Omschakelen van warmwater naar koudwater beetje hulp van experts nodig svp.


Lijkt dat Red Calico toch nog wat gegroeid is in 12 maanden.
1e foto van februari2021 en 2e van deze week met een waterstand van 13cm.
Valt me nu pas op dat ik de hevel hoogte moet aanpassen...

Bultje op haar rug is bijna weg maar heeft een flinke witte plek achter gelaten.
Heb recent ook mijn baktemperatuur teruggezet van 18 naar 19C. het lijkt dat de nu minder op de bodem liggen. wellicht ook minder balans problemen door een betere spijsvertering?

Ook lijkt het water wat sneller te verkleuren na een 80%WW. Heb hier altijd het vermoeden gehad dat de groene bodemverf die reflektie geeft of de 2x10mm glas waar ik doorheen kijk.
Kan ook zijn dat ons leidingwater niet 100% helder is hoor. in een witte mok is dat ook te zien maar lijkt me niet te filteren.
Kan ook de kaamlaag zijn die wordt vermengd. Heb er weinig last van op het oppervlak dus wordt deze wel opgezogen en door het water gemengd.

Blijft toch altijd ff zoeken.

Toch lijkt het dat de druk op hum ogen nu met 20L Biohome en een andere filtersysteem nog weinig afneemt maar dit kan lang duren volgens Dino. Daarom ook een Halamid kuurtje gedaan een maandje geleden om een "old tank syndrome" te voorkomen.

Wil ooit nog eens de onderste bak waar de pomp en media zit van elkaar te scheiden. Als de instroom net te laag is kan de media droog komen te staan. Pomp draait nu op 38W=3000L/h dus best netjes nog.
 

Bijlagen

  • 20210224_141410.jpg
    20210224_141410.jpg
    158.7 KB · Weergaven: 117
  • 20220204_122338.jpg
    20220204_122338.jpg
    179.1 KB · Weergaven: 125
  • Screenshot_20220206-235638_Gallery.jpg
    Screenshot_20220206-235638_Gallery.jpg
    260.1 KB · Weergaven: 116
Hebben jullie bij koudwater ook sponsfilter of moving bed filter in het aquarium staan.
Veel dierenwinkels hebben zo filter en zeiden dat bij sluiers dit extra goed is.
Dus zowel eigen filter en spons filter.

Sponsfilter kan nog wel maar moving bed filter is mega groot en ziet er niet uit.
Wat is jullie mening?
 
Hebben jullie bij koudwater ook sponsfilter of moving bed filter in het aquarium staan.
Veel dierenwinkels hebben zo filter en zeiden dat bij sluiers dit extra goed is.
Dus zowel eigen filter en spons filter.

Sponsfilter kan nog wel maar moving bed filter is mega groot en ziet er niet uit.
Wat is jullie mening?
Een moving bed kan een heel goed filter zijn. Als je een bioloog hebt zoals @aquabelg kun je het daar mooi in wegstoppen. Bedoel je met sponsfilter zo'n lucht-aangedreven filter? Die hebben door de lage stroming niet zo'n grote capaciteit. Beter is om sponzen (al dan niet gestapeld) met een powerhead te gebruiken, of in een potfilter.

Aangedreven op lucht is wel heel kostenefficiënt. Dat is een van de reden dat je het in dierenwinkels nog wel eens ziet.
 
Die hebben door de lage stroming niet zo'n grote capaciteit. Beter is om sponzen (al dan niet gestapeld) met een powerhead te gebruiken, of in een potfilter.

Aangedreven op lucht is wel heel kostenefficiënt. Dat is een van de reden dat je het in dierenwinkels nog wel eens ziet.
Denk dat het ongeveer de allergrootste reden is waarom ze die daar gebruiken.;)
Dino werkt bijna overal met biologen die per drie bakken staan, meestal gevuld met siporax en een simpel vijverpompje erin.
 
Hey Ron,

Een sponsfilter is wellicht voldoende voor een 60/80L tropische bak met wat kleinere vissen cq kweekbak. Die vissen eten vaak niet zo veel.
Echter bij sluiers heb je een enorme hoeveelheid poep weg te filteren gelijk een belasting van koi karpers en cichliden.
Hierdoor heb je ook meteen een reden om de voorkeur voor een sump te hebben itt potfilter omdat je hier makkelijker het mechanisch vuil kan weg halen om je waterwaarden gezond te houden. Itt een sponsfilter of potfilter kan er ook veel meer media in eeen sump. Er bleek ook voor mijn 6 visjes dat de grootste potfilter (fluval fx6) te weinig media kan hebben en heb nu 20 liter biohome en 7 liter siporax. de 80%waterwissels per 4 dagen helpt ook bij een goede gezondheid icm vuil afzuigen en filterwatten vervangen.

Een sponsfilter voor sluiers lijkt er meer op dat hij je een sponsfilter en luchtpompje wilde verkopen ipv goed voorlichten. Dat blijft toch wel een issue bij een lfs.

Sluiers blijven veel zoeken naar eten en spugen van alles uit wat ze vinden. Er dwarrelt dan best veel door het water dus is het mechanisch filteren en polijsten wel een uitdaging. Dat kan je het beste met een sump onderhouden. Ook het werkelijke pompdebiet kan je makkelijker correct instellen itt een potfilter of een sponsfilter: bij verzadiging neemt de debiet af.

Een moving bed of vaste media voor biologisch filteren is een persoonlijke keuze. Het mechanisch filteren is met verschillende technieken op te lossen echter lijkt het er op dat dit toch een onderhouds intensieve bezigheid blijft. Ik gebruik wattenfilters naar de sump(mechanisch vuil) en naar de bak(polijsten van biofilm en media afval) welke slechts 4 dagen meegaan. Voordeel is wel dat hier geen bacteriegroei kan beginnen.

Toch merk ik na 4 dagen dat het water echt wel verkleurt dus ook de waterwissels blijven nodig.

Een losse sponsfilter op lucht is dus meer een biologische filter die snel verstopt.
 
wat is de ppm van je bak?
geloof niet in old tank syndroom als je water kwaliteid goed is en stabiel kan der niks gebeuren
hier gebruik ik in al me bakken munt planten als filters nemen direct amonia op en slaan dus groten deels nitraat over raat jouw aan om het zelfde te doen als je echt je water kwaliteid wil verbeteren
 
Old tank syndrome is bij mij niet alleen de ppm. Ook een afbraak van anaerobe bacterien en zuivering van de darmpjes.
Als je een verzadigde bodem er uit gooit en een WW heb je je bioloog vergeten. Dus wel een wit troebel watertje gekregen na de kuur en merkbaar levendigere visjes. De bacteriekolonie in de media was na een goede week weer hersteld.

Als je echt je kwaliteit van je water wilt verbeteren kan ik je van harte dit aanbevelen en een waterwissel. Amonia heb ik niet dus munt is niet relevant. Daar doe ik dit niet voor.
Wel grappig dat veel mensen nog steeds in de amoniakcyclus blijven steken terwijl een gezonde bacteriecultuur veel belangrijker is. Maar die discussie hebben we al vaker gehad toch?
 
Old tank syndrome is bij mij niet alleen de ppm. Ook een afbraak van anaerobe bacterien en zuivering van de darmpjes.
Als je een verzadigde bodem er uit gooit en een WW heb je je bioloog vergeten. Dus wel een wit troebel watertje gekregen na de kuur en merkbaar levendigere visjes. De bacteriekolonie in de media was na een goede week weer hersteld.

Als je echt je kwaliteit van je water wilt verbeteren kan ik je van harte dit aanbevelen en een waterwissel. Amonia heb ik niet dus munt is niet relevant. Daar doe ik dit niet voor.
Wel grappig dat veel mensen nog steeds in de amoniakcyclus blijven steken terwijl een gezonde bacteriecultuur veel belangrijker is. Maar die discussie hebben we al vaker gehad toch?
je kan tog gewoon de ppm van je water meten als die oploopt hebt je vervuiling in je water nitraat
dat zal bij jouw heel hoog op lopen en hoge lvls nitraat kunnen ziekte en anderen verschijnselen veroorzaken. je hebt gelijkt gewoon lekker water wissels doen
maar je kan je nitraat lvls veel stabieler maken door munt plant en dat zullen je vissen 100% gaan waarderen. probeer het eens voor een paar euro kan je een plant kopen in de winkel.
wat bedoel jij met die bactierie cultuur ik maak mijn spons filters brand schoon onder kraan en zet ze terug in de bak zonder problemen garnalen zijn velen malen gevoeliger en geen problemen
en bodem heb ik amper
 
ok. je blijft in de amoniak cyclus steken.

wss zullen je garnalen het overleven omdat je overal behalve je spons abaerobe bacterien heb zitten.(y)
 
ok. je blijft in de amoniak cyclus steken.

wss zullen je garnalen het overleven omdat je overal behalve je spons abaerobe bacterien heb zitten.(y)
The bottom layer has a special kind of bacteria called anaerobic bacteria. Anaerobic bacteria lives in environments where there is no oxygen available. In the aquarium anaerobic bacteria use the oxygen atom from the nitrate molecule, there by converting the nitrate into nitrogen gas (which will bubble out of the tank.)
thrive in oxygen-poor water. Once these bacteria are released in your tank, they can do a lot of damage to your water quality, thereby killing your fishes

zou nie weten hoe je daar bij komt
 
Kleine update,

In het voorjaar besloten Red Calico te uithaniseren. Na een 4 tal maanden van bodemrust, voorover en achterover kiepen maar wel met genoeg levenslust toch de beslissing genomen. Bleek ook dat ze soms karperpokken liet zien wat lijkt op een wrat oid echter die gingen wel ook weg na een half jaar maar laten enorme witte plekken achter op de schubben. Het luchthappen wat ze regelmatig deed en drijvend voer had eigenlijk geen invloed op haar balans tot enkele maanden geleden. Wellicht toch iets niet helemaal goed wat er later uit kwam... Ook ben ik er ook meer geirriteerd de adviezen om haar beter te kunnen krijgen arbeidsintensief zijn en niet blijvend, maar ook wordt het steeds duidelijker dat dit ook het verdienmodel van de handelaren is.

Ik ben ook van Voogle afgestapt (schijnt kalmeringsmiddel in te zitten waar de stoelgang van koudwatervissen mee afgeremd wordt doordat ze te veel afkoelen dus ik had Ryukins die 2 weeken niet meer poepten,. G
ebruik nu alleen nog Kingyo Fancy Bacti Feed. Is een flesje van 0.5L bacteriologisch onderhoud met een verhouding van 1L/400.000L vijver dus 1.5ml voor 500L bak.
Volgens Dino is dit op homeopatische basis zonder chemische toevoegingen. geloof dat dit 0.0025% en je mag er zoveeel in doen als je wilt...Ja snap ik:ROFLMAO:
Flesje van 25euro ofzo maar je doet er jaren mee.
Hij was ook bereid om een natuurlijke waterverbeteraar te maken itt de verkrijgbare chemische varianten en dat is voor mij een brug te ver. Ik weiger te geloven dat dit choor en zware metalen etc kan binden.

Begin van de zomer net als veel van zijn klanten problemen gehad met temperatuur schommelingen dus schimmelinfecties en rode adertjes bij alle vissen.
Dus na diagnose van Lemon met medicatie uit FGS en enkele weken halamid behandeling en daarna een zoutkuur zwemmen ze weer lekker rond en leggen ze weer eitjes zoals ze altijd doen.

Wel per ongeluk mijn verwarming bij een WW vergeten uit te zetten en bij twijfel maar vervangen voor 2x300W Eheim Jager. De 200W en 100W kunnen de bak goed verwarmen in de winter maar de 600W nu gaat sneller dus minder snel problemen met temperatuur problemen bij waterwissels. Ook een ventilator op de Inkbird gekoppeld en kan de temperatuur binnen 0.6C houden zonder moeite.

Bij de filtering heb ik wat meer ge-experimenteerd met de voorfilter dus uitsluitend op filterwatten draait. Echter De vijvermandje is vervangen voor 2 JBL401 filtermandjes die in elkaar klemmen. In de onderste mand de watten en de bovenste een stukje grof schuim om het grote vuil op te vangen ipv een fruitzakje van de LIDL. Werkt ook erg goed maar het schuim is makkelijker uit te spoelen. Het schuim is kleiner gehouden zodat deze bij verzadiging "overloopt"naar de watten. Hierdoor is in de bovenste vak ahv waterniveau ook te zien hoe ver de watter verzadigd zijn. Door het steigen van het waterniveau van de bovenste bak wordt het overige vuil dus ook veel beter over de watten verdeeld dan bij een vijver mandje die aan de zijkanden ook open is en je dus meer een klein gedeelte van de watten gebruikt.

Ook nog eens een overloop gemaakt in de bak. Door de inlaatbuis met stelkraan iets te knijpen kan ik het waterniveau in de bak wat beter constant houden mbt de overloop en heb ik meteen een goede oppervlakte skimmer die meteen op de schuim voorfilter stroomt.

Alles gaat best lekker zo. Wel wil ik de filterbakken (2 op elkaar, boven de mechanische filter met een verkapte Bean Animal verbonden met de onderste bak. gaan modificeren om ook de onderste bak makkelijker te kunnen reinigen van molm en dat eventueel ook verkleurde Siporax makkelijker uitgekookt kan worden om de bioload te verlagen. Deze aanslag is nog een rest mechanische filtratie die de watten niet oppakken.

En dat wil ik met een rollermat wel aan gaan pakken en op die manier de bioload nog verder te gaan drukken, Echter wel in combinatie met een mechanische filter.

Het eerste wat ik wil aan gaan passen is de auto start syphon naar de filterbak toe. In redelijk wat schetsen is dit zwaar vereenvoudigd. Als dit werkend is gaat deze sump vervangen worden en ik neig sterk naar een 1 kamer sump waar de pomp en media op de bodem ligt en een rollermat met extra mechanische filter (ook handig als ik wat langer van huis wil).

Ik denk ook dat er een echte makkelijke sluier filtratie te maken is die ook echt simpel en stil is met een makkelijke toegangelijkheid.

De romp van Lemon is nu 15cm hoog en die moet nu echt wel met 2 handen gepakt worden en kan dan flink spetteren. Moet ook regelmatig de vloer op drogen! Nu het weer wat begint af te koelen kunnen de dekplaten er wellicht weer op.
Sakura is iets kleiner en WaterInk is al net zo groot als een 200 euro visje geworden. Calico blijft nog steeds wat klein maar ze haaft haar plaatsje gevonden.
Beetje algen op de ruit is een 2 weken aanwinst en wil ik ook verminderen door met een rollermat na te filteren voor minder afvalstoffen.
 

Bijlagen

  • DSC03651.JPG
    DSC03651.JPG
    296.3 KB · Weergaven: 72
  • DSC03652.JPG
    DSC03652.JPG
    267.7 KB · Weergaven: 68
  • DSC03656.JPG
    DSC03656.JPG
    298.7 KB · Weergaven: 68
  • DSC03660.JPG
    DSC03660.JPG
    286.6 KB · Weergaven: 71
  • DSC03662.JPG
    DSC03662.JPG
    237.5 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
En nog een beetje geexperimenteerd. De overloop is stil omdat hier bijna geen vertikale stroming aanwezig is.
De nieuwe auto-syfon moet nog verder gebouwd worden daar moet een 45 en 55 gat in de 10mm achterruit bijgeboord worden.
 

Bijlagen

  • DSC03627.JPG
    DSC03627.JPG
    309.7 KB · Weergaven: 70
  • DSC03642.JPG
    DSC03642.JPG
    226.9 KB · Weergaven: 67
  • DSC03643.JPG
    DSC03643.JPG
    189.5 KB · Weergaven: 70
  • DSC03644.JPG
    DSC03644.JPG
    285.7 KB · Weergaven: 73
  • DSC03646.JPG
    DSC03646.JPG
    294.3 KB · Weergaven: 75
  • DSC03654.JPG
    DSC03654.JPG
    314.5 KB · Weergaven: 76
  • DSC03658.JPG
    DSC03658.JPG
    301 KB · Weergaven: 70
  • DSC03663.JPG
    DSC03663.JPG
    329.3 KB · Weergaven: 70
Leuk om weer eens een up date te zien.

Jammer dat je de calico heb moeten euthaniseren maar inderdaad is soms gewoon iets niet te behandelen. Fancy s zien er goed uit en groeien goed met die dikke buikjes :love:

Zo te zien komt er nooit een eind aan het uit denken van high/low tech filtersysteem van je ;) Zou misschien dan ook wel een saaie bedoening zijn als je niets te knutselen heb.
 
Mooie update! Jammer van je Red Calico, maar inderdaad, als de kwaliteit van leven vermindert door interne problemen is dit de beste oplossing. De rest ziet er prachtig uit, worden ook mooie bakbeesten😀.

En weer een mooi technisch verslag van je filtersystemen!
 
Ja jammer van RedCalico maar op een gegeven moment ga je toch denken na verschillende pogingen, ritjes en investeringen "...ben ik nu lekker FGS aan het sponsoren en een hele dag onderweg..." door Calico aan de intensive care te houden. Na een maand of 4 elke dag ermee te worstellen raakt het geduld op, Echter voor FGS is het slechts een moment opname in een verdienmodel. Moeilijk te zeggen hoe ziek ze was want ze had ook plezier om de ander vrouwtjes achterna te zitten en ze at gewoon goed.

Ja ze groeien best lekker maar het is bijna niet merkbaar op WaterInk na. Ik heb er nu nog 4 (2m, 2V) en wellicht ooit nog 1 erbij maar dat lijkt me de max. Ook kwa filtratie lijkt dit wel een goede verhouding nu op totaal 600L water. Met Calico erbij merk je wel dat het water een stuk sneller verkleurt dus de WW wordt dan weer frequenter heb ik nu even geen zin in. Ook ben ik ergens wel benieuwd wat een Rollermat er nog meer aan mechanisch vuil uit kan krijgen om de bioload nog verder te kunnen drukken.

Al dat geknutsel merk ik wel degelijk dat het onderhoud steeds simpeler en makkeljker wordt echter realiseer ik me ook dat een simpel ontwerp wellicht ook van dienst kan zijn in dit sluier forum waar zwaar filteren toch ook even een apart topic kan zijn.
En als er een voorbeeld beschikbaar is hoe het goed en makkelijk kan is het voor andere sluier houders ook haalbaarder.

De bak zal deze eenvoudigere auto-syphon krijgen en die is best te doen. De filter er onder neig ik voor de makkelijkheid naar een 100L aquarium met pomp er in, aanzuigbuis op de bodem wat ik nu ook heb, Siporax in zakken over de buis leggen en daarboven een rollermat met een extra meschanisch voorfilter. Hierbij denk ik aan de JBL401 onderbak die tegen een rollermat gekoppeld is en waar de mediabakken met watten gevuld zijn. Als die bakken overlopen gaat het vuil alsnog in de rollermat maar voor een vakantietrip is het ideaal om in het systeen alleen de watten er uit te trekken en de deur dicht te trekken.

Het geld voor een sump wordt dus aan een rollermat besteed in een standaard aquarium zonder schotten. Als investering zou dit ook nog best competitief kunnen zijn met (meerdere) potfilters.

En als je iets gebouwd hebt merk je altijd wel wat makkelijker kan en simpeler en beter schoon te maken. Is ook weer goed voor de bioload en minder onderhoud en gezondere visjes. Blijft toch een hobby hé
 
Een paar weken geleden het "voorrecht"genomen om kleine calico te uithaniseren.
Rode adertjes op de erg zachte buik en onder haar ogen gaven mij al lang de indruk dat er intern iets niet goed was. Ook de kleinere afmeting en de iets kromme staart gaf de verdenking van een kneusje.
Afgelopen 1.5 jaar ben ik terug gevallen van 7 naar 3 Ryukins en voor een deel onbalans/drijven/zinken/achterover/voorover/op zijn kop.
Ga je toch over nadenken dus twijfelde al langer voor een alternatief met een langer lijf.

Dus hier mijn huidig bestand met nieuwe aanwinst!
 
Ff hele kleine update.
Zit ff te vechten met heic to jpeg converteren. Mijn oude jpeg camera laadt niet meer en heic lust dit forum niet dus ff experimenteren. Lijkt te lukken.

Bak isolatie doet het goed voorlopig en boven verwachting, zeker met een 300W element. Echter zie je ook meteen de drama in de foto.
 

Bijlagen

  • 20221218_140825.jpg
    20221218_140825.jpg
    375.2 KB · Weergaven: 60
De 5.95kWh is inclusief 0.95kWh pomp en led verlichting... per dag dus 5kWh verwarming wordt 5x 76 cent= 3.80 euro per dag. Bij 11graden verschil natuurlijk.
Het mooie is wel dat mij 300W verwarming dan gemiddeld 5kWh/.3kW= 16.7uur per 24 uur actief is dus op 70% draait. Dat maakt 300x.7= 208W continu op 600liter water. Zonder isolatie haal je dit nooit....

De filter op de 7graden vloer isoleren past niet onder het meubel en er omheen isoleren is te lastig. Dus moet ik weer gaan knutselen om het verbruik nog verder te drukken en dat kan lastig worden.
 

Bijlagen

  • 20221218_143413.jpg
    20221218_143413.jpg
    417.4 KB · Weergaven: 49
  • Screenshot_20221218-143507_Smart Life.jpg
    Screenshot_20221218-143507_Smart Life.jpg
    72.8 KB · Weergaven: 50
En die 6kWh is dus 6x76cent=4.56euro voor die dag... tot halverwege april 2023 denk ik zoo... toch 140euro per maand naar de visjes/Eneco.

Tijdje geleden bij de hornbach een aquarium gehaald om te modificeren.

Het grootste dilemma was dat ik er een fleece filter in wil( voor als ik eens op vakantie wil) en een lichtere pomp. Nu ik bijna 1000euro terug krijg van Eneco is het haast een must om hier in te investeren. De koelkast en vriezer doen nu bijna niks verbruiken dus moeten die er zeker voor de zomer er uit voor een zuinigere variant.

Helaas geen optie op panelen op mij 1960 appartement...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20221218-145751_Eneco.jpg
    Screenshot_20221218-145751_Eneco.jpg
    210.9 KB · Weergaven: 48
  • 20221218_150454.jpg
    20221218_150454.jpg
    196.4 KB · Weergaven: 49
Hele kleine update.
Na 2 jaar "zwangeren" is er eindelijk een nieuw kotertje bij de familie gekomen.
Diep knalgeel Ryukin. 1 van de 4 die werden gevonden in een chinese kwekerij.
Deze heeft geen witte rand om de vinnen, de anderen wel.
Nu even nog apart. Er is ook slechter nieuws, maar hou het nu even kort.
 
Ben benieuwd wat het gaat doen als hij groter wordt hoor!

Het slechte nieuws is echt slecht... Brabant Water schijnt normaal met ozon het water te zuiveren ipv chloor. Waarschijnlijk door onderhoud zijn de leidingen met chloor behandeld of een vergelijkbaar middel. En daar kunnen sluiers net zo slecht tegen als garnalen bleek.
Moet ook eerlijk toegeven dat ik door de grote waterwissels nog weinig de waarden heb gemeten, maar de weerstand van de visjes ging naar beneden en de bewoners op de slijmhuid werden aktiever en Water-ink en Sakura (kersenbloesem) zijn de NTlabs Anti white spot&Fungus (7 dagen) niet doorgekomen.

Na spoedberaad bij FGS 4grzout/liter toegevoegd (2,5kilo) en de vervolg sessie met Bilocil opgestart.Met H20 maker en GH+ de waterwaarden stabiel kunnen trekken.
Lemon en de 2 Phoenix hebben het gelukkig wel gered... nog maar 3 in de bak dus....

Het geluk is dat de LFS-koi assistent kleine sluiers heeft voor zijn dochter dus wat meer vertrouwd is hiermee.
Wat er nog meer geleerd is is dat de vissen ook 2x per jaar Bilocil moeten hebben in het voor en naseizoen om te ontwormen. Dus wanneer wij verkouden beginnen te worden.
Dus ik mag de H20 maker en GH+ in bulk gaan reserveren, maar ook vast een zak zout erbij. en zou ook eigenlijk in een microscoop moeten investeren voor maandelijkse checkup.

Het wrange volgens Dino is dat een klant voor mij en na mij uit dezelfde regio een identieke zware uitval hebben gehad. Dus in de afgelopen 4 weken.

Yellow is dus voor aanschaf wel een afstrijkje ondergaan voor medisch onderzoek en eventuele medicatie. Hij moet in quarantaine voordat dit nog eens gebeurt.
En voor aanschaf moeten voortaan alle nieuwe vissen een afstrijkje ondergaan.
Het probleem is ook nu dat de vissen nu door de medicatie weinig slijmhuid hebben dus extra gevoelig voor infecties. De oranje Phoenix heeft hierdoor ook een donkere rand om zijn vinnen wat moet genezen. Lemon nog wat rode adertjes op zijn vinnen.

Zwemmen doen ze weer als een malle. Echter heb ik me zwaar afgevraagd of sluiers onhoudbaar zijn. Gelukkig met nog redelijk eenvoudige middelen en veel stress bij het baasje ook verholpen en hopelijk de risico's flink verlaagd.
Yellow komt dus eigenlijk net te vroeg maar voorbij laten gaan lukte me niet.

Het nieuwe filter heeft nu nog behoorlijk vertraging maar loop dit nog wel eens in.
 
Superkut dat je die vissen bent kwijtgeraakt. :( En dat er weer een hoofdpijndossier is geweest om door te ploegen. Kun je evt navraag doen bij je waterleverancier of er ook daadwerkelijk (door hen of door onderaannemers of zo bij werkzaamheden) iets van chloor kan zijn gebruikt?

Echter heb ik me zwaar afgevraagd of sluiers onhoudbaar zijn.
Mijn kijk hierop, als iemand die nog nooit sluiers heeft gehouden (!) en alleen normale goudvissen... die sowieso makkelijker zijn in de verzorging....

Wat ik niet zo goed snap, en schiet me gerust af als dit heiligschennis is: waarom zien veel sluierhouders het als noodzaak om A. veel te voeren, B. veel water te verversen en C. 1001 middeltjes te gebruiken om de boel goed te houden? Ze hebben er ontzettend veel werk aan.

Dat je vissen snel wilt zien uitgroeien snap ik, en dan "moet" je inderdaad veel voeren en wat meer onderhoud plegen. Maar je weet, in dit geval, dat je te maken hebt met een kwetsbare kweekvorm. Die heeft niet de weerstand of de vitaliteit van een normale goudvis. Waar kies je dan voor: zet je "uiterlijke" doelen op één (snel groeien, alles max, turbovis) of ga je voor een zo gezond mogelijke vis? Ik denk dat het laatstgenoemde de betere houdbaarheidsdatum geeft...

Is het dan niet een poging waard om minder te voeren? Daar begint het mee. En om slimmer te voeren. Ik geef zelf voor de vezels bijvoorbeeld alleen dierlijke bronnen (chitine, uit o.a. garnalen) en geen plantaardige. Lang verhaal kort --> minder koolhydraten = minder filterverstopping, minder onderhoud en gezonder water. Terwijl veel mensen denken dat groenvoer bij goudvissen een must is. Ik kan me de laatste keer dat ik dat heb gegeven, niet herinneren. Ik kan me het laatste filteronderhoud niet herinneren. Bodem stofzuigen hoeft nooit, dat zand regelt zichzelf. De laatste fatsoenlijke waterverversing is ook al even geleden. (Soms moet dat natuurlijk wel gebeuren.) En toch is het water helder en de vissen zijn kerngezond. Met maar 6x per week wat voer.

Wat maakt dat zoiets niet mogelijk zou zijn bij de kweekvormen? Ben je bang voor verstopping: verdeel het voer dan over 2 kleinere porties per dag i.p.v. één grotere. Bang voor bacteriën in het water? Bij twijfel is meer/beter filtermateriaal je oplossing. Hoeft (gezien de mindere zwemkwaliteiten van kweekvormen) niet met een harde stroming gepaard te gaan; het gaat echt vooral om het filteroppervlak en knijp het filter gerust wat af. Water verversen is een aanvullend iets, voornamelijk om je nitraat onder controle te houden; het is geen vervanging voor filtratie. Het verandert ook niets aan hormonen in het water (daarvan is nooit aangetoond dat ze überhaupt in het water terechtkomen) of aan ammoniak of nitriet. Noem evt nog maar andere redenen op waarom veel water wordt ververst...

Ik kan niet uitsluiten dat er kweekvormen of individuen zijn die zo zwak zijn dat ieder normaal onderhoud ontoereikend is. Dat ze ondanks een goede basis in de verzorging toch dingen oplopen, toch geen weerstand hebben tegen parasieten, toch een verstopping krijgen of een zwemblaas die niet functioneert. (Ook ik ben ze tegengekomen, notabene bij normale goudvissen: eentje kreeg bijvoorbeeld vis-TB, als enige in de bak.) Op een gegeven moment is er met de "genetica" denk ik een grens bereikt als het gaat om wat je er nog mee kunt beginnen. En dan kun je je afvragen of je daar nog wel je tijd en energie in moet willen stoppen. Mensen kunnen het zich zo ingewikkeld maken als ze zelf willen....
 
Laatst bewerkt:
Dino zei dat ze niet snel toegeven dat bedrijven dat er veranderingen zijn ivm claims. zolang er voor de mensen geen schadelijke toevoegingen zijn kunnen ze blijkbaar veel doen.. even laten analyseren is ook 80euro.

Dank voor je kijk. Echter blijkt je visie weer anders als anderen.
Goudvissen horen in een vijver, sluiers in een aquarium. Dus voor mij is een goudvis uberhaupt geen optie en heb ik ook geen interesse om jouw draadje te volgen om deze reden. Dus ook niet te ondersteunen.

4 dagen is de grens voor een waterwissel daarna verkleurt het water. wacht je langer dan ga je dit ruiken. Ook om de afvalstoffen af te voeren en te zorgen voor een vis zich te ontwikkellen zonder fysieke restricties. Zeker nooit naar de uitzending van Kassa gekeken over de goudvisimport in Nederland waar er 6miljoen per jaar verhandeld worden, dus ook veel sterven door onkunde?

De filtering is zwaar en gaat mechanisch over watten dat weet je. elke 4 dagen raakt die verzadigd. Daarbij komt er een Magus fleece filter om nog fijner te filteren en het water nog verder te ontlasten. Aan de druk zijde zit nog eens een watten filter om eventuele loskomende biofilm in de slangen en rest van het systeem op te vangen en te verwijderen. Alles puur voor een vrije en gezond mogelijke groei zonder restricties.
En vergeet niet dat alle vissen parasieten meedragen alleen sluiers zijn daar merkbaar veel gevoeliger voor.

Het voer is nagenoeg alleen Ryukin pallets met een sporadische uitzondering van erwten of ei+cacao.

Dat ze beperkingen hebben maakt ze wel beter geschikt voor een aquarium IMO maar dat eist ook een zwaar verzorgingsschema.
Het wel of niet houden van sluiers is geen discussie. Dat is je persoonlijke mening en ook die van mij.
Wil je wel sluiers houden moet je open staan voor een steile leerweg en ze ook alles geven wat nodig is. Net als bijvoorbeeld ras katten of honden.
Het is een huisdier en daar moet je voor zorgen. Daar ben ik dus al een paar jaar mee bezig om dit steeds weer te verbeteren.

En vergeet ook niet dat Giebeltje haar bestand een zeer gevarieerd voerschema heeft en bijpassend intensief onderhoud en die gedijen zeer goed.

Helaas kan ik je mening dus bij herhaling weer niet delen. Probeer te onthouden dat we deze discussie al meerdere keren hebben gehad.
 
knalgeel overdag. zou geen extra kleurvoeding nodig hebben:smitten:
foto is wat fletser dan werkelijk. meer boterbloemgeel
 

Bijlagen

  • IMG-20230125-WA0004.jpg
    IMG-20230125-WA0004.jpg
    90.2 KB · Weergaven: 45
Goudvissen horen in een vijver, sluiers in een aquarium. Dus voor mij is een goudvis uberhaupt geen optie en heb ik ook geen interesse om jouw draadje te volgen om deze reden. Dus ook niet te ondersteunen.
Helaas kan ik je mening dus bij herhaling weer niet delen. Probeer te onthouden dat we deze discussie al meerdere keren hebben gehad.
Ehhh joh, waarom zo'n onvriendelijke toon? Prima dat jij vindt dat normale goudvissen niet in een aquarium horen, maar daar ging mijn verhaal niet om.

Ik probeerde slechts duidelijk te maken dat beide soorten goudvissen in essentie, biologisch gezien, hetzelfde werken. En dat ik daarom verwacht dat een minder intensief belaste bak, op dezelfde manier als bij mij, jou veel onderhoud kan schelen. Er zullen altijd dingen zijn die wat gefinetuned moeten worden voor de kweekvorm in kwestie, dat snap ik. Ik verbaas me verder enorm om de bergen werk en frustratie die jij jezelf geeft.

Ik zal jou en je topic verder met rust laten. Dat is blijkbaar wat jij het liefst hebt. Wijsheid gewenst en see you.
 
O hee, dat zijn geen leuke updates… Hopelijk gaat het zometeen weer beter en zwemt alles weer vrolijk en gezond in je bak rond. Ik weet niet hoe het bij mij in de bak zit met huidparasieten etc., in ieder geval die ik regelmatig van alles door de bak krioelen en over het wateroppervlak springen maar de dames hebben er tot nu toe geen last van. Die krijgen trouwens tegenwoordig dagelijks een flinke kop groene thee dus het water is hier sowieso gekleurd. Helaas is de Ancistrus overleden, maar die was echt fors voor haar soort, een beetje uit haar krachten gegroeid denk ik. Twee dames hier in de bak dus, en die redden het net met een WW per week op zaterdag. Maar ik voer alleen ‘s ochtends vroeg, en dan krijgen ze een beetje pellets en veel biologische (bind-)sla. En eenmaal per maand een 5-daagse chocopellet-kuur. Ze doen het er goed op, als ze een keer een wondje hebben dan geneest het ook weer snel.
 
O hee, dat zijn geen leuke updates… Hopelijk gaat het zometeen weer beter en zwemt alles weer vrolijk en gezond in je bak rond. Ik weet niet hoe het bij mij in de bak zit met huidparasieten etc., in ieder geval die ik regelmatig van alles door de bak krioelen en over het wateroppervlak springen maar de dames hebben er tot nu toe geen last van. Die krijgen trouwens tegenwoordig dagelijks een flinke kop groene thee dus het water is hier sowieso gekleurd. Helaas is de Ancistrus overleden, maar die was echt fors voor haar soort, een beetje uit haar krachten gegroeid denk ik. Twee dames hier in de bak dus, en die redden het net met een WW per week op zaterdag. Maar ik voer alleen ‘s ochtends vroeg, en dan krijgen ze een beetje pellets en veel biologische (bind-)sla. En eenmaal per maand een 5-daagse chocopellet-kuur. Ze doen het er goed op, als ze een keer een wondje hebben dan geneest het ook weer snel.
Zo heftig allemaal. Zelf ben ik net met de eerste week opstart bezig van een 240 liter en 120 cm Aquarium. Gelukkig kan ik nog een aantal weken je topic volgen. Je hebt echt super mooie sluiers. En hopelijk ondanks alle tegenslagen dat het weer de goede kant op gaat en blijft gaan. Is het volgens jou een aanrader om naar Voorschoten te gaan. Om ze daar te kopen. De afstand is voor mij 3 uur reizen met de trein. Wat raad je aan om in huis te halen aan voer. En welke soorten sluiers voor in een 120 en 240 liter dacht zelf aan 3 stuks zodat ze genoeg liters hebben om lekker te kunnen groeien.
 
Wat sneu Eric weer 2 prachtige vissen weg :cry:

Wat ik begrijp denk je dat er wat chloor in het water heeft gezeten. Is er dan niets op filtergebied waar je dit mee kan neutraliseren, zoeliet ofzo?

@Jessie87. Dino voorschoten heeft een face bookpagina en je kunt hem vragen om je filmpjes te sturen en laat ook vissen bezorgen in een tempex box. Hou wel rekening mee dat je bij hem vissen van honderden euros heb.

Ik lees dat je ga starten met een sluierbak met bodem en hout etc. dus zou goed nadenken of je wel wen of telescoop soorten ga nemen. Ook zijn HQ soorten intensief qua verzorging en soms wat gevoeliger voor allerhande ellende. @aquabelg treft regelmatig andere wegen waar hij mooie sluiers weg haalt. Wellicht hem eens een PM sturen.
 
Wat sneu Eric weer 2 prachtige vissen weg :cry:

Wat ik begrijp denk je dat er wat chloor in het water heeft gezeten. Is er dan niets op filtergebied waar je dit mee kan neutraliseren, zoeliet ofzo?

@Jessie87. Dino voorschoten heeft een face bookpagina en je kunt hem vragen om je filmpjes te sturen en laat ook vissen bezorgen in een tempex box. Hou wel rekening mee dat je bij hem vissen van honderden euros heb.

Ik lees dat je ga starten met een sluierbak met bodem en hout etc. dus zou goed nadenken of je wel wen of telescoop soorten ga nemen. Ook zijn HQ soorten intensief qua verzorging en soms wat gevoeliger voor allerhande ellende. @aquabelg treft regelmatig andere wegen waar hij mooie sluiers weg haalt. Wellicht hem eens een PM sturen.
[BGCOLOR=rgb(238, 234, 251)]👍[/BGCOLOR]
 

Terug
Bovenaan