Ten 1e werkt een geforceerde lage stikstof waarde niet bij alle rode planten. Hoofdzakelijk voor bepaalde rotala's en ludwigia's.
Bij een Macrandra, Ludwigia pantanal en Althernanthera reineckii kunnen lage stikstof waarden juist weer slecht resultaat geven.
Ja mee eens. is plantafhankelijk inderdaad. Mogelijk spelen dezelfde mechnismen wel maar een plant die van zichzelf al vrij rood is, daar zal het niet erg zichtbaar zijn, of misschien wel geheel afwezig zijn.
En ten 2e heb ik altijd begrepen dat nitraat beperkende omstandigheden niet de primaire reden zijn dat planten roder gaan worden.
Want je krijgt net zo mooi rood gekleurde planten met een NO3 van 30 als met een NO3 van 0.5 En zoals ik al aangaf het is ook afhankelijk van het soort rode plant.
Ja precies, sommige planten zijn 'gewoon' rood van zichzelf.
Alleen bij lage nitraatgehaltes komt de plant in de problemen en worden een aantal noodroutes gebruikt om te overleven. Hij moet af van die overdaad aan licht en dan kan maar op een paar manieren.
1. Pigmenten aanmaken die niet verbonden zijn aan de fotosystemen van de plant. Deze pigmenten (caratenoiden) zetten met name licht om in warmte via NPQ inderdaad.
2. Chlorophyll aanmaak komt stil te liggen (want N voor nodig) terwijl chlorophyll afbraak altijd langzaam doorgaat. Netto levert dat afname van het groenaandeel op (en dus relatief meer rood/oranje)
Aquariumplanten beschermen zich tegen te veel licht door de zgn. niet-fotochemische uitdoving van het pigment (NPQ)
Dit zijn fotochemische en biochemische reacties om een 'accesoire' pigment zoals carotenoïden aan te maken waardoor je een directe vorming van Reactive Oxygen Species (ROS) krijgt
Ja ietsje anders dus. De NPQ-reacties spelen zich af in/bij de (al aanwezige) pigmenten en fotosystemen en in hogere maten bij de nieuw aan te maken caratenoiden. Op deze manier wordt juist de aanmaak van ROS
voorkomen. Daarmee voorkom je schade.
Zonder NPQ, zou ROS schade aanrichten in de plant en zal hij (of delen ervan) sterven.
De beperking van stikstof is meer bedoeld om de groeisnelheid te beperken.
Daar heb ik dan weer nooit van gehoord. Het lijkt me een gevaarlijke manier om de groei te beperken aangezien het licht door blijft schijnen en de plant daar tegen op moet treden.
Want als je plant voedingsstoffen aanbied die nét even boven het LCP (licht-compensatie-punt) liggen word de kwaliteit van de plant niet aangetast, maar heeft wel erge trage groei tot gevolg.
Hmm dit kan ik niet volgen. Het lichtcompensatie punt is (zoals ik het ken) de hoeveelheid licht die de plant nodig heeft om netto precies niet te groeien (maar ook niet in massa af te nemen).
Maar wat hier volgens mij bepalend is, is hoeveel licht je toedient. En voor al het licht dat je aanbiedt, zul je het equavalent aan bouwstenen (o.a. NO3) moeten aanleveren omdat je anders disbalans krijgt. Maargoed mogelijk wil je in jouw geval dat juist voor je roodkleuring.
Daarom is het gebruik van een lean-dose ook erg risicovol met veel licht omdat je altijd op het randje balanceert tussen teveel en te weinig voeding in de waterkolom. Maar dat gevaar word voor een groot gedeelte
opgevangen door de aquasoil die ik gebruik. Maar toch; tekorten bij de planten komen relatief vaak voor met een lean-dose bemesting. Zeker omdat de soil met een lean-dose bijna niet word aangevuld met voeding en dus eerder zal zijn uitgewerkt
omdat de planten op ten duur alle beschikbare voeding hebben verbruikt.
Ok, volgens mij bedoelen we toch gewoon min of meer hetzelfde.
kan me hier helemaal in vinden.
Licht bepaald primair de groeisnelheid, maar als je zorgt dat er weinig (of net genoeg) brandstof is om die groei mogelijk te maken kan je de groei van de planten goed beïnvloeden.
Mij is altijd geleerd: Licht is de energiebron, NO3, PO4 etc zijn de bouwstenen. Feitelijk is dit ook zo.
Als er te weinig bouwstenen zijn maar je blijft wel de energie toedienen (een plant kan moeilijk schuilen) dan zou de plant dus schade oplopen (via o.a. ROS) en dus gaat hij minder Chl aanmaken, meer caratenoiden, en dus meer NPQ uitvoeren.
Dus ja, je kunt de groei langzamer laten gaan, maar dat gebeurt dan volgens mij vooral doordat veel van het licht in warmte wordt omgezet (dissipatie, gaat verloren) en door de plant te ontregelen, zodat hij daarna ook weer even op gang moet komen.
Licht als beperkende factor is normaal gesproken wenselijk, tenzij je dus wilt experimenteren zodat je mooie plantkleuren krijgt
Interessante materie!
Nou dat is dus nieuw voor mij Corne en dus niet alleen licht bepaald de groeisnelheid zoals ik altijd dacht. Weer wat geleerd kun je dus zeggen en het is dus voor een goede groei niet verkeerd om wat over te doseren.
Nee zijn heel veel factoren. bij 3 graden celcius groeien je planten ook niet of nauwelijks ;-) en zonder CO2 ook niet, en zonder water (afhankelijk van de plant) ook niet.
Je kunt je planten altijd gaan pesten en ze zullen langzamer groeien.
Maar waar je (normaal gesproken) als aquariaan naar streeft is dat licht de enige beperkende factor is, tenzij je dus sommige planten extra rood wilt laten worden. Maar dat is meer voor de gevorderde aquarianen.