De Aquascape van Cornelius: High Light Nano Plantenbakje - 2020


kleuren komen goed tot ontwikkeling :thumbs:

56.jpg
 
Gaat lekker Corne, persoonlijk zou ik gaan voor optie B of D. Dit maakt je bakkie net ff wat dieper denk ik qua aangezicht. Puur mijn mening ?, maar wat je ook kiest, bakkie blijft mooi.

Gr. Ed
 
Gaat lekker Corne, persoonlijk zou ik gaan voor optie B of D. Dit maakt je bakkie net ff wat dieper denk ik qua aangezicht. Puur mijn mening ?, maar wat je ook kiest, bakkie blijft mooi.

Gr. Ed

Txs Ed,
ik ga voor optie D,
dat lijkt me toch het mooiste. Een soort van concaaf opstelling zeg maar. Kijken hoe het verder gaat ontwikkelen
 
Zie nu pas dat je er vissen in hebt zwemmen ?. Noet een andere bril denk ik ?.

Gr. Ed
 
Ik ben erg benieuwd naar de vormsnoei optie B maar verwacht voor een diepte-effect dat optie D het meeste diepte gaat creeren. Of dit zo is weet ik niet hoor. Maar ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke keuze die je zult maken. En dat is optie D geworden zie ik nu net. :juggle:
 
Leuk bakje! Wat is de reden dat je no3 niet verder beperkt zodat de rotala roder wordt?
 
Leuk bakje! Wat is de reden dat je no3 niet verder beperkt zodat de rotala roder wordt?
Daar ben ik nu mee bezig. :thumbs:

Ben de dosering geleidelijk steeds meer naar beneden aan het brengen en bemerk toename van kleur. De laatst keer dat ik heb gemeten kom ik op NO3 : 0.5 en PO4 : 0.2. Dus veel lager durf ik niet te gaan.
maar ik moet gezien de netto inhoud heel voorzichtig te werk gaan, (van bodem tot wateroppervlak is maar 15 cm...) Bakje is erg snel uit balans.
Daarbij gebruik ik erg veel licht dus planten zitten in een mum van tijd aan de oppervlakte. Moet dus bij elke stap een weloverwogen keuze maken.

Maar komt wel goed, zal kijken hoeveel rood ik eruit kan persen. :thumbs:
 
Ja dat is het lastige van de nano bakjes inderdaad. In mijn 27L bakje meet ik eigenlijk niet de no3 en po4 waarde, ik gebruik de rotala als no3 meter, als die donker roze is, doseer ik wat extra npk en gaat die richting het oranje weer minder. Werkt voor mij perfect, en wanneer er evt een tekort is in de waterkolom neemt de soil dat ook gemakkelijk over. En zie ik eigenlijk nooit een tekort in de planten.
Want wat is er nou mooier dan aen rotala die mooi kleurt:thumbs:
 
Ja dat is het lastige van de nano bakjes inderdaad. In mijn 27L bakje meet ik eigenlijk niet de no3 en po4 waarde, ik gebruik de rotala als no3 meter, als die donker roze is, doseer ik wat extra npk en gaat die richting het oranje weer minder. Werkt voor mij perfect, en wanneer er evt een tekort is in de waterkolom neemt de soil dat ook gemakkelijk over. En zie ik eigenlijk nooit een tekort in de planten.
Want wat is er nou mooier dan aen rotala die mooi kleurt:thumbs:
Goede strategie, soort van Duckweed Index voor een rotala. :LOL:
En idd voor mij is de Rotala de perfecte stengelplant; groeit makkelijk, snel en ideaal voor eventuele vormsnoei.

Bedankt voor je input :thumbs:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Vind dit super info die je versterkt, ondanks je als één van de hoger aangeschreven scape en plantenkenners bent je zeer voorzichtig omspringt met je waterwaardes.
Optie D lijkt me super met de concaaf iets uit de midden om symmetrie te vermijden
 
Laatst bewerkt:
Vind dit super info die je versterkt, ondanks je als één van de hoger aangeschreven scape en plantenkenners bent je zeer voorzichtig omspringt met je waterwaardes.
Dank je wel voor je aardige woorden.

Kennis word meer als je het deelt.
Met die instelling heb ik niet alleen een website gelanceerd over aquascapen, dat is ook de reden waarom zo uitgebreid mogelijk journals plaats op dit forum
Zo kan mijn werkwijze een voorbeeld zijn voor beginners en aspirant scapers, en natuurlijk ook voor aquarianen.
Zo ziet men mijn aanpak om iets 'moois' te realiseren, maar ook de eventuele problemen waar ik tegenaan loop en hoe ik deze tracht op te lossen.

Leuk om te vernemen dat het zo positief word ontvangen , means a lot :giggle:
 
Zo 'mooi geweest met het extra LEDje, maar nu uit met de pret' Ledje tijdelijk even de kast in, want het groeit simpelweg veels te snel.
Dus schaar eroverheen om een dichter gewas te krijgen. En als dat eenmaal naar me zin is (na een aantal keer snoeien en ik na een tijdje de juiste vorm erin heb)
gaat het LEDje er weer boven om het weerr op kleur te krijgen.
Je ziet al een beetje welke vorm ik erin wil snoeien.

056.jpg
 
het groeit welig zeg. wat heerlijk om die controle te hebben. de achtergrondplanten vind ik erg mooi, zeker nu het zo gesnoeid is. daar ontstaat de diepte.
de grasjes zijn gewoon vulgair groen en dichtbegroeid. bestaan er onderwatergrasmaaiers lol?

heeft je hout ook een biofilm of hou je hem zelf schoon
 
het groeit welig zeg. wat heerlijk om die controle te hebben. de achtergrondplanten vind ik erg mooi, zeker nu het zo gesnoeid is. daar ontstaat de diepte.
de grasjes zijn gewoon vulgair groen en dichtbegroeid. bestaan er onderwatergrasmaaiers lol?

heeft je hout ook een biofilm of hou je hem zelf schoon
diepte geeft idd altijd iets 'extra's' aan een bak. En deze stengelplanten zijn daar uitermate geschikt voor.

Het spiderwood is geheel vrij van 'biofilm'. Is eigenlijk geen biofilm; het is een schimmel die gewoon verdwijnt na verloop van tijd.
Het heeft er wel een weekje opgezeten maar bij een waterwissel borstel ik het altijd eraf en ben er dan binnen no-time van af. :thumbs:
 
Er ontstaat inderdaad bijna direct meer diepte in je bakje na de snoeibeurt. :petjeaf:
Ik mis de rode tinten wel een beetje maar kijk ook erg uit naar de toekomst wanneer de kleuren weer terugkomen in de bak.
Leuk om dit topic te mogen volgen!
 
Er ontstaat inderdaad bijna direct meer diepte in je bakje na de snoeibeurt. :petjeaf:
Ik mis de rode tinten wel een beetje maar kijk ook erg uit naar de toekomst wanneer de kleuren weer terugkomen in de bak.
Leuk om dit topic te mogen volgen!
Rode tinten komen vanzelf naarmate de plant dichterbij de lichtbron komt. Eerst een aantal keer een vormsnoei totdat ik vind dat mooi genoeg is.
Als dat eenmaal gebeurt is plaats ik het extra LEDje er weer bij en ga maar een paar uur per dag even pieken.
Zo beperk ik de groeisnelheid maar geeft de plant toch een prikkel omzich te gaan beschermen tegen 'overbelichting' (= meer rood)
Verlang om het resultaat te zien binnen 2 a 3 snoeibeurten verder
Komt eraan, eerst nog even groeien.
Heb de extra LED in de kast gelegd omdat daarmee de groeisnelheid te hoog was voor dit bakje. Maw de lengte van top van de plant tot het wateroppervlak is zo weinig (gemiddeld 8 cm)
dat ik dan gewoon 2x per week moet snoeien. Duidelijk een nadeel als je veel licht op een nanobakje van 25 liter zet.
Maar is niet erg, het is geen haastklus.
 
Wat zijn de waterwaarden van dit bakje als je de andere led erbij hebt Corne?
De laatste keer dat ik heb gemeten, wat ik eigenlijk nooit doe, kwam ik uit NO3 : 0.5 en PO4 : 0.2 en Fe 0.1. Dit was zonder de extra belichting. Ik weet niet wat de waarden zijn geweest met de extra LED erboven.
Ongetwijfeld stukken lager, maar is in mijn optiek ook niet zo boeiend. De soil vangt eventuele tijdelijke tekorten op en mocht ik wat tekorten zien bij de plant dan geef ik de volgende dag een extra pompje voeding. :thumbs:
 
Kom ik thuis zie ik dat mijn filter het niet doet. Blijkt dus droog te hebben gelopen, oververhit geraakt en daarmee is overleden. :(
Eigen schuld. Vanmorgen even (te) snel een waterwissel gedaan en niet goed opgelet of alle techniek het goed deed voordat ik de deur uitging. Heb het filter nog uit elkaar gehaald om te kijken of ik het nog repareren.
Maar helaas, het elektrische gedeelte is 'gegoten' en niet te bereiken. Dus einde oefening.

gvd.jpg


Nu dus met een kapot filter en geen reserve. Heb er nu maar nog oude Aquael Mini opgezet, maar eigenlijk is ie ongeschikt voor dit bakje. Veels te lomp en te groot en te weinig filterinhoud.
Een nieuwe dezelfde HOB filter kost me 80,- en dat heb ik er niet voor over en voor een normaal extern filter heb ik geen plaats. Ben zowieso niet van plan om een nieuw filter te kopen omdat ik bezig ben om een grotere bak op te starten en dat is al duur zat.
Ik ga het nog niet direct afbreken eerst kijken hoe het verder gaat ontwikkelen :unsure: #extrauitdaging

061.jpg
 
Het zal mij niets verbazen als de planten in dit bakje gewoon prachtig blijven groeien ondanks het minder mooie, lompe en te kleine filter. :petjeaf:
 
Van tegenslagen worden we sterker Corne en soms met het nodige speurwerk. Bakkie blijft er mooi uitzien, ondanks die grote zwarte vlek ?.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan