijn dagboek lezen en vragen hebben over bepaalde vissen etc.

ondanks de bak pak weg een maand of 3 draait dus uiteraard zijn de ervaringen gebaseerd over een korte periode maar dit zal ik dan bijhouden met de tijd.

En nog wat close up foto's, Let vooral op de planten, met close up kan beter zien dat de draadalgen als een soort velletje op planten zitten. als ik naar de bak van een meter af kijk zie ik de algen bijna niet maar als ik echt op het glas zit zie je dat het behoorlijk verspreid over de bak zit.

vanavond weer even uitgebreid het water testen kijken of er iets uit balans is en indien nodig aanpassen en verder hopen of het minderen van het licht en de plantenvoeding helpt.
Vind qua groei Co2 nog niet echt nodig maar als de draadalgen met de tijd verergeren heb ik misschien geen andere keus?

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

ATTACH]

verwennerij hoor die vissenfoto's!

er is hier op het forum ook een subtopic, Ledenervaringen aquariumdieren.. misschien kun je daar een kijkje nemen 🙂

ik bedoelde inderdaad de linkerkant (de lobelia cardinalis), omdat het een beetje in plukjes staat, oogt het mij wat statisch. maar goed, klein detail.

Ben zelf ook niet algvrij dus kan hier weinig zinnigs over zeggen. draagalg is wel co2 gebrek ja, hoe lang staat je licht aan?

Ja vind foto's altijd het leukst aan dagboeken en hoe meer hoe beter:d

Denk dat dat plukjes idd zo oogt door het type plant.
Maar opbouwende kritiek is altijd goed 👍
Had sommige planten van te voren toch anders gezet of sommige helemaal weg gelaten als ik het over moest doen.

Zoals bv rechts achter heb ik de kleine vallisneria achteraf gezien had ik daar liever de grote variant gehad (zo als links achter).

Ik was me bewust van het leden ervaringen dagboeken, maar vind dit juist leuk om in mijn eigen dagboek te plaatsen.

Het licht Brande te lanog.
Dit is mijn verlichting:
1e rij (voorkant): t5 80w jbl ultra color
2e rij: t5 80w amazon day
3e rij: t5 80w special plant
4e rij: t5 80w amazon day

Eerst brand het als volgt:
1+2 rij Brand van 14:00u t/m 22:00u
3+4 rij brand van 15:00u t/m 23:00u

Nu Brand het:
1+2 rij Brand van 14:00u t/m 21:00u
3+4 rij Brand van 14:30u t/m 21:30u

Prachtige bak en prachtige visjes zeg! Die cory's zijn echt mooi, en die twee schooltjes gaat ook mooi samen op de foto's! 🙂

Mooie bak!!! En ben jaloers op je cory's gold! Wil ze ook graag maar zijn zo achtelijk duur 🙁 Wil er dan gelijk 10.

hoi zijn idd best prijzig ik had ze zelf voor 7,50 per stuk bij Verduijn Cichlide heb er nu 5 worden er 10/15 maar steeds per 5 om het leuk/betaalbaar te houden, hobby is al duur zat 😛

Je hebt een geweldig mooie bak, zowel de bewoners als de inrichting, echt genoten van je foto's :thumbs:

Zat weer eens op het forum rond te speuren en zag dat het alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst een update heb geplaatst. Dus bij deze!

De bak draait ondertussen alweer een klein jaar en zo is er het 1 en ander veranderd, andere planten meer vissen erbij.

Zo zijn er nu een groep congozalmen 27 stuks, puntius denisonii 11 stuks en 3 golden l144 bij gekomen.

Echter ben ik al enige tijd ge�nteresseerd geraakt in paludariums en dan met inhoud gifkikkers. En na veel inlezen heb ik besloten mijn grote bak daarvoor te gaan gebruiken.

Maar wees niet getreurd want mijn passie voor vissen (aquariums) zal altijd blijven en heb daarom ervoor gekozen om mijn oude ferplast aquarium (200cm x 60cm x 60cm 720L netto) weer te gebruiken en de inhoud van de grote bak over te zetten.

Het leuke hieraan was dat ik gelijk weer de gelegenheid had om de inrichting te veranderen.

Hier een foto van hoe de bak er op het laatst bij stond.

pWjAfD.jpg

Qqqgo6.jpg

KFtLBE.jpg

En nog 2 foto's van de l144 en congozalm
6SjNJ3.jpg

PlV1BE.jpg

Moet toegeven dat het moeilijk was om de knoop door te hakken daar ik erg blij was met Hoe de bak er op het eind bij stond.

Maar gister de aquaroum inhoud over gezet, eerste wat tonnen geplaats met kleine filters erin om de vissen en planten in te huisvesten. En aan de slag gegaan! Was 10u in de ochtend begonnen en 6 in de nacht was ik dan eindelijk klaar! Pfoe was me de klus wel!

De nieuwe inrichting is totaal iets anders geworden! Maar ben zelf erg tevreden over het resultaat😀 de nieuwe inrichten zal wel nog moeten settelen en de planten moeten opnieuw weer wild groeien, maar dat hoor erbij.
Hier wat foto's
De bak is nog wat troebel en stoffig vanweg het overplaatsen vd akadama grond maar dat zal ik weer opfrissen na de volgende verversing.
DZcICh.jpg

nNZhnv.jpg

frbL7G.jpg

1nYhsk.jpg

OYH4pz.jpg

qCq7fZ.jpg

De steen op het linker stuk kienhout gaat is er om het kienhout op z'n plaats te houden en zal dan ook pak weg over 2 weken weg gehaald worden.

Zo dat is nogal een klus geweest. Je bak op het einde was echt schitterend.
Benieuwd hoe de nieuwe inrichting zich gaat ontwikkelen.

vond je bak voordat je naar de andere over ging ook erg geslaagd!
ben benieuwd hoe dit gaat groeien!
wel lekker hoor, 2 meter. alle dwergcichliden nog in de bak?

@Mausalicious:
Dankje ben zelf ook erg tevreden met het resultaat.

@eremetaal:

Ja vond de vorige inrichting ook erg mooi heb er ook lang over na moeten denken voordat ik de stap maakte om het over te gooien.

Het was idd een helse klus! Gelukkig had ik het wel goed voorbereid wat een hoop ellende scheelt. Echter kan je niet alles voorbereiden en zo ging ook wel het 1 en ander mis, zo was ik zo dom om de pompen verkeerd om te plaatsen. Dus toen ik klaar dacht te zijn kon ik dat weer fixen.

Ook zat 1 slang pomp niet goed en daar kwam ik pas achter toen er een plas water op de grond lag. Hahahaah

Daarentegen wel blij dat er voor zover geen vissen het hebben begeven!

@Zwits:
Ja dat is altijd afwachten maar komt vanzelf wel goed. Wil er nog wel paar lage groene plantjes bij gaan planten aan de rechterkant om het wat op te vullen.

Nee heb ze niet allemaal meer, zo zijn alle pelvicachromis pulchers eruit daar zij toch wel erg agressief werden naar de andere toe, zo hebben zij helaas ook de apistogramma agassizii de dood in gejaagd.
De pelvicachromis taeniatus nigeria reds koppel zitten er nog wel in daar zij veel rustiger zijn qua gedrag.
Ook is er een koppel antennebaarsjes bijgekomen. Ook heb ik sommige groepjes wat uitgedund.

Dus op het moment heb ik de volgende vissen erin zitten:

Puntius denisonii 11x
Congozalm 27x
Red minor serpae tetra pak weg 30x
Kardinaal tetra pfoe zou niet weten hoeveel, lastig tellen😛
L144 gold 3x
Koppel Pelvicachromis taeniatus nigeria red
Koppel antennebaarsjes
Siamese algeneter gold
10x Corydoras
8x otto's

Je hebt een leuk aquarium. De vissen zullen zich er goed in thuis voelen omdat ze volop schuilplaatsen hebben bij het hout en tussen de planten. De manier waarop je je hout gebruikt is goed. Het valt op en het zijn blikvangers. De planten zijn grotendeels moerasplanten. Je zou eens kunnen kijken of je meer echte waterplanten kan gaan gebruiken. Die concurreren ook wat meer met de algen dan de moerasplanten doen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hoi Jos,
Dankje, zijn mooie stukken hout wat het ook wat makkelijker maakt.

En wat betreft de planten heb je helemaal gelijk! De enige waterplanten op het moment zijn de ambulia en de ludwigia.
Nou is het de bedoeling met de ambulia dat deze zich meer gaat verspreiden door de bak heen (zoals ook het geval was bij mijn oude inrichting.

Zit nu nog even te denken welke waterplant ik nog meer zal toe gaan voegen. Misschien nog wat cabomba, vaantjesplant of hygrophila en met de tijd zal ik de valesneria ook wat uit dunnen. Deze had ik nu enkel gebruikt omdat ik daar veel van over had van uit mijn oude inrichting.

Maakt de hobby natuurlijk wel heel leuk dat je gewoon eens voor een andere inrichting kunt kiezen. Het hoeft niet altijd uit frustratie of mislukking te komen om het eens om te gooien. Nieuwe uitdaging om deze weer ook helemaal te laten slagen.Ik blijf het volgen.

vaantjesplant is toch ook echt een moerasplant 😉

@eremetaal:
Ja dat zeker!
Altijd leuk een nieuwe uitdaging en het voorbereiden en plannen van je nieuwe inrichting. Blijft toch stiekem het leukste om te doen😀

Kijk dan ook weer erg uit naar het voorbereiden, plannen en langzaam opbouwen van de paludarium.

@Zwits:
Heb ik nooit geweten joh, ging er altijd vanuit dat de vaantjesplant een waterplant was... zo zie je maar weer dat ik onbewust toch een voorkeur heb voor moerasplanten.

Wel jammer want vind het een erg mooie plant voor de kleur en structuur hadden links achter erg mooi gestaan ipv de valesneria.

Waterplanten hangen slap zodra je ze uit het water haalt

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja dacht dat dat bij de vaantjesplant ook het geval was, daar dezen ook goed geschikt zijn als zuurstofplanten.

@homines:
Ja de kleuren en het gedrag spreken me erg aan en dan met name een paludarium dat het land gedeelte overloopt naar water vind ik echt prachtig.

Maar wordt een langdurig project hoor.
Eerst het aquarium geschikt maken voor een paludarium, dus met computer ventilators werken voor de lucht circulatie daar ik die schuifdeuren echt verschikkelijk vind.

Ook gaat ik de bak zelf opbouwen qua inhoud, dit lijkt me heel leuk om te doen maar vergt een stuk meer tijd.

En blijf me ook inlezen zodat ik weet waar ik aan begin.

Ach dat is juist het leukste om je volledig over te geven aan je nieuwe project.

Volgende maand gaat ik naar de kikkerbeurs om wat ervaringen op te doen.
En daarna wil ik er aan gaan beginnen:d

Maar de aquarium wereld blijft me passie!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan