Wat is er nieuw

De avonturen van Dora en Diego

Ze worden al iets actiever! Ze zwemmen nog niet vrij rond maar dat doen ze morgen denk ik wel:
View My Video
 
Het lijken net zandvlooien die over het strand springen. Mooi dat ze het zo goed doen!
 
Haha ja idd. Ze zijn superklein. Onderstaande foto geeft een beetje een beeld. Het is een 5 eurocent muntje.
KzaYLoEZqc5MKMGwvFyFbiHEPqyWsVM5.jpeg
 
De meeste jonkies zwemmen al vrij en kunnen nu eten. Naast spirulinapoeder en artemiavervanger gebruik ik ook eigeel. Dit lijken ze erg lekker te vinden! 🙂 :
View My Video
 
Hoe hou je de bak schoon met zoveel kleintjes Laurens??
Ik kan me voorstellen dat je best snel no2 in de bak kan ontwikkelen.
 
Ze vervuilen tot op heden niet maar zeer binnenkort wel natuurlijk.
Ik probeer elke dag zo goed mogelijk de bodem af te zuigen. Ik kan nu nog geen grote waterwissels doen omdat de waterdruk dan verandert en ik ze bemoeilijk in het vormen en vullen van hun zwemblaas. Na een week kan ik daarmee beginnen en dat zal zo'n 60 procent per dag zijn. De waterhoogte is nu 6 cm. Dat is voor betere ontwikkeling van hun zwemblazen en staart
 
Ja ik vraag het omdat ik in een 30 liter bak een paar jonge Pauwooggrondels heb zitten en ook dagelijks water moet verversen. En echt veel voer geef ik nog niet eens maar je krijgt er heel snel wat no2 door in je bak. Als ik niet dagelijks de helft ververs dan is de no2 na 2 dagen al zo n 0,5mg namelijk.
Nu is dat niet zo hoog maar het geeft wel aan dat je snel nitriet in je bak kan krijgen en dus redelijk veel moet verversen.
Sinds 2 weken draait er een Aquaflow 100 bij en ik hoop dat die straks de bak wat meer schoon kan houden.
 
Bedankt voor de info!
Zodra het kan zal ik dagelijks zoveel mogelijk verversen.
 
Nitriet gemeten, en dat was helaas aanwezig.
Bedankt voor de waarschuwing John. Ik ga gelijk water verversen.
 
Hoe doe je dat met al dat kleine grut?
Ik zoog steeds kleintjes op met de waterwissels :$
 
Ik heb er maar 5 inzitten en kijk goed uit. Je zal denk ik toch wel de bodem regelmatig moeten stofzuigen als er geen bodem inzit met een goede bacteriecultuur.
Ik voer echt niet overdadig maar merk wel dat een klein restje dat blijft liggen na een dag of 2 al een klein beetje nitriet laat zien.

Maar ja in het geval van Laurens met honderden kleintjes zal dat een hele klus zijn hoor.
 
Ja klopt. Het is enorm veel werk.
Ik gebruik een luchtslang voor het hevelen. Op dag 1, toen ze nog niet zwommen, heb ik er wel een paar opgezogen. Maar deze heb ik weer teruggezet 🙂 nu zwemmen de meeste weg als ik in de buurt ben.
Ik hoop dat ik snel hun staart kan zien want dan gaat het aantal vissen waarschijnlijk door de helft 😉
 
Ja daarom John, bij mij gingen er elke keer wel een paar mee :$
Heb er uiteindelijk maar 2 over gehouden...
Ja dan kun je ze cullen, doe jij de enkelstaartjes ook weg Laurens? of laat je die zitten?
 
Alle enkelstaartige cull ik. Als ik er daarna nog heel veel over heb cull ik alle visjes met een hangende staart of een te lange staartwortel.
 
Tja ik zit totaal niet in deze vissen zoals je zal begrijpen dus ik vraag mij dan af hoe je dat doet??
Misschien is het voor jou als liefhebber van deze vissen een rare vraag maar het zegt mij niks namelijk. En ik ben ook blond hoor 😀 😉.
 
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je doel, maar ik heb alle enkelstaartige laten zitten. Alles met een kromme rug, slechte vinnen en kromme bek heb ik verwijderd. Persoonlijk vind ik dat enkelstaartige ook mooie sluiers kunnen zijn, heb er nu ook 2 tussen.
 
Ja dat snap ik Kim, maar omdat ik er nu honderden heb moet ik keuzes maken 😉

Cullen betekent doodmaken John. Als levend voer gebruiken of als ze groter zijn euthanaseren met kruidnagelolie. Of mes achter kop of een ferme klap
 
Duidelijk 😉

Die honderden worden er straks gouw minder.
Een van de 2 die ik overhield was ook een enkelstaart die is toch nog erg mooi geworden,
Vandaar mijn vraag 😉
Maar je kunt idd ook niet alles houden ;P
 
Ja idd ik ben geen viskwekerij 😀
Hoe graag ik ze ook allemaal wil houden.
Ik wil er maximaal 5 vissen aan overhouden.
 
Olympus zei:
Ja dat snap ik Kim, maar omdat ik er nu honderden heb moet ik keuzes maken 😉

Cullen betekent doodmaken John. Als levend voer gebruiken of als ze groter zijn euthanaseren met kruidnagelolie. Of mes achter kop of een ferme klap

Omg 🙁.
Dan zou ik nooit deze vissen willen houden of er jongen bij hebben want dat is iets wat ik niet over mijn hart kan verkrijgen.
Het kan best zo zijn dat het zo het beste is maar dan nog zou ik daar moeite mee hebben en ik zou daarom voor een anders soort vis kiezen.
Maar ja geen mens is gelijk en een ieder mag natuurlijk zelf bepalen wat hij wel of niet aan vis wil houden 😉.

Ik begrijp aan de andere kant ook wel dat je geen keus hebt want je zal het niet voor je lol doen, maar zoals ik al zei zou ik voor een andere vis kiezen 😉.

Ik heb ook altijd bij de verkoop van garnalen gevraagd of men ze niet ging gebruiken als voer. Dan zou ik ze namelijk niet verkopen 😀.
 
Haha. Ik snap je reactie volkomen.

Ik vind het ook zeker niet leuk om binnenkort te doen, dat cullen. Maar het is helaas niet anders. Ik kan moeilijk honderden vissen houden 😛

Je moet maar zo denken. Een lelijke vis kost net zoveel tijd en moeite om groot te brengen als een mooie vis. Nou, dan heb ik m'n keus snel gemaakt 😉
 
Bij mij gaat cullen er meer om dat ik visjes verwijder die wat mankeren en dus geen kwaliteit van leven hebben. Ik zal ze niet zomaar dood maken omdat ze lelijk zijn.

En John, ik snap je best wel. En als je dat echt niet kunt moet je inderdaad niet gaan kweken met deze vissen. Bij mensen en sommige andere huisdieren kun je hulpmiddelen gebruiken zoals bijv een rolstoel of kunstpoot, maar bij vissen gaat dat niet dus kun je ze beter verwijderen.
 
Nee, ik zal hier echt niet aan beginnen hoor.
Maar ja dat een ander dat wel doet is ieder zn goed recht natuurlijk 😉.
 
Voorlopig heb ik toch maar besloten om de enkelstaartige te houden.
Ik moet ze wel kwijt kunnen. Iemand interesse? 😀

Filmpje van de baby's:
View My Video
 
Ze zijn zo schattig 😉
Het vijverseizoen komt eraan, miss kun je ze ergens in een vijver kwijt
 
Ja dat zou kunnen. Ik wil in ieder geval 10 vissen zelf houden.
Ze zijn idd best wel schattig 😀
 
Ik ga als het iets warmer buiten is twee grote speciekuipen kopen zodat de baby's naar buiten kunnen. 1 speciekuip voor enkelstaartige en eentje voor degene met een dubbele staart
 
Wat zijn het er veel. Wanneer is dat te zien of ze enkelstaartig of dubbelstaartig zijn?
 
Over een paar dagen denk ik al
 
oh, nou dat wordt nog een heel werk dan om ze op te splitsen!! Veel succes met vangen van die kleine snelle wurmpjes...
 
Correctie: ik kan het nu al zien!! 😀
 
Wat leuk! Ben zo benieuwd wat er overblijft! ^^
 
Waarschijnlijk een hele hoop 0_o
Gelukkig kan ik ze wel als vijvervis aanbieden eventueel
Nu ze groter worden zie je pas hoeveel het er zijn 😛
De grote hoeveelheid komt mede doordat de ouders totaal geen interesse hadden in de eitjes 😛
 
Als k naar de ouders kijk denk k wel dat dr een paar mooie uitkomen 😉 maar goed je weet ook nooit precies hoe die genen mee spelen 😛
 
We gaan het zien! De ouders zijn zeker niet perfect maar dat maakt me niet zoveel uit. :engel:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan