Wat is er nieuw

De lantis aquaria van Don1262

De chocomelk staat op, nu een aantal weken in trekken en straks snoeien en vullen met snoeisel. Dan hoop ik zo snel mogelijk mn kommetje om te kunnen wisselen voor dit groters.

Stomme fout gemaakt, had gisteren te veel aarde toegevoegd en de bodem was daardoor veel te hoog. Vanmiddag alle filterzand maar opgezogen en er aarde uit gehaald. Filterzand weer terug gedaan en heb net mn uitgeknepen sponswater er in gedaan als ent! 4 uur werk gehad maarja. Heb vast nog wel wat torenslakken die het door de bodem willen woelen. Mn 60l zat er vol mee!
IMG_20230820_171212.jpg

Soep! Net een lavalamp zo! Als dit straks allemaal vergaan is heb ik hele sterke voedingswater dan kan ik dan uit dunnen voor mn kamer planten en de bak is gelijk ingedraaid! Straks het zand even doorharken de slakken slapen volgens mij.

Bijlagen

• VID_20230821_201119.mp4
    36.2 MB
Lavalamp 🤣. Ik snapte pas hoe je dat bedoelde toen ik het filmpje zag. De muziek erbij ook passend .

Knippe

Plakke

Was het maar zo simpel 😄 maakt het niet minder leuk natuurlijk!

😉Ik krijg de kriebels van die bovenste bak: ik zie VLOOIEN!

😉Ik krijg de kriebels van die bovenste bak: ik zie VLOOIEN!
Ze eten de zweefalgjes op 😄 zat net nog te denken hoe ik het beste ze kan vangen zonder de kleintjes te pakken. En om ze nou elke keer te zeven is ook zielig. En 1 voor 1 vangen dat kost me ook veel tijd! Misschien met een slangetje en dan maar wat kleintjes mee dan kan ik nog een beetje richten!

Hier nog een mooiere video van de luisjes 😄 je ziet ook af en toe een cyclops voorbij schieten ik heb ook heel veel afval wormen. Af en toe een platworm. Ik heb ook een random witte muggenlarve er in rond zwemmen. Die zag ik heel brutaal een daphnia pakken gisteren. En de platwormen dansen het aquarium door

Afval wormpjes:
IMG_20230824_220452_1.jpg

Heaven (fullscreen voor full expirience):

Ik kan wel merken dat ik toch nog niet helemaal gewend ben aan het aquarium leven. En nog een beetje in het landleven zit met mn hoofd, dacht ik zo. Terwijl ik net het aquarium in keek, me opviel dat er kattenharen dreven en ik dacht "oh daar kunnen mn garnalen een nestje van maken!" Ik denk dat ik naar een parkiet ga halen 😆

Een waterparkiet kun je overwegen:DD

Nu met de warmte heb ik in de nano ook de afdekplaat eraf en onze poes drinkt er dan graag uit dus ja af en toe laat ze er een haar in vallen.

Nu met de warmte heb ik in de nano ook de afdekplaat eraf en onze poes drinkt er dan graag uit dus ja af en toe laat ze er een haar in vallen.
Jullie poes moet je leren het bekje droog en bij je bak weg te houden te houden. Een poes met een natte bek hoort niet boven je bak!

Ik zie het helemaal voor me, met mijn katten een parkiet 😆 vogeltjes zijn ze dol op dat gaat hm niet worden 😄. Had ooit een beeld voor me dat ik een beeste bende zou hebben van alles en nog wat maar gelukkig heb ik toch daar mn grens in gevonden! Ik zie het niet voor me nog iets er bij te hebben 😆 ik zie mezelf wel 20 katten nemen en mn huis om bouwen naar 1 groot aquarium, dat wel 🤔

Jullie poes moet je leren het bekje droog en bij je bak weg te houden te houden. Een poes met een natte bek hoort niet boven je bak!
Natte bek? Ik laat eigenlijk nooit graag mn katten in mn aquarium drinken... Ik ben bang dat ze iets drinken wat niet gezond voor ze is en vervolgens gaan spugen. Of dat ze zelf bacteriën de bak in verspreiden die helemaal niet in mn waterkolom thuis horen. Is dat wat je bedoelt met de kat van john?

Tja met de warmte draait er een fan boven en dan moet de afdekruit eraf. De kat hou je niet erbij vandaan in de regel.

Tja met de warmte draait er een fan boven en dan moet de afdekruit eraf. De kat hou je niet erbij vandaan in de regel.
Ik weet er alles van 😂 gisteren geboord, en had een bekertje water om mn boorkop af te koelen. Dus die zat vol met kalk en muur en boorschilvers. Begon me kat er uit te te drinken! Ik zeg je hebt toch je eigen drinken, is dit echt zo lekker? Kreeg "kekeke" als antwoord terug dusnouja oke dan ... Ze zal de ijzer wel nodig hebben 🤷

Je kan om de proef op de som te nemen het dan zelf ook even proeven Don😉

Je kan om de proef op de som te nemen het dan zelf ook even proeven Don😉
Was nog niet in me opgekomen john 😂 het zal de kalk wel zijn die het er onaantrekkelijk uit liet zien!

Knippe Plakke
Nou we zijn 9 dagen verder en ik kan nu al snoeien! De bak draait nog maar 2 weken 😂

IMG_20230903_133410_1.jpg

IMG_20230903_133356.jpg

IMG_20230903_133254_1.jpg

Disndag komen de lampjes binnen als het goed is dan kan ik hm op mn salontafel plaatsen 😁 nu staat hij nog in het zonnetje en een lamp er boven.

IMG_20230903_133225.jpg

(Filmpje kan even duren met laden)

Grappig zo n bakje Don.
Welke? 😁 de kom of de plantenbak? Of bedoel je het hele full planted low tech concept 😄 heb een paar dagen geleden een leuke video vsn father fish gekeken. Die bracht me tot inspiratie voor nog een project 😂

Nou ik doelde meer op de kom hoor. Je krijgt het nog druk met alle projecten.

Nou ik doelde meer op de kom hoor. Je krijgt het nog druk met alle projecten.
Ja ik heb veel in gedachten maar ik wil het wel stap voor stap aan pakken, eerst dit kommetje en mn 300l 😄 ik ben nu een deksel aan het maken. Ik twijfel alleen een beetje over de hoogte want ik wil de plant in het midden de bak uit laten groeien. Ik denk dat die aardig hoog kan worden 😄

Mn katten gaan daar aan zitten als ze de kans krijgen. Dus ik moet of mn deksel dicht maken of de randen zo hoog maken dat ze er niet aan kunnen. Al is dat nisschien niet zo mooi als er zn toren op mn salontafel staat. Misschien oogt het anders als het eenmaal vol met planten zit. Dan is het een soort vaas met gaas 😄
Misschien moet ik een grotere maaswijdte gebruiken. Dat oogt wat meer open.

Ja lastig als de kat dat doen maar ja leg dat je kat maar eens uit😉

Dit is karel de sneeuwslak. Net gevonden! Het is net als of ik hm al altijd gekend heb!
IMG_20230905_225434.jpg

Mooie slak Don en de blauwe variant vindt ik ook erg mooi.

Geloof het of niet, zo zag mn aquarium er net uit voor het blote oog. Terwijl de lamp aan staat! Zonlicht is sterk!

IMG_20230906_123254.jpg

Dit aquarium krijg elke dag 1 uurtje direct zonlicht. Eigenlijk perfect. Zo kan de temperatuur nooit te hoog op lopen. Je ziet de daphnia ook het laatste beetje zonlicht pakken 😁

Mn planten worden gatenkaas, wat is het probleem dan ook al weer? Calsium magnesium? Of ijzer?

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen
Ik zie het er niet bijstaan maar volgens mij ook soms een tekort een po4, kalium.
Ja ik heb ook vervrommeling met het blad, misschien is mn fosfaat verhouding niet goed. Wat wel vreemd is aangezien ik een hele voedingsrijke bodem heb. Voor organisch materiaal wat kan rotten dat geeft volgens mij fosfaat. Misschien moet ik meer voeren? Ik ben echt ontzettend zuinig aan het voeren ...

Daarnaast denk ik wel echt clasium en magnesium als ik de lijst zo lees. De problemen die daar bij horenherken ik wel een beetje en ik had verwacht dat deze stoffen tekorten zou geven met de bodem die ik heb.

ijzer tekort lijk ik dan niet te hebben. Maar sulfaat vind ik ook wel er op lijken.... Ik zal eens onderzoek doen 😄 tx!

Waarom voer je dan zo ontzettend weinig als ik vragen mag?
Belasting en afval productie. Ik ben ze de laatste weken wel wat meer gaan voeren op oog voor mn planten. Ze komen nog niets te kort. Vooral sinds ik ze weer dagelijks geef. En ik mn 60l raakt mn pompje steeds verstopt. Als ik straks alles in mn 300l heb dan hoop ik daar niet meer tegen aan te lopen. Alles wat ik dan teveel voer is garnalenvoer.

Omdat ik nu een pomp gekocht heb van 2500l/h wat veel te veel is heb ik besloten dat ik 25% terug naar het aquarium stuur en 75% terug de filterspons in. Dan spoelt het 3 keer door de spons heen. Voordat het terug het aquarium in gaat. Dan is de stroming in de spons 2500lh en in het aquarium en de rest van het bioloog 625lh. Daar word ik iets gelukkiger van. Dan hoef ik niets af te knijpen en dan blijven mn sponsen mooi schoon omdat daar 3 keer zo veel water door heen stroomt dan dat er vanuit het aquarium in komt.

Ik wil namelijk geen sterke stroming mn aquarium, en ook niet bij mn garnalen in mn bioloog. Wat er in de spons gebeurt zal me een worst wezen😀

Dus tot die tijd moet ik spaarzaam voeren. Of vaker mn filter schoon maken en waterwissels doen. Maar er is niets mis met spaarzaam voeren. Je kan alleen in eens fosfaat tekort komen voor je planten 😂 zolang mn vissen maar genoeg krijgen is het goed. En voor elke soort vis heb ik wat. Van granules tot korrel, van tabletjes tot wafels en wat vlokjes toe. Af en toe wat levend voer er bij.

Daarnaast denk ik wel echt clasium en magnesium als ik de lijst zo lees. De problemen die daar bij horenherken ik wel een beetje en ik had verwacht dat deze stoffen tekorten zou geven met de bodem die ik heb.
In de regel zit dat voor een normale bak voldoende in het kraanwater toch? Tenzij je veel licht hebt en veel verbruik van voeding.

In de regel zit dat voor een normale bak voldoende in het kraanwater toch? Tenzij je veel licht hebt en veel verbruik van voeding.
Of te weinig waterwissels doet in verhouding tot plantmassa. Don, zie je iets van biogene ontkalking?

Ja ik mis het in mn bodem niet in mn waterkolom. 😀 Ik weet niet precies hoe het werkt maar je hebt calsium opgelost in water daar zijn algen heel blij mee, en je hebt in je bodem als vaste stof calsium daar zijn de wortelende planten heel blij mee.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan