Wat is er nieuw

De nieuwe rio 240 (aquaria17)

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
Mooi aquarium 😉

Mooi aquarium! Die 'algeneter' is zeker weten een Pterygoplichthys joelimaianus. Die heb ik namelijk zelf ook van kleins af aan. Over nog een half jaar is 'ie ongeveer 30cm. Kijk voor foto's maar eens in mijn albums. Hij zat eerst in de 80 cm en later in de juwel vision 450.

Net weer eens door je album gebladerd, Jelmer.
Mooie bakken en mooie bewoners!

Hi Jelmer,

Ik zie dat jij ook Kegelvlekjes, Antennebaarsjes en Sterbai's hebt. Die hebben wij ook en dan ook nog een groepje Otocinclusjes. Hoe gaat dat samen met je Betta's? Hoeveel heb je er en welk soort?

Ik vraag dat, omdat zodra onze laatste Dwerggourami gaat hemelen, wij ook aan de Betta's willen.

Dankje Peter! Ik heb nog even wat recente foto's gemaakt, vind de kwaliteit niet zo mooi maar geeft toch een beeld van hoe het nu is.

@Pla, bij mij gaat de betta eigenlijk geheel zonder problemen samen met de antennebaarsjes, kegelvlekjes en sterbai's. Zelfs met de guppen nooit problemen. Denk dat mijn betta erg verdraagzaam is, want ik heb ook wel een gelezen dat het minder goed samen ging. Maar ik denk dat je het best kan proberen hoor!

Dan nu even wat foto's, zie je de betta ook mooi naast het antennebaarsje zwemmen : )

932763_0_82_image_2.jpg

Totaal nog eens:

775179_0_82_image_3.jpg

En de betta nog een keer:

633593_0_82_image_1.jpg

Een jong guppie op zoek naar algjes:

333336_0_82_image.jpg

Het ziet er allemaal verzorgt en fris uit, mooi beplant, dus je hebt echt een super bak!

Gister helaas iets vervelends gebeurt. Ik was de pomp aan het schoonmaken, en toen bleek er in de filter nog een modderkruiper te zitten. Deze had ik nog niet gezien, en toen ik de spons er uit trok boven de wasbak, viel die zo de gootsteen in 🙁 Erg jammer, heb deze modderkruipers al vrij lang en heb ze met veel moeite uit mijn oude aquarium weer in mijn nieuwe gekregen. Dat het dan zo eindigt, beetje dom.....

Dat heb je met die modderkruiper
Heb het zelf ook gehad
Maar bij mijn is die in het rotertje gekomen
:stars:

Ik wilde een kleine verandering aanbrengen in mijn visbestand. De guppen en betta's gaan er uit en ik wilde er 3-4 maanvissen in doen. Maanvissen vind ik erg mooi en heb ik eerder ook gehad. Ik heb op meerdere plekken gelezen dat ze prima in een 240 liter gehouden kunnen worden.

Mijn bestand wordt dan als volgt:
- 3-4 maanvissen
- 10 kegelvlekken
- 2 antennebaarsjes
- 2 chinese algeneters

Is dit een beetje een goede samenstelling en is dit niet te druk? Wat denken jullie er van?

Ik heb de samenstelling van mijn visbestand veranderd, en ik ben erg tevreden over hoe het er nu uit ziet.
Mijn bestand is nu:
- 5 maanvissen
- 8 kardinaaltetra's
- 2 siamese algeneters (Welke het nou precies zijn is nog onbekend)
- 1 betta man (mag zijn oude dag nog doorbrengen bij mij)
- L-nummer (?)

Eerst maar wat foto's:

Overzicht:
666772_0_82_image_1.jpg

De linker kant, waar de maanvissen zich voornamelijk ophouden:
687547_0_82_image_4.jpg

En de siamese algeneters:
914412_0_82_image_3.jpg

Midden van de bak:
542769_0_82_image_2.jpg

Rechterkant, waar de betta man vooral te vinden is:
952671_0_82_image_6.jpg

Ik ben erg tevreden over hoe de bak nu is. Alleen de betta is een beetje eenzaam, maar ik haal voor hem geen vrouwtjes meer. Ik wilde eigenlijk geen betta meer in m'n bestand, maar deze is al vrij oud en kon hem niet ergens anders kwijt. Dus krijgt ie zo lang die leeft nog plek bij mij 🙂 Ik ben benieuwd wat jullie van de bak vinden op deze manier!

je siamese algeneter zijn Crossocheilus siamensis, de streep loopt door tot in de staart.
verder zou je kunnen kijken of de bekkies niet "uitschuiven" met een soort zuignapje, dat zou betekenen dat je de aymonieri zou hebben.

mooie foto's! :thumbs:

Dank jullie wel! Ik denk inderdaad dat het de Crossocheilus siamensis is, maar het gedrag zoals beschreven staat op internet klopt er totaal niet bij. Er staat bijvoorbeeld dit: "Ten opzichte van soortgenoten is deze vis tamelijk onverdraagzaam, maar ten opzichte van andere medebewoners valt het meestal wel mee". Terwijl te bij mij juist super goed met z'n twee overweg kunnen...

dat is waarschijnlijk van de site aquavisie, daar staat niet altijd even recente teksten en juiste info.
altijd belangrijk om meerdere bronnen te checken, helemaal op internet 😉 een heleboel informatie wordt ook gewoon klakkeloos van een andere site gekopie�rd, wat dan als waarheid overkomt omdat het op meerdere sites staat.

overig zit er wel een punt in wat er gezegd wordt, maar ligt het wat genuanceerder. in mijn ervaring worden ze onverdraagzamer als ze ouder worden (cq volwassen), maar als ze altijd al met meerdere exemplaren in een aquarium hebben gezeten kan dat meevallen. Zo speelt er nog veel meer mee, temperatuur, het formaat van de bak (!) etc. Ook staat deze vis bekend als een uitstekende algeneter, zou alleen maar alg eten en zou dit door zijn gehele levensloop blijven doen.

Ik had een volwassen exmplaar dat geen enkele alg at en z'n lievelingskostje was zwarte muggenlarven.

Dat klopt, ik zie op veel sites exact hetzelfde staan.

Maar bij mij zitten ze nu ook al van jongs af aan samen. Heb ze nu 2 jaar en ze zijn onderling of naar andere vissen toe totaal niet agressief. Ik zie ze bij mij inderdaad veel bezig met algjes te eten, maar zodra ik rode/witte muggenlarven of vlokvoer geef, happen ze toch gretig toe 😉

mooie bak zeg!! hoe doen je maanvissen het?

Omdat we precies dezelfde Siamese algeneters hebben en op zoek was naar meer info, ook over maanvissen, kwam ik op dit topic terecht.

Onze drie Siamese algeneters zijn tot nu toe verdraagzaam en hebben de penseelalgen (rode alg) opgegeten in ong. 2 wk tijd. Merk dat door de verschillende namen die dit visje heeft gekregen er veel mis gaat tijdens het kopen ervan en deze visjes ten onrechte als agressief bestempeld worden als ze ouder worden. Juist door al die info vroeg ik me af of deze vissen altijd vreedzaam blijven, we hebben ze nog niet zo lang en toen we ze kregen waren ze al ong. 12 cm (volwassen?). We vinden deze vissen juist vriendelijk, ook tegen andere medebewoners. Dus fijn om hier dan te kunnen lezen dat ze na 2 jaar nog steeds vreedzaam zijn. 🙂 Het zijn bij ons nieuwsgierige (komen meteen naar je toe) vissen die dol zijn op sla en andere groenten als er geen alg meer is en die onderling een beetje schoonzwemmen of dollen en als er gevoerd wordt jagen ze elkaar weg, als het eten op is zijn ze weer rustig.

Zo te zien heb jij de echte (de goede soort), Aquaria17.

Hier lees ik dat maanvissen makkelijk in een Rio 240 kunnen. Mijn vraag in een ander topic was of maanvissen in een Dubai 120 kunnen (de afmetingen van de Dubai 120 zijn ong. gelijk aan de Rio 240) maar dat werd afgeraden omdat het aquarium te klein zou zijn voor maanvis.
Wat is wijsheid?

Dankje, de maanvissen doen het erg goed. Ze komen altijd naar me toe, echt heel nieuwsgierig zijn ze. En ze zijn ook al flink gegroeid sinds ik ze heb gekocht.

En ik denk dat ik inderdaad die "goede soort" siamese algeneter heb, want klinkt precies zoals beschreven in dat andere topic wat je aanhaalt Jorinde.

Wat betreft het houden van de maanvissen in een 240 liter bak, heeft iedereen een andere mening natuurlijk. Naar mijn mening is 240 liter minimaal, maar goed mogelijk. Als je er maar verder weinig andere vissen bij houdt, in mijn geval dus alleen een paar kardinaaltetra's en de algeneters. Gaat perfect zo.

Ik zou in een 240 liter bak niet meer dan 5 maanvissen houden. Als je graag wil kun je wel maanvissen nemen, maar richt je dan ook alleen op de maanvissen en hou er (Bijna) niks anders bij.

Dat is mijn mening dan, maar uiteindelijk moet je zelf gewoon kiezen natuurlijk.

Een update hoe het aquarium er nu uitziet. Ik heb wat veranderd en nieuwe planten gekocht. Eerst maar even de foto's, en dan mij bedenkingen:

Totaal:

927312_0_82_image1.jpg

Rechts, waar ik twee nieuwe tijgerlotussen heb geplaatst. Een rode en een groene:

212117_0_82_image2.jpg

En de linkerkant, waar ik nieuwe echinodorussen hebt geplant.

783831_0_82_image3.jpg

De echinodorussen hebben allemaal al hun bladeren verloren en zien er op het moment niet uit. Ze worden boven water gekweekt, dus waarschijnlijk is dat de oorzaak van het bladverlies. De nieuwe bladeren vertonen snel gaten en worden geel. Oorzaak is mij onbekend. Overal zitten kleibolletjes bij, en ik voeg extra ijzer toe aan het water + nog complete vloeibare plantenvoeding. Hopelijk komen ze wel weer mooi in het blad.

Toch wil ik kijken naar een andere soort plant, die linksachter kan staan. Vind het daar een beetje kaal nu.

Iemand een leuke suggestie? Ik zoek een plant die hard groeit. Zoiets als de Rotalia Rotundifolia of Valisneria die ik al heb. Belgisch Groen heb ik gehad, maar vind ik geen leuke plant. De Hygrophila difformis heb ik ook gehad, maar om de �en of andere reden wordt deze ook snel lelijk bij mij.

de echinodorussen worden boven water gekweekt en zijn het dus niet gewend om in het water te zitten.
Die van mij kregen ook gaten enzo, die bladeren weggeknipt en er groeien nu mooie bladeren uit.
ik heb laatst ook gehoord dat een echinodorus zijn bladeren verliest wanneer het geplant wordt en dan nieuwe bladeren krijgt die het wel goed gaan doen.

ik voeg zelf ook plantenvoeding toe en kleibollejtes, het is dus ff afwachten denk ik

Alle slechte bladeren had ik al weg geknipt. Nu maar wachten of het weer aanslaat. Hopelijk wel, anders gaat alles er uit en komen er nieuwe snelgroeiers in.

Vandaag hebben de maanvissen weer een nest met eieren gemaakt. Hier de ouders bij het nest:

847362_0_82_image2.jpg

En een close up geprobeerd van de eieren:

767178_0_82_image1_2.jpg

Het lukt wel om de eieren uit te laten komen, maar om de jongen groot te krijgen is nog nooit gelukt. Meestal ben ik ze binnen 3 dagen kwijt. Vorige keer heb ik ze in een apart drijfbakje gedaan, maar daar gingen ze ook langzaam dood. Ze aten ook het stofvoer niet wat ik gaf. Misschien lukt het de ouders deze keer wel om ze groot te krijgen, maar ik weet bijna wel zeker van niet. Helaas, maar ik weet ook niet goed hoe ik het wel voor elkaar kan krijgen.

En dan nog de tijgerlotussen die ik nieuw geplaatst heb, eentje slaat goed aan en eentje niet:

365565_0_82_image3.jpg

Mooi hoor al die eitjes. Nu hopen dat er jongen van komen dus.
Misschien kun je een keer als ze uit zijn de eieren in een apart bakje doen en de jongen proberen groot te brengen met vloeibaar voet of artemia??

Lyquifry is verder een prima vloeibaar voer voor de jongen heb ik ondervonden bij de Betta s.

Ik heb helaas geen extra aquarium beschikbaar, maar als ik ze in een glazen bak doe waarvan ik het water iedere dag ververs met het aquariumwater van de rio 140, kan dat dan ook? Heb er dan dus geen pomp en filter bij. Kan het bakje wel bij de verwarming zetten zodat de temp. hoog blijft.

Nog steeds wilde ik even terugkomen op mijn algeneter. Bijna een jaar geleden plaatste ik er een foto van (pagina 8). Er werd hier gezegd dat het zou gaan om de "Pterygoplichthys joelimaianus", en men wist het zeker. Binnen een half jaar zou ik een grote vis hebben rondzwemmen. Dit terwijl ik in de aquarium speciaalzaak had gevraagd om een klein blijvende algenter. Ik dacht dus, ik wacht af en zie wat het wordt en laat dat dan nog even hier weten. De vis heb ik nu ruim 2,5 jaar. Sinds de dag van de foto (bijna een jaar geleden), is de vis echter geen cm gegroeid. Dus hij is nog steeds zo'n 12-13 cm lang. Een mooi klein blijvend exemplaar dus.

Het kan dus zijn dat men het mis had hier, en het een heel ander soort vis is. Of het is wel de Pterygoplichthys joelimaianus, maar hij heeft er gewoon voor gekozen om klein te blijven bij mij 😛 Waarschijnlijk kom ik er nooit achter, maar ik ben wel blij met mijn kleine algeneter 🙂

Wat wil je hiermee zeggen?

Ik ben wel erg benieuwd wat ik nou precies voor soort heb. De meeste algeneters worden vrij groot namelijk. Als er een keer iemand op zoek is naar een kleine soort, weet ik welke ik kan aanbevelen. Vraag me dus af of ik gewoon "geluk" heb en het de Pterygoplichthys joelimaianus is die klein blijft, of toch een hele andere soort.

En ik dacht, misschien vind men het interessant om te weten hoe het is gegaan. Er werd met zekerheid gezegd dat de vis zo groot zou worden, maar dat is dus niet gebeurt. Vandaar dat ik dacht, kan op z'n minst even laten weten of wat er voorspeld was ook is uitgekomen.

Ik heb hem nog even proberen te fotograveren, maar hij is erg cameraschuw...
De eieren van de maanvissen zijn trouwens wel weer uitgekomen, maar de jongen hebben het helaas niet gered. Na 1 nacht waren ze al weg. Toch lastig in een gezelschapsbak. In de toekomst wil ik toch een keer proberen de maanvis apart te kweken. Daarvoor moet ik nog even geduld hebben : )

aquaria17 zei:
Ik ben wel erg benieuwd wat ik nou precies voor soort heb. De meeste algeneters worden vrij groot namelijk. Als er een keer iemand op zoek is naar een kleine soort, weet ik welke ik kan aanbevelen. Vraag me dus af of ik gewoon "geluk" heb en het de Pterygoplichthys joelimaianus is die klein blijft, of toch een hele andere soort.

En ik dacht, misschien vind men het interessant om te weten hoe het is gegaan. Er werd met zekerheid gezegd dat de vis zo groot zou worden, maar dat is dus niet gebeurt. Vandaar dat ik dacht, kan op z'n minst even laten weten of wat er voorspeld was ook is uitgekomen.

Wat geef je hem precies te eten en hoe vaak?

Ik geef twee keer per week een half algentablet. Meer eigenlijk niet. Ik zie hem vaak mee eten van het voer voor de rest van de vissen. Hiervan blijft meestal wel vrij veel op de bodem liggen, wat hij dan opeet. En ik voer de andere vissen iedere dag. Rode muggenlarven, witte muggenlarven en vlokvoer.

Ik heb ook wel een komkommer proberen te geven, maar hier kijkt ie totaal niet naar om....

Foto'tje als die op het raam zit:

892225_0_82_image2.jpg

En nog ff de maanvis omdat ik die zo mooi vind, ze bewegen alleen erg veel dus een mooie scherpe foto maken lukt vaak niet zo goed helaas:

659995_0_82_image1_3.jpg

Totaaltje van vandaag:

459446aquaria17_0_84_image2_1.jpg

Er ziet een grote klont alg op je ruit haha 😀 mooie foto,s hoor !

Vandaag weer nieuwe planten besteld, die hopelijk dinsdag binnen zijn. Ook de spullen voor een bio co2 set up verzameld, dus deze wil ik komende week ook plaatsen. Ik ben echt heel erg benieuwd of dat gaat lukken.

De nieuwe planten moeten links achter komen, omdat de echinodorussen niet aanslaan. En ik wil het daar toch wat voller hebben.

Gister nieuwe planten in mijn aquarium geplaatst. Maar ik zie nu al dat de bladeren worden aangevreten door de kleine slakjes in mijn aquarium. Gek, want dat gebeurt bij geen enkele andere plant. Maar goed, ik wil dus even op zoek naar anatome helena slakken die het aantal kleine slakjes een beetje kunnen laten afnemen.

aquaria17 zei:
Gister nieuwe planten in mijn aquarium geplaatst. Maar ik zie nu al dat de bladeren worden aangevreten door de kleine slakjes in mijn aquarium. Gek, want dat gebeurt bij geen enkele andere plant. Maar goed, ik wil dus even op zoek naar anatome helena slakken die het aantal kleine slakjes een beetje kunnen laten afnemen.

Misschien zijn het de blaadjes die af gaan sterven omdat de plant overgaat in de onderwatervorm?

Is zo maar even een gedachte/idee hoor 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan