De Lido 200 van Matts


Was het filmpje van gisteren
bij het voeren van wat rode muggenlarf nog vergeten te posten.
Een van de epiplatys mannen heeft een wondje aan de bek, maar dat geneest goed.
Mogelijk van een vechtpartij of misschien in de weg gezeten toen een kogel iets wilde eten. Dat laatste zou wel eens kunnen, want die epiplatys zijn erg brutaal en proberen wel eens wat te stelen van de kogels:rolleyes:.
Al waren ze vandaag ook weer druk met elkaar imponeren, de micro's laten zich op het einde ook heel even zien, met de nadruk op heel even...

 
Wow! Wat een gave bak en vissen zeg.
Ik ben gelijk aan het meten gegaan of een LIDO 200 eventueel in mijn huiskamer past.

Is deze bak voldoende voor de vissen (schoutedeni's) of ben je nog van plan groter te gaan?
 
Deze 2 exemplaren komen goed overeen, hier en daar is er natuurlijk wat agressie maar dat beperkt zich hier vrijwel altijd tot opgezette buikjes en wat schijnaanvallen. Het kan natuurlijk zijn dat ik geluk heb met ze, dat ze zo goed overeen komen.

Ik vind de bak dan ook groot genoeg voor 2 kogels. Ik heb een tijdje overwogen om nog een vrouwtje bij te zoeken voor mijn (vermoedelijk) 2 mannen, maar dat ga ik niet meer doen denk ik. Ik zou de huidige vrede niet willen verstoren.
 
De kogels lijken weer last te hebben van interne parasieten, ze werden magerder ondanks dat ik ze meer voerde en hadden ook minder eetlust.

Sinds eergisteren ook nog eens bacteriëbloei in de bak, mogelijk een weerslag van de ontwormingskuur. Dus ik meet 2x dagelijk de nh4 en no2 even, gelukkig blijven die voorlopig mooi 0.

De kogels lijken weer wat actiever en eten ook een stuk beter, maar nog niet 100%.
Een 2de behandeling wacht ik nog even mee tot de bacteriënbloei onder controle is en ik zeker ben dat de waterwaarden goed blijven.
 
De witte waas is gelukkig weer snel verdwenen, en ook nog geen verhoging in de waterwaarden gehad dus dat is al goed.

Een foto van vandaag, Pumbaa zit verstopt achter het hout hij had geen zin om te poseren voor de foto.

Hun eetlust is nog niet helemaal terug 100%, maar aan slakjes kunnen ze toch niet weerstaan!
Zoals je wel kan zien in dit filmpje dat ik gisteren heb gemaakt tijdens het voeren:
 
Heel mooi! En je kogeltjes zijn leuk! Ik hoop dat je kogeltjes helemaal herstellen!
 
WOW.... vette bak !

Erg mooi gedaan en leuke bewoners!

Complimenten!
 
Dit is echt mijn droombak :love: Bedankt voor de Update!
 
Na een 2de behandeling lijken de kogels geen last meer te hebben van wormen, zowel hun uitwerpselen als gedrag lijkt weer volledig normaal.
Een microscoop heb ik niet dus100% zeker ben ik niet maar ik blijf het wel goed in het oog houden.

Verder valt er niet veel te updaten, enkel het aquarium van de slakken heb ik verwisseld voor een groter exemplaar, 35l ipv 20.
Ik merkte dat het aquarium te snel vervuilde door het voer en ik had ook wel onderschat hoeveel zo'n slakjes vervuilen

20210109_194647.jpg
 
Even een paar snelle foto's en een meer uitgebreide update.

De kogels blijven de Aponogeton longiplumulosus maar snoeien :rolleyes: ik denk dat ik een poging ga wagen met wat vallisneria rechts.
Ook de drijfplanten willen sinds deze zomer ook niet meer, ik heb pistia en eikenbladvaren geprobeerd maar die houden het niet vol.
Ook nog steeds wat meer alg dan ik zou willen, dus het blijft wel wat zoeken om de juiste balans te vinden.

De kogels lijken wel weer helemaal hersteld van de wormen, dat is het belangrijkste wat mij betreft!



Momenteel ben ik wat aan het rondkijken naar een nieuw scholen visje.
De keuze is helaas best beperkt momenteel zie ik enkel Alestopetersius Caudalis of Poropanchax Normani te koop hier.
De gele congo tetra's vind ik wel mooi, maar misschien toch te actief voor mijn bakje en de blauwoogjes zijn misschien dan weer net te teer al vind ik ze wel prachtig.
Opties die ik misschien op bestelling kan verkrijgen en waar ik over nadenk zijn Procatopus Nototaenia, Neolebias Trilineatus of Distichodus Decemmaculatus.
Opinies en suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom!
 
Zo mooi die kogels :smitten:Gewoon meer kogels erbij?
 
mooie visjes zijn dat die units die echt groot woorden? en krijgen die dat fijne grind nie binnen als je zo van de bodem voert?
 
Zo mooi die kogels :smitten:Gewoon meer kogels erbij?
Dat zou ik wel willen! Maar deze 2 komen nu zo goed overeen dat ik die verhouding niet wil verstoren.
Al weet ik niet of ik me zou kunnen inhouden moest ik ooit nog een vermoedelijk vrouwtje van deze soort tegenkomen...
Dan kan het wel eens zijn dat ik de bak helemaal omgooi en een nieuwe thuis zoek voor de andere vissen zodat de kogels nieuwe territoria kunnen maken.

mooie visjes zijn dat die units die echt groot woorden? en krijgen de dat fijne grind nie binnen als je zo van de bodem voert?
Nee, gelukkig niet mannetjes zo rond de 8cm en vrouwtjes rond de 10.
Ja ze krijgen inderdaad wel zand binnen maar at spugen ze samen met de slakkenhuisjes weer uit, dat zie je ook in de filmpjes die ik eerder postte.
 
Laatst bewerkt:
Nee, gelukkig niet mannetjes zo rond de 8cm en vrouwtjes rond de 10.
Ja ze krijgen inderdaad wel zand binnen maar at spugen ze samen met de slakkenhuisjes weer uit, dat zie je ook in de filmpjes die ik eerder postte.
ja dat zag ik ook hoor heb keer met die kleine dwerg kikkertjes gehad poepte ze allemaal grind uit :rolleyes:
ah das wel echt mooie maat en zien er gezond uit
 
Even een paar snelle foto's en een meer uitgebreide update.

De kogels blijven de Aponogeton longiplumulosus maar snoeien :rolleyes: ik denk dat ik een poging ga wagen met wat vallisneria rechts.
Ook de drijfplanten willen sinds deze zomer ook niet meer, ik heb pistia en eikenbladvaren geprobeerd maar die houden het niet vol.
Ook nog steeds wat meer alg dan ik zou willen, dus het blijft wel wat zoeken om de juiste balans te vinden.

De kogels lijken wel weer helemaal hersteld van de wormen, dat is het belangrijkste wat mij betreft!



Momenteel ben ik wat aan het rondkijken naar een nieuw scholen visje.
De keuze is helaas best beperkt momenteel zie ik enkel Alestopetersius Caudalis of Poropanchax Normani te koop hier.
De gele congo tetra's vind ik wel mooi, maar misschien toch te actief voor mijn bakje en de blauwoogjes zijn misschien dan weer net te teer al vind ik ze wel prachtig.
Opties die ik misschien op bestelling kan verkrijgen en waar ik over nadenk zijn Procatopus Nototaenia, Neolebias Trilineatus of Distichodus Decemmaculatus.
Opinies en suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom!

Dit vind ik echt helemaal top zeg. Totaal geen fan van kogels, maar deze mogen er zeker weten wezen,
 
Heel veel is er niet te updaten, rechts heb ik nu wat vallisneria in plaats van de Aponogeton longiplumulosus die de kogels altijd kortwieken.


Verder is er nu ook een groepje lichtoogjes bijgekomen, ze zijn erg moeilijk mooi op de foto te krijgen maar ik heb een poging gedaan



En nog eentje van de epiplatys dageti om af te sluiten.
 
Mooi ingericht. :petjeaf:
 
Heel erg mooi!

Op je 1e pagina van dit album laat je zien hoe netjes je aquariumkastje is.
Wat voor soort balk heb je daar links hangen waar je schepnet en plantenscharen etc. hangen?
Ik ben zwaar geïnspireerd (het is bij ons echt een zooitje :DD )
 
Heel erg mooi!

Op je 1e pagina van dit album laat je zien hoe netjes je aquariumkastje is.
Wat voor soort balk heb je daar links hangen waar je schepnet en plantenscharen etc. hangen?
Ik ben zwaar geïnspireerd (het is bij ons echt een zooitje :DD )
Een magnetisch balkje voor keukenmessen, heb er wel een stukje moeten afzagen om het te doen passen.

 
Een magnetisch balkje voor keukenmessen, heb er wel een stukje moeten afzagen om het te doen passen.

Ik heb hem van Ikea en gebruik hem in mijn beeldhouwatelier voor de kleine vijltjes, ideaal ding inderdaad
 
echt een schitterend bak zeg !! en die kogeltjes :iloveyou::iloveyou:
 
Mooie bak zeg! Mooie kogels ook. Ik heb alleen de dwergsoort gezien, maar deze grote zijn erg cool.
 
Mooie bak zeg! Mooie kogels ook. Ik heb alleen de dwergsoort gezien, maar deze grote zijn erg cool.
Thx!
Op zich zijn dit ook 'dwergjes' tegenover de andere Afrikaanse kogels zoals de Fahaka en Mbu :p
 
Het zijn echt zulke leuke beestjes. Zo leuk hoe snel die vinnetjes gaan haha. Ik ben wel een beetje verliefd er op :love: :love:
 
Happy chompers 🥰🥰

Ook echt grappig die lichtoogjes er zo brutaal tussendoor haha!
 
Happy chompers 🥰🥰

Ook echt grappig die lichtoogjes er zo brutaal tussendoor haha!
Misschien niet te zien op het filmpje maar uit de kieuwen van de kogels komen naast zand ook een hoop fijngemalen 'deeltjes slak' die de lichtoogjes blijkbaar graag lusten.
 
Misschien niet te zien op het filmpje maar uit de kieuwen van de kogels komen naast zand ook een hoop fijngemalen 'deeltjes slak' die de lichtoogjes blijkbaar graag lusten.
Dat het (ook) uit de kiewen komt had ik zo via het filmpje niet direct gezien, maar wel duidelijk dat ze echt de restjes aan het wegpikken zijn ja! Ideaal!
 
Deze ochtend toen het licht aanging zag ik een best grote (schaaf?)wond op een van de kogels.
Bij de verwarming kunnen ze volgens mij niet bij, dus ik kan me niet inbeelden dat het daarvan is.
Maar ze zijn wel erg flexibel en kunnen hun buik sterk intrekken, misschien is ie er toch bij tussen geraakt op de een of andere manier.
Ik ga maar op zoek naar een andere verwarming voor de zekerheid, want ik vind geen cages voor de titanium verwarmingen van Aqua medic

Er was wel een grote put in het zand tot op het glas onder/naast het hout.
Misschien dacht hij iets te eten te zien en heeft ie geprobeerd het te pakken te krijgen, ze zijn erg volhardend op dat vlak.
Ik weet dus niet wat er gebeurd is maar het ziet er best akelig uit, al lijkt het al bij al oppervlakkig en lijkt enkel de huid beschadigd.


D4ezt5E.jpg

4yBzyo1.jpg
 
Echt balen!

Ik heb hier ook al gezien dat ze inderdaad erg volhardend kunnen zijn en soms ook opeens fiks vaart kunnen maken. Met zo'n put in het zand ga je toch denken dat het daar mee te maken heeft gehad maar snap ook helemaal dat je voor de zekerheid naar een andere heater wil kijken.

In het buitenland zie ik nog wel eens dat ze zelf een guard maken met gewoon zo'n pvc buis waar ze dan gaten in boren. Hoe veilig dat precies is (qua smelten pvc/kan heater wel voldoende de warmte water) durf ik alleen niks te zeggen.

Er zijn ook wel merken die losse guards aanbieden voor heaters, maar dat is doorgaans dan weer echt gericht op glazen heaters.

Hopelijk hersteld het gewoon snel en zonder complicaties!
 

Terug
Bovenaan