De start van een aquarium met Sluierstaarten


Aqua<3

Well-known member
Lid geworden
15 september 2021
Berichten
106
Leeftijd
21
Na heel lang zitten denken heb ik besloten om een Juwel Rio 180 aan te schaffen in plaats van een kleine 54 liter bak die al een aantal maanden leeg staat. Nu heb ik eigenlijk al sinds ik in deze hobby startte altijd al een grote liefde gehad voor sluierstaarten, maar heb het nooit echt aangedurfd om ze te nemen vanwege de kwalen waarover je vaak hoort.

Nu ik dus de Juwel 180 heb begint het toch wel echt te kriebelen om 2 (3 mocht dit mogelijk zijn) sluierstaarten te nemen. Maar voor ik hieraan begin heb ik toch nog een paar vragen.

Ik weet zeker dat het Juwel filter die er nu in zit niet sterk genoeg zal zijn, dus ik heb gezocht naar externe filters en ik denk zelf dat de jbl e1502 geschikt zou zijn, maar andere suggesties van wellicht betere externe filters mogen zeker aangeboden worden. Ook gaan hier nog 1 a 2 sponsfilters bij of 1 sponsfilter en een luchtsteentje.

Voor de inhoud van de bak dacht ik eraan om een 2-3 centimeter laag van zwart fijn zand erin te doen, dit omdat ik bare bottom gewoon niet mooi vind. Nu weet ik dat hier extra werk in zal zitten maar dit vind ik zelf geen probleem. Verder wil ik er geen decoraties in doen ivm het beschadigen van de vinnen/huid en de kans dat ze klem komen te zitten. Maar een paar planten lijken mij wel erg mooi. De grote vraag is voor mij alleen welke planten bij sluierstaarten kunnen, ik lees er namelijk veel verschillende meningen over. Ik dacht er zelf aan om bijvoorbeeld een anubias soort te nemen, en wat waterpest. Mogelijk ook vallisneria omdat dit in mijn ervaring zich heel goed in de bodem vast maakt, waardoor het er wat lastiger uit te trekken is. Maar ik ben benieuwd of jullie andere suggesties hebben/ planten die ik erin wil doen sterk afraden.

Ook over het dieet heb ik nog een aantal vragen, vanwege de gevoeligheid met zwemplaats problemen etc. Ben ik benieuwd wat jullie de sluierstaarten voeren. Welke merken bij jullie goede ervaringen hebben.

Waar halen jullie de sluierstaarten vandaan? Gewoon bij een lfs, of een echte fokker? Bij de Lfs in mijn buurt zag ik vandaag veel erg kleine sluierstaarten, maar ook een bak met goudvissen die al tegen de 15 centimeter waren. Nu hoor ik vaak dat ze bij de lfs toch vaak te ver doorgekweekt zijn, en in slechte omstandigheden hebben gezeten. Ondanks dat heb ik hier ook guppen vandaan gehaald die de 3 jaar haalde, en heb ik eigenlijk altijd weinig tot geen uitval gehad wanneer ik vissen hiervandaan haalde. Dus ik denk dat het eventueel wel mogelijk is om hier een 2 grotere vandaan te halen. Maar andere suggesties qua winkels zijn ook mogelijk, omgeving maakt niet veel uit behalve dat het natuurlijk in Nederland ligt. Want ik ben zeker bereid om hiervoor een aantal uurtjes te rijden.

Welke soorten zijn wat jullie betreft de meest sterke soorten die ook in dit formaat aquarium passen?
Ik weet zeker dat ik geen sluierstaart ga nemen met een soort blaasoog. Maar ik weet verder niet precies waar ik op zou moeten letten met het kopen van goede gezonde sluierstaarten.

Alvast bedankt voor alle antwoorden.
 
Ik ben geen expert op het gebied van deze vissen maar leuk om te lezen dat je groter wil en ik wens je alvast veel succes toe en misschien zien we tzt wel een mooi fotoalbum;)
 
Leuk en spannende plannen.

180 liter zou ikzelf 2 aanhouden want ze groeien aardig en 3 zal als ze wat groter gaan worden te krap gaan worden.

JBL 1500 lijn prima maar zou 2 filters aanhouden. 2 x 900 serie of 1500 en interne. Ivm schoonmaak en schommelingen heb je dan altijd eentje draaien met het nodige erin mits je onderhoud om de beurt z on 6 weken aanhou.

Als je bodem wil is 1 cm zand ook een goede optie. Dan beter geen wen soort sluier nemen. Die willen nog wel eens problemen (ontstekingen) in de wen krijgen als er grintjes of zand tussen gaat zitten. Scherpe grint niet doen. Ze grondelen dus blazen je bodem wel zelf door.

Planten ............ tja dat is een dingetje. In de bodem houden is nog een moeilijker dingetje. Ikzelf heb altijd bossen met zuignap en ketting aan de ramen geplakt. Vallisnera giganthea doet het goed ook zonder in de bodem te zetten. Java varen en anubis (die planten met wortelstok) ook prima. Waterpest ook prima kan je ook laten drijven. Ga er gewoon niet van uit dat je planten jaren het goed gaan doen. Dat scheelt je een stuk frustratie. Algen is ook een dingetje en een sponsje zul je regelmatig gaan gebruiken tijdens het verversen. Ik gebruik van die goedkope verfschapers of pinpasje voor de ramen. Planten even een dagje apart en regelmatig verversen ivm gifstoffen van kwekers.

Welk soort is afhankelijk wat jij mooi vind en wat je wilt doen aan zorg gerelateerde zaken.

Er zijn HQ (high quality sluiers) kosten 100 den euro. Daar heb je ook menig soort in en elk soort vraagt bepaalde levensomstandigheden. Je heb grote soorten die kunnen uitgroeien tot jumbo formaat wat in een 180 liter niet een voor de hand liggende keuze moet zijn. Je heb ook wat kleiner blijvende soortjes, die worden ook toch groot. HQ is Dino in voorschoten. Hij heeft volgens mij ook een whats app groep waar je wel eens herplaatsers op vind.

Google eens op Fanchy goldfish soorten en kun jezelf kijken wat jouw aanspreekt per soort. Er zijn zoveel soorten. Oranda, Ranchu, ryukin, pearls om zo maar even wat te noemen. Grote lijn met wen kop, brede staart, korte staart, full moon staart, telescoop ogen en meer oogsoorten. Dan nog de kleuren verdeling. Vlakken, strepen, stippels, vlammen. Genoeg te bestuderen.

LFS sluiers zijn ook erg leuk en minder kostbaar. Soms tref je een wat minder mooiere qua uiterlijk maar an sich doet dat er niet zoveel toe want het zijn gewoon erg leuke vissen qua gedrag en mens gericht. Wat je ook heb na een maandje ben je er verzot op dus dat hij dan wat minder goede looks heeft maakt je dan weinig uit ;) Sommige zijn ook gewoon erg mooi omdat ze zo lelijk zijn.

In mijn foto album staan veel voer soorten. Gepelde dop erwten zo en zo in menu voor zwemblaas problemen. Meestal als ze vreemd zwemmen is het verstopping en wil je de darmen door blazen.

Ik weet koi dream in valburg die heeft soms ook mooie sluiers zitten. Kosten tussen 10 en iets van 80 euro max meen ik.

Eerst maar even googlen wat jij als soort leuk vind.

Succes en ik ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Wat moet ik me bij een ketting dan voorstellen?

Pfff, die groningers en verstand van hufterproof spullen voor sluiers..................


1657372848422.png
 
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord michelle1.

Dan zal ik inderdaad 2 sluiers nemen, het externe filter gaat sowieso samen met een Juwel filter die er al bij zit en nog een klein spons filter, dus ik denk dat ik de JBL e1502 ga bestellen.
Ik ben net nog langs de winkel gegaan en heb nu heel fijn zwart zand gehaald, de kast staat al in elkaar en het aquarium heeft gelukkig geen lek, dus hopelijk kan ik vanavond/morgen het zand en water erin doen. Het scheelt dat ik al een flink overschot heb aan vallisneria en waterpest dus dat kan ik er ook al direct in doen.

Er is zo veel keuze in sluierstaarten, eigenlijk iets te veel. Dat wordt nog keuze stress. Ik ga denk ik wanneer de bak ingedraaid is eerst even bij de LFS kijken, mocht ik daar niks vinden kan ik ook langs Voorschoten gaan. Maar ik ben bang dat in Voorschoten iets te veel keus zal zijn ;)

Ik zal vanavond ook zeker eventjes in jouw foto-album spieken.
 
LFS sluiertjes ook leuk hoor. Je kijk of het oog in verhouding van het lichaam niet te groot is. Een groot oog in een klein kopje of hele uitpuilende telescopen op klein visje is meestal een teken van groei achterstand. Hoewel dit ook weer wat kan bij trekken met een groei spurt. De ogen moeten normaal gesproken in de kop vallen en geen waas hebben.

Visje moet actief zijn en rugvin en ondervinnetjes moeten mooi op en neer wapperen. Niet getrokken houden. Niet schuw zijn en vooral geen scheuren en rafels aan de staart en/of vinnen.

Het lichaam bij voorkeur enigzins in proportie. De langere modelen (torpedo model) worden over het algemeen wat groter en zijn sneller en kunnen dan ook nog een hele lange staart krijgen. De korte bolle lichamen blijven kleiner en zijn wat stunteliger. Beste gelijkwaardig anders vreet de torpedo alle brokjes weg voordat de bolle er bij is of je moet gericht gaan voeren.

Wen vissen niet teveel wen en voorkeur niet veel groei bij de ogen want dan kan het voorkomen dat de ogen dicht groeien. Sommige krijgen ook een te grote wen en dan top zwaar dan kukelen ze om.

Jonge sluiertjes geef je op een dag wat meerdere kleine porties eten om hun spijsvertering draaiende te houden.

@aquabelg @roberto1983 @Giebeltje @Barwaz foto album ook kijken die hebben ook verschillende soorten. Heb je een idee wat er zoal aan fancy rond zwemt.

Op tech gebied is een opvoerpomp eigenlijk ook wel eens must ivm verversingen. Die zul je heel regelmatig en groot moeten doen dat is geen doen met emmertjes.

Zal even zoeken onze sluier tech nerd met Ryukin foto boek. Weet zo even zijn naam niet meer. Die maakt veel tech dingen als je dat ook leuk vind.

 
Leuk dat je met sluiers gaat starten!

Ik heb hier twee sluiers (een ryukin en een 'normale' huis-tuin-en-keuken-sluier) in een rio 180. Een vergelijkbare setup met wat jij van plan bent.
De bak draait op het binnenfilter in combinatie met een JBL 902. Ik kan stellen dat deze filtercapaciteit echt voldoende is voor twee vissen, en ook voor drie-en-een-half (er zat eerst een oude zeer vervuilende enkelstaart bij en een maanvis, vandaar de halve ;) ). Heb in deze bak nooit een NH3/NO2 piek gehad. Tenzij je er een algeneter bij zet, denk ik dat je waarschijnlijk wel genoeg hebt aan een 902 of 1502 erbij.

Wat betreft de hoeveelheid vissen. Er zijn argumenten om te denken over een bestand van drie, en argumenten om het te houden bij twee vissen. Naar mijn mening zijn de vissen zelf gebaat bij een extra soortgenoot, dus een ploegje van drie. Maar vanuit onderhoudstechnische motieven maak je het jezelf makkelijker wanneer je er twee in zet. In mijn bak was het grootste 'probleem' met meerdere vissen dat de NO3 sneller op liep. Dat kun je deels oplossen met wat planten extra erbij in, maar het is wel een dingetje.
Wat betreft de ruimte, de twee heren hier in de bak zijn inmiddels wat groter geworden, en ik merk vooral dat de ryukin zichzelf af en toe in de 90 graden hoek van de bak weet vast te zwemmen. Maar dat heeft weinig te maken met het wel of niet houden van een extra vis in de bak. Dat heeft te maken met zijn bouw.

Daarmee komen we ook op de kwestie viskeuze. Die is gebaseerd op een kwestie van smaak, en mijn eigen ervaringen, dus zegt maar beperkt iets ;).
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de grotere soorten links te laten liggen wanneer je van plan bent om het bij een rio 180 te houden. Dat heeft te maken met wendbaarheid, en daarmee komen we op een tweede punt wat ik zelf belangrijk ben gaan vinden; dat de vis zich enigszins uit de vinnen kan maken. De 'gewone' sluier hier kan zich nog aardig redden, die kan achteruit zwemmen, die is nog best wendbaar. Maar de ryukin heeft het duidelijk moeilijker op dit vlak.

Wat @michelle1 aan geeft over gelijkwaardigheid vind ik ook een belangrijk punt. De vissen moeten aan elkaar gewaagd zijn, en in balans met elkaar, anders krijg je onrust in je bak en dat maakt de hobby een stuk minder leuk.
Je zou, betreffende die onrust, kunnen overwegen om een man- of vrouw- only bak te starten. Al dan niet met sluiers die een beter thuis verdienen (bijvoorbeeld via marktplaats).

Op tech gebied is een opvoerpomp eigenlijk ook wel eens must ivm verversingen. Die zul je heel regelmatig en groot moeten doen dat is geen doen met emmertjes.
Dit is de beste tip ooit. ;)
 
Hallo,

Mijn naam werd al genoemd zag ik, dus ik zal hier ook even reageren. Ik heb zelf een 200l bak met daarin 3 Sluiers en een Ancistrus. Mijn Sluiers zijn: een gewone oranje Fantail ( Nicolientje) van inmiddels 3 jaar oud, een Calico Ryukin (Pepper) en een Redcap Oranda (Roodkapje). Beiden 2 jaar oud. Bessie de Ancistrus is inmiddels 5 en heeft een eerdere lichting Sluiers meegemaakt.

Al mijn Sluiers komen bij de LFS op de hoek vandaan. Het eerste jaar moest ik echt leren hoe het werkt bij Sluiers, want ze zijn inderdaad gevoelig voor allerlei aandoeningen en bovendien zijn Sluiers het resultaat van mutaties, hybridisaties, door- en terugkruisingen, waardoor hun lijf anders is dan dat van de normale Goudvis. De ruggengraat is gekromd, de organen liggen anders, en bij sommige Sluiers ontstaan gemakkelijk zwemblaasproblemen.

Als je een Sluier uitzoekt, is het belangrijk om naar de proporties te kijken. Mijn eerste Oranda had een te klein lijf en een te grote wen, waardoor ze hopeloos instabiel werd en ik genoodzaakt was om haar te euthanaseren. Mijn eerste Calico bleek misvormd, er ontbrak een vin, iets wat ik niet had gezien toen ik haar kocht. In die periode had ik mijn waterverversingsbeleid ook nog niet op orde, waardoor de weerstand verminderde en een bacteriële infectie kon toeslaan. Inmiddels heb ik voor mijn bak een goede methode gevonden, ik ververs iedere 3 dagen 60 %, zuig iedere dag de poepjes weg met 20 l water , voeg dagelijks biologische Groene Thee toe en geef iedere maand een 5-daagse kuur van pellets besprenkeld met Kingyo vitaminedruppels bestoven met cacaopoeder. Als de dames eieren hebben gelegd krijgen ze wat Kingyo Elixer om aan te sterken als dat nodig is.

Mijn huidige Sluiers zijn van ienie-minie visjes uitgegroeid tot echte bakbeesten, mijn Fantail is inclusief staart 26 cm, mijn Ryukin 23 cm en mijn Oranda 19 cm. Ik ben kort geleden bij Dino ( Fancy Goldfish Store) geweest en twee van mijn vissen zijn net zo groot als de Jumbo’s daar. Het is alleen niet te zien bij hele jonge vissen of het een man of vrouw is, dat komt pas tot uiting als ze wat ouder zijn. Ook dames kunnen achter elkaar aanjagen! Maar ik ben heel blij met mijn visjes, die gezond en hopelijk happy zijn😀
 
Een tijd geleden dat ik hier een update heb geplaatst, inmiddels is de bak al goed ingedraaid, en heb ik sinds 3 dagen ook 3 sluierstaarten. Het was mijn bedoeling om er 2 te nemen, maar ik heb deze 3 bij mijn nicht vandaan gehaald die ze op verkeerd advies in een 40 liter bakje had. Ze had ze gelukkig nog maar 2 maanden, dus het zal wel mee vallen met hoe erg ze vergroeid zijn in die tijd. Maar goed, dat ik er nu 3 heb geeft mij alleen maar meer reden om toch maar over een aantal maandjes een groter bakje te halen.

Het gaat erg goed met ze, het enige probleem is dat ze in de tijd bij mijn nicht dus alleen dat drijvende tetra vlokvoer hebben gekregen, en ondanks dat ze hier nu erwten gekregen hebben ze dus nog steeds hierna blijven luchthappen. Maar goed, zo'n gewoonte lijkt mij erg lastig af te leren dus ik hoop dat we geen drijvende vissen krijgen. Iemand die hier toevallig toch nog wat tips voor heeft?

De losse stof deeltjes in de bak zijn er omdat ik net een verversing had gedaan, dat zal zo wel ophelderen, maar vandaar dat het er wat mistig uitziet.

Deze is eigenlijk de enige die echt regelmatig een hap lucht neemt.
Screenshot_20220730-090553_Gallery.jpg


Screenshot_20220730-090659_Gallery.jpg


Grondplan in zand is een stuk fijner in steentjes, dit doen ze nu ook een stuk meer dan in hun oude bak.
Screenshot_20220730-090732_Gallery.jpg


Eerste keer erwten, stiekem vonden ze het best lekker.
Screenshot_20220730-090926_Gallery.jpg
 
Wat een mooie sluiertjes :love:

Wat heb je er aan filters in?

Hou in het begin rekening mee dat je filter(s) ws nog niet genoeg bacterieen bevat om de vervuiling van 3 sluiers op te vangen en ververs daarom ook even grote delen water. Als je toch bezig ben beter even 70 % eruit dan 3 x 20 %. Vers water beetje zelfde temperatuur, liever graadje warmer dan kouder. Beter even die thermometer eruit halen. Kunnen nogal stuntelig zijn en als z on ding stuk slaat tegen raam of steen wellicht gevaarlijk gezien er vaak kwik ofzo inzit.

Sommige sluiers blijven boven in smekken daar kun je niets aan doen maar wellicht als ze na wat weken door hebben dat ze alleen grondel voer krijgen houden ze ermee op. Goed plan de erwten (y)

Ik wens je veel plezier met je mooie sluiers en veel voorspoed.
 
Dankje, ik ben ook erg blij met ze!

Ik heb er nu een JBL e1502 in, een sponsfilter en dus het juwel binnenfilter.

Ik probeer nu elke dag de bodem schoon te zuigen, om de dag 30-40% van het water te verversen en dan 1x per week 60-70% verversen.

Goed dat je het zegt, ik was al van plan om nog een plakthermometer te halen die je er aan de buitenkant op kan doen. Omdat dit soort altijd los gaan, maar dan haal ik hem er zo uit.

Ja ik hoop dat ze het afleren, of het in elk geval minder gaan doen. Voor de zekerheid ga ik waarschijnlijk vanmiddag ook nog een extra luchtsteentje halen aangezien op sommige plekken vrij weinig oppervlakte beweging Aangezien het hier de komende dagen vrij warm gaat worden is het sowieso denk ik wel goed als er wat meer zuurstof in de bak komt.

Wat ik merk is dat ze vooral veel grondelen na de erwten, en dat ze daarna een beetje langs het glas heen en weer zwemmen. Ik heb voor de zekerheid alle waardes getest, maar ik kan daar niks geks in zien, zouden ze misschien nog gestrest zijn vanwege de verhuizing?

Waardes getest flesjes:
Ammonia: 0
No2: 0
No3: 20
PH: 7.4

De temperatuur is ongeveer 23.5 graden, misschien wat aan de warmere kant maar het is in deze kamer best lastig om het koel te krijgen.
 
Dit is een beetje het gedrag dat ik zie, wie weet maak ik me zorgen om helemaal niks maar goed ik vraag het liever.
 
Ik heb runchus 2 stuks op 180 liter zitten... op zand bodem zwart 5 kg bij hornbach gekocht........3 waterpest plantjes en 1 bolle steen zonder scherpe randen...

Ik zou ze zowiso voor dat ze de aquarium ingaan zeezout toevoegen, dat helpt de vis wat meer energie over te houden en zorgt voor minder stress,......

Ik doe 2 gram zee zout , (zonder toevoegingen ) gram op 1 liter water.. na een week ververs ik 50 % . En dat doe min 1 x per week. Soms ook 3 x per week.....

Ligt aan je water waardes...... ik meet alleen No2. Als dit bij 0.1 komt ververs ik 50 a 65 % water.. ik meet elke dag 1 x ......

beste kit daar voor is de jbl no2 tester...

verder houd ik een visdagboek bij via een app.... daar komt alles in te staan , hoeveel ik voer, water waardes enzo enzo....

Beste water is kraanwater...... !! En het zijn echt grote vervuiler...... ik schep dagelijks met een netje de grove poep eruit ... wel 5 tot 6 grote slierten per dag...
 

Bijlagen

  • 20220728_182158.jpg
    20220728_182158.jpg
    279.7 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een super leuke visjes!!! Ben nu al fan.

Wat ik merk is dat ze vooral veel grondelen na de erwten, en dat ze daarna een beetje langs het glas heen en weer zwemmen.
Doen ze dit vooral wanneer je voor de bak staat? Volgens mij proberen ze je aandacht te trekken om vooral meer erwten het water in te gooien, als ik het zo zie. Ik zie hier geen stress in.

De temperatuur is ongeveer 23.5 graden, misschien wat aan de warmere kant maar het is in deze kamer best lastig om het koel te krijgen.
Zolang er maar geen hele grote schommelingen in een hele korte tijd plaatsvinden lijkt dit me prima. Bij mij zitten ze warmer.

Over dat aan het oppervlak liggen smekken, dat doen ze hier ook. Onderdeel van hun cultus denk ik, zo proberen ze ons, visgoden, te bewegen nog wat eten in het water te werpen. Maar helaas! ;) . Hier is het momenteel een vast onderdeeltje van hun avondprogramma. Even een half uurtje smekken. Daarna is het ook wel klaar.
 
In het filmpje zie ik voornamelijk happy Fancy Fishjes.

Ze zwemmen nu eenmaal dat heb je met vissen en het grondelen hoort er ook bij en inderdaad een stukje aandacht zijn ze dol op. Natuurlijk niet om jou hoor maar in de hoop op vreten......... Maar dat mag de pret niet drukken. Kan me voorstellen ze zijn erg blij met de extra ruimte dus waarom niet genieten van al die zwemruimte.

