Wat is er nieuw

De bak van Bas (Mesonauta)

20251223_104326.jpg

Update 23-12-2025, pH 7,2, 175 ml. per week.

Bak gisteren gesnoeid, een Chihiros lichtunit 10 maanden geleden gekocht (twee weken na mijn vorige bericht). En een tweede filter toegevoegd. Hoop frustratie gehad om de algen en daarom dit forum links laten liggen: draadalg, penseelalg, kiezelwieren en zweefalg. Stug doorgegaan, maar het was soms echt niet leuk.

Alleen de draadalg is nog niet helemaal weg, maar is behapbaar.

Qua visbestand niet veel veranderd: 1 zwaarddrager moeten euthanaseren, groepje Corydorassen uitgebreid en 2 L-nummers toegevoegd. En de keizertetra's fokken nog steeds als konijnen, maar gelukkig doen ze zelf mee aan de geboortebeperking. Af en toe lukt het eentje om op te groeien.

Elkeweg: nu de bak het wat beter lijkt te doen, kan ik e i n d e l i j k beginnen met een beplantingsplan, heb nu veel rood- en bruintinten, daar mag wel wat meer groen bij. En wat zou een grasveldje mooi zijn.

Een mooie bak mat al die kleurcontrasten

Voor en na:

20260112_161513.jpg

20260112_172917.jpg

Update 12-01-2026, pH 7,1, 175 ml. per week.

Het groeit als een tierelier, wekelijks kan ik een emmertje eruit halen aan snoeiaval.

Kwam er ook achter dat de kardinaaltetra's zijn gedecimeerd, vond het al raar dat ik ze niet of nauwelijks zag, maar volgens mij heb ik er nog maar een stuk of zes. Als het een ziekte is (geweest) dan is het gelukkig niet overgeslagen op de biljzalmen of keizertetra's (wat logisch zou zijn), of meervallen of cichliden (wat minder logisch zou zijn).

Maar even aankijken of het hier bij blijft en anders over een paar weken het bestand uitbreiden.

Er is van maanvissen bekend dat ze kardinaaltetra's lusten. als ze dat eenmaal ontdekt hebben is er geen houden meer aan.

Ja, klopt. Maar ik heb met de manen afgesproken om de kardinalen met rust te laten 🙂.

Nee, de kardinalen zijn een maatje te groot voor de manen. Ook jongbroed van de keizertetra's laten ze met rust, zolang ze groter dan een 1,5 cm. of zo zijn. Daarnaast is het achterin de bak dicht beplant.

Nee, ik ben bang dat er een ziekte in de bak heeft gezeten, wat tot sterfte heeft geleid onder de kardinalen.

Mooie bak!

20260209_141659.jpg

Update 08-02-2026, pH 7,3, 150 ml. per week.

Zaterdag en zondag groot onderhoud gedaan. Het grootste deel van de javavaren tegen de achterwand eruit gehaald en vervangen door javamos. Daarnaast de planten grondig gesnoeid en á la Kasselmann proberen terug te plaatsen.

De rechterkant met het hout (javavaren en -mos) en (volgens mij) Rotala's moeten nog. Van de varen mag de helft wel weg en die laatste vond ik zonde om weg te gooien. De Echinodorus staat er een beetje verloren tussen.

Tenslotte wil ik links achterin nog een paar fijnbladige groene planten (bijvoorbeeld Limnophila's).

Kleine kaamlaag zie ik, maar dat komt wel goed.

Ik zeg: groei!

20260218_134040.jpg

Update 16-02-2025, pH 7,2, 150 ml. per week.

Planten groeien naar verwachting na de herverbouwing. Ook naar verwachting verslijmen de crypto's een beetje, verplanten stellen ze nooit echt op prijs. Meeste javavaren is er nu uit en heb op de achterwand nu zoveel mogelijk javamos gelijmd, het ziet er nog wat plukkerig uit.

Vrijdag de 13e 10 marmerbijlzalmen erbij gehaald, visbestand is nu wel compleet (al mag er altijd een L-nummer aanschuiven).

Ik dacht erover om de KH - die nauwelijks boven de 10 uitkomt - op te hogen met baking soda, waar in ieder geval natriumbicarbonaat in blijkt te zitten. Maar weet niet zeker of het wel goed kan. Eerst maar even inlezen daarover.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan