Wat is er nieuw

De lantis aquaria van Don1262

Of te weinig waterwissels doet in verhouding tot plantmassa. Don, zie je iets van biogene ontkalking?
Ik zie vooral gaten en gele planten die opkrullenende bladeren hebben, met de wetenschap dat er weinig tot geen calsium en magnesium in mn bodem zit

Tadaa
Wat een stress weer met uitvangen. Turkeybaster werkt voor geen meter! Perongeluk heel de bodem verstoord omdat ik kneep 🤦 wat geduld en goed geluk heb ik mn 6 visjes en mn 4 ancistus er uit gevangen. Ook een paar garnaaltjes mee gedaan. Of ik de rest er ook bij doe weet ik nog niet. Mn rode garnalenbak is ook bijna uitgestorven.

Grote kom op tafel 🥳
IMG_20230906_233246.jpg

Is het een ordinaire loep, of een macro lens voor een 4k telefooncamera. Of is het het allebij misschien🤔 mn zwaarddragertje ziet ze rondzwemmen 😵

IMG_20230907_003835.jpg

Belasting en afval productie. Ik ben ze de laatste weken wel wat meer gaan voeren
Ik lees dat niet graag don,
maar ik ga ervan uit,aan de hand van jou posts,
dat je ze geen honger laat lijden en dat je ze toch genoeg voert.
Ik voerde mijn vissen 3x/dag,maar ben daar een tijd geleden mee gestopt en nu voer ik ze 2x/dag.
Binnen de kortste keren is al het voer weg,dus vermoed ik dat ze toch wel honger hebben.
Als ik dan lees dat je ze toch terug 1x/dag voert heb ik zoiets van die visjes moeten toch wel honger lijden dan,
want ervoor voerde je ze dan minder dan 1x/dag?
Mss moet je dan een beter filter aanschaffen of minder vissen in je bak zetten om minder afvalproductie te hebben?

dat ze toch wel honger hebben.
Vissen zijn opportunisten, als er eten is wordt er gegeten. Daar zit in hun genen. Want in de natuur kun je ook je maaltjes niet aan je voorbij laten gaan. Want je weet niet wanneer er weer voldoende aanbod is.

Dus “honger” hebben ze altijd.

honger lijden
Honger is normaal? Wat niet normaal is dat wij mensen 3 keer per dag een bord vol eten voorgeschoteld krijgen met de meest exotische producten die je maar kan bedenken. 100.jaar geleden hadden we gewoon nog honger. Duizende jaren geleden moesten we nog jagen en verzamelen. Denk je niet dat het raar is dat we als mensen geen honger meer hebben?

Je metabolisme veranderd als je minder eet. Honger en lijden van wat dan ook dat is een drijfveer een natuurlijk instict. Wij zijn als verwende rijkaards niet anders meer gewend. We zijn verwend. Dat maakt het leven waardeloos. 😜

Maar nee ze komen niets tekort. Geen magere vissen, en ik speel in op wat ze nodig hebben niet op alles daar boven of onder. Ze moeten zich niet vervelen he in zn bak. Als verwende koningen op hun troon 😜

Honger is een gevoel, lijden is een actie. Je hoeft niet te lijden van je honger. Honger kan je omarmen. Dankbaar zijn dat je dat mag voelen. Een soort warm gevoel die je een schop onder je hol geeft als je eten nodig hebt. 😂

Geen honger willen is egoistische en het heeft de wereld kapot gemaakt zoals we kennen. Als we niet zo egoïstisch heel het land vol met landbouw gezet hadden dan waren er nu niet zo veel mensen. Dan waren er niet zo veel mensen die nu allemaal op plek nodig hebben in ons al tekleine landje. Ons tekleine landje die geen ruimte kan bieden voot bijvoorbeeld de wolf. We zitten vol. Nou vol omdat we zonodig ons boven de rest moesten zetten. Met het feit dat we boven de voedselketen staan zijn we niet verantwoordelijk om gegaan. Tot dusverre het intelligente ras. Graven ons eigen gat.

Voortplanting en voortbestaan is waar we voor leven. Zo zijn we tenslotte op de wereld gekomen. Als we slim zouden zijn en zouden kijken wat ons echt verder zou brengen dan denk ik dat belangen ergens zouden liggen. Maar op dit moment denk iedereen vooral en geld en eten en geen hongerlijden😄 we blijven dieren. Barbaren 😀

Honger is normaal? Wat niet normaal is dat wij mensen 3 keer per dag een bord vol eten voorgeschoteld krijgen met de meest exotische producten die je maar kan bedenken. 100.jaar geleden hadden we gewoon nog honger. Duizende jaren geleden moesten we nog jagen en verzamelen. Denk je niet dat het raar is dat we als mensen geen honger meer hebben?

Je metabolisme veranderd als je minder eet. Honger en lijden van wat dan ook dat is een drijfveer een natuurlijk instict. Wij zijn als verwende rijkaards niet anders meer gewend. We zijn verwend. Dat maakt het leven waardeloos. 😜

Maar nee ze komen niets tekort. Geen magere vissen, en ik speel in op wat ze nodig hebben niet op alles daar boven of onder. Ze moeten zich niet vervelen he in zn bak. Als verwende koningen op hun troon 😜

Honger is een gevoel, lijden is een actie. Je hoeft niet te lijden van je honger. Honger kan je omarmen. Dankbaar zijn dat je dat mag voelen. Een soort warm gevoel die je een schop onder je hol geeft als je eten nodig hebt. 😂

Geen honger willen is egoistische en het heeft de wereld kapot gemaakt zoals we kennen. Als we niet zo egoïstisch heel het land vol met landbouw gezet hadden dan waren er nu niet zo veel mensen. Dan waren er niet zo veel mensen die nu allemaal op plek nodig hebben in ons al tekleine landje. Ons tekleine landje die geen ruimte kan bieden voot bijvoorbeeld de wolf. We zitten vol. Nou vol omdat we zonodig ons boven de rest moesten zetten. Met het feit dat we boven de voedselketen staan zijn we niet verantwoordelijk om gegaan. Tot dusverre het intelligente ras. Graven ons eigen gat.

Voortplanting en voortbestaan is waar we voor leven. Zo zijn we tenslotte op de wereld gekomen. Als we slim zouden zijn en zouden kijken wat ons echt verder zou brengen dan denk ik dat belangen ergens zouden liggen. Maar op dit moment denk iedereen vooral en geld en eten en geen hongerlijden😄 we blijven dieren. Barbaren 😀
Wat een uitleg don.
Ik ga er niet op in gaan.

Honger stond dan ook niet voor niks tussen ""

"Honger" dus.

Honger stond dan ook niet voor niks tussen ""

"Honger" dus.
Ja nouja het zou kunnen dat er gedacht word dat honger een teken is van voedselgebrek. Al is dat niet zo. Honger is een pijn, die voelen we om gedreven te zijn.
Vissen ervaren pijn anders dan mensen. Wij leggen er gevoel bij. Wij lijden van pijn. Een vis denkt er weinig overna zn hersnen zijn daar niet voor gemaakt.
De mens zn hersenen werkt als een soort droom, We zijn gaan nadenken over dingen, de toekomst en het verleden. Dat is niet goed 😜 was het maar zo makkelijk, om vrij te zijn als een vogel in de lucht of een vis in de zee.

Heb je een ruime goed draaiende bak dan kan je rustig een week op reis zonder te voeren.

Heb je een ruime goed draaiende bak dan kan je rustig een week op reis zonder te voeren.
Ja en ik schiet dan ook wel eens uit met voeren, als ik dat voor zn vakantie zou doen zou ik misschien wel gebakken zitten. Ik vind een week alleen wel vrij lang. Ik doe soms 3 dagen niets maar dat komt omdat ik dan een keer daarvoor uitgeschoten heb. Langer vind ik wel zielig. Dan gaan ze ook aan mn planten zitten. Nu krijgen ze gewoon redelijk te eten als ik op sta. Ze zien er goed uit. Ik heb wel eens dunne vissen gezien dat is echt niet om aan te zien (niet bij mij)

Ja en ik schiet dan ook wel eens uit met voeren, als ik dat voor zn vakantie zou doen zou ik misschien wel gebakken zitten. Ik vind een week alleen wel vrij lang. Ik doe soms 3 dagen niets maar dat komt omdat ik dan een keer daarvoor uitgeschoten heb. Langer vind ik wel zielig. Dan gaan ze ook aan mn planten zitten. Nu krijgen ze gewoon redelijk te eten als ik op sta. Ze zien er goed uit. Ik heb wel eens dunne vissen gezien dat is echt niet om aan te zien (niet bij mij)

In een ruime bak met volop planten valt er genoeg te scharrelen wat ze niet doen als je elke dag voert, waarom zouden ze? Hoe dan ook, een week overslaan is beter dan de buurman vragen die er vervolgens veel te veel voer in gooit. 👍:stop:

In een ruime bak met volop planten valt er genoeg te scharrelen wat ze niet doen als je elke dag voert, waarom zouden ze? Hoe dan ook, een week overslaan is beter dan de buurman vragen die er vervolgens veel te veel voer in gooit. 👍:stop:
Zelf ijsblokjes maken met dagelijksvoer, vragen of ze elke dag 1 ijsblokje er in willdn gooien. Dan is alles opgelost 😄

Ik heb goedde cuc
Dikke bodem voor veel leven, micro en macro in mn bodem en waterkolom. Garnalen en vissen, ancistrus torenslakken. Balans 😁
Mn baby visjes zitten nu nog in hun grote kom te jagen op alles wat beweegt. Over een week is het op en schoon 😂

een week overslaan is beter dan de buurman vragen die er vervolgens veel te veel voer in gooit. 👍:stop:
Ik maakte voor de buren voor elke dag een envelopje met voer zodat het nooit teveel kon zijn.

Foto tijd!

Maar bewegend beeld is ook leuk!
Had wat materiaal moet het ergens kwijt 😁
Mn loep doet het goed en mn telefoon camera heeft een hogere resolutie dan mn ogen 😜

Mooi gedaan, erg goed in beeld gebracht! 😍

Mooi gedaan, erg goed in beeld gebracht! 😍
Bedankt! Valt niet tegen! Had niet gedacht dat zn lens zo goed ging werken. Was helemaal niet eens mn bedoeling hm zo toe te passen ook 😂

Het leven van molm, genieten van de zon!🌞
Heb de baccies maar wat blaadjes gevoerd ze leken me hongerig!
(4 maanden oud vensterbak bakje (mn mislukte poging daphniakweek zat daar toen in)

Houd ze maar goed vast, gare naal

Zit goede tralies boven Don😉
Hoezo dat? 😂 vanwege het paasgarnaal? 😂 ik kon eergisteren een emmer met 5 liter water op de deksel leggen die is echt sterk! Ondanks dat hij vast zit met wat touw en de bovenkant dicht gevlochten is 😂 handig met waterwissels 😀

Hoezo dat? 😂 vanwege het paasgarnaal? 😂 ik kon eergisteren een emmer met 5 liter water op de deksel leggen die is echt sterk! Ondanks dat hij vast zit met wat touw en de bovenkant dicht gevlochten is 😂 handig met waterwissels 😀
Nou meer omdat ik het netjes eruit vond zien want zoiets met gaas maken is niet zo makkelijk denk ik. Tenminste niet voor mij met 2 linkerhanden.

Nou meer omdat ik het netjes eruit vond zien want zoiets met gaas maken is niet zo makkelijk denk ik. Tenminste niet voor mij met 2 linkerhanden.
Nou eigenlijk was het heel makkelijk! Het gaas met een tangetje knippen en ik had zo een geluk kan ik je zeggen. Ik had precies genoeg lengte over, als het een halve cm minder lang was had het niet gepast 😛

En vervolgens heb ik met touw de uiteinden aan elkaar gevlochten vervolgens heb ik nog een keer wat breder doorheen gevlochten en toen ik het op de kom legde hoefde ik het alleen maar aan te trekken zoals je met veters ook zou doen ik heb vervolgens een slap knoopje gelegd omdat dit een tijdelijke denksel is, waarschijnlijk moet de denksel hoger. Heb nog een breder stuk liggen (ook precies lang genoeg)

Het is namelijk de bedoeling dat die plant in het midden die met de grote bladeren het water uit groet en een soort vaas achtige plant word 😀 en de rest mag uiteindelijk ook de lucht in al draait het vooral om die grote plant. Die groeit erg mooi boven water volgens mij.

Het is wel grappig op deze foto lijkt hij achteraan te staan
IMG_20230913_153541.jpg

En op deze foto staat hij in het midden
IMG_20230913_153547.jpg

Met andere woorden, alles wat achter die plant staat zie je niet op foto 1, en op foto 1 lijkt de kom best groot, terwijl je dus eigenlijk maar de halve kom ziet, 😁

Aha, nu zie ik het beter en ik dacht dat het ook bovenop was afgedicht. Toch leuk experiment zoiets.

Aha, nu zie ik het beter en ik dacht dat het ook bovenop was afgedicht. Toch leuk experiment zoiets.
Alleen nou is alle sokkenwol op en kan Don zijn Noorse sokken van de winter niet meer stoppen 😉

Nouja dit is het resultaat van het experimenteren 😁 dikke voedingsbodem gemaakt van potaarde.
IMG_20230913_154956.jpg

Planten die uit het aquarium groeien die willen dat maar al te graag,

De kooi constructie gebruik ik al sinds mn wandelende takken

Heb minstens 8 verschillende planten in de kom.
Dit is de realdeal geen experiment meer 😁
Ik heb de deksel boven aan alleen gerstevigd en afgedekt met dat draad om mn kat ook te demotiveren er uit te drinken. Ik weet niet of ze er echt bij kan met zn deksel. Ik wil niet dat ze het probeert voor het zelfde geld kiept ze de kom om. Weet niet of ze dat kan de kom weegt ongeveer 20kilo schat ik

Ik weet nog niet wat ik met de bovenkant wil, ik laat me verrassen door de plant
Hygrophila corymbosa is het volgens mij. Zou me niet verbazen dat die een meter boven water kan groeien met de juiste verzorging 😛 dan is het een kwestie van de kom wat opzij schuiven zodat het niet voor de tv staat 😂 dat is het enige experiment er aan op dit moment ja 😀

Alleen nou is alle sokkenwol op en kan Don zijn Noorse sokken van de winter niet meer stoppen 😉
Ik heb ook nog een paar met gaten liggen en die kan ik hem opsturen en als hij die uithaalt dan kan hij dat weer gebruiken. Hij moet ze alleen nog even wassen😱🤣

Bewaar je gebruikte sponsen maar 😁

Grappig want in de orchideeënwereld wordt iets soortgelijks toegepast maar dan met blokjes steenwol. Maar dan door de hele pot.
Edit: maar niet vanwege voedingsstoffen maar om het luchtiger te maken en om vocht vast te houden.

Grappig want in de orchideeënwereld wordt iets soortgelijks toegepast maar dan met blokjes steenwol. Maar dan door de hele pot.
Edit: maar niet vanwege voedingsstoffen maar om het luchtiger te maken en om vocht vast te houden.
Ja ik houd wel van duurzaam. Sponsen worden vaak weg gegooid vanwege het schuurvlak dat er mee ophoud eigenlijk best zonde. Sponsen hebben volgens mij echt geweldige en praktische diy lifehacks

Nog meer geknippeldeknipknipt ik ben nu echt uitgeknipt... nouja bijna nog 1 ding .. komt straks wel 😄
IMG_20230913_225237_1.jpg

En ondanks het geknippeldeknipknip is het nog steeds een groene oase.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan