Een up-date van het Citroengarnalenbakje!
@Ben, ook een beetje speciaal voor jou
😉
Eergisteren kreeg ik namelijk mijn nieuwe voorgrond-plantje binnen en gisteren dus 'lekker' creatief bezig geweest.
Wat een ramp! Wat een ergernis! Wat een troep! Om van te huilen! ;(
Zo heet het plantje...
Utricularia graminifolia (in Vitro)
En zo komt het binnen...
Ten minste, ��n bakje zag er idd zo mooi uit, maar het andere bakje had alleen maar een groen pluimpje in het midden van 1 bij 1 cm.
Dat was de eerste tegenslag
🙁
In principe moet je bij in vitro plantjes altijd de gellaag die onderin zit verwijderen. Nou dat was door de vele miniscule worteltjes niet te doen, want het hele plantje voelde aan als pudding. Dat was tegenslag 2.
Je zou nu het ronde plantje in verschillende kleine hompjes moeten knippen en dan kun je ze gaan planten. Op zich ging dat goed! Yes! We kregen weer hoop!
😉
Alleen kon je de kleine hompjes plant daarna niet meer oppakken. Het was alsof je een blubberpudding wilde oppakken met twee vingers, wat ook niet gaat.
Toen moest ik die vieze geleipudding hompjes ook nog zien te planten in het aquarium. Maar helaas, ze schoten constant en met een rotvaart richting hemel. Zwaartekracht werkt in het water toch net even ietsjes anders
😛
Uiteindelijk heb ik de grootste hompjes uit het goede bakje, tussen de steentjes vast weten te zetten.
Daarna kon ik met een visnetje een uur lang alle inimini sprietjes gaan vangen die aan vrij zwemmen deden.
Het mos helpt ook mee met vangen, maar dat is juist niet zo handig van meneer Mos.
Helaas zitten er nu dus nog wat in, maar dat is niks vergeleken bij de hoeveelheid losse troep wat er daarvoor in zat.
De hompjes die ik nog over ga, ga ik maar in een plastic bakje zetten en kijken of daar nog wat uit wil groeien.
Hier nog even alle metamorfoses...
En dit is hoe het nu geworden is! Tips zijn welkom, want ik ben nog niet helemaal tevreden.
Wat ik heb veranderd:
-nieuwe voorgrondplantje toegevoegd op een bedje van steentjes,
-het mos flink teruggesnoeid
-��n Cryptocorine eruit gehaald, omdat ze zo groot waren geworden dat ze elkaar nu echt in de weg stonden.
-het garnalen flatje gedraaid zodat nu de groene kant in zicht is en niet de bruine.