Prima filters (y)Vallisnera erg slim vreten ook nog wat NO3 weg. Verversbeleid kun je doen aan hand van NO2 maar meer is altijd beter dan te weinig. Ikzelf zou nooit de NO2 op laten lopen naar 0,1 maar dat is per persoon wisselend.
 
Bij mij zitten de ranchus op 24.5 graden . 8 uur licht per dag... voer afgekookte broccoli, spinazie, erwten, geklopt ei. ( 1 ei kloppen in kopje met wat water erbij , dan kopje met ein in stomer zetten , )... verder voer ik pellets Saki-Hikari Balance sinking pellets... 0.5 gr per vis 2 x perdag. Dan nog 1 x per dag per vis groente soort .... dus totaal 3 x per dag voeren... voer liever minder paar x per dag dan in een keer te veel..
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220730-145347_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220730-145347_Samsung Internet.jpg
    217.9 KB · Weergaven: 96
Aah fijn om te horen dat het waarschijnlijk geen stress is. Goudvissen zijn heel anders dan guppen en kempvissen, dus het is echt nog even wennen aan hun gedrag. Vooral het meer lomp zwemmen is waar ik af en toe echt van op kan kijken.

Ik denk dat het heen en weer zwemmen inderdaad kwam omdat ik voor het glas zat, toen ik om het hoekje keek zwommen ze een stuk rustiger.

Ik wordt stiekem nu al gek van de vallisneria, dagelijks zie ik nieuwe opkomen. Maar goed, ze zijn inderdaad goed voor de No3.

@Limbo13, persoonlijk hou ik ze liever gewoon op water zonder zout. Dit omdat ze het ook gewoon goed doen op gewoon kraanwater zonder toevoegingen.

Vandaag heb ik ze ook voor het eerst korrels gegeven. Een mix van Hikari lionhead en Hikari excel (beide zinkende versie). Ik heb ook nog saki hikari color (zinkende variant) besteld voor nog meer variatie. Als ik erg dichtbij het glas kom kon ik ze zelfs horen kauwen.

Ik heb voor de andere aquaria ook diepvries rode muggenlarven, klopt het dat ik dit ook gewoon eens in de zoveeltijd aan de sluiers kan geven?

Ik bedacht ook dat er kroos wat stiekem was meegekomen met de plantjes in de bak zat. Ik zie het nu niet meer, dus ik ga ervanuit dat zij die opgegeten hebben. Het zou dus ook heel goed kunnen zijn dat wanneer ik dacht dat ze aan het luchthapten ze gewoon het kroos aan het eten waren.
 
Ik denk dat het heen en weer zwemmen inderdaad kwam omdat ik voor het glas zat, toen ik om het hoekje keek zwommen ze een stuk rustiger.
Oh dat is mooi! Dat betekent dat ze je associëren met eten. En dat betekent dat ze je niet associëren met naderend onheil.
Ben je ze aan het wennen om uit de hand te eten? Dat kan op termijn wel eens handig zijn, mocht je een keertje een vis gericht willen voeren of beter onderzoeken.

Ik heb voor de andere aquaria ook diepvries rode muggenlarven, klopt het dat ik dit ook gewoon eens in de zoveeltijd aan de sluiers kan geven?
Ja, dat kan.
 
Ja ik ben ook al bezig met het wennen aan uit de hand eten, op de eerste dag waren ze nog erg schuw maar dat wordt steeds beter. Ook wanneer ik alg van de wanden haal komen ze vaak dicht langs mijn hand en kijken ze nieuwschierig toe, dus ze zijn gelukkig niet heel schuw. Zelfs 1 die al aan mijn hand begon te eten, dus ik denk dat die het snelst ook daadwerkelijk eten uit mijn hand gaat pakken.

Door de sluiers ga ik nog gezonder eten ook. Ik heb vandaag maar wat sla, broccoli en spinazie ingeslagen zodat ik dat ook aan de sluiers kan geven. :p
 
Vooral geen leuke holle tierelantijnen erin gaan doen. Menig sukkel zal erin zwemmen en er zit geen achteruit op dan kun je hamer/beitel gebruiken om sukkel te bevrijden. Ook hout is link grondelen gaten eronder en ja hoor vast en gaan wild/stressvol doen en beschadigen ze zich of erger.

Een spruit is ook lachwekkend. sluier voetbal. ;) Beter zakje diepvries kopen hoef je die vieze dingen niet zelf te eten.
 
Dan zal ik zeker een keer een zak diepvries spruiten meenemen. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. ;)

Met de sluiers gaat het erg goed. Helaas heeft gisternacht de motor van de JBL e1502 het begeven, ik kon hem helaas ook niet meer terugbrengen dus dat was erg balen. Ik ben direct naar een Hornbach in de buurt gereden (waar ik met moeite mezelf overgehaald heb om niet stiekem een afwijkende red Cap oranda te kopen:p). Daar heb ik een JBL e902 gehaald. Een kleiner formaat omdat ik momenteel toch wel een beetje krap zit qua geld.

De waterkwaliteit blijft tot nu toe gewoon stabiel, dus ik hoop dat dit de bak niet helemaal overhoop haalt.

Qua luchthappen ben ik nog steeds wat bezorgd. Ze zwemmen gewoon actief rond, maar toch zie ik 2 sluiers eens in de zoveel minuten en hap lucht nemen en bijna altijd in een zelfde hoek. Dit ook wanneer ze mij niet zien. Verder zwemmen ze gewoon vrolijk rond en is er niks geks te zien.

Het is inmiddels gelukkig niet meer zo dat ze na het eten aan het smekken zijn, dus daar ben ik wel erg blij mee. Ook zie ik ze met de dag meer grondelen.

En dan nu nog wat foto's.
Deze heeft toch nog wat spanning merk ik, zolang mijn hand nog in het water is met voeren durft hij nog niet te eten.
Screenshot_20220802-150032_Gallery.jpg


Deze is de favoriet van mijn huisgenoten vanwege 'de uitgelopen mascara';).
Screenshot_20220802-145949_Gallery.jpg


Deze knappe sluier probeert al echt contact te zoeken merk ik, zeker bij het verversen komt hij regelmatig even gedag zeggen.
Screenshot_20220802-150142_Gallery.jpg
 
Ziet er goed uit! Even doorsparen, of kijken of je een DIY overheadsump kunt maken, zijn diverse filmpjes van op YouTube.
 
Super leuk dat je foto's hebt bijgevoegd! Yay! Leuke vissen hoor! En heel leuk om te lezen hoe enthousiast je over ze vertelt!

Helaas heeft gisternacht de motor van de JBL e1502 het begeven, ik kon hem helaas ook niet meer terugbrengen dus dat was erg balen.
Crap! Dat is rot! Die had je recent besteld he? Dus nieuw, neem ik aan? Dan heb je volgens mij gewoon recht op garantie. Een nieuwe motor hoort niet binnen een maand te breken.
Stopte hij gewoon met lopen?
 
Leuke vissen en aquarium!
 
Barwaz, de motor draait helemaal niet meer. Helaas doet de zaak er moeilijk over met ruilen omdat hij dus al gebruikt is.


Weer een update, het gaat nogsteeds redelijk goed met de vissen. Het viel me gister op dat een van de vissen een gerafelde bovenvin had, direct 50% ververst en het ziet er nu al een stuk beter uit gelukkig. Aan het begin was het verversen redelijk makkelijk aangezien ze toen best wel uit de buurt bleven. Op dit moment ververs ik nog met een bakje en een emmer (ook een siphon, maar dat alleen voor de bodem aangezien hij redelijk sloom is met water eruit zuigen). Met het bakje schep ik het water eruit, maar af en toe vind 1 van het leuk om erin te zwemmen, dus dat is wel meer opletten dat ze dat niet doen. :p

Helaas stopt het luchthap probleem niet, heb al van alles geprobeerd maar standaard gaan 2 van de sluiers +- 1× per minuut naar boven om een hap lucht te nemen.
Aan het begin dacht ik dat het kwam doordat de temperatuur naar 25-26 graden verhoogd was vanwege de warmte buiten. Toen een aquarium koeler uit de schuur gehaald en erop gezet die het aquarium rond de 23-24 graden houd. Ook dacht ik dat het dus zuurstof te kort kon zijn, dus heb er al een zuurstof steentje in geplaats maar ook met de uitlaat van de pompjes gerommeld voor meer oppervlakte beweging. Helaas werkt dus ook dit niet. De water waardes blijven prima.
0 Ammonia, 0 Nitriet, 10-20 nitraat en een ph van 7.5. Ik zie verder ook niet dat ze heftig ademen, hun kieuwen zien er prima uit. Dus ik denk dat ik het maar zo moet laten, want ik heb daadwerkelijk geen idee meer wat hier mis kan zijn. Het is vooral frustrerend omdat ze al erg gevoelig zijn voor zwemblaas problemen, en dit de risico's alleen maar verhoogd.

Ik hoor veel mensen altijd zeggen dat sluiers geen achteruit hebben. Toch zie ik 1 van de sluiers regelmatig zijn achteruit knop gebruiken. Wat er tevens wel onhandig uitziet, maar het gaat prima.

Ondanks dat hij de dikste is, zwemt hij het snelst van allemaal.
Screenshot_20220805-132549_Gallery.jpg


De schuwe wordt al een stuk minder schuw, ook hij zwom vandaag in het ververs bakje. Helaas voor hem zat er geen voer in. Hij lijkt nogsteeds teleurgesteld.;)
Screenshot_20220805-132500_Gallery.jpg


De alg van de vallisneria is bij alle 3 de sluiers een van hun favoriete hapjes.
Screenshot_20220805-132245_Gallery.jpg
 
Leuke visjes heb je! Je beschrijft een 'luchthap probleem' maar maak het niet groter dan het is, ze doen dit soms nou eenmaal. Hier blubberen ze soms ook met zn tweeën of drieën een tijdje aan de oppervlakte, en daarna stoppen ze wel weer. Zolang ze geen ander afwijkend gedrag laten zien, zou k me daar geen zorgen over maken :)
 
Barwaz, de motor draait helemaal niet meer. Helaas doet de zaak er moeilijk over met ruilen omdat hij dus al gebruikt is.
Bah, wat stom van hen. Dan denk ik dat jij nu alle recht hebt om moeilijk te doen over het feit dat ze je een ondeugdelijk product hebben verkocht.
Dat ie gebruikt is maakt daarbij weinig uit, je hebt een solide argument dat een nieuw (en duur) extern filter langer mee hoort te gaan dan een paar weken.

Hier staat hoe zoiets zit:

Dus gewoon zeggen dat je recht hebt op (gratis) reparatie of een vervangend product.
Echt doen hoor! Is een boel geld, en je staat volledig in je recht. Ernstig bij kijken, alsof je gelijk hebt (want dat heb je ook), aangeven dat je je geld graag terug wilt, en dan hoop ik dat dat ze daar zonder verder gezeur gewoon aan toegeven. Kunnen zij zelf hun eigen restitutie afhandelen met JBL.
 
Precies wat Barwaz zegt, wij hadden een tweezitter gekocht die binnen een half jaar verzakt was, nieuwe gekregen en na 6 maanden zelfde probleem. Ging de verkoper dwarsliggen wou het bankje niet terug nemen en maar 1/3de van de koopsom vergoeden, maar die verkoper is aangesloten bij het waarborgfonds en die hebben we aangeschreven en zijn in ons gelijk gesteld, bank word opgehaald en krijgen het volledige aankoopbedrag terug
 
Roberto1983, dat is fijn om te horen, dan heb ik er meer over 2 van de 3 rust over.
Echter heb ik over 1 nog wat twijfels. Naar mijn idee ze te vaak bovenin aan het luchthappen. Die gaat gewoon elke minuut een paar keer naar boven om soms maar 1 hap lucht te nemen en soms bijna 20 seconde achter elkaar bezig is. Er gaan in iedereen geval geen 5 minuten voorbij zonder dat ze bovenin is geweest om een hapje lucht te nemen. Het maakt ook niet uit of ik voor het aquarium sta of stiekem om de hoek spiek. Dit lijkt mij niet echt "normaal" gedrag. Het vervelende is dat er verder dus echt geen andere symptomen zijn van wat dan ook, want ze zwemmen allemaal erg actief door de bak. Dus misschien ben ik er ook iets te bezorgd over.

Ik ga dan zeker even nog een keer contact opnemen met het bedrijf, want het was inderdaad een best wel prijzige aankoop voor iets dat het maar een maand doet. Ik vond het eerlijk gezegd ook al vreemd dat ik hem niet meer kon ruilen.
 
Maak eens een filmpje als het kan van dat hap gedrag, dan kunnen we gelijk beoordelen of het iets onschuldigs is of niet (y)
 
Vandaag lijkt het erger dan normaal, ik heb een filmpje gemaakt van het gedrag op afstand van het aquarium zodat ze mij niet zien.
Ik heb ook de waardes weer gemeten, kwam op hetzelfde uit als gister. 0 Ammonia, 0 Nitriet, 10-20 nitraat en een ph van 7.5. Dit blijft ook constant doorgaan, dus dan denk ik ergens toch weer aan zuurstof tekort. Maar er is redelijk veel oppervlakte beweging dus ergens zou ik dat vreemd vinden.

 
Ik ben van plan vanmiddag langs mijn lfs te gaan om de waardes die ik thuis niet op kan meetten te laten testen. En ook kijken of ze daar nog advies hebben.
Ik heb een redelijk betrouwbare lfs die niet overal Esha voor geeft een ook echt kennis hebben van vissen dus ik hoop dat die toevallig op een oorzaak komen.

Het lijkt met de dag erger te worden helaas. Ik hoop eigenlijk dat uit de watertest iets komt van een bepaalde stof die teveel in het kraanwater zit, zodat er iets tegen gedaan kan worden. Want anders zie ik daadwerkelijk geen reden dat ze constant luchthappen.
 

Terug
Bovenaan